بیانیه در باره حداقل دستمزد طبقه کارگر ایران در سال ١٣٩٩

حزب سوسیالیست انقلابی ایران
January 06, 2020

بیانیه حزب سوسیالیست انقلابی ایران در باره حداقل دستمزد طبقه کارگر ایران در سال ١٣٩٩
(زنده باد جنبش متحد طبقاتی برای افزایش حداقل دستمزد ٨ میلیون تومان!)

در شرایطی به استقبال یک مبارزه مهم اقتصادی سراسری تحت عنوان "افزایش حداقل دستمزد" میرویم که طبقه ما با تعرض بسیار سنگین اقتصادی به خود و خانواده اش مواجه است، که جامعه ایران به دنبال جنایت بزرگ و هولناک جمهوری اسلامی در آبانماه بر دریائی از انزجار و نفرت از کلیت این نظام نشسته است، در دوره ای که  سال جاری ٩٨ سال اعتراضات رادیکال و حق طلبانه کارگری بود بگونه ای که فضای سیاسی ایران به نسبت زیادی تحت تاثیر آن قرار گرفت، و این سال نیز سال مملو از جدال و مبارزه سخت و نابرابر طبقاتی برای کسب حقوق اولیه خود از جمله برای پس گرفتن دستمزد های معوقه، مقابله با اخراج و بیکار سازیها و آزادی فعالین در بند بود. در یکسال اخیر ما شاهد نزدیک به ٢ هزار اعتراض و اعتصاب کوچک و بزرگ و پراکنده طبقه کارگر بودیم  که اگر پراکنده نبود و متحد و متشکل میشد و اگر دارای افق روشنتر و رهبری سوسیالیستی و سراسری تری در مراکز مخلتف از جمله در مراکز صنعتی میبود، بدون تردید بیش از پیش جمهوری اسلامی و سرمایه داران را به زانو در میاورد و تعرضا لجام گسیخته آنها را به طبقه کارگر و جامعه متوقف میکرد.

امروز در شرایطی به استقبال تعیین تکلیف مهمی در سرنوشت و زندگی انسانی دها میلیون کارگر و کودکان و خانوادههای له شده زیر حاکمیت سیاه سرمایه داران میرویم که تعدادی از شایسته ترین فعالین ویاران کارگران به دست رژیم ‌هار مدافع سرمایه داری جمهوری اسلامی مورد شکنجه و سرکوب و زندان و احکام سنگین قرار گرفته اند، در شرایطی که سرنوشت کل جامعه ایران بطور واقعی بیش از هر زمانی در گرو ایفای نقش پیشرو و عرض اندام طبقه کارگر متحد و سوسیالیست خواه و ضد سرمایه داری و ضد حاکمیت اسلامی قرار گرفته است ، بیش از هر دوره ای امکان به میدان آمدن متحدانه کل طبقه از جمله در مراکز کلیدی به مناسبت فصل " افزایش حداقل دستمزد" فرا رسیده است!. اکنون یک پدید سراسری و مشترک کل طبقه کارگر و مردم زحمکتش در سراسر کشور مطرح شده است، که ایجاب میکند نقش برجسته طبقاتی و رهبری کننده خود را به این مناسبت ایفا نمائیم. این اوضاع حکم میکند تا در صف واحد طبقاتی و سراسری و بدون توهم به هیچ بخشی از حاکمیت و اپوزسیون بورژوائی برای افزایش حداقل دستمزد خود، که بنا به گفته خود مقامات رژیم "خط فقر به ٨ میلیون تومان رسیده است"، برای همین حداقل حق اولیه و انسانی  خود به تحرک در آمده و همه شگردهای رژیم و نهادهای مزدورش را باید  با شکست مواجه کرد.  ضروری است کل فضای کشور را در دو- سه ماه باقیمانده پایانی سال  را به فضای مبارزه برای افزایش دستمزد و حق تشکل و انتخاب نمایندگان واقعی طبقه کارگرتبدیل کنیم. سازماندهی این مبارزه، کاملا عملی و ممکن است اگر فعالین سوسیالیست و دلسوز جنبش طبقاتی مان متحد و بدون تاخیر ملزومات آنرا، که خود بر آن واقف و آگاه هستند، فراهم نمایند. باید کل طبقه را به سوی شروع اعتراض و اعتصاب سراسری حول مطالبه افزایش حداقل دستمزد ٨ میلیون تومان در سراسر کشور آماده نمود!

