اخبار و گزارشات کارگری ٨ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 28, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٨ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- بازگشت ندا ناجی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس به آغوش خانواده

- بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران(تهران) درباره‌ی شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی آن در صورت بازگشایی مجدد مدارس

- فراخوان جمعی از والدین برای اعتصاب و نفرستادن فرزندان به مدارس و دانشگاه ها

اعتصاب مادرانه « جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست»

- باز شدن پای ویروس کرونا در شركت ملی صنايع پتروشيمی ایران

- سومین روزاعتصاب کارگران شرکت فراپتروسازان انرژی در دهلران در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

- بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران علائم الکتریکی  راه آهن ناحیه تهران

- عدم پرداخت حداقل 2 ماه حقوق وعیدی(معادل 2 ماه حقوق) کارگران کارخانه نئوپان خلخال

- بی اهمیتی جان کارگران در ساخت وسازهای استان خراسان شمالی

*بازگشت ندا ناجی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس به آغوش خانواده

روز پنج شنبه 8 اسفند، ندا ناجی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس به آغوش خانواده بازگشت.

یانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران(تهران) درباره‌ی شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی آن در صورت بازگشایی مجدد مدارس

معلمان و فرهنگیان محترم ، اولیای دلسوز و دانش آموزان عزیز!

این روزها با شیوع ویروس کرونا (Coronaviruses) در ۱۹ استان کشور ،مرگ ۲۶ نفر دراستان‌های مختلف و ابتلای دهها نفر از هموطنان، موجی از اضطراب و تشویش جامعه را در برگرفته است. خطر اپیدمی و گسترش بیماری در لایه‌های مختلف جامعه احساس می‌شود. چنانکه افراد و خانواده‌های بسیاری را مجبور کرده است بیش‌از‌پیش، نکات بهداشت فردی و عمومی و جوانب پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را رعایت کنند و با توجه به تجربه کشورهای دیگر از حضور در مراکز پر جمعیت و خطرآفرین خودداری کنند.

در همین راستا اقدامات دولت و وزارت‌‌خانه‌های آموزش‌و‌پرورش و بهداشت با تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و مراکز آموزشی کشور اگر چه اقدامی ارزشمند و لازم بوده، اما شواهد نشان می‌دهد کفایت امر را نداشته است. شواهدی که بیانگر افزایش مرگ‌ومیرها دراثر ابتلا به ویروس کرونا همچنان از سوی مسئولان و ستادهای ذی‌صلاح بیان می‌شود.

مدارس به عنوان مراکزی با جمعیت بالا و با شرایط که از نبود(یاکمبود)امکانات بهداشتی رنج میبرند،مستعدند تا به محیط‌هایی پرخطر و ناقل ویروس از فرد بیمار به افراد سالم تبدیل شوند. این خطر با توجه به آمار بالای مدارس در مناطق کمتر توسعه یافته حساس‌تر و خطرآفرین‌تر می شود .

با نگاهی به امکانات بهداشت عمومی و فردی مدارس مشاهده می‌شود که متاسفانه مدارس از تجهیز به امکانات اولیه بهداشتی (اعم از اقلام ایمنی فردی و عمومی، مواد استریل کننده و ضد عفونی و شوینده های بهداشتی و...) محرومند. وضعیت سرویسهای بهداشتی بسیاری از مدارس نامطلوب وغیربهداشتی است، واضح است در شرایط کنونی استفاده از آنها خطرآفرین خواهد بود. آب‌خوری‌های مدارس محدود و عمومی است و می‌تواند به بستری برای شیوع ویروس بدل گردد. مکانهای اینچنینی که دانش آموزان در ساعتهای حضور در مدرسه مجبور به استفاده از آنها هستند باید مورد تایید وزارت بهداشت و آموزش و پرورش قرار گیرند. بدون شک تجهیز و آماده سازی موارد ذکر شده به زمان و بودجه زیادی نیاز دارد و شوآف ، برنامه‌های تبلیغاتی مشکل گشای مدارس نخواهد بود.

