اخبار و گزارشات کارگری ١٤ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 05, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ آذر ماه ١٣٩٨

اتحاد  مبارزه   پیروزی

زنده باد 16آذر روز دانشجو

کارگر   معلم   دانشجو اتحاد اتحاد

- واکنش مادر پویا بختیاری از جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 در کرج نسبت به «رافت اسلامی؟! پس از قتل وعام جوانان بی دفاع»

- گزارشی از اعتراضات هفته آخر آبان ماه به بهانه افزایش قیمت بنزین در شهریار بنقل از یک شاهد عینی

- بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به گران شدن بنزین و سرکوب اعتراضات مردمی

- اعلام آمارها و ارقام واهی از تعداد دانشجویان بازداشتی طی اعتراضات اخیر!

- اعتصاب  کارگران پروژه بزرگراه سقز- بوکان 2هفته را پشت سرگذاشت

- رونمایی صورت جلسه 11آذر ماه تعدادی از کارگران وکارفرمای شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درحضوراعضای شورای تامین

- اعتراض کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات دیگر وکارکردن بدون امکانات لازم ومناسب

- تجمع  اعتراضی کارکنان پژوهشگاه علوم انسانی نسبت به پایمالی حق وحقوقشان

- گزارشی از تحصن چهار روزه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

- تجمع روز چهارشنبه 13آذر دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به وضعیت فاجعه بار غذای سلف

*واکنش مادر پویا بختیاری از جان باختگان اعتراضات هفته آخر آبان ماه 98 در کرج نسبت به «رافت اسلامی؟! پس از قتل وعام جوانان بی دفاع»

مادر پویا بختیاری در واکنش به طرح پرداخت خون‌بها به بعضی از قربانیان، آن را رد کرد و ارزش خون فرزند خود را «بیش از میلیاردها» دیه دانست.

او گفت: مقامات جمهوری اسلامی «از خشم من و از آه من باید بترسند»، «نه تسلیت می‌پذیرم، نه دلجویی‌شونو».

*گزارشی از اعتراضات هفته آخر آبان ماه به بهانه افزایش قیمت بنزین در شهریار بنقل از یک شاهد عینی

‏اگر ممکن است از مشاهدات خود در اعتراضات شهریار برایمان بگویید؟

روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه مردم خیابان اصلی شهریار به نام ولیعصر که از مرکز شهر می‌گذرد، را با خودروهای خود مسدود کردند. همه راننده‌ها راضی به این شیوه اعتراض بودند، شمار زیادی نیز در میدان اصلی شهر به نام امام خمینی اجتماع کردند و شعار می‌دادند. در بین جمعیت نیروی انتظامی هم حضور پررنگی داشت. اما به اعتراض کنندگان کاری نداشتند. اما در کوچه پس کوچه‌ها جلوی همه رو می‌گرفتند و با تهدید می‌گفتند «به خانه بروید»

اواسط خیابان ولیعصر کمی جلوتر از میدان امام گارد ویژه با یکی از نیروهای امنیتی حکومت که سپر و کلاه کاسکت داشتند بصورت دو ردیف دیده می‌شدند.

جمعیت معترض شعارهای «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» و … سر می‌دادند.

تا حدود ساعت ۲ اوضاع لحظه به لحظه تغییر می‌کرد. جمعیت زیاد بود و در شهریار سابقه‌ی اعتراضی این‌چنینی وجود نداشت. عصر درگیری‌ها شروع شد و همان روز اول عده‌ای کشته شدند که آمار دقیق ندارم. مردم مجسمه‌ی انگشتر خمینی در کنار میدان و وسط خیابان ولیعصر را آتش زدند. اکثر معترضین جوان و زیر ۳۰ سال بودند. حتی تعداد زیادی نوجوان هم در میان معترضان دیده می‌شد. درگیری‌ها از عصر شنبه شدت پیدا کرد. روز یکشنبه در کوچه‌ای که اسمش خاطرم نیست و به اسم کوچه درمانگاه رازی معروف است با ماشین از روی مردم عبورکردند.

تک‌تیراندازها از بالای ساختمان نیازی در چهارراه مخابرات مردم را هدف گلوله قرار دادند. زن و مرد و پیر و جوان و کودکان هیچ کدام در امان نبودند. درگیری‌ها به سمت میدان معلم کشیده شد. تمام بانکهای خیابان ولیعصر و حتی اداره پست به آتش کشیده شد. کسی از هویت کسانی که این مراکز را به آتش کشیدند اطلاع ندارد. سپاه در «چهارراه مخابرات» مردم را به گلوله بست. یک شاهد عینی می‌گفت «خیابان از خون برق میزد»

به گفته منبع موثقی که مسئول ثبت مرگ و‌ میر شهر شهریار است تا اواسط هفته تعداد کشته‌های فقط شهر «شهریار» بالای ۲۰۰ نفر بود.

