اخبار و گزارشات کارگری ٢١ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 12, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢١ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- سومین روزاعتراض جمعی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نسبت به عدم پرداخت عیدی

- اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران پیمانی شبکه بهداشت و درمان گچساران نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- اعتراض جمعی ازکارگران کارخانه هپکو نسبت به تاراج سهام هپکو

- اعتراض کارگران قراردادی و شرکتی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سطح پایین حقوق و عدم اجرای بخشنامه افزایش 50 درصدی حقوق

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

- اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به نداشتن لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده وعدم پرداخت عیدی

- بی توجهی مدیران شرکت واحد به دستورالعمل شهرداری در برخورد با کارگرانی که بیمارهای خاص و زمینه ای دارند

- خودسانسوری کرونایی وزارت نفت

- بحران کرونا ویروس در صنعت برق:از جان باختن همکاران تا کار در شرایط غیرایمن

- مقابله با کرونا و تجمع چندین ساعته زاهدانی ها در صف های طولانی سیلندرگاز؟!

- کانون نویسندگان ایران:احضار سه نویسنده برای اجرای حکم زندان

- آزادی موقت لیلا حسین‌زاده با تودیع وثیقه‌ی دو ملیارد و دویست و پنجاه ملیون تومانی

- جان باختن یکی از کارکنان بیمارستان بهشتی شیراز بر اثر ابتلا به کرونا

- پرستار بیمارستان فیاض بخش تهران براثرابتلا به ویروس کرونا جان باخت

- جان باختن کارگر معدن خاک نسوز گناباد براثر سقوط از ارتفاع

- جان باختن یک کارگر 54 ساله  در اردبیل بر اثر سقوط از ساختمان

*سومین روزاعتراض جمعی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نسبت به عدم پرداخت عیدی

چراغ اتوبوس‌ها در بخش‌هایی از خطوط بی‌آرتی در اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی امروز چهار شنبه ۲۱ اسفند روشن شد

بنا بر گزارشات رسیده به سندیکا از خطوط مختلف بی‌آرتی، چراِغ اتوبوس‌ها در اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی امروز چهارشنبه ۲۱ اسفند نیز روشن شده است. در دو روز گذشته چراغ اتوبوس‌ها در خطوط هفت، شش و یک بی‌آرتی روشن بوده است‌. روز گذشته در سامانه شش کارگران تعمیرگاه و توقفگاه در اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی مقابل ساختمان اداری تجمع کردند. و همچنان فضای اعتراضی در بخش‌های مختلف شرکت واحد وجود دارد.

گزارش‌ها حاکیست حضور معاون بهره‌برداری در پایانه دپوی شرق خط یک بی‌آرتی و تهدید و ترغیب رانندگان مانع از اعتراض و روشن کردن چراغ اتوبوس‌ها نشده است و رانندگان بر ادامه اعتراض اصرار دارند.

*اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران پیمانی شبکه بهداشت و درمان گچساران نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

چند روزی است که کارگران پیمانی شبکه بهداشت و درمان گچساران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق در اعتصاب هستند ومقابل ساختمان شبکه در شهرستان گچساران تجمع می کنند.

درهمین رابطه روز چهارشنبه 21 اسفند، رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: این کارگران خدماتی در این شرایط بحرانی با پلاکارد و پارچه نویسی در جلوی شبکه بهداشت اقدام به تجمعات اعتراض آمیز می کنند.

وی افزود:چندین ماه حقوق و مطالبات این کارگران پرداخت نشده است که با رایزنی هایی که انجام شده است امروز(21اسفند)  نیز دو ماه حقوق به آنها پرداخت خواهد شد.

وی درادامه کارگران اعتصابی را مورد تهدید قرارداد وگفت: اگر این کارگران مشغول به کار نشوند بدون شک غیبت خواهند خورد، شبکه بهداشت و درمان با شرکت طرف قرارداد طرف است  وکارگران باید مطالباتشان را از شرکت طرف قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی مطالبه کنند.

