اخبار و گزارشات کارگری ١٢ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 03, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٢ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- راهپیمایی وتجمع کارگران کارخانه آذرآب دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- اعتراض کارگران کارخانه هپکو نسبت به عدم تعیین تکلیف با وضعیت سهامداری شرکت

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شاهین شهرنسبت به کاهش حقوق،شرایط کاری سخت واخراج از کار

- تجمع اعتراضی معلمان حق التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

- تجمع اعتراضی کارگران سهام عدالت  کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان وزارت کار

- احضار مجدد 4 نماینده کارگران کارخانه سیمان کارون مسجد سلیمان به دادگاه کیفری

- شاپور احسانی راد آزاد شد

- تقلب در انتخابات تعاونی مصرف کارگران شرکت واحد از طریق دریافت دفترچه های اعضا به بهانه واریز سود سهم

- عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارگران پیمانکاری صنعت نفت علیرغم وعده و وعیدها

*راهپیمایی وتجمع کارگران کارخانه آذرآب دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز سه شنبه 12شهریور، کارگران کارخانه آذرآب برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به راهپیمایی وتجمع در شهر اراک زدند.

کارگران کارخانه آذرآب علیرغم مخالفت وکارشکنی های شورای اسلامی کار+ با راهپیمایی از کارخانه تا مرکزشهر اراک وتجمع  درمیدان اصلی شهر  وپهن کردن سفره خالی اعتراضشان را نسبت  به عدم اتخاذ تصمیم نهایی در جلسه عصر روز گذشته(11شهریور) در وزارت صمت وعدم تعیین تکلیف با سهامدارعمده شرکت، ادامه بی ثباتی شغلی  وناروشنی درپرداخت دو ماه ونیم حقوق بنمایش گذاشتند.

قابل یاد آوری است که 32درصد از سهام شرکت آذرآب متعلق به بانک کشاورزی و مابقی در اختیارسهامداران خصوصی می باشد.

در مرداد ماه سال جاری تعدادی از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آذر آب استعفا دادند.

بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه هپکو،پنج شنبه هفته گذشته(7شهریور) با سفر وزیر صنعت به استان مرکزی مشکلات سه شرکت بزرگ هپکو، آذرآب و واگن پارس بررسی شد و در آن جلسه با پیشنهاد واگذاری آذرآب و هپکو به شرکت مپنا اعلام موافقت شد وقرار شد درهمین رابطه جلسه ای در تهران برگزارشود.

عصر روز دوشنبه 11شهریور، این جلسه در محل وزارت صمت با حضور وزیر صمت، سرپرست سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان گسترش و صنایع ایران، مدیران عامل بانک ملی و کشاورزی، مدیران مپنا، مدیر قرارگاه خاتم الانبیا، معاونان وزارت اقتصاد، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کل دادگستری استان در تهران، نمایندگان مجلس از اراک، مسئولین طراز اول استان مرکزی و ... تشکیل شد.

استاندار مرکزی در خصوص جزییات این جلسه گفت: در این نشست مقرر شد مدیریت این شرکت ظرف مدت 48 ساعت آینده توسط سهامدار عمده که اکنون بانک کشاورزی است، معرفی شود و سهام شرکت آذرآب که در اختیار بانک کشاورزی است واگذارشود.

وی اضافه کرد: همچنین قرارشد سهام شرکت آذرآب اراک در مرحله بعدی به مپنا و یا یک شرکت مشابه مپنا واگذار شود.

استاندار مرکزی در خصوص حضور نمایندگان شرکت مپنا در این نشست گفت: نمایندگان این شرکت استقبال خوبی از واگذاری سهام بانک کشاورزی نداشته و مقرر شد ظرف مدت 10روز آینده نمایندگان مپنا با گزارش کاری که از آذر آب به دست می آورند، نتیجه را اعلام کنند.

استاندار مرکزی افزود: فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این نشست گفت که این قرارگاه به دلیل برخی مشکلات از جمله طلب 330هزار میلیاردی از کارفرمایان، شهرداری ها و بخش خصوصی  توان خرید و رفع مشکلات این شرکت ها را ندارد.

