اخبار و گزارشات کارگری ٤ و ۵ آبان ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 27, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٤ و ۵ آبان ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

کارگران حق طلب زندانی کارخانه آذرآب وشهرداری کوت عبدالله آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی کارگران تعمیر کار پالایشگاه نهم در فاز12 پارس جنوبی نسبت به عدم پرداخت  حقوق

- کارگران ارکان ثالث صنعت نفت: «تبدیل وضعیتِ نیروهای شرکتی» یا شوی تبلیغاتی برای انتخابات مجلس ؟!

- اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به عدم همسان سازی حقوق وبیمه درمانی ناکارآمد

- اعتراض کارگران شرکت ملی حفاری ایران وشمال نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

- اعتراض کارگران شهرداری سده نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

- در آذرآب اراک چه می‌گذرد؟

- گزارشی درباره اعتصاب یک هفته ای مهرماه کارگران کشتارگاه بجنورد

- آزادی موقت عاطفه رنگریز ومرضیه امیری ازبازداشت شدگان روزجهانی کارگر مقابل مجلس با تودیع وثیقه

ندا ناجی کماکان زندانی است

- سپیده قلیان،ساناز الهیاری،امیر حسین محمدی فر وامیر امیرقلی با تودیع وثیقه موقتا آزادشدند

- فرزانه زیلابی:اسماعیل بخشی پس از تشریفات تودیع وثیقه، آزاد می‌شود

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آزادی تعدادی از حامیان کارگری از زندان را شادباش می گوید

- روز به نتیجه رسیدن مبارزات کارگران و آزادیخواهان برای آزادی زندانیان خود مبارک باد

- تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان با تراکتور نسبت به عدم تعیین زمان تخصیص آب  از زاینده رود برای کشت پاییزه میدان پزوه خوراسگان

- اهالی معترض به زمین خواری بوشهر با تجمع مانع دیوارکشی در نوار ساحلی شدند

- دهمین روزتحصن سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلی خود!

- مرگ ومصدومیت 10کارگربراثر حوادث کاری:

1- جان باختن یک کارگر 45 سال درکرج بدنبال سقوط به چاهک آسانسور

2- کشته وزخمی شدن 2کارگر اداره آب و فاضلاب اردبیل زیرآوار

3-جان باختن کارگرکارخانه فولاد آریا لای دستگاه پرس

4-مرگ یک کارگر مقنی  حین کار در شازند

5-کشته ومصدوم شدن 5کارگر در حادثه انفجار گاز دریک کارگاه تولید هود در محله باباسلمان باغستان

*تجمع اعتراضی کارگران تعمیر کار پالایشگاه نهم در فاز12 پارس جنوبی نسبت به عدم پرداخت  حقوق

روز شنبه 4آبان، کارگران تعمیر کار پالایشگاه نهم در فاز12 پارس جنوبی برای اعتراض به عدم پرداخت  حقوق دست به تجمع مقابل این پالیشگاه زدند.

به گزارش 4آبان یک منبع خبری محلی،کارگران فاز 12 پارس جنوبی که در زمان (اورهال) تعمیرات اساسی پالایشگاه نهم مشغول به کار بوده‌اند، می‌گویند یک ماه از مرداد تا شهریور در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا به صورت روز مزدی کار کرده‌اند اما دستمزدی نگرفته‌اند.

این کارگران گفتند: معوقات مزدی ما پرداخت نشده و هیچ تاریخی نیز به ما اعلام نکرده‌اند.

این کارگران در محوطه بیرون پالایشگاه جمع شده‌اند و خواستار پاسخگویی مسئولان هستند. این کارگران از کارفرمای مادر درخواست دارند که مطالبات آنها را از پیمانکار وصول کند.

*کارگران ارکان ثالث صنعت نفت: «تبدیل وضعیتِ نیروهای شرکتی» یا شوی تبلیغاتی برای انتخابات مجلس ؟!

جمعی از کارگران ارکان ثالث صنعت نفت در واکنش به وعده و وعیدهای تعدادی از بهارستان نشینان مبنی بر تبدیل وضعیتِ نیروهای شرکتی درآستانه انتخابات مجلس گفتند:این وعده و وعیدها چرا درآستانه برگزاری انتخابات مجلس داده می شود؟واگربرای جمع آوری آرا نیست چرا عملی کردنش آن به پس ازبرگزاری انتخابات حواله شده است؟

این کارگران خطاب به نمایندگانی که در صفحات اینستاگرامی خود از اقدام برای تبدیل وضعیت شرکتی‌ها سخن گفته‌اند، به خبرنگار رسانه ای گفتند:در این سالها که نمایندگان مجلس و دولت نسبت به تبدیل وضعیت کارگران بی‌تفاوت بوده‌اند، کارگران بی‌شماری متضرر شده‌اند؛ این ضرر چگونه جبران می‌شود؟