*اعتراض جمعی ازکارگران کارخانه هپکو نسبت به تاراج سهام هپکو

روز چهارشنبه 21اسفند،جمعی ازکارگران کارخانه هپکو نسبت به تاراج سهام هپکو با صدور بیانیه ای اعتراضشان را نسبت به تاراج سهام هپکوازجمله فروش یک درصد دیگر از سهام بلوکی شرکت توسط سازمان خصوصی سازی و واریز آن به خزانه دولت، اعلام کردند.

بخش هایی از این بیانیه بقرارزیراست:

در حالیکه سایه شوم ویروس منحوس کرونا در وانفسای عدم مدیریت بحران، مردم کشور عزیزمان را درگیر خود کرده است ویروس منحوس دیگری با نام ویروس بی تدبیری، خیانت، رانت، عدم تعهد، عدم شفافیت و... در حال از بین بردن پیکره بی رمق شرکت هپکو است.

با ورود ویروس کرونا تمامی دلسوزان به صف شدند برای مهار آن، ولی متاسفانه بیش از ۱۲ سال از ورود ویروس بی کفایتی و عدم نظارت برخی مسئولین به شرکت هپکو و کارگرانش گذشته و نه تنها هیچ حرکتی در راستای از بین بردن این ویروس صورت نگرفته است بلکه به تنهایی کارگران هپکو در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس "نفوذ" هستند و متاسفانه تا کنون کلی تلفات مادی و معنوی داشته است.

اخیرا آقای صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در مصاحبه ای در سایت معدن نیوز از فروش یک درصد دیگر از سهام بلوکی شرکت هپکو جهت تعادل بخشی و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت سهم و واریز آن به خزانه دولت خبر داده اند.

فارغ از این موضوع که طی شش ماه گذشته تمامی مدیران سازمان خصوصی سازی و تمامی مدیران عامل انتصابی اعزامی شان به شرکت هپکو به کمک برخی بازیگران سهم، با تولید اخبار کذب و غیر واقعی از راه اندازی تولید، و بسیج جریان رسانه های خودشان،در پی بهبودِ وضعیت هپکو تنها در راستای افزایش قیمت سهام و تولید واقعی،بوده اند، باید پرسید آیا راه بهتری برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت سهام نبود؟

آیا نمی شد با جلوگیری از اخبار کذب و یا یک مصاحبه، شفاف سازی و به غیر واقعی بودن قیمت سهام اشاره کرد ؟

آقایان مسئول! در سازمان خصوصی‌سازی - در شرایطی که بدهی های شرکت هپکو بعنوان یک صنعت مادر تخصصی ، پیرو همین سیاست های غلط و بی تدبیرانه به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده و عملا تولیدات آن به صفر رسیده و کارگران آن بیش از ۳ ماه مطالبات و عیدی معوق دارند - به جای تلاش برای رفع مشکلات، با بکار گماردن مدیران ناکارآمد، نجومی بگیر و بی خاصیت در هپکو و تولید همزمان برخی اخبار کذب، قیمت سهم را بالا می برند و سپس خودشان در راستای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت سهم، بخشی از سهام کنترلی را فروخته و وجه آن را به خزانه دولت واریز می کنند!

آیا تنها راه باقی مانده برای احیاء شرکت، فروش بخشی از اموال این شرکت نیمه جان و واریز آن به خزانه دولت بوده است؟

سوال مهم دیگر اینکه اصولا نجات هپکو و راه اندازی خطوط تولید، در این وضعیت بغرنج در کجای استراتژی آقایان قرار دارد؟

و اصولا برنامه ای برای شکوفایی هپکو دارند، و یا از آنجا که هپکو را سهم دوستان خود میدانند،دولت آن را رها کرده تا هپکو بار دیگر بشود هدیه ای به دوستان و همفکران حزبی شان؟؟

هر چند که بعید می دانیم اصلا استراتژی وجود داشته باشد! و واقعا از این همه تدبیر، نبوغ مدیریتی، سرعت عمل در خدمتگزاری به مردم و امانتداری بیت المال انگشت حیرت به دهان برده و در عجبیم!