جواد صابری رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب در خصوص تجمع روزسه شنبه12شهریور به خبرنگار رسانه ای گفت: آذرآب در حال حاضر مدیرعامل ندارد و حتی اعضای هیات مدیره نیز استعفا داده اند و این شرایط عملا شرکت را قفل کرده و کارگران در این شرایط دست به اعتراض و تجمع زده اند و حتی ممانعت های شورای کار نیز مانع تجمع اعتراضی آنها نشد.

صابری تاکید کرد: بارها از کارگران خواسته شد که تجمع نکنند و به کارخانه بازگردند .

*اعتراض کارگران کارخانه هپکو نسبت به عدم تعیین تکلیف با وضعیت سهامداری شرکت

روز سه شنبه 12 شهریور،کارگران کارخانه هپکواعتراضشان را نسبت به عدم تعیین تکلیف با وضعیت سهامداری شرکت در نشست روز دوشنبه 11شهریور ماه وزارت صمت رسانه ای کردند.

کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: مشکل اصلی هپکو وضعیت نامشخص سهامداری این شرکت است که هنوز تعیین تکلیفی بابت آن صورت نگرفته است؛ تعیین مدیرهلدینگ و در نتیجه انتخاب هیئت مدیره پاسخ به مشکلات اصلی هپکوی اراک نیست.

آنها افزودند:مشکل اصلی هپکو وضعیت نامشخص سهامداری این شرکت است که هنوز تعیین تکلیفی بابت آن صورت نگرفته است؛ تعیین مدیرهلدینگ و در نتیجه انتخاب هیئت مدیره پاسخ به مشکلات اصلی هپکوی اراک نیست.  خواسته کارگران همواره تعیین وضعیت سهامداری هپکو و بازگشت آن به دولت بوده است.

کارگران معترض کارخانه هپکو ادامه دادند: تخصیص 50 میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت آن هم در حالی که حدود 12 میلیارد تومان از آن بابت پرداخت دستمزد پرسنل شرکت می‌رود، اگرچه مثبت است اما نمی‌تواند حل ریشه‌ای مسئله باشد. احتمال دارد یک سال دیگر دوباره هپکو به همین وضعیت کنونی دچار خواهد شد. چنانکه اواخر سال 96 و اوایل سال 97 راهکارهای کوتاه‌مدت ارائه شد و مشکلات با شدت بیشتر بازگشت.

آنها افزودند:کارگران در تابستان امسال فقط دستمزد یک میلیون و 900 هزار تومانی دریافت کردند که آن هم طی دو پرداخت صورت گرفت.

این کارگران گفتند: وقتی طبق اظهار شورای عالی کار سبد معیشت خانوار از مرز 7میلیون تومان نیز گذشته است، کارگران با این مقدار پول چطور باید  نیازهای خانواده را تامین کنند.

آنها در پایان گفتند: ما خودمان بابت خاموش شدن چراغ هپکو و معوقات مزدی شاکی هستیم و از اینکه مدام به جای راهکار از سوی مسئولان، مسکن تزریق شد، خسته شده‌ایم.

خاطر نشان میشود که بدنبال اعتراضات کارگران کارخانه هپکو اراک،عصر روز دوشنبه 11شهریور، جلسه ای در محل وزارت صمت با حضور وزیر صمت، سرپرست سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان گسترش و صنایع ایران، مدیران عامل بانک ملی و کشاورزی، مدیران مپنا، مدیر قرارگاه خاتم الانبیا، معاونان وزارت اقتصاد، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کل دادگستری استان در تهران، نمایندگان مجلس از اراک، مسئولین طراز اول استان مرکزی و ... تشکیل شد.

بنابه گفته استاندار استان مرکزی، در این جلسه مقرر شد 500 میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت حقوق معوق کارگران و خرید مواد اولیه تولید به شرکت هپکو اراک پرداخت شود. همچنین باقی مانده تسهیلات 900میلیارد ریالی شرکت هپکو اراک به مرور توسط بانک ملی ایران پرداخت شود.