بر بستر تحرکات مربوط به فصل تعیین “حداقل دستمزد سال ٩٩” که خود نهادهای وابسته به رژیم  و ارگانهایش مدتها است با طرح "افزایش پانزده تا بیست درصدی، کارمندان و کارگران" آنرا پیش کشیده اند،  میتوان جنبش میلیونی و عظیمی برای افزایش حداقل دستمزد سال ٩٩ به راه انداخت. این جنبش و تحرک میتواند انوع تشکل و نهاد خود جوش و مستقل کارگری و مرتبط به هم، از مجمع عمومی تا شورا و کمیته های کارخانه و کارگری شکل بگیرد و با انتخاب نمایندگان واقعی و رهبران صادق و پیگیر و متحد کننده،  یک جنبش  طبقاتی و سراسری برای گرفتن حداقل دستمزد مورد نظر خود اقدام نمود. دراین شرایط و بنا به زمینه مساعدتر سیاسی و اعتراضی کنونی سازماندهی اعتراض و اعتصاب برای نه فقط افزایش حداقل دستمزد ٨ میلیون تومان، که  همچنین برای آزادی همه بازداشت شدگان آبانماه و  آزادی همه فعالین کارگری و سیاسی در بند و لغو فوری احکام صادره قرون وسطی، پرداخت فوری دستمزدهای معوقه، ممنوع کردن اخراج، حق بیمه بیکاری ، برابری زن و مرد، حق تشکل و تحزب کارگری، حق اعتصاب و اعتراض، ممنوع بودن ورود نیروی مسلح و سرکوبگر و ...  به میدان آمد و آن را به امر کل جنبش طبقه کارگر و جلب حمایت همه جنبشها و انسانهای آزادیخواه از آن تبدیل کرد. میتوان با پختگی و آمادگی بیشتر کل مراکز کارگری را به یک جدال طبقاتی و بحران عمیقتر و جدیتری برای کلیت این نظام تبدیل کرد.

نباید اجازه داد پروژه های ضد کارگری از جمله پروپاگند تهدید آمیز و نظامی کردن فضای تنش آمیزی که اکنون به واسطه کشتن یک جانی تروریست به اسم قاسم سلیمانی را با دولت فاشیست مشابه خود، یعنی هئیت حاکمه امریکا و دولت ترامپ، که هم اکنون تنورش را دوباره گرم کرده اند، چون دو طڕف هر یک به شکلی با بحران های داخلی و جهانی روبرو هستند ونیاز به چنین  فضا سازی دارند برای عبوردادن خود از آن، به مانعی بر سر راه مباره و مطالبه طلبی ما تبدیل کنند!. و یا مضحکه “٤١ مین سالگرد حاکمیت” ضد انقلابی شان که ماه آینده شیپورش را به صدا درخواهند آورد، و همچنین نمایش "انتخابات"مجلس شورای اسلامی، که دقیقا به ماه و روزهای "تعین حداقل دستمزد" در اسفند ماه همزمان کرده اند، به مشکل ما کارگران و جامعه تبدیل کنند و آنرا به فضای حاکم بر کشور و مبارزه ما تبدیل نمایند. به جای تمرکز روی این همه معضل  و مطالبه واقعی و جنایتی که رژیم مرتکب شده  به جایی پاسخ گوئی به جنایت سازمانیافته اقتصادی در حق طبقه کارگر و مردم زحمتکش، که خود دولتیها میگویند "٧٠  درصد مردم قدرت خرید را از دست داده اند"، بجای رسیدگی به معیشت کارگران و زحمتکشان که حتی  هزینه جنایتها و اختلاسها و دزدیهای بیوقفه و حقوق های باد آورده آنها نیز از قبل کار اجباری مزدی کارگران پرداخت و تامین میشود، میخواهند با  حربه های شناخته شده همیشگی شان از نو و برای یک دوره دیگر با تحمیل ریاضت اقتصادی بیشتر و خالی ترکردن سفره خالی کارگران و مردم زحمتکش  هم قدرت اندیشیدن و تحرک و اعتراض و اعتصاب و انقلاب متحد کارگری-سوسیالیستی را از طبقه کارگر و زحمتکش سلب نمایند و هم بدینوسیله به بقای ننگین حاکمیت بورژوا-اسلامی خود ادامه بدهند!. ما باید به این واقعیتها آگاه بوده و بتوانیم راههای  تداوم و تکرار این سیاست جنایتکارانه را از آنها مسدود نمائیم! اگر ما متحد به میدان بیائیم و سیاست درست را دنبال کنیم آنها از هر زمانی  ضعیفتر هستند، و باید با قدرت و زور حقمان را از حلقوم کثیفشان بیرون بکشیم!