آنها سوالات بسیاری مطرح می کنند: «چه تضمینی وجود دارد که مصوبه‌ی این مجلس، در مجلس بعدی ملغی یا دولت بعدی به آن متعهد باشد؛ آیا صرفا فقط عنوان قرارداد از شرکتی و ارکان ثالث به قرارداد مستقیم تغییر می‌کند یا اینکه محتوای قرارداد هم تغییر می‌کند؟ آیا در این تبدیل وضعیت، حقوق و مزایای فردی که از ارکان ثالث به قرارداد مستقیم تبدیل وضعیت می‌شود مثل قبل می‌ماند؟ آیا در این تبدیل وضعیت حقوق قرارداد مستقیم با رسمی برابر می‌شود یا اینکه تبعیض همچنان ادامه پیدا می‌کند؟ آیا آیتم‌های که برای تبدیل وضعیت تعیین شده مثل قیف عمل می‌کند و عده‌ی محدودی شانس رد شدن از آن را دارند یا اینکه ریشه کن شدن زمینه تبعیض شامل همه می‌شود؟ به فرض که این طرح تصویب هم شد آیا شرکت های پتروشیمی در اجرای آن ملزم می‌شوند؟»

این کارگران با بیان اینکه سالهاست در انتظار تبدیل وضعیت و رفع تبعیض میان خود و رسمی‌ها و قراردادی‌ها هستیم، ابراز نگرانی می‌کنند که این بار هم اظهارات نمایندگان مجلس فقط شوی تبلیغاتی برای جمع‌ کردن آرای کارگران بیشمارِ شرکتی و پیمانکاری باشد و زود فراموش شود.

*اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به عدم همسان سازی حقوق وبیمه درمانی ناکارآمد

کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور برای چندمین بار نسبت به عدم همسان سازی حقوق وبیمه درمانی ناکارآمد اعتراض کردند.

یکی از کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشوربه خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران و بازنشستگان شرکت فولاد ایران خواستار اجرایی شدن تبصره 5ماده 109 آیین‌نامه استخدامی شرکت ملی فولاد هستند و سالهاست که این مطالبه به حق خود را بدون نتیجه پیگیری می‌کنند.

او افزود: تبصره  5ماده 109 آیین نامه استخدامی شرکت ملی فولاد مصوب هیئت دولت در سال78است که در آن تاکید شده که حقوق بازنشستگان هر سال باید با توجه به وضعیت اقتصادی روز و شرایط تورم افزایش یابد در حالی که چنین نیست و این تبصره اجرایی نشده است.

این بازنشسته با بیان اینکه خواستار اجرای همسان‌سازی و بالا رفتن مستمری‌های خود هستیم، افزود: با توجه به وضع معیشتی فعلی، تبصره 5ماده 109آیین نامه استخدامی شرکت ملی فولاد بایستی حتماً اجرا شود.

او که به نمایندگی از برخی بازنشسته‌های مناطقی همچون کرمان، اصفهان، مشهد، مبارکه، زیرآب، طبس، سمنان، شاهرود، سنگرود سخن می‌گفت؛ در ادامه افزود: دریافتی ما حدود 70 درصد حقوق و مزایای دریافتیِ شاغلان است. این اختلاف، مخالف الزامات آیین‌نامه فولاد است و بایستی رفع شود.

به گفته وی، خواسته بازنشستگان فولاد دریافت مطالبات معوقه و تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد است. در عین حال مطالباتی از سال 91 طلب داریم که ارزش مالی امروز آن تقریبا به اندازه یک تا دو ماه حقوق شده است.

او گفت: در حال حاضر بالغ بر 80 هزار نفر و با احتساب خانواده تحت کفالت آنها، حدود 400هزار نفر جامعه بازنشستگان صنعت فولاد هستند که وضعیت معیشتی و درمانی چندان مناسبی ندارند.

به گفته این کارگر بازنشسته، در حال حاضر  آنچه باعث نارضایتی بازنشستگان فولاد شده نگرانی از وضعیت نامطلوب ارائه خدمات بیمه‌ی درمانی  است که امیدواریم مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در این خصوص و سایر مطالبات بازنشستگان فولاد چاره‌اندیشی کند.

*اعتراض کارگران شرکت ملی حفاری ایران وشمال نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

روزشنبه 4آبان برای باری دیگر، کارگران شرکت ملی حفاری ایران وشمال اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،رسانه ای کردند.

کارگران حفاری شمال طی نامه‌ای خطاب به مقامات و مسئولان خواستار بهبود اوضاع پرداختی در شرکت شدند و عنوان کرده‌اند علیرغم وعده‌ها شرایط، بهتر نشده است.

کارگران عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران به خبرنگار رسانه ای گفتند:دستمزد ما پیمانکاری‌ها با تاخیر پرداخت می‌شود و اکنون برخی از ما که تعدادمان به 50 نفر می‌رسد، تا سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده داریم. در حالیکه دستمزد کارگران رسمی و قراردادی به موقع پرداخت شده است.

این کارگران خواستار منظم شدن پرداخت‌ها شدند و گفتند: کار روی سکوها و دکل‌های نفتی، کار سخت و بسیار توان‌فرسایی است و تاخیر در پرداخت مطالبات، اوضاع را دشوارتر می‌کند.