کلاسهای درس به عنوان فضای سرپوشیده با تراکم بالای دانش‌آموزانی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند،خود معضلی است که بارها و بارها فعالان صنفی معلمان هشدارهای لازم را به مسئولان و فرادستان حکومتی داده‌اند و قاعدتا اکنون در شرایط حساس‌تر و البته پرخطری برای انتقال ویروس از فرد آلوده به دانش آموزانِ دیگر و پرسنل مدارس می‌باشند. کلاسهای درس، سالن‌های اجتماعات، کارگاهها، آزمایشگاهها ، دفاتر مدارس و ... ازسیستم تهویه مناسبی برخوردار نیستند. فضای کلاسها و اشیای مختلف که بصورت عمومی استفاده می شوند به راحتی می توانند حامل ویروس شوند.

ناوگان‌حمل و نقل شهری(اتوبوس‌ها، مترو ،تاکسی) و سرویس‌های مدارس برای دانش آموزان و معلمانی که از این وسایل استفاده می کنند خطر آفرین خواهند بود.

کانون صنفی معلمان ایران‌(تهران) از اولیای محترم و خانواده‌ها می خواهد با رعایت جوانب پیشگری و بهداشتی همراه با همه مردم ایران زمین، مراقبتهای ویژه و سختگیرانه‌ای را برای سلامت خود ، فرزندان ودانش آموزان در پیش بگیرند و همچنانکه وزارت بهداشت بهترین راه جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا را ماندن در محیط‌های امن و عدم حضور درمحیط‌های پر خطر اعلام کرده است از حضور فرزندان ودلبندانشان در محیطهای پر خطر خودداری کنند.

دولت، وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش باید نخست بستر مناسب را ایجاد نماید تا دانش‌آموزان و معلمان و کادر اجرایی مدارس با کمترین خطر به امر آموزش بپردازند و عواقب هر گونه کوتاهی و قصور بدون هیچ تردیدی در این زمینه برعهده دولت است.

کانون صنفی معلمان ایران از دولت و حاکمیت می‌خواهد تا اطمینان از ریشه‌کنی ویروس کرونا و بازگشت جامعه به شرایط عادی علاوه بر تامین کلیه امکانات بهداشتی، شرایط را برای نگهداری دانش آموزان توسط خانواده‌ها در خانه مهیا کند و بجای حضور دانش‌آموزان در مدارس ، از امکانات کلاسهای غیر حضوری و تلویزیون استفاده کند و خانواده ها و دانش آموزان را به استفاده از کلاسهای آموزش از راه دور و غیرحضوری ترغیب کند.

از توزیع و نشر فیلمهای تبلیغاتی و تصمیمات بی‌اساس و احساسی بپرهیزد که در شرایط کنونی بهترین نتیجه از  تصمیماتی حاصل می‌شود که بر اساس عقل و منطق اتخاذ شود. باید از خرافات دوری نمود و از تجربیات کشورهایی که در این مورد حاد، مفیدتر و کارآمدتر عمل کرده‌اند، استفاده نمود.

شوآف‌ها و مانورهای شست و شوی دست در مدارس و سفیران بهداشت برای خانواده‌ها و کارگردانی فیلمهای شستشوی مدارس و مترو ، تضمینی بر پاکیزه بودن این محیط‌ها و وسایل نخواهد بود.

شستشو و ضدعفونی کردن روزانه مدارس سراسر کشور و حتی چند استان آلوده در توان دولت نیست وبیم آن می‌رود اجرای این طرح در چند مدرسه لاکچری و خاص و در مقابل دوربینهای صداوسیما محدود شود.

از سوی دیگر وضعیت بهداشتی زندانها نگران کننده است. خطر ابتلای معلمان دربند و بسیاری از فعالان مدنی و محبوسان احکام قضایی به ویروس کرونا در زندانها، احساس می شود.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)از مسئولان زندانها ودستگاه قضایی می‌خواهد، ضمن اجرای اصول بهداشتی و  پیشگیرانه در زندانها،  اقدامات لازم برای آزادی همکاران #دربند_معلم را انجام دهد و هر چه سریعتر این عزیزان را به آغوش خانواده‌‌هایشان بازگردانند و تاکید می کند مسئولت سلامت و جان همه‌ی زندانیان از جمله #معلمان_دربند برعهده دستگاه قضایی کشور می باشد.

