کرونا در ایران و دروغ های تمام نشدنی

پوریا رستمی
March 13, 2020

کرونا در ایران و دروغ های تمام نشدنی

امروز دیگر کمتر ترديدي برای ناظران سیاسی و حقوق بشری باقی مانده که ورود کرونا به ایران، بسیار زودتر از اعلام رسمی آن اتفاق افتاده بود.


روز سی ام بهمن، پس از مرگ دو بیمار در قم، وزارت بهداشت ایران ورود کرونا به این شهر را تایید کرده و دو فوتی مذکور را مبتلا به کرونا اعلام کرد. در واقع آنچه در ایران رخ داد، درست برعکس سایر کشورهای دنیا بود. در کشورهای دیگر ابتدا ورود کرونا به آن کشور اعلام می شد و سپس در صورت فوت مبتلایان به این بیماری، آمار مرگ و میر هم گفته می شد. اما در ایران، ابتدا مرگ دو نفر در قم اعلام شد و یک روز بعد، ابتلای آنها به کرونا تایید شد!


دروغ اول

همین نشانه کوچک کافی است تا یقین پیدا کنیم که کرونا بسیار زودتر از 30 بهمن وارد ایران شده بود. اما آیا مسئولان ایرانی از ورود کرونا خبر داشتند و آن را مخفی کردند؟ شواهد می گوید پاسخ این سوال مثبت است. به طور مثال چند روز قبل از تایید رسمی ورود کرونا به ایران، وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی گفت که کرونا قطعا وارد ایران خواهد شد. این اظهارنظر موجب بهت و حیرت افکار عمومی و رسانه ها شد که مدام از خود می پرسیدند چرا باید مقامی در سطح وزیر، ورود کرونا را قطعی بداند؟ مگر ایران تهدید را جدی نگرفته و مثلا اقدامات کنترلی در مبادی ورودی کشور انجام نمی دهد؟


اکنون پاسخ این سوال را راحت می توان داد. احتمالا همان زمان ورود کرونا به ایران از نظر مسئولان قطعی شده بود و وزیر بهداشت صفا در حال زمینه چینی برای بیان آن در روزهای آینده بود.


22 بهمن و سردار سلیمانی

اما چرا مسئولان ایران ورود کرونا را مخفی و پنهان کرده بودند؟ پاسخ به این سوال در شرایط عجیب سیاسی ایران در زمستان 98 دشوار نیست. 12 دی ماه، آمریکا در یک حمله هوایی، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران را حذف فیزیکی کرد.

حکومت ایران با اقدامات تبلیغاتی بسیار گسترده، ضمن استفاده از این فرصت و برپایی یک تشییع جنازه بزرگ و عددسازی درمورد حاضران در آن، وعده انتقام داد؛ اما انتقام ایران به یک حمله بدون تلفات به پایگاه عین الاسد ختم شد و چند ساعت بعد از آن، با شلیک دو موشک به هواپیمای مسافربری خودی، یکی از بزرگترین فجایع در زمان جمهوری اسلامی رقم خورد. به دنبال فشارهای خارجی و اعتراف ایران به این موضوع،، هرچه حکومت رشته بود، پنبه شد و اعتراضاتی در کشور شکل گرفت که سرکوب شد.

در این شرایط، حکومت نیاز به برگزاری مراسم چهلم قاسم سلیمانی و یک 22 بهمن بزرگ داشت تا بتواند با مانور دادن روی آن، بخشی از اعتبار خود را بازیابد. طبعا اعلام رسمی ورود کرونا مانع این اتفاقات می شد و احتمالا به همین دلیل تصمیم تهران به سمت مخفی کاری درمورد کرونا رفت.


انتخابات

بسیاری فکر می کنند خبر اعلام رسمی ورود کرونا به ایران دو روز قبل از انتخابات، از دست نظام در رفته و به ضرر حکومت تمام شده. حتی برخی منتسبان نظام آن را به دولت روحانی نسبت می دهند. اما واقعیت احتمالا چیز دیگری است.