واقعا آیا اگر کارگران زخم خورده شرکت هپکو از این ویروس کرونا جان سالم به در ببریم، از این همه بی تدبیری و بعضا خیانت در حق صنایع استراتژیک کشورمان جان سالم به در خواهند برد؟

راستی آقایان نماینده مجلس!

از قول های انتخاباتی شما مبنی بر پیگیری مشکلات هپکو چه خبر؟

راستی آقایان مسئول!

از این همه مصوبه دروغین طی چند سال گذشته برای نجات شرکت هپکو و نهایتا مصوبه آذرماه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر واگذاری دو هفته ای هپکو به وزارت صمت و ایمیدرو چه خبر؟

در پایان هم به رئیس سازمان خصوصی‌سازی و اعضاء هیئت عامل این سازمان یادآور می شود که از سرنوشت سلف خود، آقای پوری حسینی که هم اکنون در بازداشت به سر می برد، درس بگیرند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

*اعتراض کارگران قراردادی و شرکتی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سطح پایین حقوق و عدم اجرای بخشنامه افزایش 50 درصدی حقوق

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

روز چهارشنبه 21 اسفند،جمعی از کارگران قراردادی و شرکتی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اعتراضشان را نسبت به سطح پایین حقوق و عدم اجرای بخشنامه افزایش 50 درصدی حقوق رسانه ای کردند.

 یکی از کارگران قراردادی جهاد کشاورزی بهمئی با انتقاد از این تصمیم اداره کل،گفت:افزایش 50درصدی حقوق بود باید برای همه کارکنان اجرا می شد اما شواهد حاکی از این است که تنها کارمندان رسمی جهاد کشاورزی استان مشمول اجرای این بخشنامه شدند.

وی با بیان اینکه بعد از تماس با استان،جواب قانع کننده ای دریافت نکردیم،افزود:  با توجه به اینکه نیروهای شرکتی و قراردادی سازمان ها به دلیل ترس از اخراج و بیکار شدن، توانایی پیگیری مستقیم مشکلات خود را ندارند، از خبرنگاران می خواهیم صدای رسای مادرراستای پیگیری مطالباتمان باشند.

یکی دیگر از این کارگران با اشاره به اینکه باید در اجرای بخشنامه عدالت رعایت شود، گفت: همه می دانند که بار اصلی کار سازمان بر دوش همین نیروهای زحمتکش قراردادی و شرکتی است اما متاسفانه بعضی از ما حتی حداقل حقوق اداره کار را هم دریافت نمی کنیم.

دیگر نیروی شرکتی تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر لزوم افزایش عادلانه حقوق تمامی نیروها،گفت: اصل بخشنامه در راستای رفع تبعیض بود اما اجرای تبعیض آمیز آن کار درستی نیست و در صورت اعمال نشدن این مصوبه برای همه کارکنان، انگیزه کار و فعالیت در نیروهای زحمکتش قراردادی پایین می آید.

*اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به نداشتن لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده وعدم پرداخت عیدی

کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور اعتراضشان را نسبت به نداشتن لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده وعدم پرداخت عیدی،رسانه ای کردند.

روز چهارشنبه 21 اسفند،آنها نمایندگان کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشوربه خبرنگار رسانه ای گفتند: باتوجه به اینکه پراکندگی کارگزاران مخابرات در سراسر کشور امری قابل توجه است و اینکه به تناسب شغلی که دارند، بیشتر با مردمان روستا در ارتباط هستند که می‌تواند زمینه ابتلا به کرونا را فراهم کند، این کارگران نیاز جدی به لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده دارند که بایستی توسط شرکت مخابرات تهیه و در اختیار آنها قرار بگیرد. این درحالی‌ست که این لوازم به کارکنان رسمی مخابرات داده شده است.

آنهاافزودند: ضمناً هر ساله عیدی پایان سال مشمولین قانون کار، با حقوق بهمن ماه پرداخت می‌شود اما متاسفانه امسال علیرغم اپیدمی کرونا و وضعیت نامناسب اقتصادی کارگزاران، عیدیشان هنوز پرداخت نشده است.