کارگران حشرکت حفاری شمال نیز گفتند: دستمزد ما دو ماه است که پرداخت نشده و مراجعات مکرر به نهادهای مسئول و کارفرما تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

این کارگران با بیان اینکه هیچ زمان و موعد مشخصی برای پرداخت دستمزد کارگران اعلام نکرده‌اند، می‌افزایند: هم کارگران ستادی و هم کارگران عملیاتی شرکت از این تاخیر ناراضی هستند؛ در شرایط اقتصادی فعلی، تاخیر در پرداخت دستمزدها، مشکلات بسیار به بار می‌آورد.

کارگران شرکت حفاری شمال همچنین از احتمال تدوین چارت‌های پرسنلی جدید در شرکت ابراز نگرانی کردند و گفتند: نگرانیم که در آینده تعدیل در کار باشد.

کارگران حفاری شمال در نامه‌ای خطاب به مقامات و مسئولان خواستار بهبود اوضاع پرداختی در شرکت شدند و عنوان کرده‌اند علیرغم وعده‌ها شرایط، بهتر نشده است.

*اعتراض کارگران شهرداری سده نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

کارگران شهرداری سده  هم اعتراضشان رانسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه رسانه ای کردند.

جمعی از کارگران مجموعه شهرداری سده از توابع شهرستان اقلید در استان فارس که در بخش خدمات، فضای سبز و آتش‌نشانی کار می‌کنند به خبرنگار رسانه ای گفتند که در حال حاضر5ماه مزد معوقه طلبکارند، وبا گذشت 8ماه از سال جدید خبری از پرداخت عیدی و حقوق اسفند ماه 97 درمیان نیست.

آنها ضمن اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق،افزودند: تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود 30نفر کارگر هستیم که در مجموعه شهرداری سده مشغول به کار هستیم؛ اینکه به عنوان کارگر پیمانکاری همیشه حقوقمان را با تاخیر چندین ماهه می‌گیریم، بماند، هشت ماه تمام است منتظریم  که پیمانکار، عیدی و حقوق سال گذشته ما را بپردازد.

کارگران معترض درادامه گفتند: در نتیجه استمرار این وضعیت دستمزدهای کارگران دیگر پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیستند. اخیرا (20روز پیش) شهردار سده بخشی از دستمزد فروردین ماه را به حساب کارگران واریز کرده اما هنوز شهرداری بابت  دست‌کم چهارماه حق بیمه به کارگران  طرف قرارداد خود بدهکار است.

یکی از کارگران نیز گفت: کارفرما حدودا 20 روز پیش دستمزد مربوط به فروردین ماه را با هفت ماه تاخیر پرداخت کرد و این آخرین وجهی بوده است که به عنوان مزد دریافت کرده‌ایم.

این کارگر شاغل در مجموعه شهرداری سده با بیان اینکه از حداقل‌های مزدی برخوردار بوده و امنیت شغلی نداریم، در ادامه درباره معوقات بیمه‌ای کارگران می‌افزاید: کارگران پیمانکاری معوقات بیمه‌ای ندارند اما کارگران استخدامی و قرارداد مستقیم شهرداری حدودا 5 ماه حق بیمه‌شان به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

در آذرآب اراک چه می‌گذرد؟

گزارش شماره ۲

اعتصاب در آذرآب ادامه دارد؛ اگرچه کوششی بیهوده نیز برای شکستن اعتصاب در جریان است. طبق آخرین گزارشات، قول کارگران در بین خودشان ادامه اعتصاب تا حصول نتیجه است؛ حتی اگر لازم باشد، باز پای کارگر آذرآب به خیابان برسد‌. این‌روزها زمزمه‌هایی در کارخانه شنیده می‌شود که قصد دارند تا همنوا با سرکوبگران با عوض کردن جای شاکی و متهم، با گرفتن انگشت اتهام به سمت برخی «کارگران» و غلط دانستن «ادامه اعتصاب و رفتن کارگران روی ریل راه‌آهن» همان راهی را تکمیل کنند که روز یکشنبه، ۲۷ مهر ماه رفتند اما به همت کارگران اعتصابی آذرآب به شکست انجامیده بود. لیکن هنوز کارگران آذرآب مجدانه به اعتصاب خود ادامه می‌دهند؛ اگرچه اینروزها از اینکه بعد از آنهمه هزینه دادن، هیچ امتیازی از دولت نگرفته‌اند، احساس یأس می‌کنند.

پیش از این نیروی انتظامی با حمله به کارگران هپکو که ریل راه‌آهن را مسدود کرده بودند و با گشودن بیش از ۳۷ پرونده قضایی برای کارگران، اخطار داده بود که بستن ریل را خط قرمز خود می‌داند. هنوز جوهر اولین اولتیماتوم و تبلیغات سراسری برای اعلام این اخطار به کارگران سراسر ایران، خشک نشده بود که کارگران آذرآب بی هیچ واهمه‌ای همان شیوه کارگران هپکو را برای اعتراض برگزیدند. این درحالی بود که پیشتر، در چهارشنبه، ۲۷ مهرماه شورای اسلامی کار آذرآب با صدور حکمی اعتصاب را تمام شده اعلام کرد و بیان کرد که کارگران از خواسته لغو سهام بانک کشاورزی و شیرالی دست کشیده‌اند. با این وجود طی روزهای بعد نیز اعتصاب کارگران ادامه یافت. این در حالی است که فضای رخوت و ناامیدی ناشی از این حکم برای یک روز کارگران را پای دستگاه‌ها کشانده و اعتصاب را در یک روز به حالت تعلیق درآورده بود. حقایقِ دیگری در میان بود که کارگران را روز یکشنبه به ریل راه‌آهن شمال به جنوب رساند.

