کارگران و مردم در اعتراض علیه شیوع بیماری کرونا

حزب كمونيست كارگرى ايران
March 01, 2020

کارگران و مردم در اعتراض علیه شیوع بیماری کرونا

شیوع بیماری خطرناک کرونا در ایران که تاکنون دهها نفر را قربانی کرده است، همه بخشهای مردم را نگران کرده و خواست اقدامات فوری در برابر این بحران، از همه جا بگوش میرسد. خطر همه محیط های کار و محل های تجمع عمومی را تهدید میکند و ما بر خواست اعتصاب عمومی و تعطیل کار در شرایط کنونی تاکید داریم. وقتی که حکومت دست به اقدام فوری نمیزند باید خود دست به کار شویم و با یک اقدام اعتراضی سراسری کار را تعطیل کنیم و روی خواستهای دیگر خود از جمله تامین معیشت همه مردم تاکید بگذاریم. هم اکنون زمزمه تعطیل کار در میان کارگران در جریان است و حکومت و کارفرمایان مقاومت میکنند. با اعتصاب عمومی باید این خواست و خواستهای دیگر را به آنها تحمیل کرد.

بنا به گزارشها روز ١٠ اسفند کارگران خودروساز خواستار تعطیلی کار تا زمان رفع نگرانی‌ها شدند. به گفته کارگران در شرکت‌های خودروسازی به علت گستردگی فضای کارگاه‌ها و کمبود تعداد سرویس‌های بهداشتی،  خطر شیوع بیماری بسیار است و باید کارخانه فورا تعطیل شود.

از سوی دیگر روز ١٠ اسفند کارگران راهبان خطوط ریلی لرستان نگرانی خود را به ادامه کار در نبود ایمنی و بهداشت پیشگیرانه از کرونا از جمله ماسک تنفسی اعلام داشتند. این  کارگران با طی کردن مسیرهای طولانی بین خطوط راه‌آهن، کار تعمیرات ریل و شکستگی‌ها را انجام میدهند. به گفته کارگران آنها بدلیل سختی کار در شرایط عادی نیز در معرض بیماری هستند و امروز حتی ماسک تنفسی هم در اختیارشان قرار نگرفته و شرکت طرف قرارداد هنوز تمهیدات قابل قبولی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا انجام نداده است و نایاب شدن برخی لوازم بهداشتی موجب شده که  حتی خود کارگران نیز نمیتوانند  اقلام بهداشتی را تهیه کنند.

 اعتراضات در برخی دیگر محیط های کار علیه شیوع کرونا نیز بالا گرفته است. در مراکزی چون  آتش‌نشانی سقز که در روز دهم اسفند در اعتراض به 3 ماه حقوق معوقه حرکتی به پا شد، یک تاکید کارگران بر تامین امکانات پیشگیرانه رایگان از سوی دولت در تمام مراکز کاری و در سطح شهرهای مختلف بوده است. در گزارشات قبلی نیز از اعتصاب کارگران و کارکنان  پالایشگاه بید بلند2 بهبهان در اعتراض به رسیدن دامنه شیوع به بیماری کرونا به محیط کارشان، اعتصاب کارگران فاز ٢٠ و ٢١ عسلویه و اخطار کارگران پیمانی در این منطقه ویژه اقتصادی بخاطر وضعیت اسفناک بهداشت در این مجموعه و در خوابگاههای کارگران، و نیز بیانیه های اعتراضی کارگران راه آهن قم و هپکو خبر دادیم. همچنین در هفته گذشته کارکنان ادارات پست، مخابرات و شیلات بندر انزلی و پرستاران چندین بیمارستان و کارکنان آموزش و پرورش شهر رشت در اعتراض به عدم وجود تجهیزات و امکانات پیشگیرانه لازم در محیط کار خود و در سطح جامعه  در چند مرحله دست به اعتصاب زدند و هم اکنون نیز پرستاران قم این مرکز شیوع گسترده بیماری هولناک کرونا به مردم اخطار کرده اند، که از خانه ها بیرون نیایند.

در یک اقدام مهم دیگر بیش از دو هزار نفر از فعالین اجتماعی با امضای طوماری بر خواست آزادی زندانیان تاکید کرده اند و این امضاها ادامه دارد. در بخشی از بیانیه این طومار چنین آمده است:"واقعیت این است که زندانیان در شرایط اسارت، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هیچگونه توانایی برای حفاظت از سلامت خویش ندارند. به همین جهت مسئولیت حفظ سلامت زندانیان تماماً با مسئولین قضایی است. از اینرو ما امضا کنندگان زیر همگام با خانواده زندانیان و در تأیید درخواست آنها، قاطعانه از قوه قضائیه و نهادهای مرتبط می خواهیم که نسبت به آزادی زندانیان و یا قبول مرخصی تا پایان دوران بحران اقدام نمایند".

در همین راستا قبلا نیز دو بیانیه دیگر یکی از سوی تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی و دیگری تعدادی از فعالین اجتماعی داده شده و برخواست آزادی زندانیان تا رفع بحران و انجام اقدامات پیشگیرانه در سطح جامعه و زندانها در مقابله با کرونا تاکید شده و بر مسئولیت دولت در قبال جان زندانیان هشدار داده شده بود.

بخشهای دیگر مردم نیز شروع به اعتراض کرده اند. از جمله در روز دهم اسفند ماه بازاریان در مهاباد اعلام اعتصاب کردند. همچنین تعدادی از مادران دانش اموزان طی فراخوانی تحت عنوان "اعتصاب مادرانه" بر تعطیلی مدارس تاکید کردند. زیر فشار جامعه دولت بسیاری مدارس را تعطیل کرده است. اکنون خواست مردم تعطیلی همه مدارس و دانشگاهها تا پایان رفع بحران است.

حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت از اعتراضات گسترده مردم و کارگران علیه حکومت اسلامی و بی توجهی آنها نسبت به شیوع هر روز بیشتر بیماری کرونا، اعتصاب عمومی و باز کردن در زندانها و تامین معیشت همه مردم را گامهایی مهم در مقابله با فاجعه انسانی کرونا و در عین حال سه عرصه مهم اعتراض علیه جمهوری اسلامی دانسته و بر آنها تاکید میکند. حزب همه کارگران، معلمان، دانشجویان و تمامی بخش های جامعه را به اعتصاب سراسری و تعطیل کردن محیط کار فرا میخواند و حکومت را در قبال تامین معیشت مردم و زندگی و درمان مردم مسئول میداند.  حزب همچنین بر آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان تاکید کرده و ضمن پشتیبانی قاطع از کارزاری با بیش از دو هزار امضا برای آزادی آنان، تلاش میکند صدای زندانیان در سطح جهان باشد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ اسفند ٩٨،  ٢٩ فوریه ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com