کردستان سوریه: مخاطرات بزرگ، آزمایشی جدید! / مصاحبه پرتو با رحمان حسین زاده

مصاحبه
October 18, 2019

کردستان سوریه: مخاطرات بزرگ، آزمایشی جدید!

(مصاحبه با رحمان حسین زاده)

تلویزیون پرتو: تهاجم دولت فاشیست ترکیه علیه کانتونهای کردستان سوریه ادامه دارد، در مقابل آن مقاومت نظامی و مردمی هم ادامه دارد. اوضاع کنونی را چگونه می بینید؟

رحمان حسین زاده: تهاجم فاشیستی دولت و ارتش ترکیه علیه کانتونهای خودمدیریتی کردستان سوریه از هفتم اکتبر آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و جنایات بزرگ و سهمگینی را ببار آورده است. تاکنون حدود پانصد نفر جانباخته اند، که عمدتا مردم سیویل و در میان آنها نوزاد و کودک دیده میشوند. به تعداد بسیار بیشتر زخمی وجود دارد. بیش از صد هزار نفر آواره شدند. مناطق مسکونی زیادی در شهر های "سری کانی و گری سپی" و روستاهای حومه آنها تخریب شدند. این گوشه ای از جنایات بزرگ این ده روز جنگ به دست ارتش ترکیه و نیروهای تروریست "ارتش آزاد سوریه" وابسته به دولت تروریست اردوغان است. حزب ما از همان ابتدا و طی اعلامیه ای هجوم و تعرض نظامی دولت ترکیه را قویا محکوم کرده و در کنار صف اعتراضی میلیونها نفر در سراسر جهان و در منطقه و در خود کردستان سوریه، از مقاومت نظامی و توده ای در مقابل این یورش حمایت کرده است. دولت ترکیه با چراغ سبز آمریکا و با اطلاع ناتو و دولتهای اروپایی و حتی دولت روسیه و سوریه و جمهوری اسلامی این هجوم جنایتکارانه را شروع کرد. دولت آمریکا و متحدانش و دیگر دولتهای درگیر در این ماجرا با فرمول مزورانه "نگرانیهای امنیتی دولت ترکیه رادرک میکنیم" عملا تسهیل کننده یورش جنایتکارانه دولت ترکیه به کردستان سوریه بودند. اکنون زیر فشاربالای افکار عمومی مردم و جریانات مترقی در سراسر جهان ریاکارانه در گفتارو کردارشان تعدیلاتی را میخواهند ایجاد کنند. بار دیگر ماهیت ضد مردمی قدرتهای جهانی و دولتهای متحدشان در منطقه علیه هر درجه از اراده و مقاومت مردمی در هر جای این دنیا و در این مورد توطئه و تبانیهای آنها علیه مردم کردستان سوریه به وضوح خود را نشان داد.بار دیگر سیاست و تبلیغات وارونه و فریبکارانه ناسیونالیسم کرد که آمریکا و دولتهای غربی را "دوست مردم کرد" معرفی میکنند، به وضوح پوچی خود را نشان داد. این بار هم  ثابت شد، تنها اراده سازمانیافته و مقاومت و ایستادگی توده ای و مسلحانه مردم، در مقابل هجوم جنایتکارانه دومین ارتش ناتو در این روزهای سخت میتواند کارساز باشد و حمایت بشریت مترقی را از حقوق آن مردم به دست آورد. در هر حال کانتونهای کردستان سوریه در شرایط بسیار دشوار و سختی قرار گرفته و تاکنون مقاومت و مبارزه قابل تحسین خود را ادامه داده اند.  

تلویزیون پرتو:  به شرایط سخت به وجود آمده اشاره کردید، یک اتفاق نگران کننده مساله بازگشت دولت سوریه و ارتش آن به مناطق تحت اداره این کانتونها در نتیجه سازش و توافق نیروهای سوریه  دمکراتیک با آنها است. این رویداد حاصل چه معادله ای است؟