مردم درهای منازل و آپارتمانها را برای فراری دادن معترضین باز گذاشته بودند. تعداد کشته‌های شهریار خیلی بالاست چون خیلی‌ها اصلا به مراکز پزشکی مراجعه نکردند.

شما خودتان هم در این اعتراضان حضور داشتید، می‌توانید وضعیت خیابان‌ها را برای ما شرح دهید؟

‏خیابانها وضعیت عجیبی داشت، بنظر می‌رسید که در منطقه‌ای جنگی هستیم. همه جا پر از آتش و دود بود و صدای گلوله شنیده‌ می‌شد. بصورت عادی مردم زخمی رو‌ می‌دیدیم که در حال فرار هستند. گروهی با کوباندن باتوم‌ها به زره یا میله‌های کنار «خیابان ولیعصر حیدر گویان» از خیابان بالا پایین می‌رفتند. مردم چند نفر از نیروهای انتظامی و اسلحه‌هایشان را گرفتند، اما آنها با ماشین فراری داده شدند. یکی از همان نیروها توسط یکی از همان اسلحه‌ها زخمی شد، اما نیروهای امنیتی سریع وی را از محل خارج کردند و تقریبا عده خیلی کمی متوجه این جریان شدند حتی نیروهای خودشان هم متوجه نشدند. گویا برای حفظ روحیه نیروهایشان اینکار را کردند. لباس شخصی‌‌ها بعد از کشت و‌ کشتار بین مردم می‌چرخیدند و زخمی‌ها را با ماشین می‌بردند. اگر کسی قصد کمک داشت با اسلحه تهدید می‌کردند. چهارراه مخابرات مردی فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر داد که لباس شخصی‌ها به پایش شلیک کردند و بعد او را با خود بردند. خیلی صحنه‌های عجیبی بود.

‏آیا می‌توانید آمار تقریبی از تعداد کشته شدگان به ما بدهید؟

آمار تقریبی تا تاریخ ۲۹ آبان بالای ۲۰۰ نفر کشته شده و تعداد بسیار بالایی زخمی شده‌اند که این آمار توسط مسئول آمار فوتی‌های شهریار به ما رسید. خیلی از زخمی‌ها توسط کادر بیمارستان و درمانگاه فراری داده شدند و تعداد بسیاری هنوز در بدنشان «ساچمه» هست.

آیا از هویت برخی از کشته‌شدگان چیزی می‌دانید؟

بله، اسامی برخی از آن‌ها را می‌دانم. ‏نادر مومنی که گلوله‌ای از ناحیه پهلو خورده و خانواده‌ش در ازای تحویل جسد مبلغی که مطمئن نیستم چقدر بوده پرداخت کردند. او در حال کشیدن کرکره مغازه مشاور املاکش تیر خورده بود.

نادر مومنی یکی از جان باختگان در شهریار:

بهروز اصغرپور که مغازه کلیدسازی داشته و صرفا سر کوچه نزدیک میدان ایستاده بود. (خانواده‌ی وی معتقدند که وی از معترضان نبوده است) فکر می‌کنم سنش حدود ۲۲ یا ۲۳ بود که هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.

علیرضا نوری ۱۶ ساله که روز یک‌شنبه در میدان امام از ناحیه سر به او شلیک شده و نیمی از صورتش قابل تشخیص نبود. بعد از تلاش فراوان پدرش روز پنج‌شنبه پیکر بی‌جانش را در کهریزک شناسایی کرده و بعد از چند روز احتمالا یکشنبه بعد تحویل گرفتند اما خبر دارم که از این خانواده پولی گرفته نشد.

و خانمی با نام خانوادگی «صمصامی» که در آزمایشگاه آبان کوچه رودکی کار می‌کردند.

هم‌اکنون وضعیت شهریار چگونه است؟

هنوز اوضاع خیابان‌ها به‌خصوص میدان امام خمینی به حالت عادی برنگشته‌است و هر روز نیروهای بسیج و انتظامی با موتور داخل و‌ اطراف میدان مستقر هستند. وقتی از پیاده رو عبور می‌کنی باید حتما از بین آن‌ها که تونلی را در دو طرف درست کرده‌اند بگذری. شنبه دوم آذر ۴ عدد اتوبوس و‌ مینی‌بوس در میدان پر از نیروهای ضد شورش با باتوم و سپر داخل ماشینها در میدان امام بودند. دوربینی که جوانها از کار انداخته بودن به سرعت تعمیر شد. شنبه ۹ آبان خیابانها دومرتبه پر از موتوری‌ها شد که با ایجاد رعب و وحشت گاز می‌دادند و خیابان یک طرفه را خلاف جهت خودرو‌ها، موتورسواری می‌کردند.

آیا شما فیلم یا تصاویری از آن وقایع دارید؟

پس از قطعی اینترنت و هجوم نیروهای امنیتی، از ترس خطرات احتمالی تمام محتویات گوشی‌ام را پاک کردم.

البته یک فیلم هست که گویای وضعیت است این فیلم را خود نیروهای امنیتی گرفته‌اند که شرایط شهر را به خوبی نشان می‌دهد.