آقازاده گفت: در این نشست مقرر شد مدیر هلدینگ هپکو بر اساس وکالت نامه ای که مالک کنونی این شرکت به سازمان خصوصی سازی داده است تا 48 ساعت آینده تعیین و مستقر شود.

وی افزود: بانک ملی در این نشست مکلف شد، باقی مانده تسهیلات شرکت هپکو اراک را به شرطی که علاوه بر پرداخت حقوق کارگران، برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و تولید محصولات هزینه شود، به این شرکت پرداخت کند.

آقازاده گفت: برای پرداخت باقی مانده تسهیلات شرکت هپکو مدیریت این شرکت باید قرارداد دریافت تسهیلات را با بانک ملی منعقد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با این تصمیم  و تعیین مدیریت جدید شرکت هپکو حقوق کارگران این شرکت تا پایان شهریور ماه پرداخت شود.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شاهین شهرنسبت به کاهش حقوق،شرایط کاری سخت واخراج از کار

روز دوشنبه 11شهریور ماه، کارگران شهرداری شاهین شهر(شرکت شبنم شهر) برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پایبندی شرکت پیمانکار به تعهداتش ازجمله کاهش حقوق،شرایط کاری سخت ،اخراج از کارو...دست به تجمع زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 12شهریور،عصر روز گذشته دوشنبه نشستی برای حل مشکل کارگران و احقاق حقوق آنان در محل شورای اسلامی شهر با عنوان نشست شورای شیشه‌ای با حضور اعضای شورای شهر، سرپرست شهرداری، نمایندگان کارگران، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهین‌شهر و برخی مسئولان اجرایی شهر برگزار شد.

نماینده کارگران شرکت شبنم شهر با 20سال سابقه کار در حوزه تنظیف شهری به وضعیت موجود در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در طول 16 سال سابقه کار با شرکت مدیریت پسماند هیچ زمانی شهر را با این بوی نامطبوع و وضعیت نابسامان بهداشتی به یاد ندارم.

وی ادامه داد: با همکارانم در سه شیفت کاری با استفاده از تجهیزات و وسایل لازم و کافی به نظافت سطح شهر مشغول و از حقوق و دستمزد به حق خود بهره‌مند بودیم، اما اکنون نه تنها از هویت سابق برخوردار نیستیم بلکه به دلیل نبود امکانات کافی زحمت و کار ما چند برابر شده در حالی‌که دستمزدمان نیز کاهش چشمگیری داشته است.

سخنگوی کارگران به اعتصابات اوایل تیر+ اشاره کرد و گفت: قبل از برگزاری مناقصه و واگذاری خدمات و تنظیف شهری به کارگران اطمینان داده شد بر طبق قانون با در نظر گرفتن سنوات، سابقه کاری، ردیف شغلی و طرح طبقه‌بندی قرارداد با آنان منعقد می‌شود و هیچ کارگری اخراج نخواهد شد.

وی تصریح کرد: اما پس از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار در ابتدا شاهد عقد قرارداد سفید بودیم که با اعتراض جمعی از کارگران مسئله مختومه شد.

نماینده کارگران علت افزایش حجم کاری را نبود تجهیزات کافی شرکت پیمانکار دانست و افزود: در مرحله بعد حجم کاری ما افزایش چشم‌گیری یافت چون شرکت پیمانکار ماشین‌آلات و تجهیزات تخصصی برای تنظیف شهری را در دارایی و سرمایه خود ندارد و این مسئله حتی باعث اخراج حدود 20 نفر از رانندگان و کارگران شده است.

وی به سوابق شغلی و حقوق دریافتی خود در سال قبل اشاره کرد و ادامه داد: پس از گذشت 40 روز از شروع کار شاهد کاهش 700 الی 800 هزار تومانی در حقوق و دستمزد خود بوده‌ایم این در حالی است، که طبق طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری حقوق پایه کارگران باید حدود 2میلیون و 200 هزار تومان باشد اما اکنون 1میلیون و 500 هزار تومان محاسبه شده‌ است.