همچنانکه از چند نقل و قول زیرعیان هست، دولت جنایتکار اسلامی نه تنها تصمیم از قبل آماده  خودرا برای تحمیل ٦ برابر زیر خط فقر به اسم" حداقل دستمزد" را دوباره برای طبقه کارگر ایران در نظر گرفته است که حتی در این حمله جنایتکارانه نیز نیازی به بازی مسخره "شورایعالی کار" ونظرات "نمایندگان" خود گمارده کارگری در شورای اسلامی و خانه کارگر و انجمن صنفی ها ندیده، بلکه آنها را برای فریب افکار عمومی و وقت کشی و زمینه سازی برای "قانونی" کردن مجدد کشتار و اعمال تبعیض و ریاضت کشی عمیق ترعلیه اکثریت شهروندان شرافتمند جامعه بکار آنداخته است تا همان اتفاقی که سال گذشته افتاد امسال در ابعاد وحشتناکتری دوباره اجرا و تکرار کنند:

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: «طی چند روز گذشته اولین جلسه کمیته مزد شوری عالی کار(سال ٩٩) برگزار شد و ما به عنوان نمایندگان کارگران پیشنهاد‌ها و نقطه نظرات خود را اعلام کردیم، در این زمینه نیز صحبتی که آقای نوبخت در مورد افزایش ۱۵ درصد حقوق کارمدان طی سال آینده انجام دادند، در مورد میزان افزایش نرخ دستمزد کارگران شبیه فکاهی است و قطعا این رقم جوابگوی خرج زندگی کارگران نخواهد بود"
دلگرم: رئیس سازمان برنامه و بودجه، با بیان اینکه سال آینده حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی باید پرداخت کنیم، گفت: میانگین افزایش حقوق و دستمزد ۱۵ درصد خواهد بود."
رئیس خانه کارگر همدان با تأکید بر اینکه دستمزد سال ۹۹ کارگران باید براساس نرخ تورم واقعی کشور مشخص شود، گفت: حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ باید سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد."چنگیز اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس ماده ۴۱ قانون کار بانک مرکزی در پایان هر سال تورم واقعی را در کشور اعلام کرده و بر این اساس در شورای عالی کار میزان دستمزد کارگران مشخص می‌شود."