تصویری را که می‌بینید متعلق به یکی از جوانان کشته شده به نام بهروز اصغر پور است.

‏آیا از وضعیت بازداشت‌شدگان اطلاعی دارید؟

طبق تماسی که با یکی از زندانیان فشافویه داشتم، این زندان پر از بازداشتی‌هاست. به طوری که جای سوزن انداختن نیست و به همین دلیل فعلا بازداشتی‌ها را خیلی نمی‌توانند آزار فیزیکی دهند و صرفا نگهداری می‌کنند. در یک سالن بزرگ پر از بازداشتی یک حمام انتهای سالن وجود دارد که کف حمام پر از ته سیگار است.

اما بازداشتی‌ها را روز اول خیلی کتک زدند و مصدومان را برای مداوا به بیمارستان شماره دو بردند. وعده غذایی بازداشتی‌ها روزانه دو عدد سیب‌زمینی و تخم مرغ است. عده‌ای را که سن آن‌ها کمتر بود و یا نتوانستند ثابت کنند که کاری کرده‌اند آزاد کردند. اما در مجموع شهریار اوضاع وحشتناکی دارد. یکی از بازداشتی‌ها در تماس با خانواده‌اش گفته‌است تا دو روز کتک می‌خوردم.

گزارش: علیرضا اعظمی

منبع: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی –پنج شنبه 14 آذر

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به گران شدن بنزین و سرکوب اعتراضات مردمی

معلمان عزیز

دانش آموزان گرامی

همانطور که می دانید با سه برابر شدن ناگهانی قیمت بنزین با تصمیم سران قوا و حمایت رهبری، موجی از اعتراضات مسالمت آمیز  مردمی در سراسر ایران شکل گرفت اما با کمال تاسف سران نظام به جای توجه  و پاسخگویی به مطالبات و خواست مردم ، راه سرکوب و کشتار را پیش گرفتند و بر خلاف تمام پروتکلهای جهانی شهروندان معترض را هدف سلاح جنگی قرار دادند که منجر به جانباختن صدها تن و زخمی و بازداشت هزاران نفر گردید که در میان جانباختگان و افراد آسیب دیده و بازداشتی تعداد قابل توجهی کودک و دانش آموز وجود دارد.

انتشار روزانه اخبار بازداشتی های جدید و عکس شهدا نشان از عمق این سرکوب خونین دارد .

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران حکومت را مسئول جان مردم می داند و این کشتار بیرحمانه را به شدت محکوم می کند و خواهان مجازات آمران و عاملان این فاجعه دردناک است.

شورای هماهنگی ضمن  ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان وقایع آبان ماه 98 و ابراز نگرانی شدید به خاطر وضعیت زخمی ها و بازداشت شدگان این رویداد تاریخی ، خواهان آزادی بی قید و شرط بازداشت شدگان است و نسبت به ادامه خط سرکوب و خشونت به حاکمیت هشدار جدی می دهد.

ما به عنوان معلم نمی توانیم  شاهد وارونه سازی حقیقت و اشرار و اغتشاشگر خواندن مردم معترض و کشتار دانش آموزان ،دانشجویان و مردم تنگدست و جان به لب رسیده در شهرهای مختلف کشورمان باشیم.

 ما نمی توانیم شاهد  بایکوت خبری و بستن اینترنت، تبدیل مدارس  به بازداشتگاه و پادگان و استفاده از دانش آموزان به عنوان نیروی نظامی سرکوب باشیم .

ما نمی توانیم شاهد این همه فجایع باشیم و سکوت کنیم.

مردم عزیز ایران !

همانطور که خود با تمام وجود حس می کنید، از مهمترین عوامل ناکارآمدی حکومت ، مدیریت دولتی باندی، رانتی و فساد آلودی است که با سیاستگذاری غلط و غیر علمی  شرایط امروز را رقم  زده است.

تاکید بر خصوصی سازی بی رویه در تمام عرصه ها بخصوص آموزش و درمان، سرکوب مستمر تشکل های صنفی و مدنی ، فقدان آزادی های فردی و اجتماعی، واگذاری ثروت و منابع ملی به باندهای قدرت و ثروت ، ارزان سازی نیروی کار ، تخریب محیط زیست ، آزادسازی قیمت ها ، حذف یارانه های کالاهای اساسی و انرژی ، عدم تخصیص عادلانه بودجه عمومی به نیازهای واقعی مردم و هزینه سرمایه ملی در کشورهای دیگر با اهداف سیاسی و نظامی و ... از جمله سیاست های بعد از انقلاب است که باعث شده روند تحولات  به گونه‌ای رقم بخورد که اینک زندگی برای اکثریت مردم بسیار دشوار و حتی غیر ممکن شود به طوری که بنابر اخبار رسمی بیش از بیست میلیون نفر در ایران حاشیه نشین شده اند و جامعه به یک اقلیت برخوردار و ثروتمند و یک اکثریت تحت ستم تبدیل شده است.