آنها در پایان خواستار پرداخت عیدی، معوقات مزدی و تهیه لوازم بهداشتی شدند و گفتند: تبعیض میان کارگران رسمی و کارگزاران روستایی باید از بین برود.

*بی توجهی مدیران شرکت واحد به دستورالعمل شهرداری در برخورد با کارگرانی که بیمارهای خاص و زمینه ای دارند

بر اساس بخشنامه شماره دو اداره منابع انسانی شهرداری تهران  دستور العملی از سوی شهرداری به شرکت های تابعه ابلاغ گردیده تا کارگرانی که بیماری های پیش زمینه ای مانند دیابت و قلبی وعروقی و ریه و بارداری ودر کل بیماری های خاص دارند مدیران بخش های مختلف با توجه به انتقال سریع بیماری کرونا و شیوع گسترده این ویروس خطرناک در محیط های کار موظف هستند کارگرانی که دارای بیماری های خاص هستند را حدالامکان از محیط های کار خطرناک دور کنند و یا با کاهش ساعات کار و رعایت شرایط ایمنی بهداشت فردی برای این کارگران شرایطی فراهم کنند تا کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا شوند .

متاسفانه براساس گزارشات متعدد به سندیکای واحد کارگران میگویند نه تنها هیچ امکانات حفاظتی بهداشتی از قبیل ماسک ودستکش و مواد ضدعفونی کننده شخصی دراختیار نداریم، حتی با وجود بیماری های مختلف وخاصی  که تعدادی از ما کارگران داریم  همچنان  باید  در خطرناک‌ ترین محیط های کار درشرکت واحد کارکنیم لذا اگر دچار  بیماری کرونا هم‌ بشویم دیگر با شرایط وجود بیماری های قبلی  امکان باز یافتن سلامتی و گذر از این بیماری بسیار غیر ممکن خواهد شد  درصورتی که مدیران شرکت میتوانند با توجه به دستور العمل شهرداری کارگران بیمار را از محیط های خطرناک دور نگاه دارند تا این بحران برطرف شود لذا‌ این‌کارگران‌قبلا هم از سوی شورای پزشکی از کارهای سخت و خطرناک منع شده اند و درپرونده هایشان شرایط بد جسمانی شان وجود دارد .

 براساس گزارشات رسیده  به سندیکای واحد ، متاسفانه کارگران بیمار همچنان در محیط های کار خطرناک مشغول بکار هستند و مدیران سامانه ها ی شرکت‌ واحد‌ هم با بی توجهی به دستور العمل و بخشنامه شهرداری تهران و بی توجهی به وضعیت جسمانی این کارگران،  هیچ تمهیداتی و تدابیری  هم برای رعایت حال این کارگران بیمار که در چنین‌شرایط سخت ودشواری کار میکنند در نظر نگرفته اند .

سندیکای کارگران شرکت واحد تاکید دارد حفظ جان‌کارگران در این شرایط بحرانی از نکات ایمنی بهداشت کار بعهده  کارفرما میباشد و مسئولیت هرگونه حوادث از این قبیل به عهده کارفرماست.

*خودسانسوری کرونایی وزارت نفت

بعد از شیوع بیماری کرونا وزارت نفت طی بخشنامه ای تاکید کرده است آمار بیماران کرونایی شرکت‌ها و زیر مجموعه‌ها تنها باید به این وزارتخانه اعلام گردد و این آمار به هیچ وجه نباید رسانه ای شود.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 21اسفند، این بخشنامه فضای عجیبی هم در مجتمعات پتروشیمی و شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت ایجاد کرده؛ به گونه ای که وقتی با این مراکز تماس برقرار کردیم و درباره موارد مشکوک به کرونا از آنها پرسیدیم بیشتر از آنکه از  خود کرونا بترسند از انتشار اخبارشان و متعاقبا دردسرها و تبعات احتمالی آن میترسیدند.