بدینترتیب طبقه کارگر باید بداند سناریوها برای تحمیل حداقل دستمزد بردگی چیده شده و یک مشت مواجب بگیر هم به عنوان"نماینده کارگر"راه افتاده اند تا "رقابت" ایجاد کنند! و در شرایطی که "وزیر اقتصاد" شان از ناتوانی ٧٠ درصدی قدرت خرید مردم صحبت میکند، در شرایطی که نمایندگان مجلس و دیگر مقاماتشان نیز از رسیدن خط فقر به ٨ میلیون تومان در بیشتر شهرها سخن فرسائی میکنند، و بازی افزایش ١٥ درصدی "دستمزد"، و افزایش دستمزد تا سطح "سه میلیون و ٧٠٠ هزار تومان" را جلومان میگذارند تا در صحنه پایانی این نمایش و به همت "مذاکره سه جانبه" دروغین خود به حدود ٢ میلیون تومان تن بدهیم. آنهم در قبال افزایش هزینه های سرسام آور زندگی  که بالاتر از ٢٠٠ تا ٦٠٠ درصدی شاهد افزاییش قیمت و هزینه های مسکن، تحصیل، بنزین، آب و برق ، نان ، گوشت ، تخم مرغ، میوه، سبزیجات، و .... هستیم. این نظام و کاسه لیسانشان میخواهند گستاخانه دهن کجی کنند در قبال این شرایط سخت زندگی اکثریت جامعه، و میدانند به هر اندازه بتوانند دستمزد و حق کارگر را به گروه بگیرند و به فقر بکشانند راه برای به گرو گرفتن حق  و دستمزد دیگر بخشهای زحمتکش جامعه از جمله بازنشتگان، فرهنگیان پرستاران و غیره را هموارتر میکنند. از اینرو دفاع از افزایش حداقل دستمزد کارگران به ٨ میلیون تومان از جانب این بخش از جامعه نیز مستقیما به معنی  تسهیل  مبارزه برای افزایش حقوق و دستمزد خود آنها نیز هست!، همه ما کارگران و زحمتکشان و آزادیخواهان باید به  این واقعیت ساده  واقف باشیم که هدف  محوری آنها از یورش اقتصادی به کارگران و زحمتکشان در جامعه در راستایی تامین بقای جنایتکارانه این نظام سرتا پا فاسد، مستبد، قاتل و مجرم  و ضد کارگری و ضد انسانی صورت میگیرد. علیه این هدف ضد انسانی باید متحدانه وارد عمل شد!

کارگران! مردم شرافتمند!

هیچ پدیده ای به اندازه تحمیل این سطح از زندگی بردگی به کسانی که کل ثروت یک کشور را خلق میکنند  جنایتکارانه و ضد انسانی ترنیست!. هیچ جنایتی بزرگتر از این نیست که در شکل "قانونی" نان زحمتکش ترین انسانها را به این شکل از جانب یک مشت کانگستر دولتی و سرمایه دار به گرو گرفته شود. آمار قربانیان این نوع جنایات کمتر از میدانهای جنگ گرم نیست!، هیچ جرمی به اندازه اعمال زورگویانه، یکجانبه،  و با نقشه کشی اقتصادی-سیاسی هدفمند علیه تولید کنندگان ثروت و سامان جامعه، و به هدف هموار کردن شرایط مشقت بارتر آنها و سودجوی کور اقتصادی دولت سرمایه داران، از طریق به زانو در آوردن یک طبقه ٤٠ -٥٠ میلیونی، و نابودی فیزیکی و روحی میلیونها انسان بزرگسال  و کودک، که گسترش اعتیاد، خود کشی، تن فروشی، و تحمیل یک زندگی  واقعا بردگی به شرافتمندانه ترین و کارکن ترین انسانها  جز عوارض فوری ناشی از چنین تعرض است، نمیتوان تصور کرد!. آنهم از جانب یک مشت اوباش سرمایه دار و یک نظام استبدادی اسلامی-بورژوائی که تنها یک مورد از دزدیهای کلان و "اختلاس" هایشان برای پایان دادن به فقر و گرسنگی در کل کشور کفایت میدهد. اما ما کارگران این تعرض گستاخانه را نیز تحمل نمیکنیم. این جنایت نباید از جانب طبقه کارگر ایران و رهبران واقعا دلسوز و جدی آن طبقه تحمل گردد. نباید از جانب شهروندان آزادیخواه و کسانی که در لجن جمهوری اسلامی و فرهنگ ضد کارگری و ضد انسانی آن غرق نشده باشند پذیرفته شود. باید جامعه به دفاع از کارگران برخیزد!

پیش بسوی گرفتن حداقل دستمزد ٨ میلیون تومان برای سال ١٣٩٩
زنده باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران!
زنده باد آزادی، زنده باد برابری، زنده باد سوسیالیسم!
مرگ بر جمهوری اسلامی و نظام سرمایه داری!

حزب سوسیالیست انقلابی ایران
Iransocialist2017@gmail.som
www.simroz.org
١٥ دی ١٣٩٨  - ٥ ژانویه ٢٠٢٠


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com