حمایت ترامپ از اشغال شمال سوریه توسط ارتش اردوغان و بحران ساختن منطقه امن!

سعيد صالحى نيا
October 19, 2019

حمایت ترامپ از اشغال شمال سوریه توسط ارتش اردوغان و بحران ساختن منطقه امن!

مقدمه:

با سفر مایکل پنس به ترکیه و قرار داد اتش بس 5 روزه بین ترامپ و اردوغان مشخص تر شد که ترامپ رسما حامی اردوغان در تجاوز به خاک سوریه است.

طی این قرار داد 13 ماده ای ارتش اردوغان تعهد کرده "فقط با تروریستها بجنگد" و حکومت خودمختار هم تعهد کرده که به عمیق 20 مایلی مرز عقب بنشیند! البته خود حکومت خودگردان رسما این را تایید نکرده!

تا اینجا روشنست که ترامپیزم برای خودش یک طرح عقب نشینی از منطقه دارد که این طرح با ورود حکومت ترکیه پیوند خورده.یعنی نظامیان امریکائی بروند و ارتش جانی ترکیه بشود نماینده اونها!

در عراق داعش را گذاشتند و رفتند در افغانستان دارند طالبان را برمی گردانند.ظاهرا همه جا قرار دارند با عقب نشینی خود ارتچاع عقب مانده و جانی دیگری را جاسازی کنند تا منطقه بحرانی بماند.اینست طرح ترامپیستها

اما این داستان حمله اردوغان هنوز اغاز نشده وارد بحران عمیقتریست.بچه هنوز نزائیده در حال مرگ است!

حکومت های اروپا از یکسو حکومت روسیه و بشار اسد از سوی دیگر و همینطور حکومت خودگردان رژوا همه عناصر قعال این بازی هستند و صحنه را به اردوغان بدجوری تنگ کرده اند. اینها بماند ! حکومت امریکا هم در بخش ضد ترامپیستش مرتب دارد بیشتر به اردوغان فشار می اورد!

دنیا دارد صحنه های جنایت ارتش ترکیه منجمله استفاده از بمبهای فسفری و سوختن کودکان و مردم غیر نظامی را منتشر می کند.نفرت جهانیان بسوی اردوغان متمرکز می شود.

رویای ساختن منطقه امن دارد روی سر اردوغان خراب می شود!

 

(1)تشدید بحران درون حکومتی در امریکا سر تصمیم ترامپ به بیرون رفتن نظامیانش از منطقه:

هر حرکت ترامپ چه در اخل و چه خارج بیشتر و بیشتر دارد او را به استیضاح و اخراج از کاخ سفید نزدیک می کند.تصمیم اخیر او شکاف درون حزب جمهوریخواه را تشدید کرده و صدای اعتراض نزدیکترین متحدین او منجمله رئیس سنای امریکا را هم در اورده!

نئوکانهای دموکرات و جمهوریخواه بیرون رفتن ارتش امریکا را از سر تضعیف سیادت امریکا در منطقه نقد می کنند و وزن مخالفین جمهوریخواه ترامپ بیشتر می شود.

ترامپیزم طی دو سال گذشته نشان داده که بحران حکومت امریکا را نه تنها درمان نیست بلکه تشدید می کند.او دارد میخهای تابوت قدر قدرتی امریکا در دنیا را می کوبد.

تئوری ترامپیزم همانست که در افغانستان و غراق! جاسازی یک جریان ارتجاعی برای تداوم بخشیدن به جنگهای منطقه ای .. در عراق داعش را جاسازی کردند در افغانستان مشغول برگرداندن طالبان به قدرت هستند اینجوری قرار دارند ارتش خود را از منطقه "خارج" کنند!