گران نمودن بنزین غیرعقلانی ترین تصمیم ممکن در جامعه ای با این مختصات است. سه برابر کردن قیمت بنزین و اتخاذ سیاستهای ریاضتی در چنین شرایطی یعنی تعرض و دست اندازی  آشکار به سفره های مردم و فشار بیشتر بر  معیشت و زندگی اکثریت جامعه است که ابتدایی‌ترین اثرات آن گسترش هرچه بیشتر فقر ، فساد، فحشا، از هم گسستن خانواده ها و رانده شدن تعداد بیشتر کود کان از مدرسه به سوی خیابان و کار خواهد بود.

از همین رو شورای هماهنگی خواهان توقف این سیاست های ضدانسانی است و تنها راه نجات کشور  را یک حاکمیت مردمی در سایه مشارکت آزاد شهروندان در سرنوشت خود با گسترش تشکل های صنفی و مدنی و احزاب سیاسی مستقل می داند.

در پایان از مردم هشیار ایران، اقشار و اصناف مختلف، معلمان ،  دانش آموزان و دانشجویان و تشکل های صنفی و مدنی عزیز انتظار  می رود با ساماندهی نیروهای مردمی از خانواده های گرامی جانباختگان ، مجروحان و بازداشت شدگان دلجویی کرده وآنان را  یاری و حمایت نمایید.

14 آذر ماه 98

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*اعلام آمارها و ارقام واهی از تعداد دانشجویان بازداشتی طی اعتراضات اخیر!

پس از گذشت بیش از دو هفته از اعتراضات فراگیر آبانماه، مسئولین برخی از دانشگاه های بزرگ تهران و وزیر علوم نطق شان باز شده و حال که دیگر احساس امنیت بر ایشان مستولی گشته، راجع به امار و ارقام بازداشتیان اظهار نظر میکنند. متناقض ترین شکل این ادعاها، گفته های سخنگوی قوه قضائیه و وزیر علوم است. از طرفی غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه تعداد دانشجویان بازداشتی را کمتر از انگشتان یک دست اعلام کرده و از سویی دیگر وزیر علوم، منصور غلامی، روز گذشته مدعی شده است که در اعتراضات اخیر تعداد بازداشتیانِ دانشجو ٩۵ نفر بوده است و تنها ٨نفر هم اکنون در بازداشت به سر میبرند و باقی دانشجویان آزاد شده اند.

این اظهارات در شرایطی بیان شده است که حداقل دانشجویان بازداشت شده از دانشگاه تهران ۴١ نفر، دانشگاه علم و فرهنگ ٣۶ نفر، علامه ٨ نفر، شهید بهشتی٣نفر و علم و صنعت ٣نفر است. پر واضح است که مجموع بازداشت شدگان دانشگاه های تهران، به تنهایی، نزدیک به رقم اعلامی وزارت علوم بوده و از تعداد دانشجویان بازداشتی در شهرستان ها یعنی از میان انبوه دانشگاه های موجود در سراسر کشور، سخنی به میان نیامده و این خود ردی بر ادعاهای خلاف واقع مسئولین امر است. از دیگر سو بنا به آمار موثق به دست آمده، تعداد دانشجویانی که همچنان در بازداشت به سر میبرند، تنها از دانشگاه تهران، بیش از رقم ٨ نفری است که وزیرعلوم در رابطه با دانشجویان کل کشور اظهار کرده و این مورد نیز ادعای دروغین وزارت علوم را تکذیب می کند.

اعلام این آمارها بدین شکل و پس از گذشت بیش از دو هفته توسط وزارت علوم به عنوان اصلی ترین مرجع رسیدگی به وضعیت دانشجویان، بیانگر بی مسئولیتی و فقدان شفافیت در این نهاد و مسئولان آن بوده و آشکارا نشان دهنده همکاری مسئولان آن با نهادهای امنیتی است و بدین ترتیب مسئولیت کامل وضعیت دانشجویان بازداشتی را بر شانه نهادهای امنیتی و مسئولان ذی ربط قرار داده است. لذا کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور تمام تلاش خود را جهت جلوگیری از پنهان شدن نام دانشجویانی که مشخصات شان در آمار و لیست های رسمی منتشر نشده، به کار بسته است تا شاید از احتمال آسیبهای بیشتر به دانشجویانِ محروم از پوشش رسانه ای در خفا بکاهد؛ بدین منظور آی دی کانال جهت ارتباط با مخاطبان برای انتقال اطلاع دقیق از دانشجویان بازداشتی در شهرهای مختلف ایران دوباره قرار داده می شود:

@senfi_uni_ir_admin

*اعتصاب  کارگران پروژه بزرگراه سقز- بوکان 2هفته را پشت سرگذاشت

اعتصاب کارگران پروژه بزرگراه سقز- بوکان(شرکت آب و خاک پارس)دراعتراض به عدم پرداخت 8 ماه حقوق، نحوه محاسبه حق  اضافه کاری و کاهش مرخصی ها،2هفته را پشت سرگذاشت.