این در حالی است که علی رغم اصرار کارشناسان بر تعطیلی موقت شرکت‌های نفتی، وزیر نفت به شدت در مقابل این اتفاق مقاومت می‌کند و در حالی که ستاد ملی مبارزه با کرونا ساعات کار اداری تهران را کاهش داده و ساعت ۱۳ را پایان کار اداره‌ها عنوان کرده، اما وزیر نفت  این ابلاغیه را برای اجرا امضا نکرد تا نفتی‌ها مجبور باشند تا ساعت ۱۶ در محل کار خود حاضر باشند. این موضوع با اعتراضات کارکنان نفت مواجه شد.

در واقع وزیر نفت زیربار کاهش ساعات کاری کارکنان نفت نمی‌رود؛ او گفته است مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا که مقرر کرده ساعت کار اداره‌های سه ساعت کاهش یابد،برای وزارت نفت لازم الاجرا نیست. زنگنه که به طور کلی برای خود منزلتی فراتر از این نامه‌نگاری‌ها قائل است، می‌گوید این مصوبه باید از طریق ریاست جمهوری و یا وزارت کشور ابلاغ شود.

حال باید دید آیا پنهان کردن آمار کارکنان کرونایی و مشکوک به کرونا کمکی به این وزارتخانه در کنترل این بیماری خواهد کرد؟

*بحران کرونا ویروس در صنعت برق:از جان باختن همکاران تا کار در شرایط غیرایمن

«نکته قابل توجه در مدیریت بحران چندهفته گذشته کرونا در صنعت برق، تفاوت حضور مسئولان صنعت برقی با بدنه کارشناسی و کارکنان و سیمبانان و ماموران و... است. در اغلب موارد، مدیران و معاونان برقی یا نیستند و یا اگر هم حضور نمادین دارند در شرایط ایمن به کار خود ادامه می‌دهند، اما ماموران و کارکنان شرکت‌های برقی مجبور به حضور در اجتماع و اجرای فعالیت‌های برقی هستند که خیلی از آن‌ها ضرورتی به انجام فوری آن‌ها نیست»

ویروس کرونا و مشکلاتی که در پی آن کشور را فرا گرفت چنان مصیبتی در پی داشته است که کشور را دچار شوک و بحرانی عظیم کرده است. بحرانی که همه بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... را برگرفته و با مدیریت ناکارامد مسئولین ما مشخص نیست کی به پایان برسد. صنعت برق هم مانند دیگر صنایع ایران از این بحران آسیب‌های جدی دیده و شرایط سختی را در هر دو بخش دولتی و خصوصی شاهدیم.

سه تن از همکاران برقی مان فقط در گیلان بر اثر کرونا جان باختند، ولی دریغ از یک حمایت و تسلیت از سوی مقامات ارشد صنعت برق ایران و وزارت نیرو.

هنوز چند هفته ای بیشتر از بحران کولاک برف و قطعی برق گیلان نگذشته است و حتما بیاد دارید که همین همکاران صنعت برقی چه سختی ها که نکشیدند و حتی کشته و زخمی هم دادند اما باز هم دیده نشدند.

در بی تفاوتی روابط عمومی ها، خود همکاران صنعت برقی با راه اندازی کمپینی بنام "کرونا منتظر شهر بی برق است" در پی نشان دادن گوشه‌ای از تلاش‌هایی هستند که برای روشن نگه داشتن چراغ برق در کشور انجام می‌دهند. آن‌ها نوشته اند با دستان خالی و بدون داشتن تجهیزات بهداشتی مناسب در جبهه‌ای دیگر کنار مردم و کادر پزشکی ایستاده اند.

تعدادی از مهندسان و کارکنان شرکت‌های دولتی و خصوصی صنعت برق کرونایی شده اند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، اما گزارشی از وضعیت آن‌ها منتشر نشده است. بقیه کارکنان هم که تحت شرایط روحی نامناسب ناشی از کرونا قرار دارند در حالی به کار خود ادامه می‌دهند که معتقدند در خیلی از موارد امکان دورکاری یا مرخصی وجود دارد، ولی وزارت نیرو و شرکت‌های برق اجازه پیاده سازی چنین برنامه‌ای را نمی‌دهند.