کارگرانی که روز یکشنبه به ریل راه‌آهن رفتند، در یک چیز اطمینان داشتند: اینکه نیروی انتظامی امروز و فردا برای سرکوب و ضرب و شتم‌شان خواهد آمد. آنها، کارگران شجاع و جسوری بودند که به هیچ وجه بر سر این موضوع تردید نداشتند. کارگران هپکو نیز در محافل همفکری که در همان روزها با برخی کارگران آذرآب داشتند، بستن ریل راه‌آهن را موثرترین روش دانسته بودند. به ویژه کارگران کف کارگاه مهم‌ترین نقش را در اعتصاب آذرآب بازی می‌کنند. گفتنی است بعد از واگذاری تعداد کارگران کارخانه به حدود ۷۰۰ نفر کاهش یاقته، درحالیکه پرسنل ستادی و غیرعملیاتی آن نزدیک به هزار نفر است.

کارگران کارگاهی که مستقیماً چرخ تولید را در دست داشتند، حتی در روزهایی که با محاصره نیروی انتظامی در کارخانه محبوس شده بودند، با به صدا درآوردن زنگ آهن‌آلات و برگزاری مارش داخل محوطه تولید، اعتصاب را زنده نگاه داشتند. کارگران بخش تولید اولین کسانی بودند که خطر را در تمامی اعتصابات به جان خریدند و تک به تکِ امتیازاتی که آذرآب تاکنون به آنها دست یافته، مرهون همین‌ها است. بنابراین کارگران آنروز ریل راه‌آهن را مسدود کردند.

نیروی انتظامی که بیش از هر چیز قصد داشت تا «اعمال قدرت کارگران و ابراز قدرت طبقاتی کارگران» را تبدیل به تابو و یک خاطره هولناک در ذهن کارگران کند، با این حرکت عملاً به سخره گرفته شد. در برابر اعلان قدرت کارگران، نیروی انتظامی نیز ساکت ننشسته و کارخانه را تبدیل به صحنه جنگی خونین کرد. یگانه‌های ضد شورش وارد کارخانه شدند، شیشه‌های اتوموبیل‌های پرسنل را شکستند، هر چه به دستشان می‌رسید خرد میکردند. به روایتی طی همان چند روز بیش از صد گاز اشک‌آور به سمت کارگران پرتاب کردند. فردای روز ضرب و شتم کارگران، برای اینکه خانواده‌ها و فرزندان کارگران بازداشتی به جمع کارگران در داخل کارخانه نرسند، آنها را مرعوب کردند. دو کارگر را در سرویس کارخانه بازداشت کردند. به بیمارستان حمله کردند تا کارگرانی که تحت درمان بودند، دستگیر کنند؛ کارگران شبانه از کارخانه بیرون زدند و خیلی از آنها درد شکستگی استخوان را تا صبح تحمل کردند، چون فضای تمام بیمارستان‌های اراک امنیتی بود و آنها نتوانستند تا فردا به بیمارستان مراجعه کنند. صحنه، صحنه یک جنگ تمام عیار بود. گرایش رادیکال طبقه کارگر موثر افتاده بود. وزیر کار وقتی به اراک آمد، سخنان محمد جان‌ملکی یکی از اعضای شورای اسلامی کار، دیگر هیچ‌یک از قالب‌های پوسیده این شورا را نداشت. کارگری شجاع که بدون هیچ لکنتی به عنوان نماینده واقعی کارگران خطاب به مسئولان سخن گفت. شورای اسلامی کار اما همچنان بر طبل سازشکارانه زده و بعد از صدور مصوبه شورای تامین استان مرکزی در اول آبان ماه که هیچ نشانی از اجرای خواسته اصلی کارگران در آن وجود ندارد، تاکنون و بعد از گذشت چهار روز هیچ ابراز نظر و بیانیه‌ای در مورد بی‌توجهی مسئولان به مطالبه کارگران مبنی بر لغو خصوصی‌سازی کارخانه انجام نداده است. درحالیکه این تشکل باید همت خود را برای به کرسی نشاندن خواسته کارگران بعد از آنهمه هزینه از سوی آنان به کار می‌بست. در واقع فعال نبودن، سیستم‌های نظارتی توده‌ای کارگران به اعضای شورای اسلامی کار و امتیاز نمایندگی به مدت دو سال بدون هیچگونه امکان عزل و نظارتی موجب می‌شود تا شوراهای اسلامی کار گاهاً تبدیل به مأمن نمایندگان کارفرما و خیانت‌کاران و اعتصاب‌شکنان شود یا دستِ کم صدای واقعی کارگران نباشد. درحالیکه در این چند روز شورای اسلامی کار مشغول برائت از «معاندین و برخی اپوزوسیون» از طریق خبرگزاری فارس بود، کارگران یکی از یأس‌آورترین روزهایشان را سپری می‌کردند و با این پرسش درگیر بودند که آنهمه سختی و عذاب برای هیچ؟ آیا درست‌تر نبود که خبرگزاری‌ فارس را تحریم می‌شد؛ چراکه این خبرگزاری پیشتر، تصویرِ نمایشی رد و بدل کردن گُل بین کارگران و نیروی انتظامی‌ را منتشر کرده بود. همان کسانی که در و دیوار شرکت را خرد کردند. آیا هنوز این حق است که کارگران با هزینه کردن و فداکاری اعتراض کنند و یک کارگر از بین همان جمعیت متحد و‌معترض که از قضا خود را نماینده کارگران می‌نامد، اعلام برائت کرده و در رسانه‌ها بگوید که شورای اسلامی کار، کارگران را از حضور در تجمع منع کرده بود اما کارگران به توصیه‌های شورای اسلامی کار توجهی نکردند؟ به هر حال این طیف تا کنون نتوانسته‌اند گرایش رادیکال کارگران آذرآب را تحت‌الشعاع قرار داده و تا کنون توفیقی به دست‌ آورند. یقیناً این روزها برای یک کارگر آذرآبی روزهایی است که نمایندگان واقعی خودش را می‌شناسد و نیروهایی که علیه منفعت کارگران عمل کرده و از طریق سازشکاری جلوی حل ریشه‌ای معضلات را می‌گیرند و به دنبال ادامه کار سهامداران فعلی هستند، بیشتر می‌شناسند و به این ترتیب بیشتر و بیشتر برای پیگیری منافع کارگران متحد می‌شوند.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*گزارشی درباره اعتصاب یک هفته ای مهرماه کارگران کشتارگاه بجنورد