به گزارش 13 آذر یک منبع خبری محلی،تاکنون  کارفرمای شرکت آب و خاک پارس ومسئولان اداره کار ، وزارت راه  وفرمانداری پاسخی به 70کارگر معترض این پروژه نداده اند.

*رونمایی صورت جلسه 11آذر ماه تعدادی از کارگران وکارفرمای شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درحضوراعضای شورای تامین

*اعتراض کارگران شهرداری مریوان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات دیگر وکارکردن بدون امکانات لازم ومناسب

کارگران شهرداری مریوان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق ومطالبات دیگر وکارکردن بدون امکانات لازم ومناسب،رسانه ای کردند.

 

روز پنج شنبه 14 آذر، کارگران شهرداری مریوان  به خبرنگار رسانه ای گفتند: تعدادشان  حدود صد نفر است و بیش از پنج ماه است که دستمزد نگرفته‌اند. در ضمن دستمزد ماه‌های قبل‌تر هم به صورت علی‌الحساب و ناقص به آنها پرداخت شده است.

آنها فزودند:علاوه بر نگرفتن دستمزد، معوقات مزدی دیگری نیز طلبکارند ازجمله اضافه‌کاری سال‌های 96، 97 و همچنین 98 را هنوز نگرفته‌اند و مشخص نیست چه زمانی این مطالبات پرداخت می‌شود.

آنها در ادامه گفتند: فصل سرما شروع شده اما شهرداری هنوز برای پاکبانان، چکمه و بادگیر تهیه نکرده است و ما بدون چکمه در گل و باران، کار نظافت و تمیزکاری شهر را انجام می‌دهیم.

*تجمع  اعتراضی کارکنان پژوهشگاه علوم انسانی نسبت به پایمالی حق وحقوقشان

روز پنج شنبه 14 آذر،جمعی از کارکنان پژوهشگاه علوم انسانی برای اعتراض به پایمالی حق وحقوقشان دست به تجمع در طبقه اول پژوهشگاه زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،حدود 30 نفر از کارکنان پژوهشگاه پس از دوندگی‌هاي فراوان و به نتیجه نرسیدن تلاش‌هايشان، در اعتراض به نادیده گرفتن سوابق کاری از سوی مدیریت پژوهشگاه در طبقه اول پژوهشگاه روبه‌روی سالن حکمت تجمع کردند.

- لغو حضور بر مزار جعفر پوینده و محمد مختاری

- گزارشی از تحصن چهار روزه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

-

*لغو حضور بر مزار جعفر پوینده و محمد مختاری

روابط عمومی کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه از لغو مراسم بیست و یکمین سال قتل سیاسی دو عضو موثر کانون محمد مختاری و محمدجعفر پوینده خبر داد. در نیمه‌ی روز چهارشنبه ۱۳ آذر کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه ضمن یادآوری جریان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای و تکرار دادخواهی جان‌های به‌تاراج رفته، اعلام کرد که اعضایش روز جمعه ساعت ۳ بر مزار پوینده و مختاری حاضر می‌شوند. این بیانیه در فضای مجازی قرار داده شد و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها آن را منتشر کردند. اما شب‌هنگام طبق توضیح اطلاعیه اعلام شد که مراسم جمعه لغو شده است.

اینجا ابتدا اطلاعیه روابط عمومی کانون و سپس بیانیه را منتشر می‌کنیم تا موضوع کاملا روشن باشد.

1- اطلاعیه

در پی انتشار بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در باره‌ی برگزاری مراسم گرامیداشت یاد دو نویسنده‌ی آزادیخواه، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده که قرار بود روز جمعه ۱۵ آذر، ساعت ۳ بعد از ظهر بر مزار آنها برگزار شود از وزارت اطلاعات با چند تن از اعضای هیئت دبیران کانون تماس گرفتند و هشدار دادند که با مراسم اعلام‌شده با شدت و خشونت برخورد خواهد شد. از این رو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به منطور حفظ جان اعضای خود و سایر دوستداران زنده یادان مختاری و پوینده این مراسم را لغو‌شده اعلام می‌کند.

 

روابط عمومی کانون نویسندگان ایران

۱۳ آذر۱۳۹۸

2- بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران

به مناسبت بیست و یکمین سالگرد قتل نویسندگان آزادیخواه: محمد مختاری و محمدجعفر پوینده

بیست و یک سال از برملا شدن قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای گذشته است؛ جریانی سازمان‌یافته که کشتن دو عضو کانون نویسندگان ایران، محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، و کاردآجین کردن دو فعال سیاسی، داریوش فروهر و پروانه اسکندری، تنها بخشی از آن بود؛ جریانی که در طول سال‌ها جان نویسندگانی چون غفار حسینی، احمد میرعلائی، مجید شریف، حمید حاجی‌زاده، پیروز دوانی و بسیاری دیگر را در داخل و خارج کشور ستانده بود. پایداری روشنفکران و آزادیخواهان در حمایت از دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان، نه تنها آن جنایات هولناک را از دستبرد فراموشی در امان نگه داشت که دادخواهی را مسئله‌ای عمومی کرد.