تعطیلی بخش خصوصی هم که به لطف شرایط اقتصادی سیاسی ایران از چند ماه قبل‌تر شروع شده بود در اسفندماه تشدید شد و عملا این بخش به اغماء رفته است. بخش خصوصی خیلی سریعتر به کرونا واکنش نشان داد و در اغلب شرکت‌ها شرایط دورکاری و یا مرخصی‌های همکاران با برنامه ریزی کاملتر و دقیق تری در حال اجراست. تشکل‌های صنفی مختلف نیز با اشاره به شرایط فورس ماژور از بخش دولتی درخواست کرده اند تا به بخش خصوصی و پیمانکاران و قرارداد‌ها فرصتی برای جبران این بحران داده شود.

با اینکه وزیر نیرو به صراحت اعلام کرد مردم نگران قبوض برق و آب خود نباشند، اما گزارش‌های متعددی داریم که همچنان اخطار‌های قطع برق به مردم ارسال می‌شود و این نشان از برنامگی وزارت نیرو دارد. از یک طرف وزیر نیرو می‌خواهد ژست همراهی با کرونا بگیرد و از طرفی دیگر، توانیر در هزینه‌های خود مانده و منتظر وصول مطالبات است و شرکت‌ها مجبورند وصل مطالبات را با جدیت پیگیری کنند.

نکته قابل توجه در مدیریت بحران چندهفته گذشته کرونا در صنعت برق، تفاوت حضور مسئولان صنعت برقی با بدنه کارشناسی و کارکنان و سیمبانان و ماموران و... است. در اغلب موارد، مدیران و معاونان برقی یا نیستند و یا اگر هم حضور نمادین دارند در شرایط ایمن به کار خود ادامه می‌دهند، اما ماموران و کارکنان شرکت‌های برقی مجبور به حضور در اجتماع و اجرای فعالیت‌های برقی هستند که خیلی از آن‌ها ضرورتی به انجام فوری آن‌ها نیست. مامورین قرائت در اکثر شهر‌ها همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند و وصول مطالبات ادامه دارد.

وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه باید با تمدید مهلت قراردادها، صدور مجوزها، واگذاری‌ها و ... به مراجعه کننده‌ها و ارباب رجوع توضیح دهد که در آینده نیز فرصت پیگیری کار‌ها وجود دارد و نیازی نیست برای امور غیرضرور به ادارات کشانیده شوند. با این وضعیتی که مسئولان مملکتی ما در پیش گرفته اند به این زودی‌ها از شر این ویروس خلاص نمی‌شویم و بهتر است خودمان جدی بگیریم.

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 21 اسفند

*مقابله با کرونا و تجمع چندین ساعته زاهدانی ها در صف های طولانی سیلندرگاز؟!

علیرغم هشدار در ارائه راهکارهای مقابله با کرونا و عدم برگزاری مراسم و یا حضور در تجمعات و... اما اهالی زاهدان برای یافتن یک سیلندرگاز باید ساعتها در صف های طولانی معطل باشند.

به گزارش 21 اسفند یک منبع خبری محلی،در حالی مهمترین راه انتقال ویروس کرونا و سرایت بیماری از طریق تجمعات مردم در کنار یکدیگر است که مردم کلانشهر زاهدان این روزها همچنان برای یافتن یک سیلندرگاز در صف های طولانی چشم به راه ماشین حمل گاز هستند.

عدم مدیریت صحیح در پخش این کالای اساسی ماه هاست ادامه دارد و مردم با کمبود گاز خصوصا در شروع فصل پاییز و زمستان همواره گلایه داشته و با کمبود و صف های طولانی دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از اهالی زاهدان در این خصوص گفت: با وجود بازگشت مجدد سرمای هوا به این منطقه نیاز مردم به استفاده از سیستم های گرمایشی همچون بخاری زیادتر از قبل شده که یکی از علل اصلی دیگر، گرم کردن محیط خانه برای در امان ماندن از ویروس کرونا است.

وی بیان کرد: همواره شاهد وجود صف های طولانی و منتظر ماندن چندین ساعته اهالی در مکان های مختلف سطح شهر هستیم که می طلبد مسئولان چاره ای اساسی بیاندیشند زیرا مردم از وعده وعید های واهی برخی از دست اندرکاران دل بریده و خواهان رسیدگی جدی به این امر هستند.