کانون صنفی معلمان ایران‌(تهران)

هشتم اسفندماه ۹۸

*فراخوان جمعی از والدین برای اعتصاب و نفرستادن فرزندان به مدارس و دانشگاه ها

اعتصاب مادرانه « جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست»

این بار دولت نا کار امد انگشت اتهامش را رو به فرزندان ما گرفته است.❗

ولی ما با اعتصاب و نفرستادن عزیزان مان به مدارس و دانشگاه و حتی بیرون از منزل تا پاک شدن کامل کشور از این ویروس کشنده به دستور آن ها *نــه* می گوییم .

در صورتی که بهداشتی ترین مسئول جامعه معاون وزیر بهداشت به کرونا مبتلا شده است دیگر تصمیم گیرنده جان فرزندان ما نمی توانند باشند .‼

شعار ما *جان فرزندم مهم تر از تحصیل اوست*

اگر به فکر فرزندتان هستید متن را انتشار دهید

باز شدن پای ویروس کرونا در شركت ملی صنايع پتروشيمی ایران

پای ویروس کرونا در شركت ملی صنايع پتروشيمی ایران باز ویک یا 2 کارگر این شرکت به این ویروس مبتلا شدند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده، تا روز شنبه هفته آینده این شرکت تعطیل شد.

*سومین روزاعتصاب کارگران شرکت فراپتروسازان انرژی در دهلران در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

کارگران یک پروژه در دهلران(شرکت فراپتروسازان انرژی)برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوقشان سه روز متوالی است که دراعتصاب بسر می برند.

بنابه گزارش منتشره در شبکه های اجتماعی حقوق  حدو صد کارگر این شرکت از آذرماه پرداخت نشده است.

بنا به گزارش سایت شرکت فراپتروسازان انرژی (پتروساز)،این شرکت پروژه ای بنام «سه حلقه چاه پایدار غرب»در دشت عباس شهرستان دهلران - استان ایلام – در دست ساخت دارد که کارفرمایش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران می باشد.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران علائم الکتریکی  راه آهن ناحیه تهران

از بهمن ماه قرارداد شرکت مهندسی راژمان کبیر(فعال در زمینه تامین، نصب و راه اندازی تجهیزات سیگنالینگ)با راه آهن به اتمام رسیده است و کارگران علائم الکتریکی  راه آهن ناحیه تهران بدون هیچ قراردادی نه با راه آهن ونه شرکت پیمانکاری به کارشان ادامه می دهند.حقوق بهمن ماه،عیدی پایان سال،سنوات،بن 200هزارتومانی و.... این کارگران هم  پرداخت نشده است.

*عدم پرداخت حداقل 2 ماه حقوق وعیدی(معادل 2 ماه حقوق) کارگران کارخانه نئوپان خلخال

حداقل 2 ماه حقوق وعیدی(معادل 2 ماه حقوق) کارگران کارخانه نئوپان خلخال در استان اردبیل پرداخت نشده است.

*بی اهمیتی جان کارگران در ساخت وسازهای استان خراسان شمالی

سقوط از ارتفاع علت اصلی مرگ و میر کارگران در حوادث ناشی از کاراستان خراسان شمالی اعلام شده و این در حالی است که بی‌تفاوتی مسوولان متولی امر ساخت و ساز، بلندایی به ارتفاع برج‌ها دارد.

اوضاع نابسامان ایمنی در کارگاه های ساختمانی استان خراسان شمالی،  قابل تامل است، امنیت در حد صفر و بی تفاوتی مسوولان مربوط، قدی به ارتفاع ساختمان هایی دارد که به وسیله کارگران بالا رفته و اوج می گیرد. 

هفته پیش از30 کارگاه های ساختمانی مرکز استان خراسان شمالی بازرسی صورت گرفت ومشخص شد 20 کارگاه، یعنی دو سوم آنها، ناایمن هستند و اعلام شد به احتمال زیاد، پلمب می شوند که همین نشان از نبود ایمنی در کارگاه های این استان دارد.