اکنون، هم‌زمان با بیست و یکمین سالگرد قتل یاران ما، حکومتی که دستش از خون جان‌باختگان دهه‌ی سیاه ۶۰ و کشته‌شدگان ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و قربانیان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای رنگین بود، به روی مردم آتش گشوده است. هنوز زمانی از اخبار کشتار «شهریار» نگذشته است که خبر از کشتار هولناک «نیزار ماهشهر» می‌رسد. در گرماگرم این خشونت خونبار و تهدید و ارعاب بازماندگان قربانیان، هر لحظه بیش از پیش بیمناکِ جانِ بازداشت‌شدگان و در زندان ماندگانیم. آنچه در این روزها به سبب سرکوب و سانسور گسترده بر مردم معترض رفته است، ما را در راه کوشش برای تحقق بخشیدن به آزادی بیان و مبارزه‌ی بی‌امان با همه‌ی شکل‌های سانسور استوارتر کرده است.

گرد آمدن هر ساله‌ی ما بر مزار دو جان‌باخته‌ی آزادی بیان، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، سر سپردن به آیین سوگواری و تسکین رنج فقدان نیست؛ پای فشردن بر حق دادخواهی است؛ ارج نهادن بر آرمانی است که دو عضو مؤثر کانون نویسندگان ایران جان خود را بر سر آن گذاشتند: تحقق "آزادی اندیشه و بیان بی هیچ حصر و استثنا".

کانون نویسندگان ایران در سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده صدای دادخواهی خود را بالاتر می‌برد و اعلام می‌کند که تا محاکمه و مجازات آمران و عاملان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای از پا نخواهد نشست.

به همین مناسبت، روز جمعه ۱۵ آذر ماه، ساعت ۳ بعد از ظهر، بر مزارشان گرد می‌آییم و یادشان را گرامی می‌داریم.

کانون نویسندگان ایران

۱۳ آذر ۱۳۹۸

*گزارشی از تحصن چهار روزه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

جمعی از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تبریز در اعتراض به عدم کارکرد و بی کفایتی معاون دانشجویی دانشگاه از روز یکشنبه مورخ دهم آذر ۹۸ به مدت چهار روز، دو روز در دفتر معاونت دانشجویی و فرهنگی و دو روز دوم در مسجد این دانشگاه دست به تجمع زدند.

موارد مورد اعتراض دانشجویان این دانشگاه نیز به شرح زیر بوده است:

۱-عدم رعایت قانون و توجه به آیین نامه ها به نحوی که ایشان شورای فرهنگی دانشگاه را که نماینده دانشجویان نیز در آن عضویت دارد نادیده گرفته و اقدام به تصویب غیرقانونی برنامه ها میکنند.

۲-تخلفات غیرقانونی و خلاف صلاح ملی از جمله جعل عناوین مدیریتی به نحوی که این فرد خود را دبیر شورای نظارت مینامد و در جلسات با این عنوان حضور پیدا میکند در حالی که این عنوان در آیین نامه اجرایی تعریف نشده و تنها سمت مشابه مسئول دبیرخانه شورای فرهنگی است که این دو عنوان اساسا ماهیت متفاوتی دارند.

۳-اقدام به سرک کشی در زندگی خصوصی دانشجویان و نگاه امنیتی به نحوی که با وجود هشدار های شورای صنفی و نمایندگان دانشجویان به عدم نصب دوربین در محل خوابگاه که حریم شخصی دانشجویان است، ایشان اقدام به نصب دوربین های مختلف در خوابگاه های دختران و پسران نموده اند. این در حالی است که ایشان قبلا نیز کاندید حراست دانشگاه بودند.

۴-رفتار ضد دانشجویی و دیدگاه مجرم انگارانه به دانشجو که هیچ تردیدی در فرستادن دانشجویان به کمیته انضباطی نمیشود به نحوی که در بدو انتصاب ایشان به این مسئولیت اقدام به معرفی دانشجویان خوابگاه پسران که به هم اتاقی های اجباری وضعیت خوابگاه اعتراض داشتند، نمودند. همچنین ایشان علاقه زیادی به برگزاری کلاس های آموزشی #شیوه_نامه_انضباطی_ضد_دانشجویی و اجرای این شیوه نامه دارند.

۵-بی کفایتی در مدیریت فرهنگی دانشجویی به نحوی که در دوران مدیریت ایشان، آیین نامه ها رعایت نشده و دانشجویان معترض به خصوص نماینده نشریات دانشگاه مورد که موردضرب و شتم کارکنان فرهنگی دانشگاه قرار گرفته نتوانسته اند حقوق خود را محقق کنند. الفاظ رکیکی و تحقیر آمیزی از سوی کارکنان این معاونت استفاده میشود و برنامه مبتذل ضد دانشگاه در راس امور قرار میگیرد و با دانشجویان فعال رفتار منزوی کننده میشود.

