اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
January 22, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲ بهمن ۹۸ ۲۲  ژانویه ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 

صدور حکم سه سال زندان برای حدیث صبوری

حدیث صبوری طی حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به ۳سال و ۲ ماه و ۱۰ روز حبس تعزیری محکوم شد. حکم صادره در تاریخ ۱۱ دی ۹۸ به ایشان ابلاغ شد. حدیث صبوری همچنین سال گذشته در جریان اعتراض به گرانی قیمتها توسط نیروهای امنیتی رژیم، بازداشت و پس از طی یک ماه حبس در زندان قرچک ورامین، با تودیع وثیقه، آزاد و در دادگاه به ریاست قاضی احمد زاده به دوسال حبس تعلیقی محکوم شد.

پیش از ابلاغ این حکم توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب نیز، در ۱۱ آبان ماه ۹۸ در پی حضور وی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین، ایشان را بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل نمودند.

حدیث صبوری نمونه میلیون ها زن آزادی خواه، برابری خواه و شجاعی است که با حضور خود در میدان های مبارزه علیه جمهوری اسلامی، لرزه بر بدنه حکومت ارتجاعی، زن ستیز و سرکوبگر اسلامی انداخته و حاکمان جنایتکار به خیال باطل خود، با زندان و بازداشت می توانند آنان را وادار به سکوت کنند؛ در حالی که زنان مبارز در راه سرنگونی حکومت ضد زن جمهوری اسلامی حتی از پشت میله های زندان دست از نبرد برنداشته و از هیچ تهدیدی هراس ندارند.

انقلاب زنانه قویا بازداشت و زندانی کردن فعالین اجتماعی، سیاسی و معترضین را محکوم کرده و خواهان آزادی هرچه سریعتر آنان می باشد

 

امروز به ملاقات دخترم رفتیم من و پدر آتنا و خواهران آتنا...

ده ماه است که هر بار به ملاقات میرویم آرزو میکنیم که با ملاقات حضورری ما موافقت کنند و هربار با یک نه . و بدون هییچ دلیلی ما را به ملاقات کابینی میفرستند و در تمام این ده ماه فقط دوبار دخترم را در آغوش گرفتم که بعدازملاقات اعلام کردند که اشتباه شده و با کسانی که به اشتباه به ما ملاقات حضوری دادن برخورد شده است.بارها به دادیار ناظر وزیری که رابطه بین زندانیان و مسئولین نهادهای بازداشت کننده و یا رئیس زندان است مراجعه کردیم که متاسفانه با برخورد بدی از ایشان مواجه شدیم و بعد از پیگریهای آتنا از داخل زندان متوجه شدیم

نهادی که من را از آغوش گرفتن دخترم محروم کرده وزارت اطلاعات دولت روحانی است این در صورتی است که هیچ ابلاغ قانونی به ما یا اتنا نشده وحتی مدت این محرومیت هم اعلام نشده. مسئولین زندان و وزرات اطلاعات من را از بوسیدن و در آغوش گرفتن دخترم محروم کردند. بودن دخترم در زندان ظلم بزرگیست به من و خانواده من و این محرومیت یک ظلم مضاعف است که،

هرگز فراموش نمیکنم و هرگز نمیبخشم  .

 

زینب همرنگ ،معلم ساکن تهران بازداشت شد

به گزارش رسیده چهار مامور امنیتی مرد و یک مامور زن، زینب همرنگ را ساعت ۶ بعدازظهر روز یک‌شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۸ در منزل مسکونی‌اش بازداشت کرده و ضمن تفتیش منزل، تعدادی از لوازم شخصی او را نیز ضبط کردند. بر اساس این گزارش در همین روز ماموران دختر او را بازداشت کرده و در شب همان روز آزاد می‌کنند. به گفته یک منبع مطلع "ماموران در زمان بازداشت خود را پلیس امنیت معرفی کرده‌بودند و حکم تفتیش منزل نیز به همراه داشتند" و بر اساس گفته همین منبع "همسر وی آقای صیفی امکان وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی که از سوی دادسرا برای وی تعیین شده، را ندارد" و تا این لحظه این معلم اهل مغان کماکان در بازداشت به‌سر ميبرد.

 

شهناز اکملی برای اجرای حکم راهی زندان شد.

شهناز اکملی که به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود، برای اجرای حکم راهی زندان شد. شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی یکی از مادرانی است که فرزندش در ۶ دیماه ۸۸ توسط شلیک گلوله به سرش جانباخت، امروز این مادرشجاع با وجود بازداشت، تهدید پرونده سازی و حتی حکم زندان نه تنها عقب نکشیده است بلکه مصمم تر از قبل در حمایت از جنبش سرنگونی و اعتراضات سراسری، به تلاش خود ادامه می دهد. شهناز اکملی نماد دادخواهی مادران داغدیده است که برای حق خواهی اش بارها شکنجه و راهی زندان شده است. باید این جنبش دادخواهی خانواده ها علیه حکومت گسترش پیدا کند و آنها باید بدانند در ادامه این مسیر تنها نیستند و حمایت اکثریت مردم را خواهند داشت.

