اخبار و گزارشات کارگری ٣ آبان ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
October 25, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣ آبان ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

کارگران حق طلب زندانی کارخانه آذرآب وشهرداری کوت عبدالله آزاد باید گردند

- جان باختن کارگر هلدینگ ایران فان پس از 10روزدست وپنجه نرم کردن دربیمارستان بدنبال خودسوزی در اعتراض به اخراج ازکار

- تجمع زباله گردهای خشممگین شهرستان نظرآباد مقابل ساختمان شورای شهروبازداشت 20نفرشان

- آخرین خبردرباره کارگران حق طلب بازداشتی کارخانه آذرآب

- کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال (IndustriALL)با محکوم کردن حمله‌ی نیروهای امنیتی به تجمع کارگران کارخانه آذرآب خواهان آزادی فوری کارگران بازداشتی شد

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلنازنسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق

- ادامه اعتراضات صدها کارگر پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- دادگاه ندا ناجی ازبازداشت شدگان روزجهانی کارگر مقابل مجلس 22آبان ماه برگزار می شود

- خاتمه اعتصاب غذای سپیده قلیان  وانتقالش به بیمارستان

- ادامه اعتراضات نسبت به انتقال آب دریاچه خزربا تجمع در ساحل دریای آرام شهرستان گلوگاه

- واکنش رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پلدختر نسبت به تجمع اعتراضی اهالی منطقه دره سید نسبت به دست گذاشتن اداره اوقاف روی املاکشان مقابل فرمانداری پلدختر

- گرامی داشت یاد اشرف درویشیان در دومین سالگرد درگذشت او

- بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به حمله‌تجاوزکارانه‌ترکیه به شمال سوریه و کشتار غیرنظامیان

*جان باختن کارگر هلدینگ ایران فان پس از 10روزدست وپنجه نرم کردن دربیمارستان بدنبال خودسوزی در اعتراض به اخراج ازکار

یک کارگر 30ساله هلدینگ ایران فان پس از 10روزدست وپنجه نرم کردن در بخش آی سی یو بیمارستان سوانح سوختگی مطهری تهران، بدنبال خودسوزی در اعتراض به اخراجش ازکار،جان باخت.

عصر روز شنبه 20 مهرماه 98 ، احمد (رها) زائر عکاس هلدینگ ایران فان پس از اخراج شدن ازکار مقابل هیومن پارک واقع در دارآباد تهران (یکی از مجموعه های این هلدینگ) با ریختن بنزین بر روی خود اقدام به خودسوزی کرد.

 این کارگرجوان با 95 درصد سوختگی پس از حدود 10 روز بستری بودن در بخش آی سی یو بیمارستان سوانح سوختگی مطهری تهران جانش را ازدست داد.

*تجمع زباله گردهای خشممگین شهرستان نظرآباد مقابل ساختمان شورای شهروبازداشت 20نفرشان

جمعی از زباله گردهای شهرستان نظرآباد دراستان البرزدراعتراض به واگذاری جمع آوری زباله های خشک موجود در سطل های زباله به پیمانکار از شهرداری به شورای شهر نظرآباد،دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر زدند وبدنبال عدم پاسخگویی مسئولان به آنها خشمشان را نسبت به قطع شدن ممردرآمدشان بنمایش گذاشتند و20 نفر شان بازداشت شدند.

*آخرین خبردرباره کارگران حق طلب بازداشتی کارخانه آذرآب

روز جمعه 3آبان، عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب اراک  در رابطه با کارگران حق طلب بازداشتی کارخانه آذرآب به خبرنگار رسانه ای گفت: 41نفر در جریان وقایع هفته گذشته، بازداشت شده بودند.در همان لحظه های اول دستگیری افرادی که نقش زیادی در این فرآیند نداشتند آزاد شدند.

از تعداد باقیمانده 16نفر نیز با قرار تامین قانونی آزاد شدند و در خصوص بقیه افراد نیز پس از تکمیل تحقیقات، تصمیم قانونی اتخاذ می‌شود.

وی افزود: برخی از این افراد شاکی خصوصی دارند و پرونده آنها باید مراحل قانونی خود را طی کند.

*کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال (IndustriALL)با محکوم کردن حمله‌ی نیروهای امنیتی به تجمع کارگران کارخانه آذرآب خواهان آزادی فوری کارگران بازداشتی شد

آقای حسن روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران

  اتحادیه جهانی صنایع خواستار آزادی همه کارگران آذرآب است که در حمله خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات مسالمت آمیز در اراک دستگیر شده اند ، آقای رئیس جمهور حسن روحانی ، من این نامه را به عنوان دبیرکل اتحادیه جهانی صنایع برای شما می‌نویسم، که نماینده بیش از پنجاه میلیون کارگر در بخش های معدن ، انرژی و تولید در بیش از ۱۴۰ کشور از جمله ایران است ، از شما می خواهم مداخله کنید تا آزادی فوری کلیه کارگران آذرآب را که در حمله وحشیانه بازداشت شده‌اند ، تضمین کنید. حمله‌ی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در اراک در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اکتبر بسیار نگران کننده است که دقیقاً یک ماه پس از ارسال نامه دیگری مبنی بر ابراز نگرانی از حملات وحشیانه به کارگران هپکو ، که آنها نیز حق قانونی خود را با اعتراض مسالمت آمیز مطالبه می‌کردند به شما ارسال کردم ، حال مجبور به تماس دوباره با شما در مورد حمله وحشیانه نیروهای امنیتی به اعتراض صلح آمیز کارگران آذرآب در اراک شده‌ام. کارگران آذراب به درستی تجمع کرده‌اند تا مخالفت خود را با تحولات جاری در شرکت نشان دهند که به وخامت جدی شرایط کار منجر شده است. بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده‌اند و حقوق آنها ماه هاست که پرداخت نشده است. بنابراین ، یک بار دیگر ، اتحادیه جهانی IndustriALL از دولت ایران می خواهد تا از استانداردهای اصلی کار ملی و بین المللی پیروی کند و به تبع آن ، به سرکوب کارگران که از حق قانونی خود برای تجمع مسالمت آمیز در ملاء عام استفاده می کنند ، خاتمه داده و فوراً تمام کارگران آذرآب را آزاد کنید. کارگرانی که در ۲۰ و ۲۱ اکتبر در اراک بازداشت شده اند .

در انتظار اقدام فوری و پاسخ شما.

ارادتمند شما

 والتر سانچ ، دبیرکل

منابع اصلی خبر سایت سندیکای کارگران فلزکار ومکانیک وشبکه های اجتماعی

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلنازنسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق

روزجمعه 3آبان، کارگران کارخانه روغن نباتی گلنازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 5ماه حقوق دست به تجمع مقابل مصلای امام علی کرمان زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود 5 ماه است که حقوق ما پرداخت نشده است و این در حالی است که روغن تولید شده به بازار عرضه و پول آن دریافت شده ولی مدیر عامل اقدام به پرداخت نکرده است.

این کارگر معترض افزود: تنها پاسخی که مدیرعامل به ما داد این بود که مسئولان باید مجددا مواد اولیه برای تولید روغن تهیه کرده، در اختیار ما بگذارند تا بعد از تولید روغن و عرضه آن به بازار حقوق معوقه شما پرداخت شود.

بنابه گزارش این منبع،اکثر این کارگران متاهل بوده و به واسطه شرایط موجود برای امرار معاش و تامین هزینه تحصیل فرزندان خود نیاز مبرم به حقوق دارند.

*ادامه اعتراضات صدها کارگر پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

اعتراضات کارگران پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد.

3ماه حقوق 700کارگر پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور پرداخت نشده است.نبود اعتبار برای پرداخت حقوق آن‌ها، باعث شده تا زمزمه‌هایی از اخراج این کارگران شنیده شود، اعتباری که به گفته مسوولان میراث فرهنگی، دست کم برای کارگران محوطه‌های جهانی باید از محل پروژه‌های عمرانی پرداخت شود. در این شرایط و در مدت زمانی که کارگران پایگاه‌های جهانی به طور دائم با این مشکل روبه‌رو شده‌اند، تا کنون چندین‌بار  دست به تجمع واعتصاب زده اند تا اعتراض خود را نسبت به این بی‌توجهی‌ها نشان دهند.

درهمین رابطه روزجمعه 3آبان،مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های کشوربه خبرنگار رسانه ای گفت: آثار موجود در پایگاه‌های میراث جهانی و ملی مجموعه‌ای از آثار نفیس و منحصر به فرد در سطح ملی و بین‌المللی‌اند که نیازمند توجه و حمایت‌های ویژه هستند. این آثار به عنوان ویترین گردشگری کشور نقشی اساسی در رونق اقتصاد توریسم و توسعه پایدار در حوزه میراث فرهنگی ایفا می‌کنند.

او مشکلات اعتباری موجود را عاملی عنوان کرد که نمی‌گذارد این نقش کلیدی به طور شایسته در این حوزه ایفا شود و گفت: در حال حاضر حدود 700نفرکه در عملیات حفاظت، مرمت اضطراری و ساماندهی سایت‌ها و آثار تاریخی مشغول فعالیت هستند، در سه ماه گذشته حقوق و دستمزدشان را به دلیل کمبود بودجه دریافت نکرده‌اند.