در آستانه انتخابات، حتما منابع رسمی نظرسنجی در ایران که کار آنها همواره مخفی است و نتایجش تنها به مقامات ارائه می شود قطعا پیش بینی کرده بودند که مشارکت در انتخابات حول و حوش 40 درصد خواهد بود و این یعنی فاجعه برای نظام.

در چنین شرایطی اعلام ورود کرونا به ایران دو روز قبل از انتخابات، می تواند حلال مشکلات باشد. به گونه ای که می توان عدم مشارکت نزدیک به 60 درصد واجدان شرایط را به گردن کرونا و کرونا را هم به گردن آمریکا انداخت و دیگر اینکه درست روز بعد از انتخابات، می توان اذهان را از این «نه» بزرگ مردمی به نظام منحرف کرد و همه چیز را به سمت کرونا برد. همین اتفاق هم افتاد و رهبر ایران کمی بعد از انتخابات عدم مشارکت مردم را به گردن کرونا انداخت. پس از آن هم اخبار کرونا به قدری پررنگ شد که عملا کسی از نظامی که به تازگی از مردم «نه» شنیده بود، هیچ پاسخی نخواست.


دروغ ها ادامه دارد؟

برآوردها از میزان مبتلایان و مرگ و میر کرونا در ایران با آنچه از سوی مقامات گفته می شود تفاوت زیادی دارد. فارغ از برآوردهای سازمان های خارج از ایران، حتی خود مقامات هم به تناقض گویی دچار شده اند. مثلا آمار فوتی ها در استان اصفهان روز 20 اسفند 618 نفر اعلام شد در حالی که فرماندار کاشان یک روز قبل از آن تعداد مبتلایان این شهرستان در استان اصفهان را 156 نفر و فوتی ها را 88 نفر اعلام کرده بود. اینکه آمار واقعی کرونا در ایران چیست را باید از نهادهای مستقل پرسید نه نظامی که همین چند هفته پیش ، حتی ویروس کرونا را هم در جهت اهداف تبلیغاتی خود به خدمت گرفته بود.

🔺️ سایه سنگین کرونا بر کرمانشاه مهم ترین استان غربی و کرد نشین ایران و دروغ مسئولین‼️

حال پس از گذشت نزدیک به سه هفته از خبر ورود ویروس کرونا به ایران هنوز مسئولین بسیاری از استان ها


 به ویژه استان بزرگ کرمانشاه از انتشار اخبار دقیق اپیدمی این ویروس سرباز می زنند این در حالیست که خیلی قبل تر و حتی دوم اسفند ماه یکی از پزشکان متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان امام رضا با انتشار چند عکس درصفحه اینستاگرام خود چنین نوشت: شب بد کرمانشاهیان با مرگ 2 نفر بر اثر کرونا❗  پزشک مستقر در بیمارستان امام رضادر  کرمانشاه از مرگ 2 نفر در دومین شب  کرونای استان خبر داد اما در کمال ناباوری و پس از آن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، خبر را تکذیب کرد؟! حتی شنیده می شود دکتر مهدی شهبازی پزشک متخصصی که این مطلب را منتشر کرد، با فشار مسئولین مجبور به حذف آن در صفحه شخصی خود شده است.حالا کرمانشاه به عنوان  بزرگترین استان کردنشین و غربی در بحرانی ترین وضعیت خود قرار گرفته و هیچ کس حاضر به گفتن حقیقت نیست! با وجود اعلام وضعیت قرمز در کرمانشاه بازارهای بزرگ این شهر مملو از جمعیت مردمی است که بی خبر از همه جا با خانواده خود در حال خرید عید هستند!

چندی پیش نیز سازمان آرامستان ها درخبری محرمانه از دفن چندین نفر بخاطر کرونا در محلی در آرامستان شهر خبر داد و متاسفانه باز هم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان خبر فوت تنها 9نفر بر اثر کرونا در استان با لاپوشانی  خطرهمه گیری  این بیماری و اعلام حقیقت با جان مردم بازی می کند!

پوریا رستمی

۲۲اسفند


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com