طرح مشترک قطبهای ارتجاعی امریکا و روسیه برای سرکوب ازادیخواهی در شمال سوریه توسط اردوغان

سعيد صالحى نيا
October 13, 2019

salehinia@aol.com

مقدمه:

قابل پیش بینی بود که بعد از توافقات بین حکومت ترامپ و اردوغان بالاخره تهاجم ارتش ترکیه به شمال سوریه نهائی شود.اولین بار هم نیست نیروهای جانی اردوغان به شمال سوریه حمله می کنند .از اغاز بحران سوریه حکومت ترکیه بارها و بارها به این منطقه تهاجم کرده و جنایت افریده.

داستان اینبار بسیار وسیعتر است. اردوغان و ترامپ به توافق رسیدند که منطقه امنی به سنت حکومت اسرائیل درون خاک سوریه به عمق 32 کیلومتر بسازند به بهانه اینکه حکومت ترکیه بتواند "اوراگان سوریه " را که در ترکیه ساکنند به سوریه در این منطقه برگرداند.

بهانه دیگر اردوغان اینست که می خواهد مرزهایش را از گزند نیروهای مخالفش در منطقه کردستان حفظ کند! یعنی با تهاجم به کشور همسایه کشور خود را امن کند!

در این مقاله چند زاویه از این جنایت هولناک بر علیه بشریت را می شکافم و امیدم اینست که انسانیت مترقی طرح مشترک این اراذل را خنثی کند:

 

(1)زمینه های منطقه ای و بین المللی تهاجم اردوغان:

تهاجم اردوغان به شمال سوریه در بستر تغییر موازنه قوای منطقه ای در بستر پایان چنگ با داعش بعنوان یک حکومت در زمینه ضعف قدرت مرکزی سوریه و رقابت کمپهای امریکا و روسیه در این منطقه قابل تفسیر است.

حکومت خود مختار مستقر در شمال سوریه که نام رژوا بخود داده به کمک ضمنی حکومت بشار اسد و حکومت امریکا توانست دورانی در نبرد با داعش به کمک اینها بیاید و الان دیگر تاریخ مصرفش برای این اراذل تمامست و همین حد را هم نمی توانند تحمل کنند.

حکومت امریکا حضور بشار اسد را بعنوان یک واقعیت برسمیت شناخته و الان استراتژیش اینست که منطقه را از نیروهای رژیم اسلامی ایران که خطر برای حکومت اسرائیل هستند پاک کند. دیگر مسئله اش "دفاع از حکومت خود مختار و خودگردان در شمال سوریه نیست"

بقول یکی از مستشاران حکومت امریکا "دوره ای بین امریکا و اینها سر مبارزه با داعش توافقی بود حالا ما هرکدام براه خود می رویم"!

اینست که حکومت خودگردان و خودمختار شمال سوریه الان احساس می کند که از حکومت ترامپ خنجر دریافت کرده که البته نشاختن سیاستهای امریکا در تاریخش دلیل این تعجب و سردرگمی است!

استفاده از سیاستهای موازی و اتحادهای مقطعی در تاریخ جنبشهای ناسیونالیستی کرد در منطقه خاورمیانه هم تازگی ندارد.از اتحاد اینها با پهلوی تا صدام تا بشار اسد .و دوران معاصر البته با حکومت امریکا. می گویند "چاره ای جز این نبوده" من قضاوت را می سپارم به عهده خواننده!

اما از سوی دیگر عامل مهم دیگری هم در همکاری ترامپ با اردوغان موثر است که بیشتر بازش می کنم:

 

(2) اهمیت حفظ ترکیه در محور ناتو و همکاری ترامپ با حکومت اردوغان:

حکومت امریکا در بحران خاورمیانه بسیاری چیزها را از دست داد .ضربات شدیدی دریافت کرد و مثل سگ کتک خورده از منطقه خاورمیانه دارد فرار می کند. در این میان دو پایگاه مهم را نمی تواند از دست بدهد یکی عربستان و دیگری ترکیه. اتفاقا استراتژی این دو حکومت جانی بسیار شبیه همست که هر کدام برای رهبری "ولایت سنی" با هم رقابت دارند.

حکومت اردوغان با خرید سلاح از روسیه روی امریکا فشار اورده و بیرون رفتنش از مدار امریکا را ابزار اصلی خود می داند برای کسب همکاری حکومت امریکا. اینست که ترامپ بعنوان یک عروسک حکومتی تلاشهایش برای نگه داشتن حکومت ترکیه در مدار ناتو یک تلاش استراتژیک است و به هیچ وجه حاضر نیست این منافع را به "دفاع از متحد کرد" بفروشد!

اینست که می بینیم طرح بیرون رفتن ارتش امریکا را با طرح ورود سربازهای اردوغان باید بعنوان یک طرح مشترک نگاه کرد اینها بخشهای یک سناریو هستند!