سخنگوی کارگران تنظیف شهری به افزایش 400هزار تومان حقوق و دستمزدهای دولتی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، شاهد کاهش 800هزار تومانی در ازای افزایش 400هزار تومانی به حق کارگران بوده‌ایم به نحوی که حقوق و دستمزد کارگران امسال نسبت به سال قبل کاهش زیادی داشته است.

وی اضافه کرد: حتی برخی از کارگران که دارای 3 فرزند یا بیشتر هستند اکنون از عائله‌مندی و حق اولاد تا سقف 2 فرزند بهره‌مند می‌شوند.

+ اعتصاب  وتجمعات کارگران فضای سبز شاهین‌شهر مقابل فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق پس از واگذاری به بخش خصوصی

از روز چهارم تیرماه 98،کارگران فضای سبز شاهین‌شهر دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق پس از واگذاری به بخش خصوصی دست از کارکشیدند و روزهای چهارم،پنجم وششم تیرماه، مقابل فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه تجمعاتی برپاداشتند.

کارگران فضای سبز شاهین‌شهر امروز11تیرماه بدنبال دخالت اداره کار و وعده امنیت شغلی وعدم کاهش حقوق به اعتصابشان خاتمه دادند وبرسرکارشان بازگشتند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 11تیر،تعدادی از کارگران فضای سبز شاهین‌شهر در اعتراض به آنچه لغو قرارداد با شرکت پسماند و بازیافت شاهین‌شهر و واگذاری به بخش خصوصی و پیمانکار اعلام می‌کردند، از روز 5 شنبه گذشته مقابل فرمانداری تجمع می‌کنند. این کارگران از حذف ردیف‌های حقوق خود در قرارداد پیشنهادی شرکت پیمانکار و کاهش حدود یک میلیون تومانی حقوق خود نسبت به سال قبل گلایه دارند.

سومین روزتجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مقابل استانداری قزوین

روز سه شنبه 12شهریورماه برای سومین روز متوالی، کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی معلمان حق التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس

روز سه شنبه 12شهریور همزمان با جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، جمعی از معلمان حق التدریسی وزارت آموزش و پرورش کشوردر ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی برای باری دیگر دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،معلمان حق التدریسی پلاکاردهایی با عنوانین « 30 هزار حق التدریسی» و « استخدام حق من است» و... را در دست داشتند.

*تجمع اعتراضی کارگران سهام عدالت  کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان وزارت کار

روز سه شنبه 12شهریوربرای باری دیگر، کارگران سهام عدالت  کشورخودرا به پایتخت رساندند تا با تجمع مقابل وزارت کار اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایش بگذارند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این گروه از کارگران که از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند:  پس از ۱۳سال فعالیت در۳۵۳ دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در اقصی نقاط کشور، هنوز وضعیت شغلی‌مان مشخص نیست. در عین حال مطالبات مزدی  ما از سال ۹۷ ومطالبات بیمه‌ای ما از سال ۹۴ به تاخیر افتاده است.

یکی از افراد حاضر در تجمع گفت: اصلی‌ترین خواسته کارکنان سهام عدالت در اجتماع امروز، توجه به امنیت شغلی آنها در لایحه آزادسازی سهام عدالت است که قرار است به زودی در صحن علنی مجلس مطرح و برای تصویب به رای گذاشته شود.

بنابه گفته وی، در لایحه مذکور به امنیت شغلی کارکنان سهام عدالت که بیش از ۱۳ سال است در مجموعه شرکت‌های سهام عدالت شهرستانی سابقه کار بیمه‌ای داشته و عمر مفید خود را در شرکت‌های مذکور سپری کرده‌اند، هیچ‌گونه توجهی نشده است.