نبود ایمنی و یا ناچیز بودن آن، بدان معنا است که نقش ناظر ساختمان در کارگاه ها در زمینه ایمنی تقریبا صفر است و مجریان ساختمانی توجهی به ایمنی ندارند،  به دیگر سخن باید گفت که در ساخت ساختمان ها، تنها چیزی که مهم نیست، ایمنی و سلامت کارگران در حین کار است.

نبود ایمنی و یا ناچیز بودن آن، بدان معنا است که نقش ناظر ساختمان در کارگاه ها در زمینه ایمنی تقریبا صفر است و مجریان ساختمانی توجهی به ایمنی ندارندایمنی کارگاه های ساختمانی یک موضوع چندوجهی است که تنها با همکاری همه دستگاه های وظیفه مدار در این صنعت قابل دستیابی است، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری ها، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان تامین اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای و بنیاد مسکن از جمله دستگاه های وظیفه مدار در ایمنی صنعت ساختمان هستند اما آنگونه که بازرسان می گویند، اداره کار در این زمینه تنها مانده است. 

یک بازرس اداره کار به خبرنگار رسانه ای گفت: راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان از جمله نهادهایی هستند که انتظار می رود، بیش از پیش و به صورت جدی، ایمنی کارگاه های ساختمانی را رصد کنند.

وی افزود : بر اساس مبحث 12مقررات ملی ساختمان، ایمنی ساختمان ها مورد تاکید قرار دارد و آیین نامه حفاظت کارگاه های ساختمانی هم با هدف پیشگیری از حادثه در کارگاه های ساختمانی، تدوین شده است که مقررات این آییننامه در تمام کارگاه‌های ساختمانی لازم الاجرا است.

اوادامه داد: در استان هم، کارگروه ارتقای ایمنی بخش ساختمان با همکاری تمام دستگاه ها و دفتر فنی استانداری خراسان شمالی تشکیل شده است که در آینده نزدیک در قالب یک شیوه نامه شرح وظایف همه دستگاه ها مطابق قوانین تعیین خواهد شد.

این بازرس اداره کار،  درباره نقش مهندسان ناظر بر جلوگیری از بروز حادثه گفت: مهندسان ناظر باید بر ایمنی کارگاه ساختمانی نظارت داشته باشند اما این مهندسان، عمدتا بر سر پروژه حضور ندارند.

وی گفت: یکی از اهداف تعریف مهندس ناظر برای اجرای پروژه ها، این است که افراد اهل فن و دارای صلاحیت وارد عرصه ساخت و ساز شوند اما این مهندسان عمدتا بر سر پروژه حضور ندارندوی، فعالیت بدون مجوز شرکت های ارائه کننده داربست، سازه های موقت و نیز آرماتوربند را از آسیب های ایمنی در کارگاه های ساختمانی عنوان کرد و گفت: شمار شرکت های داربست و سازه های موقت که مجوز فعالیت دارند، بسیار ناچیز است که البته همین شرکت ها نیز به لحاظ ایمنی آموزش های لازم را به افراد ارائه نداده اند.

وی تصریح کرد: شرکت های اجاره دهنده ماشین آلات و تجهیزات هم ساماندهی نشده اند،  هیچ نظارت و بررسی بر ماشین آلات وجود ندارد وجود نقص فنی و شناسایی ایرادهای احتمالی به هیچ عنوان جدی گرفته نمی شود و در این زمینه،  اصناف باید ورود پیدا کرده و فعالیت این شرکت ها را سامان دهند.

این بازرس اداره کار گفت: یکی از عللی که کارفرمایان، ایمنی در کارگاه های ساختمانی را جدی نگرفته اند، بیمه است، سازندگان و کارفرمایان، با 20 میلیون ریال، یک پروژه چند ده میلیارد ریالی را بیمه می کنند و خیالشان از جبران خسارت ها راحت است، از این رو توجه لازم را به این امر ندارند.