آزموده را آزمودن خطاست

در پی اعتصاب کارگران کشتارگاه بجنورد در 13 مهر، گزارش زیر برای کانون مدافعان حقوق کارگر ارسال شده است.

 

كارگران كشتارگاه بجنورد بازهم اسير سياست بازى و وعده وعيد هاى فرماندارى و شهردارى بجنورد شدند.

پس از يك هفته اعتصاب، كارگران كشتارگاه بجنورد با دريافت يك ماه از حقوق هاى عقب افتاده به سر كار خود بازگشتند. اين شكستن اعتصاب در حالتى اتفاق افتاده كه همه اين وعده و وعيد ها را كارگران پيش از اين بار ها شنيده بوده اند. وعده هاى كه در اين سال جديد هرگز عملى نشده بود.

اين كشتارگاه سىُ سه كارگر دارد كه بيست هشت تن آن را سلاخ ها و نيرو هاى كمكى تشكيل ميدهند.

در پايان مذاكرات مابين شهردارى و فرماندارى و كارگران نتيجه آن شده است كه حقوق ها تا ابتداى آبان ماه تصفيه شود و باقى حقوق ها تا آخر بهمن ماه كه قراردادهاى ساليانه تمام ميشود به موقع پرداخت شود، منتها كارگران نسبت به تعديل نيرو در پايان قرار دادها اعتراضى نداشته باشند. اين آيا گروگانگيرى معيشت مردم نيست؟ آيا اين عمل شهردارى را نميتوان حركت رو به جلو دانست؟

ما در اين كارگاه با يك نقشه دقيق و از سوى شهردارى مواجه ايم. نقشه اى كه پر است از حيله و آينده نگرى در جهت رسيدن به مقاصدى شرورانه.

اما راهبرد شهردارى بجنورد براى اين كارگاه سىُ سه نفره چه بود؟

ابتدا در بهمن سال نودُهفت طرح خصوصى سازى كشتارگاه از سوى شهردارى با قبول شوراى شهر به تصويب ميرسد. سپس با پيمانكاران تامين نيروى انسانى در اين حوزه وارد مذاكره شده و نتيجه اى به بار نمى آورد. اشكال پيمانكاران به وضعيت ازدياد نيرو بود. از اين رو شهردارى با ايجاد بازى پرداخت نكردن حقوق دست به دلسرد كردن كارگران از  اين شغل شرافتمندانه ميكند.

و در انتها بعد از دلسرد كردن و تعديل نيرو ، كشتارگاه را تحويل پيمانكار تامين نيرو انسانى ميدهد.

اين تعديل ها قرار است در شرايطى صورت پذيرد كه بسيارى از اين عزيزان حرفه اى به جزء سلاخى بلد نيستند. شما تصور فرماييد كسى كه از جوانى بيش از ده سال را مشغول اين حرفه بوده بعد از اخراج چه بر سر او و خانواده اش خواهد آمد؟ اما چه شد كه كارگران وعده وعيد ها را پذيرفتند و تعديل نيرو را هم به جان خريدند؟

تاثير اعتصاب كارگران كشتارگاه بجنورد چه بود؟ در هفته گذشته به دليل طولانى شدن اعتصاب، ميزان گوشت موجود در قصابى ها رو به پايان رفت. و تعادل عرضه و تقاضا گوشت در حال بر هم خوردن بود. ارگان هاى مربوطه به شهردارى بجنورد براى برگشت كارگران به تنها كشتارگاه بجنورد اعمال فشار كردند و كارگران هم نمي پذيرفتند كه بدون دريافت حقوق به سر كار خود برگردند.