*دادگاه ندا ناجی ازبازداشت شدگان روزجهانی کارگر مقابل مجلس 22آبان ماه برگزار می شود

طبق ابلاغیه‌ی شعبه 28دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ندا ناجی در روز  آبان ماه ساعت 12 ظهر برگزار خواهد شد.

*خاتمه اعتصاب غذای سپیده قلیان  وانتقالش به بیمارستان

سپیده قلیان دانشجوی دامپزشکی دانشگاه دزفول محبوس در زندان قرچک که از روز یکشنبه 28مهرماه به مدت پنج روز در اعتصاب غذای خشک به سر میبرد و در صورت ادامه، امکان از دست دادن جانش را داشت، با توجه به اعلام حمایت‌های گسترده جامعه مدنی از خواسته‌هایش و همچنین بنا به درخواست و پافشاری فعالان اجتماعی، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

همچنین شنیده ها حاکی از آن است شب گذشته(2آبان) رئیس زندان قرچک به سپیده قلیان وعده پیگیری تمامی خواسته‌هایش را داده است و قلیان به دلیل حال نامساعد جسمی، امروز(3آبان) به بهداری اعزام شد.

*ادامه اعتراضات نسبت به انتقال آب دریاچه خزربا تجمع در ساحل دریای آرام شهرستان گلوگاه

روزجمعه 3آبان،جمعی ازاهالی استان های مازندران و گلستان با تجمع در ساحل دریای آرام شهرستان گلوگاه در شرق مازندران اعتراضشان را نسبت به انتقال آب دریاچه خزر بنمایش گذاشتند.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: " نه به انتقال آب خزر" ، " نه به انتقال منابع آب شمال"، خلیج گرگان رو به خشکی است؛ آنرا دریابید".

تجمع کنندگان پیش از تشکیل زنجیره انسانی ، در یک اقدام جمعی ساحل دریای آرام گلوگاه را از زباله پاکسازی کردند.

یکی از حاضران در این تجمع به خبرنگار رسانه ای  گفت : اعتراض و اجتماع امروز ما در دریای آرام گلوگاه در واقع اعتراض مدنی به انتقال آب خزر به فلات مرکزی است که اساسا پایه کارشناسی ندارد.

وی با اعلام این که انتقال آب خزر نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی هم موجب گسست و تجزیه اجتماعی می شود، افزود : طرح انتقال آب همواره با نزاع اجتماعی رو به رو بوده است و هیچ گاه انتقال آب پایدار نبوده است و تجربه های گرانی از گذشته تاکنون در این مورد وجود دارد.

این فعال زیست محیطی با خطاب قرار دادن جمع حاضر و خبرنگاران گفت: انتقال آب خزر به فلات مرکزی تنها راه حل چاره رفع مشکل آب سمنان نیست و این در حالیست که بسیاری از سازمان های مردم نهاد سمنان هم با این انتقال مخالف هستند چرا که نابودی محیط زیست و منابع طبیعی را به دنبال دارد.

وی افزود  : با بازچرخانی آب صنعتی، رفع مشکلات آب و فاضلاب سمنان و اصلاح فرسودگی های موجود در خط انتقال منابع آب و اصلاح الگوی کشت، به راحتی می توان از انتقال آب خزر به فلات مرکزی جلوگیری و این منابع آبی را حفط کرد.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراضی همچنین در گفت و گوی دورهمی هم در باره نمونه هایی از تجربه شکست خورده انتقال آب در ایران با یکدیگر تبادل نظر می کردند و در این میان تجربه انتقال آب به اصفهان را به عنوام مثال ذکر می کردند .

یکی از موضوعاتی که بیشتر از همه در این جمع مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت ، نبود اطلاعات کارشناسی در باره پیامدهای انتقال آب خزر بود و به نوعی شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که چون هیچ توجیه کارشناسی برای این کار وجود ندارد در نتیجه بر اساس دستور اداری قرار است پیش برود.

هشدار در باره خشک شدن تالاب میانکاله و مجموعه تالاب های این منطقه و از بین رفتن خلیج گرگان هم از مسایلی بود که در این زنجیره انسانی مطرح شد.

*واکنش رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پلدختر نسبت به تجمع اعتراضی اهالی منطقه دره سید نسبت به دست گذاشتن اداره اوقاف روی املاکشان مقابل فرمانداری پلدختر

روز جمعه 3آبان، ظهر رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پلدختر در سخنرانی پیش‌از خطبه‌های نمازجمعه این شهر در رابطه با تجمع اعتراضی 15مهرماه اهالی منطقه دره سید نسبت به دست گذاشتن اداره اوقاف روی املاکشان مقابل فرمانداری پلدختر،گفت: تصمیم گیری در این باره رابه محاکم قضایی واگذار کردیم.