۶-بی کفایتی در مدیریت امور رفاهی به نحوی که علاوه بر مسائل خوابگاه پسران ، دانشجویان دختر خوابگاه تمدن نیز به اجبار به محلی نامناسب که فاقد استاندارد های یک مکان عمومی، در نقطه‌ای بسیار نامناسب از شهر انتقال داده میشوند و دانشجویان که مقاومت میکنند با اختلال در گرمایش و سیستم آب رسانی خوابگاه، تخلیه وسایل شخصی به سالن ها و تخریب روشویی ها و ملزومات بهداشتی روبرو شده اند. گفتنی است این رفتار ها باعث آسیب های روانی شدیدی به دانشجویان دختر آن خوابگاه گشته است. دانشجویان دختری که مود خشونت کلامی قرار گرفته و به مسئول گزارش میدهند با جمله سخیف《دخترم کمی اجتماعی تر باش》 مواجه میشوند.

۷-بی کفایتی در ارتباط با دانشجویان و اعتقاد به حذف دانشجویان با خانواده های با وضعیت مالی ضعیف از رشته های برتر دانشگاه و اقرار کلامی به این موضوع در مواجهه با اعتراض دانشجویان به بالا رفتن هزینه های دانشجویی با تصمیمات نادرست ایشان.

۸-مشخص نبودن حوزه مدیریتی این فرد و به اصطلاح مردی برای همه فصول بودن ایشان که با اصول علمی مدیریت آکادمیک در تضاد است. این مدیریت همه توانی در حراست و معاونت درمان و دانشجویی و مدیریت های مختلف نامربوط با رویکرد مدیریت سرکوب و توبیخ است که کارمندان نیز از آن شکایت دارند.

در پایان این تحصن چهار روزه نیز شورای صنفی و انجمن اسلامی این دانشگاه بیانیه ای منتشر کردند که متن آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که در شرایط امروزین دانشگاه که فضاسازی‌ها به سمت پایمال کردن عاملیت اراده‌ی دانشجو برای تعیین شیوه زیست خود پیش‌ می رود، در اوج بی بضاعتی جریانات دانشجویی مستقل که تحت فشارهای متفاوت قرار دارند، در جایگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز حیات خود را در تمکین بی چون و چرا از استیلا تعریف نکرده ایم.

حرکت ما در این چهار روز، اعتراض به پایمال شدن کرامت دانشجو و جایگاه او بود.

دانشجویانی که به علت بی کفایتی مدیران حوزه‌ی دانشجویی؛ علی‌رغم پیگیری‌های متعدد قبلی، دچار رنج فراوان شده اند.

پس از جلسات متعدد نمایندگان دانشجویان متحصن و حضور چندباره‌ی اعضای هیئت نظارت بر تشکل‌ها در بین دانشجویان و جلسه‌‌ی صبح و شب مورخه‌ ۹۸/۹/۱۲ با حضور ریاست دانشگاه در بین متحصنین، دو نکته‌ی قابل ذکر وجود دارد:

۱.ریاست دانشگاه مشخصا مسئولیت حل مشکلات پیش‌آمده در خوابگاه دخترانه‌ی تمدن را بر عهده گرفتند و خود را مسئول مستقیم آن دانستند.

۲.ریاست دانشگاه مشخصا مسئولیت آزادی بیان، صیانت از حقوق دانشجویی و فضای باز فعالیت را بر عهده گرفتند.

این نکات بدان مفهوم است که وجود یا عدم وجود معاون دانشجویی برای ما در دانشگاه علوم پزشکی بلا موضوع است.

برخی اعتراض صنفی ما را به گونه‌ای تعبیر می‌کنند که نباید به نتیجه‌ی ظاهری بیانجامد. این نکته در سخنان مسئول نهاد رهبری و برخی دیگر از مسئولان دانشگاه نیز به‌صورت ضمنی مورد اشاره قرار گرفت.

بسیار خوشحالیم که امروز در برابرمان حقارت کسانی قرار‌‌‌‌‌ گرفته است که پیروزی ما را در تغییر یک نیرو در ساختار قدرت تفسیر می کنند و عمق تلاش ما برای احیای کرامت انسان و دانشجو را در ذهن بیمارگونه‌‌ی خود به برخورد شخصی یا تلاش برای تاثیر در معادلات قدرت، تقلیل می دهند.

<<الحمد لله الذي جعل اعدائنا من الحمقاء>>

به عنوان کسانی که به تداوم راه و اصلاح وضعیت زیست دانشجو در دانشگاه اهمیت می دهند با در نظر گرفتن قبول مسئولیت تام از جانب ریاست دانشگاه و تلاش‌ها و تعهد پیگیری نماینده‌ی وزیر و اعضای هیات نظارت بر تشکل‌ها، با بیان چند نکته اتمام تحصن را اعلام می کنیم.