از سوى ديگر چون خراسان شمالى با بيش از دو ميليون دام يكى از توليدكننده هاى اصلى گوشت در شمال شرق كشور است. و با آمدن فصل پاييز  به دليل كم شدن علف در طبيعت بر طبق روال معمول، دام داران با فروش مازاد دام خود سعى در كم كردن هزينه خريد علوفه دارند، دام هاى خود را سرازير "ميدان مال"  يا همان بازار فروش حيوانات ميكنند اما با بسته بودن كشتارگاه و عدم خريد قصابان براى مغازه ها قيمت دام به شدت رو به افت مي گذارد سپس سرُكلِ دلالان پيدا ميشود و شروع به خريد دام هام ميكنند اما از يكرو هنوز مشكل گوشت مردم شهر حل نشده است و فقط كشتارگاه شهر شيروان در خراسان شمالى توان كشتار بيشتر براى تامين گوشت شهر بجنورد را داراست اما اين مقدار هم كفايت مقدار مصرف گوشت شهر را ندارد.

پس از اينرو به دليل كمبود گوشت در بازار، قيمت گوشت افزايش مى يابد و به دليل بسته بودن كشتارگاه، قيمت دام زنده به دليل ازدياد طرف عرضه پايين مي آيد و آن سو ما مواجه ايم با كارگران كشتارگاهى كه پنج ماه است حقوق نگرفته اند.

سياست نيرو هاى دولتى در اين لحظه بغرنج بسيار تامل برانگيز است. آنان به جاى حل مساله دست به پاك كردن صورت مساله زدند.به دامداران گفتند يا هزينه انتقال دام را تا مشهد بپردازيد و دام ها را تا مشهد ببريد و در ميدان مال آنجا بفروشيد يا همين جا زير قيمت به دلال ها بفروشيد. سپس دام ها را به كشتارگاه تمام صنعتى مشهد بردند و در آنجا ذبح كردند و سپس به فروشگاه هاى گوشت گفتند بايد از مشهد گوشت خريدارى كنيد و هزينه حمل گوشت با كاميون يخچال دار را هم بپردازيد.

با اين ايده ده ها و يا شايد صد ها ميليون به دام پروران اين شهر و استان به دليل خريد دام زير قيمت بازار ضرر زدند و از آن سو همين مقدار هم گوشت را به مردم گرانتر فروختند اما به راستى موفق شدند دستمزد كارگران را پرداخت ننمايند.

با اينهمه كارگران كشتارگاه بجنورد امروز با دريافت يك ماه حقوق به سر كار خود برگشتند و اميدوارند در روزهاى آينده باقى حقوق هاى عقب افتاده خود را دريافت كنند و آماده تعديل براى سال ١٣٩٩ باشند.

*آزادی موقت عاطفه رنگریز ومرضیه امیری ازبازداشت شدگان روزجهانی کارگر مقابل مجلس با تودیع وثیقه

ندا ناجی کماکان زندانی است

روز شنبه 4آبان، عاطفه رنگریز ومرضیه امیری ازبازداشت شدگان روزجهانی کارگر مقابل مجلس با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.

ندا ناجی دیگر بازداشتی روزجهانی کارگر مقابل مجلس کماکان زندانی است.

*سپیده قلیان،ساناز الهیاری،امیر حسین محمدی فر وامیر امیرقلی با تودیع وثیقه موقتا آزادشدند

روز شنبه 4آبان،سپیده قلیان،ساناز الهیاری،امیر حسین محمدی فر وامیر امیرقلی از بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه با تودیع وثیقه موقتا آزادشدند.

*فرزانه زیلابی:اسماعیل بخشی پس از تشریفات تودیع وثیقه، آزاد می‌شود

وکیل‌مدافع اسماعیل بخشی گفت: موکلم امروز(5آبان) آزاد نمی‌شود و باید تشریفات مربوط به وثیقه‌ای که ارائه کرده،‌ انجام شود.

فرزانه زیلابی در گفت‌وگو با رسانه ای در این باره گفت: با توجه به اینکه ملک مورد وثیقه برای موکلم در دزفول واقع شده، برای انجام تشریفات مربوط به وثیقه، نیابتی به دادسرای دزفول داده شد تا کارهای وثیقه انجام و در نهایت منجر به آزادی موکلم شود.

وی با بیان اینکه موکلم امروز آزاد نمی‌شود، گفت: در ابتدا وثیقه یک میلیارد و 500 میلیون تومانی برای موکلم در نظر گرفته شده بود که با مخالفت ما و لوایحی که در خصوص تقلیل وثیقه داده شد و نیز با تصمیم قضات شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر تهران، میزان وثیقه به 750 میلیون تومان کاهش یافت و موکلم با ارائه وثیقه 750 میلیون تومانی آزاد می‌شود.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آزادی تعدادی از حامیان کارگری از زندان را شادباش می گوید

ساعاتی قبل عاطفه رنگریز و  مرضیه امیری از بازداشت شدگا‌ن روزجهانی کارگر بعد از ۱۷۹ روز  با قرار وثیقه  از زندان آزاد شدند.