 

(2)حکومت رژوا و تقویت اتحاد با بشار اسد

حکومت رژوا همواره با حکومت بشار اسد بده و بستان داشته و هرگز هم ادعای استقلال از سوریه را نداشته با در دست داشتن یک سوم خاک شمال و شرق سوریه خیال بشار اسد از این منطقه راحت بوده و دشمن مشترک اینها داعش و اسلامیها

همزمان با تهاجم ارتش ترکیه طبیهی بود که رژوا نظامیان سوریه و متحدینشان یعنی روسیه را به منطقه دعوت کند .

این نظامیان قرار دارند در حاشیه شهرهای تحت کنترل رژوا مستقر شوند .پوتین هم قول داده بعنوان عامل خنثی کننده بین نیروهای اردوغان و سوریه مستقر باشد که مبادا بینشان جنگ شود!

اگر این بحران ادامه یابد حتما سر و کله گله رژیم اسلامی هم پیدا خواهد شد.دور جدید بحران در سوریه بهترین فضا برای طرفین این خیمه شب بازی است تا هر چه بیشتر جیبهاشان پر شود انهم مثل همیشه به قیمت خون مردم

 

(3)برگشت داعش و جانورهای اسلامی در منطقه با حمایت اردوغان و حکومت امریکا و عربستان:

تاثیر دیگر ورود ارتش ترکیه به منطقه ازاد شدن هزاران اسیر داعشی است از زندانهای مستقر در منطقه و امکان تمرکز مجدد انها .جبهه مشترک امریکا عربستان و اردوغان این را برای حفظ بحرانسازی در سوریه نیاز دارند. هر قدر این منطقه بحرانی تر ثبات کمتر امکان بازیسازی اینها برای پر کردن جیبهاشان بیشتر.

از دید من ارتش ترکیه که سالهاست نیروهای داعش را تغذیه کرده و از انها برای زدن نیروهای ناسیونالیست کرد استفاده برده هنوز این مهرها را بکار خواهد گرفت.هنوز تاریخ مصرف این جانوران اسلامی ادمخوار تمام نشده. لذا مراکز داعش که احتمالا در خاک ترکیه مستقر هستند قرار است زیر پوشش "برگرداندن مردم سوریه به منطقه امن" به منطقه تزریق شوند.

 

(4)رویای ساختن منطقه امن تا چه اندازه عملی است و چه افقی دارد؟

از دید من برغم اغاز برق اسای حمله نظامی ترکیه حتی طی این مدت کوتاه شاهد بودیم که بعید است این رویا دوام بیاورد!

عوامل متعددی حتی درون بلوک غرب و حکومت امریکا بر علیه مداخله ترکیه ایستاده اند.رژوا در منطقه ریشه دارد و به مرور زمان چنگی فرسایشی با ارتش ترکیه به همراهفشارهای بین المللی نفس اردوغان را خواهد گرفت

در ترکیه هم اردوغان نخواهد توانست مردم را بسیج کند.او بسیار رسواتر از انست که بتواند با سیاست پان ترکیتی نخ نما جنایات خود را در منطقه بپوشاند.

حتی حکومت نتنیاهو هم از او حمایت نمی کند! فشارهای اروپا و جناح ضد ترامپ در امریکا از یکسو و تقویت نیروهای محور بار اسد از سوی دیگر و از همه اینهامهمتر مقاومت مردم منطقه رژوا که زیر بار جنایات فاشیستهای تورک نخواهد رفت.

من بعید می دانم اردوغان در سوریه ماندنی باشد.مهم اینست که این دبا سازشهای بیشتر وران را انسانیت ازادیخواه کوتاهتر کند و روای منطقه امن را بر سر طراحانش خراب کند.

این تجاوز فرصتی است که رژوا رادیکالتر شود همانطور که چناح راست این حکومت خودگردان فرصت خواهند داشت که با سازشهای بیشتر خود را بیشتر در حکومتهای منطقه حل کنند!

 

منبع دیگر:

طرح مشترک قطبهای ارتجاعی امریکا و روسیه برای سرکوب ازادیخواهی در شمال سوریه توسط اردوغان

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=76141


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com