 

(3) فشار حکومت اردوغان به حکومتهای اروپائی برای حمایت از تهاجم ارتش ترکیه

حکومت اردوغان ابزارهای زیادی برای فشار روی حکومتهای اروپائی دارد.

مهمترینش تهدید او به باز کردن مسیر پناهندگان موجود در ترکیه که بیش از 3 میلیون نفر هستند به کشورهای اروپائی و ایجاد بحران وسیع انسانی در اروپاست.

اینست که مدتهاست کشورهای اروپائی منجمله المان دارند به اردوغان باج می دهند که اینکار را نکند!

 

(4)وسعت بحران انسانی ناشی از تهاجم ارتش جانی اردوغان

سویه کشوری که نزدیک به دهسال زیر فشار جنگهای داخلی شیرازه تمدنش متلاشی شده و حکومت جانی بشار اسد با همه ابزارها تلاش کرده حکومت ننگینش را به قیمن جان صدها هزار نفر نگه دارد تاوان دیکتاتوری بشار اسد و متحدینش یعنی رژیم اسلامی و روسیه را می دهد همینطور تاوان مداخله حکومت امریکا عربستان و فرزند اینها یعنی اسلامیها و داعش.

بیش از 12 میلیون نفر از مردم سوریه یا به خارج کشور فرار کرده اند یا درون سوریه اواره شده اند.

تهاجمات مکرر ارتش ترکیه یه شمال سوریه هم عامل دیگر جنایت و کشتار و رشد پدیده دردناک پناهندگیست. از همین الان امار فرار از منطقه را به 100 هزار تخمین می زنند.

ارتش ترکیه طی روزهای اخیر به بمباران مناطق مسکونی به کشتار غیر نطامیان به نابودی زیر ساختهای اقتصادی منجمله مرکز اب اشامیدنی که 400 هزار نفر را تغذیه می کرد مبادرت کرده و گزارشات حاکیست که به جنایتی بنام "اعدام صحرائی" مبارزان ازادیخواه پرداخته.

گزارشات منابع حقوق بشر مرتب دارد صحنه های تاریک یک پاکسازی قومی را نشان دنیا می دهد.اردوغان از فرصت بدست امده برای زدن هر چه بیشتر ازادیخواهان در منطقه استفاده می کند.

اردوغان در عین حال لشکر کشی به سوریه را برای سرپوش گذاشتن روی بحران حکومت خود انجام می دهد.او درمقابل عروج اعتراضات در ترکیه مجبور است پرچم ناسیونالیزم تورکی را تکان دهد تا دکان بقالی خودش را بچرخاند.

ادعای او اینست که می خواهد 2 میلیون پناهنده به ترکیه را در منطقه مرزی جاسازی کند.دقیقا کاری که حکومت اسرائیل در مناطق اشغال شده انجام داده یک تغییر حساب شده برای پاکسازی قومی در مرزها.

 

(5)بحران  در شورای امنیت سازمان ملل:

شورای امنیت سازمان ملل در طی روزهای گذشته حول تهاجم حکومت ترکیه به سوریه نشستی داشته که نتوانسته به توافقی برسد.حکومت ترامپ ضمن تایید کار حکومت ترکیه از مردم شمال سوریه خواسته که اجازه دهند ارتش ترکیه به عمیق 32 کیلومتری وارد سوریه شود تا صلح برقرار شود! حکومت پوتین هم مخالفت خود را بصورت "لزوم همزمان اعلام محکوم کردن همزمان همه حضورهای نظامی غیر دولت سوریه در سوریه اعلام کرده و موافقت خود را در محکوم کردن حکومت اردوغان به این موضع مشروط دانسته! لذا بطور رسمی هنوز شورای امنیت تا این لحظه به محکوم کردن رسمی تهاجم اردوغان رای نداده! دوطرف ارتجاعی مناقشه با سکوت خود مهر تایید بر این جنایت زده اند!

 

(6)تکلیف تهاجم نظامی اردوغان چه می شود؟

خارج از اینکه حکومت اردوغان تلاش می کند منطقه شمال سوریه را از "خطر کوردها" پاکسازی کند و به بحران حکومتی خودش با توسعه شوینیزم تورکی محار بزند ، نهاد "خود گردان" شمال سوریه در همین حدش هم برای حکومتهای منطقه قابل تحمل نیست.اینها می ترسند که این نهادهای خودگردان به الگوئی وسیعتر تبدیل شود.

بشار اسد همانقدر می ترسد که رژیم اسلامی و حکومت ترکیه .این ها همسایگانی هستند که مثل حکومت عراق از وچود نواحی خودگردان واهمه دارند.