همچنین  سپیده قلیان ، ساناز الهیاری ، امیر حسین محمدی فر ، امیر امیرقلی ازحامیان کارگری و اعضای نشریه گام با قراروثیقه از زندان اوین آزاد شدند، مورد استقبال جمع کثیری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، فعالین کارگری و دانشجویی قرار گرفتند.

ندا ناجی دیگر بازداشتی روز جهانی کارگر همچنان بطور بلاتکلیف در زندان بسر میبرد و ازسوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای این فعال مدنی نوبت رسیدگی گذاشته شده است .

سندیکای کارگران شرکت واحد آزادی این حامیان کارگری را شادباش میگوید وخواستار آزادی ندا ناجی تنها بازداشت شده روز جهانی کارگر واسماعیل بخشی نماینده کارگران نیشکر هفت تپه و عسل محمدی از حامیان کارگران نیشکر هفت تپه  مهی باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۴ آبان ۹۸

‍ *روز به نتیجه رسیدن مبارزات کارگران و آزادیخواهان برای آزادی زندانیان خود مبارک باد

روز گذشته طبقه کارگر و همه انسان های آزادیخواه که مبارزاتی جانانه از زمان بازداشت فعالین کارگری و اجتماعی در ارتباط با هفت‌تپه و روز جهانی کارگر را تاکنون بردوام داشته اند، شاهد به نتیجه رسیدن مبارزاتشان شدند و از اینرو سپیده قلیان، مرضيه امیری، عاطفه رنگریز، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد و ساناز الهیاری به آغوش خانواده ها، دوستان و حامیانشان بر گشتند.

 طبقه کارگر و دیگر بخش های حق طلب و آزادیخواه، یک بار دیگر در جریان مبارزات و رویارویی های خود برای کسب حقوق پایمال گشته کل دم و دستگاه تحمیل گر همه بی حقوقی ها را وادار به عقب نشینی کرد و اینبار قدرتمندانه تر و تاثیرگذار تر  موفقیت خود را کسب نمود.

افرادی که روز گذشته سرافرازانه از زندان آزاد شدند، کسانی هستند که در دفاع از حقوق کارگران در جریان اعتصابات و اعتراضات قدرتمند کارگران هفت تپه و مراسم شکوهمند روز جهانی کارگر امسال بازداشت و مورد انواع شکنجه های جسمی و روحی و روانی قرار گرفتند. دستگاههای سرکوبگر امنیتی و قضائی تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا با مستند سازی و اعتراف گیری تحت شکنجه، این مبارزین و شریف ترین انسانها را منفور جلوه دهند و از این طریق میان آنان و طبقه کارگر و همه مردم شریف و آزادیخواه و انساندوست تفرقه انداخته و با محروم کردن زندانیان از حمایت های توده ای ضمن زیر فشار گذاشتن و به تباهی کشاندنشان، از قدرت گیری و گسترش مبارزات کارگری و اجتماعی نیز جلوگیری کنند.

اما اینگونه نشد و جنبش کارگری ورق را به نفع خود برگرداند. یکی از دستاوردهای مبارزات هر روزه کارگران و مردم آزادیخواه طی چهار دهه، رشد آگاهی طبقاتی و به انسانیت گرویدن اکثریت مردم است که امروز ترفندها و نمایشات دستگاه های سرکوب جهت تخریب زندانیان و تهی کردن انسانهای جامعه از حس انسان دوستی را نقش بر آب و به ضد خود تبدیل می کنند.

آزادی دیروز همزمان شش نفر از فعالین کارگری و اجتماعی که دارای احکام سنگین زندان هستند، هر چند در ازای سپردن وثیقه های سنگین یک میلیاردی و یک میلیارد و نیمی است، اما برای طبقه کارگر، برای کارگران هفت‌تپه، هپکو و آذرآب که در اعتصابات جاری خود همواره خواهان آزادی بازداشت شدگان بوده‌اند و برای همه کسانی که برای آزادیشان مبارزه کرده‌اند، باعث شعف و شادی گردید. اما برای تحقق آزادی بی قید و شرط و لغو وثیقه ها همچنان باید به مبارزات خود ادامه دهیم.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

5/8/1398

*تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان با تراکتور نسبت به عدم تعیین زمان تخصیص آب  از زاینده رود برای کشت پاییزه میدان پزوه خوراسگان

روز شنبه 4آبان،جمعی از کشاورزان شرق اصفهان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تعیین زمان تخصیص آب از زاینده رود برای کشت پاییزه  با تراکتورهایشان دست به تجمع درمیدان پزوه خوراسگان زدند.