یکی دیگر از اهالی زاهدان با بیان اینکه تجمعات خود عامل انتقال ویروس کرونا بین افراد است، افزود: اگر طرح توزیع الکترونیک گاز به درستی اجرا می شد قطعا مشکلات موجود حل و مردم هر روز در صف ها طولانی معطل نمی شدند.

وی گفت: بارها با شرکت گاز تماس گرفته و درخواست کپسول گاز کردیم اما هیچ کس پاسخگوی نیست.

بنابراین با توجه به تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و توصیه های فراوان مسئولان بهداشتی مبنی بر در خانه ماندن و عدم سفرهای نوروزی؛ می طلبد تا مسئولان دست اندرکار در تامین مایحتاج مردم "سیلندرگاز" عزمی جدی داشته باشند تا از تجمع چندین ساعته در هوای سرد برای یافتن یک سیلندر  جلوگیری شود زیرا تداوم این امر منجر به نگرانی بیش از حد مردم در ابتلای به این ویروس و در پی آن سلب آسایش جسم و روح آنها می شود.

*کانون نویسندگان ایران:احضار سه نویسنده برای اجرای حکم زندان

سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران طی ابلاغیه‌ای که شامگاه دیروز ۲۰ اسفند برای آنها ارسال شده است به شعبه یک اجرای احکام دادسرای شهید مقدسی فراخوانده شدند.

شعبه یک اجرای احکام دادسرا واقع در اوین شامگاه دیروز با ارسال ابلاغیه‌های جداگانه برای رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن  آنها را برای اجرای حکم مجموعا پانزده سال و شش ماه زندان احضار کرد. طبق ابلاغیه، این سه نویسنده باید در چهار روز آینده خود را به شعبه یکم اجرای احکام معرفی کنند. در شرایطی که شیوع ویروس کرونا  سلامت و جان زندانیان را به شدت تهدید می‌کند و ممکن است فاجعه‌ای انسانی در زندان‌ها رخ دهد، سه نویسنده برای زندانی شدن ابلاغیه دریافت کرده‌اند! 

رضا خندان و بکتاش آبتین دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هر یک به شش سال زندان و کیوان باژن عضو هیئت دبیران سابق کانون به سه سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

*آزادی موقت لیلا حسین‌زاده با تودیع وثیقه‌ی دو ملیارد و دویست و پنجاه ملیون تومانی

بعد از ظهر روز چهارشنبه 21اسفند،لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران و فعال صنفی دانشجویی با تودیع وثیقه‌ی دو ملیارد و دویست و پنجاه ملیون تومانی از زندان اوین به مرخصی آمد.

منبع:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*جان باختن یکی از کارکنان بیمارستان بهشتی شیراز بر اثر ابتلا به کرونا

فریبا ایزدپناهی یکی از کارکنان بخش اداری بیمارستان بهشتی شیراز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جانش را ازدست داد.

*پرستار بیمارستان فیاض بخش تهران براثرابتلا به ویروس کرونا جان باخت

مولود جعفری پرستار بیمارستان فیاض بخش تهران بدلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخت.

*جان باختن کارگر معدن خاک نسوز گناباد براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر 37 ساله معدن خاک نسوز گناباد واقع در حدود 7 کیلومتری روستای کبوترکوه گناباد در حین کار در کوه از ارتفاع 30متری به پایین سقوط کرد وبه علت ترومای سر و خونریزی شدید جان باخت.

برپایه گزارش رسانه ای شده،نبود ایمنی لازم و نداشتن طناب حمایت جهت رفع خطر از عوامل عمده حادثه و مرگ کارگر مورد نظر بوده، به طوری که حتی کلاه ایمنی او در هنگام پرت شدن از کوه و ارتفاع زیاد و برخورد با سنگ دونیم شده است.

*جان باختن یک کارگر 54 ساله  در اردبیل بر اثر سقوط از ساختمان

یک کارگر 54 ساله  در اردبیل حین کار در ساختمان بر اثر سقوط جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com