احضار مجدد 4 نماینده کارگران کارخانه سیمان کارون مسجد سلیمان به دادگاه کیفری

روز سه شنبه 12شهریورمجداد،4 نماینده کارگران کارخانه سیمان کارون مسجد سلیمان به شعبه 102 دادگاه کیفری شهرستان مسجد  سلیمان احضار شدند.

پیام از طرف کارگران سیمان کارون ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

احضار مجدد چهار نماینده کارگری سیمان کارون

امروز چهار تن از پرسنل سیمان کارون  مهندسین  امین حاتمی،  پیمان مرادی. فرشاد خدادادی و خرم اقابیگی مجددا به دادگاه کیفری. شعبه 102 مسجد  سلیمان احضار شدند.

علت احضار نامبردگان اخلال در امر تولید شرکت سیمان کارون بوده . در این راستا با اعزام کارشناس قوه قضائیه از کارخانه گزارشی دو پهلو ارائه شده آنچه از ارائه این گزارش مشخص است شکایت مجهول و سردرگم  مهدی رحمانی مدیر عامل اسبق کارون از نامبردگان میباشد به تعبیری برای پاک کردن صورت مسئله دست به شکایتهای کور و ناشیانه زده است .

 لازم به ذکر است فردی که در مقام مدیر عاملی شرکت سیمان کارون از نامبردگان شکایت نموده . هم اکنون متواری است و بالغ بر دها میلیارد تومان وجوه مشتریان سیمان را به حساب خود هدایت نموده و از سوی سهام دار غالب شرکت از مقام مدیر عاملی کنار گذاشته شده شایان ذکر است چک میلیاردی مهدی رحمانی چند روز قبل توسط سیمان کارون بعلت عدم موجودی برگشت خورده است .

این چک بابت وجوهی است که وی بدون مجوز هیت مدیره از آن به بنفع خود بهره برده است

 شایع است مبلغ چک 15 میلیارد تومان بوده.  نکته حائز اهمیت . آیا بواقع علت توقف خط تولید سیمان کارون نامبردگان احضار شده بوده اند یا مهدی رحمانی که توپ را به زمین این چهار فعال کارگری انداخته است ؟

 مهدی رحمانی هم اکنون به علت فروش دفتر فروش سیمان کارون به فردی مجهول با قیمتی باور نکردنی از سوی مدیریت فعلی این شرکت تحت پیگرد است .

هنوز مدیریت شرکت مذکور نتوانسته برای برون رفت از این کلاهبرداری  وی راهکار مشخصی پیدا کند .

 باید در نظر داشت مهدی رحمانی یک سابقه دار معروف است که سابقه تحمل زندان بعلت کلاهبرداری از بازار همدان را در پرونده خود دارد .

متاسفانه مدیریت وقت بدون در نظر گرفتن سوابق اجتماعی این کلاهبردار حرفه ایی وی را در این مقام منسوب نمود و باعث بروز چنین مشکلاتی شد . هم اکنون پرسنل خواستار معرفی وی به مقام قضایی هستند متاسفانه تاکنون اقدام موثری از سوی مدیریت فعلی کارون و سهامداران غالب اعم از خانواده علاقبندیان و بنیاد مستضعفان در جهت معرفی وی به قوه قضائیه صورت نگرفته است .

*شاپور احسانی راد آزاد شد

شاپور احسانی راد عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز به قید کفالت از زندان اوین آزاد شد.

شاپور احسانی راد نماینده سابق کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه و عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی (بستا) در روز هفتم مردادماه در محل کارش دستگیر شد و امروز پس از ۳۶ روز بازداشت موقتاً آزاد گردید.