یکی از کشاورزان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: با وجود اینکه چند روزی از آبان ماه می‌گذرد، مسئولان هنوز زمان تخصیص آب کشت پاییزه به کشاورزان را اعلام نکرده‌اند و این امر در فعالیت کشاورزان مشکل ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: جمعی از کشاورزان شرق و غرب اصفهان همچنین قصد دارند با حضور در شهر باغ بهادران از توابع شهرستان لنجان در غرب استان، خواهان جلوگیری از افزایش برداشت آب زاینده رود به وسیله کارخانه‌های فولاد مبارکه و ذوب آهن شوند.

وی به خواسته دیگر کشاورزان اشاره کرد و افزود: ادامه ساماندهی رودخانه نیز از درخواست‌های کشاورزان به شمار می‌رود زیرا این امر از هدررفت آب جلوگیری می‌کند.

*اهالی معترض به زمین خواری بوشهر با تجمع مانع دیوارکشی در نوار ساحلی شدند

روزشنبه 4آبان،جمعی از اهالی معترض به زمین خواری بوشهرباتجمع مانع دیوارکشی محدوده‌ای از نوار ساحلی بوشهر در اطراف پارک گردشگری لیان شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: بسیاری از نوارساحلی بوشهر در مالکیت دستگاه‎‌های مختلف قرار گرفته و محدوده‌های باقیمانده با توجه به نبود فضای تفریحی گردشگری مناسب در محله‎های جنوبی نباید در تملک اختصاصی قرار گیرد.

یکی از معترضین به اجرای این پروژه گفت: این دیوارکشی آغازی بر تملک حدود 2 کیلومتر از ساحل بوشهر با عرض تقریبی 400متر است.

وی افزود: 2سال پیش نیز برای اجرای این پروژه دیوارکشی اقدام‌هایی صورت گرفت که با اعتراض اهلی بوشهرمواجه و عملیات اجرایی آن متوقف شد.

وی اضافه کرد: محله‌های جنوبی شهر بوشهر از لحاظ تفریحی فضای کافی در اختیار ندارند و همین امر منجر شده تا اهالی این مناطق نسبت به محدوده آزاد سواحل بوشهر حساسیت بالایی داشته باشند.

یکی دیگر از تجمع کنندگان گفت: اجرای دیوار کشی بیشتر با هدف متجمع تفریحی گردشگری برای دستگاهی خاص است که باید از آن جلوگیری کرد.

وی افزود: چنانچه قصد ایجاد مجتمع تفریحی وجود دارد باید این پروژه در محدوده دیگری خارج از حریم60متری دریا احداث شود.

یکی دیگر از معترضین گفت: چنانچه شهرداری برای محدوده مدنظر پیش‌بینی اجرای پروژه خاصی برای گردش و تفریح ندارد، شایسته است این زمین بدون کوچک‌ترین اقدامی به حال خود رها شود زیرا هم اکنون مورد استفاده بسیاری از شهروندان برای ماهیگیری و قایق‌سواری است.

وی اضافه کرد: محدوده ساحلی محله‌های جنوبی بوشهر در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته و تمایل نداریم اندک زمینه ساحلی باقیمانده نیز به سرنوشت سواحل محله‌های یاد شده دچار شود.

*دهمین روزتحصن سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلی خود!

روزشنبه 4آبان برای دهمین روز، تحصن سها مرتضایی دانشجوی «ستاره دار» دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت تحصیلیش مقابل  کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ، ادامه پیدا کرد.

*مرگ ومصدومیت 10کارگربراثر حوادث کاری:

1- جان باختن یک کارگر 45 سال درکرج بدنبال سقوط به چاهک آسانسور

عصر روز یکشنبه 5آبان، یک کارگر ساختمانی 45 ساله حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت واقع  در مهرویلای کرج از طبقه پنجم به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد ودردم جان باخت.

2- کشته وزخمی شدن 2کارگر اداره آب و فاضلاب اردبیل زیرآوار

صبح روز یکشنبه 5آبان،2کارگر اداره آب و فاضلاب اردبیل حین کارخاک برداری در حاشیه پل دارو پخش اردبیل کشته وزخمی شدند.

یکی از کارگران زیرآوارجان باخت وکارگر دیگر راهی بیمارستان فاطمی اردبیل شد.

3-جان باختن کارگرکارخانه فولاد آریا لای دستگاه پرس

صبح روز یکشنبه 5آبان،یک کارگر مجرب کارخانه فولاد آریا واقع در شهرک صنعتی اردستان حین آموزش داد ن به کارگران دیگر این واحدتولیدی،لای دستگاه پرس گیر افتاد وبدلیل خونریزی داخلی جانش را ازدست داد.

4-مرگ یک کارگر مقنی  حین کار در شازند

روزشنبه 4آبان،یک کارگرمقنی حین حفر چاه در شازند اراک بر اثر سقوط سطل پر از خاک بر روی سرش جان خود را از دست داد.

5-کشته ومصدوم شدن 5کارگر در حادثه انفجار گاز دریک کارگاه تولید هود در محله باباسلمان باغستان

روزجمعه 3آبان، در حادثه انفجار گاز دریک کارگاه تولید هود در محله باباسلمان باغستان استان تهران

یک کارگر جانش را ازدست داد و4کارگر دیگر مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com