اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ بهمن ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
February 19, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ بهمن ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 3 بندرعباس نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق وحق بیمه ومطالبات دیگر مقابل استانداری هرمزگان

- تجمع اعتراضی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه عضو پروژه‌های سپیدار 2 و 3 نسبت به عدم تحویل مسکن مقابل تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

- علیرغم وعده و وعیدها بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی ادامه دارد

کارگرکارخانه کنتورسازی: با وجود اینکه سال 95  شکایت کرده ایم ولی دادگستری پرونده‌های ما را رسیدگی نمی کند

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه علیرغم قول و وقرارها

- محکومیت  قطعی ندا ناجی به تحمل 30 ماه حبس بدلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر

- جان باختن 84 کارگر براثر حوادث کاری دراستان مازندران طی 10ماه گذشته

- جان باختن کارگریک واحد تولیدی شهرستان زرندیه بر اثر ریزش ناگهانی سقف

- مرگ کارگر کارگاه بوجاری اراک براثر سقوط دستگاه تسمه نقاله

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 3 بندرعباس نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق وحق بیمه ومطالبات دیگر مقابل استانداری هرمزگان

روز چهارشنبه 30بهمن، کارگران شهرداری منطقه 3 بندرعباس برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق وحق بیمه ومطالبات دیگردست به تجمع  مقابل استانداری هرمزگان زدند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده، کارگران بخش نظافت شهری شهرداری منطقه 3 بندرعباس(شرکت پیمانکاری فرس)علاوه برپرداخت نشدن 4 ماه حقوق وحق بیمه به عدم پرداخت حق اضافه کاری،ندادن مرخصی وتوزیع نشدن لباس ،کفش کارودیگر وسایل ضروری کارشان نیز معترضند.

بنا بهمین گزارشات،بدنبال این تجمع اعتراضی ازیکطرف بازار وعده و وعیدهای شهرداربندرعباس،شهردارمنطقه 3،کارفرمای شرکت پیمانکاری فرس  و.....  مبنی بر پرداخت بخشی از حقوق معوقه کارگران در روزهای آتی  گرم شد وازطرف دیگر دعوای جناحی بین دست اندرکاران شهرداری در رابطه با تبلیغات برای تصدی کرسی های بهارستان بالا گرفت.

درهمین رابطه،یکی از کارگران شهرداری منطقه 3 بندرعباس با ناراحتی از وضعیت موجود به خبرنگار رسانه ای گفت:از برج 7 تاکنون هیچ حقوقی دریافت نکرده ام.

وی افزود: مشکلات معیشتی، بیمه ای و عدم پرداخت مطالبات برای خانواده‌های ما مشکلاتی را به وجود آورده و دیگر صبر و تحملی برایمان نمانده است.

این کارمعترض ادامه داد: سفره های خالی و فراهم نبودن نیازهای روزمره زندگی وضعیت اسف باری را برایمان ایجاد کرده است چرا که برای چاره‌اندیشی در راستای حل مشکلاتمان امروز به استاندار هرمزگان پناه آوردیم اما او هم از رویارویی با ما سر باز زد و نسبت به مشکل جامعه کارگری بی توجه بود.

این کارگر خشمگین با بیان اینکه هرروز در گرمای آفتاب زحمت می‌کشیم و تلاش می‌کنیم اما هیچ خبری از حقوق نیست و از طرفی معلوم هم نیست که این حقوق چه زمانی پرداخت می‌شود، افزود: برای دریافت حقوقمان پیگیری‌های زیادی انجام داده ایم اما بی‌نتیجه بود و هر بار هم پیگیر شدیم برخورد مناسبی نکردند و واقعاً زندگیمان با مشقت می‌گذرد.

این کارگر شهرداری با اشاره به اینکه برای تهیه نیازهای اولیه زندگی هر روز باید از اطرافیان و مغازه‌داران قرض کنم اما پس از گذشت چند ماه هنوز بدهی مردم را پرداخت نکرده‌ام، ادامه داد: حقوق یک ماهم تنها برای تسویه بدهی که به مغازه ها دارم، صرف خواهد شد.

وی در پایان خطاب به شهرداری بندرعباس گفت: چرا حقوق کارگر را پرداخت نمی‌کنید؟ چرا قرارداد پیمانکاری که حقوق کارگر را نمی‌دهد، فسخ نمی‌کنید؟ چرا نه تنها فسخ نمی‌کنید که قراردادش را تمدید می‌کنید؟ چرا مهندس ناظر و مهندس مشاور جرات نمی‌کند بگوید حقوق کارگر تضییع می شود؟ چه سیستمی تعبیه کرده‌اند در این سال ها، که کارگران شهرداری‌ هر روز سفره‌شان خالی‌تر می‌شود.