حوادث کارگاهی استان خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: براساس آمارهای ارائه شده، شمار حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی استان، بیش از میانگین کشوری است، بنابراین دستگاه‌های مرتبط باید برای اقدامات پیشگیرانه، برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی افزود:57 درصد از حوادث ناشی از کار استان در سال 98 در کارگاه های ساختمانی اتفاق افتاده و این در حالی است که در کشور46 درصد و در دنیا 18 درصد از حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان به وقوع می پیوندد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن شمار حوادث ناشی از کار بخش ساختمان در استان، 30درصد بازرسی های کارگاهی،  به بازرسی از این کارگاه ها اختصاص یافته است. 

وی افزود: عامل وقوع 40 درصد از کل حوادث ناشی از کار استان در سال 98، سقوط از ارتفاع بوده و این در حالی است که  80درصد از حوادث ناشی از کار کارگاه های ساختمانی استان، مربوط به سقوط از ارتفاع گزارش شده است.

او درادامه گفت: علت اصلی سقوط از پرتگاه ها و ارتفاع در کارگاه های ساختمانی، استفاده نکردن از سامانه های مناسب کار در ارتفاع و  ایجاد نشدن جایگاه کار مناسب در زمان فعالیت در ارتفاع است.

وی گفت: بیشترین حوادث ناشی از کار در اثر سقوط، مربوط به آرماتوربندان است که از ابتدای امسال 25 حادثه سقوط آرماتوربندان در استان گزارش شده است که در آن، سه تن جان باخته اند.

اجاره غیرمجاز ماشین‌آلات ساختمانی در استان خراسان شمالی

او گفت: قریب به اتفاق افراد و شرکت‌های اجاره دهنده تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی در استان، مجوزی برای فعالیت ندارند و این وضعیت، نظارت بر ایمنی کارگاه‌های ساختمانی را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: فعالیت غیرمجاز این شرکت ها مانند بالابرها، داربست ها، جک و قالب ها، سبب نبود نظارت بر فعالیت آنها در محیط های کاری شده و در نتیجه زمینه ساز بروز حوادث ناگوار در محیط های کاری می شود.

وی افزود: در شهر بجنورد، 130 نفر و گروه کاری در زمینه پیاده سازی داربست و سازه های موقت، فعالیت دارند که بدون مجوز و فارغ از نظارت هیچ ارگان و نهادی کار می کنند.

وی تصریح کرد: بیشتر این افراد حتی با اصول فنی اولیه داربست بندی نیز آشنایی ندارند و داربست های ناایمنی که توسط این افراد برپا می شود، باعث بروز حوادث می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین حوادث سقوط در کارگاه های ساختمانی، مربوط به آرماتوربندان است و دومین عامل بروز حوادث کارگاهی استان در سال 98 هم درگیری با ماشین آلات و تجهیزات ناایمن بوده است.

وی  افزود: خطرات مربوط به ماشین آلات ناایمن و دارای نقص فنی به عنوان خطرات وارداتی در کارگاه ها شناخته می شوند و متاسفانه به علت نبود نظارتهای کافی بر اجاره دهندگان و تامین کنندگان این تجهیزات،  خطرات فراوانی را با خود به محیط های کاری وارد می کنند. 

وی گفت: بر اساس آیین نامه ایمنی کارگاه های ساختمانی و مبحث 12 مقررات ملی ساختمان، مهندسان ناظر مکلف شده اند تا علاوه بر نظارت های فنی بر ساخت و سازها، بر رعایت مسایل ایمنی در حین اجرا نیز نظارت کرده و ضمن ارایه راهکارهای ایمن سازی به کارفرمایان، مراتب را برای برخورد قانونی با کارفرمایان متخلف به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند که انتظار می رود همکاری لازم در این زمینه از طرف ناظران انجام شود.

وی گفت: در صورتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان و اتاق اصناف بتوانند نسبت به ساماندهی صنوف و واحدهای اجاره دهنده تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی اقدام کرده و بر فعالیت آنها نظارت داشته باشند می توان از ورود دستگاه ها و تجهیزات ناایمن به کارگاه ها پیشگیری کرد. واین امر، به معنای کاهش خطرات وارده به کارگاه ها و در نتیجه ایمن سازی و کاهش حوادث ناشی از کار خواهد بود.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com