حکومت امریکا و روسیه هم نگران هستند چرا که این نهادها مدلهای حکومتی اینها را دنبال نمی کند و سطح بالاتری از مشارکت مردم را نشان می دهند که به رغم کاستی ها و ماهیت التقاطی خود باز از بهترین مدلهای دموکراسی غربی جلوتر هستند.

در کوتاه مدت می شود حدس زد با توجه به چند دستگی موجود حکومت ترکیه با تبانی با حکومت ترامپ به اهداف کوتاه مدت خود خواهد رسید و باعث تبعید و دربدری ساکنین این منطقه خواهد شد.متاسفانه ممکنست جنایات بیشتری اتافق بیفتد که تنها راه سد کردنش مبارزه یک صدای مردم دنیاست و فشار اوردن روی حکومتهای غربیو ترکیه .

متاسفانه با ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه بحران منطقه خاورمیانه تشدید خواهد شد.حکومت اسلامی ایران همین را بهانه انور نظامی و ادامه حضور خود در سوریه خواهد کرد و دور باطل جنگ و خونریزی ادامه خواهد یافت.

اما در بلند مدت من بعید می دانم این سیاستها موفق شود.مزدم منطقه نهایتا امکانات بسیار بیشتری دارند که قدرت خود را نهایتا تحمیل کنند همانطور که حکومت اسرائیل هرگز نتوانست بت سیاست اشغال و سرکوب به مسئله فلسطین پایان بدهد.

 

(7)تقویت ناسیونالیزم کوردی و انواع ملی گرائی و شوینیزم ارتجاعی

نتیجه دیگر این تهاجم اردوغان در سوریه رشد ناسیونالیزم کوردی و شوینیزم تورکی است. هردو طرف ارتجاعی تلاش خواهند کرد سیاهی لشکر جمع کنند.در ایران طی چند روز گذشته گرایشات ناسیونالیست به بهانه دفاع از "خلق کرد" به خیابانها امده اند .

راه حل مسئله خاورمیانه بازی با کارت ناسیونالیستی یا مذهبی نیست.اتفاقا این جنگها عامل رشد عقب ماندگی و تخاصمات ملی و قبیله است.از این بحران انسانیت سودی نمی برد .جک و جانورهای ارتجاعی از این بحران سود خواهند برد.

مبارزه انسانیت ازادیخواه و برابری طلب برای پایان اشغال سوریه توسط اردوغان باید به جنبش ضد اردوغان در ترکیه بپیوندد. ریشه اردوغان و شوینیزم تورکی را باید خشکاند . باید حکومتهای غرب را زیر فشار قرار داد و نسل کشی ارتش ترکیه و پاکسازی قومی را افشا کرد.زمان زیاد و فرصت زیادی نداریم.تظاهرات و راهیپائیها در منطقه و غرب باید زمینه ساز محکومیت بدون قید و شرط اردوغان بعنوان جنایتکار جنگی باید باشد.نباید اجازه داد حاکمان مرتجع این جنگها سرنوشت انسانیت را بسازند.

 

منابع بیشتر:

 

(1)اختلاف در شورای امنیت سازمان ملل حول تهاجم حکومت ترکیه به سوریه

https://www.washingtonpost.com/national-security/un-security-council-fails-to-condemn-turkeys-military-action-in-syria/2019/10/10/9bff99d0-eb87-11e9-9306-47cb0324fd44_story.html

(2)بحران انسانی ناشی از تهاجم ارتش اردوغان به سوریه

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2019/10/11/769445696/turkeys-invasion-of-syria-worsens-a-humanitarian-crisis

https://www.vox.com/policy-and-politics/2019/10/11/20908160/turkey-invasion-syria-refugee-crisis-trump

(3)طرح تبلیغاتی “خروج سربازان امریکا از سوریه” و سیاه بازیهای ترامپی

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=71513

 

اردوعان مدعی است که بعد از ساختن منطقه امن 2 میلیون کرد مهاجر در ترکیه را می خواهد به این منطقه برگرداند

در حال حاضر منبع اب اشامیدنی منطقه که 400 هزار انسان را تغذیه می کرده توسط ارتش ترکیه منهدم شده

اعدامهای صحرائی

300 هزار نفر دیگر از مردم ساکن در منطقه از دسترسی به منابع حیاتی محروم شده اند

از اغاز بحران سوریه بیش از 6 میلیون نفر از سوریه به کشورهای دیگر مهاجرت کردند و همینطور 6 میلیون نفر داخل سوریه مهاجرت کرده اند

بحران کنونی ناشی از تهاجم ارتش اردوغان نزدیک به 100 هزار نفر دیگر را به لیست اوارگان جنگی خواهد افزود

تعداد اوراگان سوری ساکن در ترکیه در حال حاضر به 3 میلیون و 600 هزار نفر تخمین زده می شود

طرح تهاجم اردوغان شامل اعزام 200 هزار سرباز طی مراحل مختلف به این جنگ نابرابر است

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com