نکته‌ی اول ( انتقاد از خود ) : تحصن و اعتراض نباید چهره‌ای مردانه داشته باشد و متاسفیم که علی‌رغم میل خود نتوانستیم پاسخگوی درخواست دانشجویان دختر برای استقرار شبانه در محل تحصن باشیم و به‌واقع می توان گفت این یک اشتباه در تحصن صورت گرفته بود که باید در حرکت‌های بعدی، با در نظر گرفتن تدابیری، اصلاح شود و در واقع بزرگترین اشتباه صورت گرفته در تحصن همین مسئله می باشد.

نکته‌ی دوم: ریاست دانشگاه با قبول مسئولیت، با سیلی از مطالبات مواجه خواهد بود که قاعدتا پیگیری آنها نیازمند زمان می باشد و ما نیز به دنبال حل یک شبه مسائل نخواهیم بود؛ لذا تمامی سعی‌مان این است که مسائل حاد، در مرحله‌ی اول، حداکثر تا دو هفته‌ی آینده حل شوند که موارد آن به شرح زیر می‌باشد:

۱.پیگیری مشکلات خوابگاه دخترانه‌ی تمدن در اسرع وقت وحضور ریاست دانشگاه در محل خوابگاه و دلجویی از دانشجویان.

۲.حل مساله‌ی دوربین های نصب شده در خوابگاه ها، به گونه ای که تعیین محل دوربین‌ها با هماهنگی شورای صنفی صورت بگیرد تا دوربین‌ها مخل حقوق شخصی دانشجویان نباشند و امکان تجسس در زندگی دانشجویان را فراهم نکنند و تضمین کننده‌ی امنیت دانشجو باشند.

۳.حل تمامی مشکلات مربوط به مراحل قانونی ثبت، پیگیری و ارائه‌ی مجوز در جهت به حداقل رساندن اعمال نظرات شخصی مسئولین و حل مسائل و ارائه ی مجوز برنامه های صنفی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به صورت قانونی.

۴.امکان بازرسی مستقیم از مراحل خرید، تهیه و توزیع غذا برای نمایندگان صنفی دانشجویان.

۵.امکان ۲۴‌ساعته شدن فعالیت‌های مسجد دانشگاه و در اختیار قرار گرفتن آن برای تمامی گروه‌های دانشجویی؛ در جهت تغییر ماهیت نمازخانه‌ای آن به هویت مورد نظر یک مسجد.

۶.تشکیل جلسات منظم پایش وضعیت صنفی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با حضور همه‌ی گروه‌های دانشجویی.

نکته‌ی سوم: بزرگترین دستاورد ما از این تحصن کنار هم قرار گرفتن دانشجویانیست که اراده ی خود را در جهت تحمل هر گونه شرایط سخت تجمیع کرده بودند و علی‌رغم همه‌ی فشار‌ها، در جهت عقلانیتی جمعی، به تصمیماتی‌ مناسب دست زدند.

ضمن تشکر از همه‌ی دوستانی که ما را در این راه همراهی کردند و خانواده‌هایمان که پشتیبانمان بودند،‌ امید بهروزی و تحقق فضای بهتری برای دانشجویان داریم.

امیدواریم که تمام تلاش‌های ما، ریاست دانشگاه و برخی مسئولین برای حل مشکلات دانشجویی، در دانشگاه، به حرکتی برای حفظ استقلال دانشگاه تبدیل شود.

*تجمع روز چهارشنبه 13آذر دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به وضعیت فاجعه بار غذای سلف

جمعی از دانشجویان دانشگاه بهشتی روز چهارشنبه در اعتراض به وضعیت اسفبار غذای سلف این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع در شرایطی برگزار گردید که شب سه شنبه دانشجویان با افت شدید غذای شام و وجود حشرات بسیار در غذا مواجه گشتند.

گفتنی است برخی از مسئولین این دانشگاه در بین تجمع‌کنندگان حاضر شده و توضیحاتی ارائه دادند، اما دانشجوها با سر دادن شعارهایی، خواستار استعفای آنان شدند.

منبع 2گزارش بالا:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 +++

اخبار و گزارشات کارگری: جمعه ۱ الی پنجشنبه ۷ آذرماه ۱۳۹۸
بگیر، ببند، بکش – گور خود کنی بدست خود
در این برنامه نگاهی داریم به گزارشات، فیلم ها وتصویرهای منتشره درشبکه های اجتماعی، اعترافات سردمداران حاکمیت منجمله مسئولان نهادهای امنیتی واطلاعاتی ونیروهای سرکوب مستقیم از سران نیروهای انتظامی، سپاه وبسیج دامنه وعمق اعتراضات هفته آخر آبان ماه، وحشت وهراس رژیم، و سطح قساوت و جنایتشان در قتلعام زحمتکشان و اعتراضات کارگری و دانشجوئی در هفته اول آذرماه.
https://www.youtube.com/watch?v=abUh99i9VM0


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com