 

سها مرتضایی به اعتصاب غذای خود پایان داد

سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویاندانشگاه تهران روز یکشنبه ۲۲ دی ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد. سها مرتضایی بیست و دو روز پیش در اعتراض به عدم امکان تامین وثیقه در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود. این فعال دانشجویی در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه امسال در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین و نهایتا به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

 

تهدید و فشار خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی ساکن ایران

اعضای خانواده برخی از کشته‌شدگان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، که در ایران زندگی می‌کنند، گفته‌اند که تماسهای مکرری از شماره‌های ناشناس برای تهدید و تحت فشار گذاشتن با آن‌ها گرفته می‌شود.

یکی از اعضای خانواده مسافر قربانی این پرواز گفته است: "ما را تهدید می‌کنند که اگر با رسانه‌های بیگانه مصاحبه کنید در تحویل جنازه تاخیر صورت می‌گیرد." او همچنین گفته است که خانواده‌‌اش برای "امضا و نشر بیانیه حمایت از نظام که توسط سپاه پاسداران تهیه شده" نیز تحت فشار قرار گرفته است. یکی دیگر از اعضای این خانواده نیز گفته است که آنان تحت فشار قرار گرفته‌اند تا دیدارهایی اجباری با مقامات دولتی و نظامی و حضور در نشست‌های خبری برنامه ریزی شده توسط سپاه انجام دهند. در عین حال به این خانواده‌ها فشار آورده می‌شود که در مراسم‌های حکومتی که برای قربانیان گرفته خواهد شد شرکت کنند. یکی از اعضای این خانواده‌ها همچنین گفته است که ماموران امنیتی اقدام به کنترل رفت و آمدهای آنان و تماس‌هایشان کرده‌اند.

 

نسرین ستوده و نرگس محمدی خواهان استعفای سران نظام شدند

نسرین ستوده وکیل زندانی در نامه‌ای از زندان در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی در اثر شلیک موشک سپاه پاسداران، تصریح کرده: "قطعا نمی‌خواهیم نظاره گر سرنوشتی باشیم که مردان نظامی و سپاهی برایمان رقم می‌زنند و قطعا نمی‌خواهیم با تظاهر به صلح طلبی به استقبال جنگ برویم".

نرگس محمدی نیز در نامه مشابهی در این باره نوشته است در تنهای زندان زنجان بر مظلومیت جان باختگان پرواز هواپیمائی اوکراینی گریستم. از فریبکاری مسئولان در کتمان حقیقت ماجرا انگشت به دهان شدم. نرگس محمدی چندی پیش با ضرب و شتم از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد.

این دو خواهان استعفای تمامی کسانی شده‌اند که در این ماجرا مسئولیتی داشته‌اند.


نامه نسرین ستوده از زندان اوین در ارتباط با سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین به دست سپاه پاسداران

مدت‌های مدیدی است سرنوشت یک ملت به دست نیروی نظامی سپرده شده است که هواپیمای مسافری را با هواپیمای جنگی تشخیص نمی‌دهد و روزهای متمادی به افکار عمومی دروغ می‌گوید. نیرویی که هر آنچه اراده می‌کند، انجام می‌دهد بی‌آنکه مواخذه شود. نیرویی که سالهاست به عنوان امنیتی‌ترین نهاد این مملکت عمل می‌کند و کشور را در منتها الیه ناامنی قرار داده است و بر طبل جنگ می‌کوبد تا آوار آن را بر ملتی تحمیل کند که نظاره‌گر سرنوشت تلخ خویش است. چهل سال مرگ بر کشورهای مختلف دنیا گفته شد و بیش از هر کشوری در کام مرگ فرو رفتیم. ذرات نفرت و مرگ، از دنیایی که ما ساختیم، به سوی ما سرازیر شده است و بیش از هر زمانی ما را در سراشیبی نابودی قرار داده است. قطعا نمی‌خواهیم نظاره گر سرنوشتی باشیم که مردان نظامی و سپاهی برایمان رقم می‌زنند و قطعا نمی‌خواهیم با تظاهر به صلح طلبی به استقبال جنگ برویم. پرواز 752 هواپیمایی اوکراین با 176 سرنشین توسط سپاه پاسداران سرنگون شد و ما باز هم سرمایه‌های انسانی بیشتری را از دست دادیم. استعفا و محاکمه‌ی تمامی مقامات و دست اندرکاران این جنایت هولناک در دادگاهی صالح، گامی است در جهت اجرای عدالت و جلوگیری از فجایع بعدی.

ضمن تسلیت و همدردی با خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان فاجعه‌، اعلام می کنم با وجود در بند بودن، به سهم خود تا کشف حقیفت و اجرای عدالت در کنارشان خواهم بود.

نسرین ستوده

زندان اوین / 21 دی ماه 98

 

ایسکرا  ١٠٢٤

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com