*تجمع اعتراضی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه عضو پروژه‌های سپیدار 2 و 3 نسبت به عدم تحویل مسکن مقابل تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

صبح روز چهارشنبه 30 بهمن،حدود 100نفراز رانندگان عضو پروژه‌های سپیدار 2 و 3 درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تحویل مسکن پس از 6 سال دست به تجمع مقابل ساختمان تعاونی مسکن مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:شش سال است که ساخت واحدها متوقف شده و این اواخر، بعد اینهمه سال تاخیر، اخطار دادند بازهم پول بدهید؛ به همین دلیل، امروز حدود صد نفر از اعضا به محل تعاونی مراجعه کردیم و برگه‌های تاخیر را به آنها برگرداندیم. به آنها گفتیم تعهدات خود را انجام دهید و واحدهای مسکونی ما را براساس بندهای قرارداد فیمابین تحویل دهید.

آنها افزودند:پروژه‌های سپیدار 2و3 از سال 92 متوقف شده است و مراجعات مکرر اعضا به شورای شهر و شهرداری و مسئولان تعاونی تا امروز بی‌نتیجه مانده است.

*علیرغم وعده و وعیدها بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه کنتورسازی ادامه دارد

کارگرکارخانه کنتورسازی: با وجود اینکه سال 95  شکایت کرده ایم ولی دادگستری پرونده‌های ما را رسیدگی نمی کند

علاوه بر عدم پرداخت بیش از 2 سال حقوق کارگران کارخانه کنتورسازی تولید کنتور از 19 بهمن ماه هم قطع شده واز کارگران خواسته شده خواستند قرارداد یک ماهه از اول تا آخر اسفند ماه بجای قرار 2ماهه را امضا کنند.

بنا به گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 30بهمن،کارگران کارخانه کنتورسازی گفتند: مطالبات 4 ساله ما مربوط به شش ماه حقوق سال 95 به همراه عیدی و پاداش، چهار ماه سال 96، شش ماه سال 97 و هشت ماهه سال جاری می‌شود که فقط 70 درصد از حقوق و بیمه آبان ماه به همراه حق بیمه‌ی چهار ماه نخست سال جاری پرداخت شده است. علارغم آن سنوات کارگران بازنشسته شده، تمدید دفترچه‌های تأمین اجتماعی، پرداخت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها مشکلات تولید ازجمله مهمترین خواسته‌های کارگران کنتورسازی است که به آن اهمیتی داده نمی‌شود.

کارگران کنتورسازی همچنین درباره یکی دیگر از مشکلات این واحد تولیدی گفتند: تغییرات مکرر مدیران داخلی و سرپرستان کارخانه معضلی است که این واحد تولیدی را از یک الی دو سال پیش به مرز ورشکستگی رسانده و امنیت شغلی ما کارگران را سلب کرده است.

کارگران در این زمینه تصریح کردند: مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران که از یکسال‌ونیم پیش به دلیل برخی جرائم اقتصادی در زندان به سر می‌برد، کارخانه را از طریق سرپرستانی که در کارخانه می‌گمارد، مدیریت می‌کند که اخیرا یکی از آنها به دلیل اختلاف‌نظر با کارفرما کنار گذاشته شده و چند روزی است چهارمین سرپرست کارخانه در سال جاری هنوز نیامده با دستور مدیرعامل مجدد تولید در کارخانه را متوقف کرده و با برهم زدن وضعیت روحی کارگران، قراردادهای کاری آنها را از دو ماه به یکماهه تغییر داده است.

به گفته کارگران؛ متوقف شدن فعالیت کارخانه درحالی‌ست که از ابتدای آبان ماه سال جاری بعداز ماه‌ها تلاش مجددا تولید را به کارخانه برگرداندیم و چند ماهی‌ست با تلاش شبانه‌روزی کارگران انبارهای کارخانه پر از کنتور  تولید شده است. در عین حال اخیرا هم یک قرارداد 100 هزارتایی کنتور با یکی از مشتریان بخش خصوصی بسته‌ایم.

به گفته کارگران، نگرانی ما یکی از این جهت است که با از دست رفتن مشتریان، امنیت شغلی ما کارگران نیز برهم می‌خورد.

بنابه گفته این کارگران،وزارت نیرو پیش از این خریدار محصولات این کارخانه بود اما در حال حاضر خریدار محصولات تولید شده‌ی کارخانه نیست و کنتورهای موردنیاز خود را از دلالان واسطه‌ای خریداری می‌کند.

کارگران در ادامه تصریح کردند: عموم مشکلات ما از زمان واگذاری کارخانه کنتورسازی به «بخش خصوصی» شروع شده و با بی‌توجهی مسئولان و کارفرما هر روز بر مشکلاتمان افزوده شده است. بنابراین تنها راه نجات ما کارگران کنتورسازی خلع ید بخش خصوصی از کارخانه است.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه علیرغم قول و وقرارها

علیرغم قول و وقرارها بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران نی بر مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه ادامه دارد.

روز چهارشنبه 30بهمن،یکی از کارگران نی بر هفت تپه به خبرنگار رسانه ای گفت:فعلا قول و قرار گذاشته‌اند که تکلیف ما را روشن کنند اما به هیچ‌کدام از وعده‌ها تا امروز عمل نشده است.