قابل یادآوری است که روز دوشنبه 15مهرماه سال جاری،جمعی از اهالی منطقه دره سید برای اعتراض نبه دست گذاشتن اداره اوقاف روی املاکشان مقابل فرمانداری پلدخترتجمع کرده بودند.

*گرامی داشت یاد اشرف درویشیان در دومین سالگرد درگذشت او

جهان یادگار است و ما رفتنی

نماند به گیتی به جز مردمی

در دومین سالگرد زنده یاد «علی اشرف درویشیان» ، نویسنده مبارز و مردمی، معلم دلسوز و یار وفادار توده های کار و رنج، جمعی از دوستداران وی از ساعت ۲ بعدازظهر روز جمعه (۳آبان ماه)با نثار شاخه های گل بر مزارش و خواندن شعر و سخنانی چند، یاد و خاطره اش را گرامی داشتند.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به حمله‌تجاوزکارانه‌ترکیه به شمال سوریه و کشتار غیرنظامیان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بتاریخ دوم آبان ماه بیانیه ای بشرح زیر در اعتراض به حمله‌تجاوزکارانه‌ترکیه به شمال سوریه و کشتار غیرنظامیان صادرکرد:

از ژانویه 2011 ، که اعتراضات مدنی مردم سوریه  با مشت آهنین بشار اسد و دخالت کشورهای دیگر رنگ خون و خشونت به خود گرفت و زمینه ظهور گروههای تروریستی مانند داعش  در این کشور فراهم گردید ؛تا به امروز که شمال سوریه مورد حمله نیروهای فاشیستی اردوغان قرار گرفته است، مردم عادی و کودکان اصلی ترین قربانیان جنگ بوده اند.

نزدیک به نه سال است که مردم سوریه بصورت سیستماتیک مورد خشونت واقع می شوند همواره نظامیان و شبه نظامیان داخلی و خارجی درگیر در جنگ، منافع کودکان را نادیده گرفته‌ و با جنگ‌افروزی و کوبیدن بر طبل خشونت غیرنظامیان را آواره و کودکی کودکان را به تاراج برده‌اند.

ترکیه در حالی شمال شرق سوریه را  ضمیمه خاک خود نموده است که طی سال های گذشته نیروهای دموکراتیک سوریه با فداکاری و شجاعت توانستند این منطقه را از تروریست های داعش پاکسازی کنند اما اینک که این اشغالگری مورد اعتراض جهانی قرار گرفته است قدرت های جهانی و منطقه ای بخاطر منافع خود،  کردها و نیروهای دموکراتیک را قربانی می کنند تا  جغرافیای سیاسی سوریه را آنگونه که می خواهند شکل دهند.

اگر چه با اعلام آتش‌بس به نظر می رسد اوضاع کمی آرام شده است اما در تجاوز اخیر ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه بیش از 350 هزار نفر آواره و بالغ بر 80 هزار کودک از تحصیل محروم  شده اند و تعداد قابل توجهی از غیرنظامیان در شهرهای کردستان سوریه از جمله کودکان کشته شده اند و بسیاری از آنان که جان سالم به در برده اند در اردوگاهها، زندگی اسفباری را سپری می کنند. کودکان در این اردوگاهها از حداقل های بهداشت و آموزش بی بهره اند و بهترین دوران زندگی را با وحشت و زیر سایه جنگ و تبعات آن سپری می کنند.

از نظر ما معلمان، کودکان در هر جای جهان فارغ از ملیت، نژاد ، مذهب و فرهنگ باید کودکی کنند و تنها در سایه صلح است که می توان جهانی را تصور نمود که کودکانش شاد هستند و از کودکی خود لذت میبرند.

شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران  همسو با مردم صلح دوست جهان و هموطنان کرد، هر نوع مداخله تجاوزکارانه در کشور سوریه بخصوص لشکرکشی و توسعه طلبی اردوغان به شمال سوریه و جنگ افروزی قدرت های جهانی و منطقه ای را محکوم می کند.

شورای هماهنگی از نهادهای بین المللی می خواهد با توجه به کنوانسیون جهانی حقوق کودکان از حقوق و منافع عالیه کودکان دفاع کرده و اشغالگری دولت ترکیه را محکوم نمایند و دولت اردوغان را به رعایت حقوق غیرنظامیان از جمله کودکان ملزم نمایند.

دوم آبان ماه نود و هشت

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com