رحمان حسین زاده: طبعا بازگشت ارتش سوریه و لاجرم اعاده حاکمیت دولت جنایتکار بعث سوریه در مناطق تحت اداره کانتونها یک روند بسیار منفی و نگران کننده است. همانطور که خود مسئولین سیاسی نظامی کانتونها اذعان کرده اند، یک عقب نشینی و سازش است. در شرایط سخت و نامساعدی که اکنون مردم کردستان سوریه زیر منگنه هجوم ارتش فاشیست ترکیه قرار گرفته و با انواع توطئه ها و معاملات دولت ترکیه و آمریکا و دیگر تبانیهای ارتجاع د رمنطقه  روبرو هستند، قبول چنین سازش و عقب نشینی قابل درک است. اما به شرطی که به عنوان سازش و عقب نشینی ناچاری و با پیامدهای نامساعد احتمالی برای مردم توضیح داده شود ونه اینکه به عنوان "درایت سیاسی و ابتکار" توجیه شود. این عقب نشینی محصول چند فاکتور است، از جمله شکست استراتژی و سیاست آمریکا در سوریه و به درجه زیادی در خاورمیانه، که حاصل فوری آن پایان ماموریت نیروی محدود نظامی آمریکا در سوریه و پایان تعهد دولت ترامپ به هم پیمانی با نیروهای نظامی کانتونهای خود مدیریت در سوریه است. در مقابل دست بالا پیدا کردن نقش روسیه و متحدانش در سوریه و حتی در خاورمیانه که خود را در اعاده حاکمیت دولت مرکزی سوریه در مناطق مختلف آن کشور از جمله در کانتونها نشان میدهد. یک فاکتور مهم دیگر، ناکامی مجدد استراتژی اتکا به حمایت آمریکا  و غرب و قدرتهای جهانی و متحدانشان از جانب ناسیونالیسم کرد است. یکبار دیگر استراتژی "زیستن در شکاف قدرتها و دولتهای مرتجع و بورژوایی" به قیمت رنج ومحنت مردم شکست خود را نشان داد.  یک فاکتور دیگر موقعیت به شدت نابرابر در صحنه جنگ که از یک طرف دومین ارتش ناتوی مجهز به همه تجهیزات نظامی که قدرت اشغالگری و تخریب همه شهرها و مکان زیست انسانها در کردستان سوریه را دارد و در مقابل آن نیروهای نظامی نه چندان وسیع مردم مسلح صاحب اراده که متاسفانه یک هزارم تجهیزات و نیروی طرف مقابل را ندارد. این عوامل موجب قبول این عقب نشینی و سازش با دلت روسیه و رژیم بشار اسد شده است.

تلویزیون پرتو: با بازگشت دولت و ارتش سوریه، سرنوشت کانتونهای خود مدیریت در کردستان سوریه  چه میشود؟ آیا امکان ادامه کار آنها و حفظ دستاوردهای آنها باقی مانده است؟

رحمان حسین زاده: مخاطرات بسیار بزرگی علیه کانتونها و سیستم خود مدیریتی آنجا وجود دارد. با آینده مبهم و نگران کننده ای روبرو هستند. مسئولین سیاسی و نظامی این کانتونها میگویند "قرارداد فعلی آنها با دولت سوریه نظامی است که گویا ارتش دولت اسد در مناطق مرزی مستقر شود و کاری به سیستم اداره امور و خود مدیریتی کنونی در شهرها ندارد" اما سئوال مهم  اینست که آیا دولت مرکزی سوریه چنین سیستم اداری را تحمل میکند؟!. شاید در کوتاه مدت و با توجه به تناسب قوای کنونی اینکار را بکند، اما با شناختی که از ماهیت استبدادی و سرکوبگرانه دولت بعث سوریه داریم، بعید است در بلند مدت و حتی میان مدت که حاکمیت ارتجاعی دولت اسد بیشتر تثبیت شود، سیستم خود مدیریتی کنونی را تحمل کند. اینکه چگونه و تا چه وقت کانتونهای خود مدیریت بقا خواهند داشت،به ادامه کشمکش سیاسی بین دولت مرکزی سوریه و نیروهای هدایت کننده در کانتونهای سوریه و دیگر معادلات در منطقه برمیگردد. شواهد و اظهارات تاکنونی مسئولین کانتونها نشان میدهد که میخواهند حاکمیت خود مدیریتی کنونی را حفظ کنند و سیاست درست هم اینست با ایستادگی سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی از دستاوردهایشان و سیستم کنونی خود مدیریتی که تجربه مثبتی است دفاع کنند. براین مساله واقفم دولت ارتجاعی بعث اگر نتواند کل آن سیستم را عوض کند، اما موانع و محدودیتهای زیادی را تحمیل خواهد کرد. با این وصف هر نیروی مسئول تصمیم گیرنده و متعهد به منافع مردم، نباید به سادگی از دستاورهای تاکنونی عقب بنشیند، با هر ابتکاری از ذره ذره دستاوردهایشان لازمست دفاع کنند. رهبران کانتونها اعلام کرده اند، پروسه سیاسی سازش و توافق با دولت مرکزی به زودی شروع میشود، در این رابطه ما و هر نیروی چپ و مترقی که از مقاومت و مبارزه و دستاورهای آنها تاکنون حمایت کردیم، حق داریم بر استانداردهایی که در کشمکش  و مباحث و توافقات احتمالی با دولت مرکزی سوریه لازمست مدنظر رهبران کانتونهای خود مدیریت باشد، تاکید جدی خود را بگذاریم. از جمله:

الف- واقعیت تلخ تن دادن به سازش با دولت مرکزی سوریه و در این تناسب قوای نامساعد با همه ابعاد محدودیتها و عقب نشینی هایی که ببار میاورد با مردم درمیان گذاشته شود و نباید توجیه شود. باید کاری شود که توهمی نسبت به ماهیت ارتجاعی دولت بشار اسد و دخالت دولت روسیه و پوتین در میان مردم گسترش پیدا نکند. نشانه های فعلا ضعیفی از این نوع توهم پراکنی دیده میشود و لازمست با آن مقابله شود.

ب- بند و بست از بالای سر مردم باید مردود اعلام شود. با سرنوشت مردمی که هفت سال است ستون محکم مبارزه ومقاومت و اداره جامعه با همه ناملایمات آن بوده اند، نباید بازی شود. هر تحول و اتفاقی با دولت مرکزی اعم از قبول محدودیت و یا حفظ هر بخش از دستاوردهایشان لازمست با اطلاع و آگاهی و رضایت این مردم صورت گیرد.

ج- بر این حق اولیه و مسلم شهروندان جامعه سوریه و کردستان سوریه  که خود اداره جامعه را به لحاظ سیاسی، اداری، اجتماعی و انتظامی به عهده داشته باشند، لازمست پافشاری شود. سیستم خود مدیریتی تاکنونی به درجه زیادی (و نه تماما ) تجسم اداره جامعه با مشارکت مستقیم خود مردم بوده است. لذا تاکید  بر حفظ این سیستم خود مدیریتی در قراردهای بین طرفین و قبول نکردن دخالت دولت ارتجاعی بعث در همه شئونات اداره جامعه و زندگی مردم  یک مساله اساسی است.

د- به ستم ملی علیه مردم کردستان سوریه باید پایان داده شود.  حتی در همین چهارچوب مناسبات دولتهای بورژوایی، مساله لاینحلی نیست که تلاش شود تبعیض بر اساس دسته بندی ملی و قومی در قوانین آن کشور ممنوع اعلام شود.

اینها حداقل هایی است که هر نیروی مسئول و متعهد به حقوق اولیه مردم، لازمست به آن پایبند باشد.

نهایتا یک جنبه مهم در بطن این تحولات حساس، تلاش بر ای حفظ سازمانیافتگی و حفظ پتانسیل مبارزاتی مردمی که هفت سال در دفاع از حقوق خود فداکاری زیادی کرده، تا در مسیر تحولات پیچیده خاورمیانه و خود سوریه، آمادگی دخالت در رویدادهای  بعدی را به نفع خود داشته باشند، بسیار مهم است.   

تلویزیون پرتو: مسئله مهم دیگر سیاست اتکا به دولت آمریکا و حمایت قدرتهای جهانی و منطقه ای توسط ناسیونالیسم کرد بار دیگر ناکام مانده است. این واقعه چه درسی برای مبارزه مردم کردستان دارد؟