او افزود:104 کارگر نی‌بر هفت‌تپه، تا امروز حقوق آذر ماه را گرفته‌اند و دستمزد برج ده و همچنین دستمزد ماه‌های خرداد و تیر سال قبل را طلبکارند.

وی همچنین گفت: بارها به اداره کار رفتیم؛ ما مشکل بازنشستگی داریم؛ ما مشمول بازنشستگی سخت و زیان‌آور هستیم اما چهار درصد را برای ما رد نمی‌کنند. قرارداد ما از اول مهرماه است و قرار بوده تا زمان خاتمه برداشت نیشکر سر کار باشیم اما کار برداشت را به پیمانکار داده‌اند و ما همچنان بیرون از مجموعه هستیم. بعد از اعتراضات، یک قرارداد با رئیس اداره کار نوشتند  که پرونده‌های بازنشستگی ما به کمیسیون برود و در صورتی که مشمول نباشیم، سر کار بازگردیم اما هنوز خبری نشده است.

*محکومیت  قطعی ندا ناجی به تحمل 30 ماه حبس بدلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر

زهرا مینویی وکیل ندا ناجی: رأی قطعی موکلم در دادگاه تجدیدنظر به‌ریاست قاضی زرگر بدون حضور وکیل و متهم، صادر شده است. با توجه به اینکه دادگاه تجدیدنظر موکلم را به 30ماه حبس محکوم کرده است و از بازداشت او 10 ماه می‌گذرد، ما درخواست آزادی مشروط خود را به زندان و دادگاه ارائه خواهیم داد.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 30بهمن، زهرا مینویی وکیل ندا ناجی گفت: رأی قطعی موکلم در دادگاه تجدیدنظر به‌ریاست قاضی زرگر بدون حضور وکیل و متهم، صادر شده است. با توجه به اینکه دادگاه تجدیدنظر موکلم را به 30ماه حبس محکوم کرده است و از بازداشت او 10 ماه می‌گذرد، ما درخواست آزادی مشروط خود را به زندان و دادگاه ارائه خواهیم داد.

وی افزود: بعد از گذراندن یک‌سوم از حکم، طبق قانون می‌توانیم درخواست آزادی مشروط بدهیم. درحال‌حاضر نیز موکلم یک‌سوم از حبس قطعی خود را گذرانده است و با توجه به اینکه با تبدیل قرار بازداشت او به قرار وثیقه موافقت نشد، امیدوار هستیم با درخواست آزادی مشروط او موافقت شود.

جمال عاملی، همسر ندا ناجی درهمین رابطه گفت: ندا از یازدهم اردیبهشت‌ سال جاری بازداشت شد و از آن زمان تا به امروز در بازداشت موقت به سر می‌برد. ندا تنها بازداشتی روز کارگر است که همچنان در زندان است. این در حالی است که برخی از بازداشتی‌های روز کارگر دوران محکومیت خود را به اتمام رسانده یا به قید وثیقه آزاد شده‌اند.

حالا هم که سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه تجدیدنظر او به صورت غیابی خبر داده و حکم او به اجرای احکام رفته است. ندا برای حضور در یک تجمع مسالمت‌آمیز به 30 ماه حبس قطعی محکوم شده است.

*جان باختن 84 کارگر براثر حوادث کاری دراستان مازندران طی 10ماه گذشته

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت :در ده ماهه سالجاری تعداد 84 نفر بر اثر حوادث کار در استان جان خود را از دست دادند(83مرد و یک زن)،که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9درصد افزایش داشت.

بر اساس آمار مراکز پزشکی قانونی استان تعداد 798 نفر(753 مرد و ما بقی زن) مصدوم ناشی از حوادث کار به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشت.

به گزارش30 بهمن روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران ،دکتر علی عباسی تصریح کرد :بر اساس آمارهای مراکز پزشکی قانونی استان در ده ماهه سالجاری به ترتیب شهرستان ساری و میاندرود با 15 ، آمل با 12و نور با 9 مورد بیشترین و شهرهای با فوتی بیشترین و شهرهای ،تنکابن و محمود آباد هر کدام با 2مورد فوتی،‌ کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند.

وی تصریح کرد: بر اساس این گزارش عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با 35 نفر ،برق گرفتگی با 18، اصابت حسم سخت با 17و سوختگی و سایر موارد هر کدام با 7 مورد در رتبه بعدی قرار دادند.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران افزود:بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان میباشد.

*جان باختن کارگریک واحد تولیدی شهرستان زرندیه بر اثر ریزش ناگهانی سقف

روز سه شنبه 29 بهمن،یک کارگرواحد تولیدی در شهرستان زرندیه حین کار با دستگاه فک مربوط به آهک کربنات به علت ریزش ناگهانی سقف و ماندن در زیر آوار جان باخت.

*مرگ کارگر کارگاه بوجاری اراک براثر سقوط دستگاه تسمه نقاله

یک کارگر 35 ساله حین کار درکارگاه بوجاری روستای ایبک آباد اراک براثر سقوط دستگاه تسمه نقاله جانش را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com