رحمان حسین زاده: این درس ساده را یادآوری میکند، که سیاست آمریکا و دولتهای بزرگ ربطی به منفعت مردم حق طلب ندارد و سیاست آنها ضد مردمی است . آنها از سر منافع خود در کانونهای بحرانی دنیا دخالت میکنند و هر وقت منفعتشان ایجاب کرد، نیروهایی را که همچون ابزار از آنها استفاده میکنند، رهایشان میکنند.  این درس را دارد که اتکا و آویزان شدن به دولت آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی درست نقطه مقابل منافع و اراده مردم حق طلب و آزادیخواه در کردستان است. این درس تلخ را به یاد میاورد که تلاش مبارزاتی مردم کردستان چند بار باید قربانی منافع قدرتهای مرتجع جهانی و دولتهای سرکوبگر متحد آنها در منطقه شود؟. این روزها بعضی به اصطلاح کارشناسان ناسیونالیست خود اعلام کرده اند، که برای "هشتمین بار است منفعت مردم کردستان قربانی اهداف و منافع قدرتهای جهانی" شده است. پس لازمست تاکید کرد، به این سیکل ضد مردمی و عبث باید پایان داده شود. یک درس مهم دیگر اینست که افق و استراتژی "زیستن در شکاف دولتها و نیروهای ارتجاعی" که احزاب و جریانات ناسیونالیست به آن متکی اند، بار دیگر شکست خورده است. برای مثال ناسیونالیسم کرد در کردستان عراق چند بار این ناکامی را تجربه کرده است.در نتیجه مردم کردستان لازمست تماما صف خود را از جنبش ناسیونالیسم کرد و افق و استراتژی و تاکتیک "جنبش کردایه تی" جدا کنند. تنها جنبش و مبارزه متکی به اراده کارگر و مردم سازمانیافته و آگاه به منافع طبقاتی و سوسیالیستی میتواند از دل پیچیدگیها و شرایط سخت راه پیشروی و پیروزی خود را باز کند. حتی در همین تجربه کردستان  سوریه بر خلاف تجربه کردستان عراق، به هر نسبت مردم و نیروهای سیاسی و مسلح در کردستان سوریه به اراده  و توان نیروی مردم متکی بوده اند، توانسته اند مبارزه و مقاومت درخشان از جمله در کوبانی و عفرین را سازمان دهند و یا در ده روز اخیر در مقابل یورش ددمنشانه اخیر مقاومت کنند.

تلویزیون پرتو: مقاومت و مبارزه مردم کردستان سوریه در هفت سال گذشته با حمایت بزرگ روبرو شده، الان مسئله سازش با دولت سوریه تردیدهای جدی در حمایت از مبارزه آنها ایجاد کرده ست. آیا کماکان از این تجربه مبارزاتی باید حمایت کرد؟

رحمان حسین زاده: مردم کردستان سوریه و نیروهای سیاسی آنجا متوجه هستند، به دلیل نبرد قهرمانانه در کوبانی و شکست دادن نیروی سیاه داعش و مقاومت درخشان در  عفرین در مقابل زورگویی همین دولت فاشیست ترکیه مبارزات آنها با حمایت جهانی و بزرگ آزادیخواهان روبروشد . به دلیل تجربه مثبت سیستم خود مدیریتی کانتونها و به درجه زیادی دخالت دادن مستقیم مردم در اداره امور مربوط به زندگی شان، به دلیل حضور موثرزنان در حیات سیاسی و اجتماعی و اداری و نظامی و مقاومت آن جامعه در مقابل ارتجاع، به دلیل توجه  جدی به حقوق زنان و شهروندان و فضای نسبتا باز سیاسی در جامعه و مهمتر به دلیل اینکه نگذاشتند سناریوی سیاه تحمیل شده بر کشورسوریه، دامنه سیاه خود را بر کردستان سوریه و مناطق تحت حاکمیت کانتونها بگستراند، با حمایت بشریت متمدن و مترقی و نیروهای چپ و آزادیخواه در سراسر جهان روبرو شدند. قبلا اشاره کردم بازگشت دولت سرکوبگر سوریه و دیگر توطئه های ارتجاع جهانی و منطقه ای که هم اکنون در جریان است ، مخاطرات جدی برای این دستاوردها دارد و قابل درک است محدودیتهایی را هم تحمیل کنند. اما اکنون مساله اینست مردم حمایت کننده و آزادیخواه در جهان و منطقه آیا شاهد ادامه استقامت و تعهد و پایداری و مبارزه نیروها سیاسی و رهبران کانتونها در راستای حفظ دستاوردهای تاکنونی و به ویژه آن بخش از دستاوردها که به زندگی و امنیت مردم مربوط میشود، خواهند بود؟  در چنین وضعیتی کماکان از دستاوردهای تاکنونی و تلاش و مبارزه آنها حمایت میشود و به ویژه از مقاومت نظامی کنونی در مقابل ارتش فاشیست ترکیه و تروریستهای وابسته به آن کماکان باید حمایت جدی کرد. به بیان دیگر ادامه حمایت، مشروط به اینست که رهبران کانتونهای خود مدیریت سوریه به سازشهای غیر مجاز و پشت کردن به منافع مردم در نغلطند، در آن صورت قطعا حمایت از مبارزه آنها ادامه پیدا خواهد کرد.  

***

این مصاحبه دو روز قبل در تاریخ شانزدهم اکتبر با تلویزیون پرتو انجام شده است، در نتیجه مولفه های متاخر این تحولات از جمله پیامدهای" توافقات" اعلام شده دیدار اردوغان و معاون رئیس جمهوری آمریکا، مایک پنس را پوشش نداده است.

***      


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com