ضمن شادباش به مناسبت آزادی شاپور احسانی راد، دستگیری و زندانی کردن کارگران را محکوم می نمائیم و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط کارگران زندانی و حامیان دربند طبقه کارگر و نیز لغو احکام صادره و منع تعقیب قضائی از این کارگران هستیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران-۱۲ شهریور ۹۸

*تقلب در انتخابات تعاونی مصرف کارگران شرکت واحد از طریق دریافت دفترچه های اعضا به بهانه واریز سود سهم

با توجه باینکه انتخابات تعاونی مصرف کارگران شرکت واحد در روز شنبه ۹۸/۰۶/۱۶ ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد. با سازماندهی مدیریت شرکت واحد افرادی در شعبات تعاونی مصرف در سامانه‌های شرکت واحد به بهانه واریز سود سهام، دفترچه‌های اعضای تعاونی را می‌گیرند و با سوء‌استفاده از دفترچه‌ها از حق رای اعضاء به نفع جریان وابسته به مدیریت شرکت واحد استفاده می‌کنند.

بنابر مقررات هر عضو با در اختیار داشتن دفترچه دو عضو دیگر از اعضای تعاونی و برگه وکالت که باید به تایید تعاونی برسد، می تواند سه رای در صندوق بریزد. هیات مدیره تعاونی مصرف در دوره‌های گذشته تحت کنترل مدیریت شرکت واحد بوده است.

کارگران هوشیار باشند و دفترچه‌های عضویت خود را به هیچ وجه به تعاونی و افراد غیر ندهند. راه حل سوء‌استفاده مدیریت از تعاونی مصرف، مشارکت فعال کارگران در انتخابات تعاونی و انتخاب افراد مورد اطمینان برای اداره تعاونی می‌باشد.

به دلیل اینکه در اداره تعاونی مصرف، کارگران نقش ندارند. اجناسی که بنا بر نیاز کارگران، قسطی فروخته می‌شود گران‌تر از قیمت بازار می باشد و کارگران  از قیمت اجناس هیچ رضایتی ندارند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارگران پیمانکاری صنعت نفت علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها خبری از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارگران پیمانکاری صنعت نفت دررمیان نیست.

براساس گزارش رسانه ای شده،شاید بارها به گوش شما رسیده باشد که مثلا طرح طبقه بندی مشاغل در فلان شرکت خصوصی یا ویژه کارکنان پیمانکاری یک شرکت دولتی اجرا شده باشد.

طرح طبقه بندی مشاغل به معنی این است که کارگران از گروه شغلی مناسب در شناسنامه شغلی ؛ مزد سنوات و … برخوردار می شود.

در خصوص اجرای این طرح در صنعت نفت اسفندماه سال گذشته بود که طرح طبقه بندی مشاغل و بهبود حقوق و مزایای کارکنان قراردادی و پیمانکار در پتروشیمی بندر امام اجرا شد.

بر این اساس این شرکت  به عنوان اولین شرکت در صنعت پتروشیمی کشور طرح طبقه بندی و ساماندهی مشاغل ، یکسان سازی حقوق و مزایا ، رفع محدودیت های معیشتی و رفاهی را به مرحله اجرا رسانده است .

با اجرای این طرح در این شرکت ها و بازدهی خوب آن ؛ کارکنان سایر شرکت های نفتی مانند مناطق نفتخیز ؛ حفاری و … نیز انتظار این را دارند که طرح طبقه بندی در شرکت آنها اجرا شده و عدالت شغلی پیش روی آنان گردد.

برخی از آیتم هایی که در طرح طبقه بندی مشاغل مورد توجه قراردارند عبارتند از :

۱_سابقه کار

۲_تحصیلات

۳_شغل کاری

۴-,سرپرستی کار

۵_حق کارگاهی

۶_حق ارتفا

۷_حق جوشکاری

۸_حق تراشکاری

۹_حق اشعه

۱۰_سختی کار

۱۱_بدی آب و هوا

۱۲_حق آلایندگی

۱۳_منطقه محروم

۱۴_حق همسر

۱۵_حق جذب

۱۶ فوق العاده منطقه محروم

ماه گذشته بود که برخی رسانه ها اعلام کردند به‌منظور اجرای بند یک مصوبات کمیسیون اجتماعی مجلس و اجرای طرح طبقه‌بندی و ساماندهی مشاغل کارکنان ارکان ثالث وزارت نفت، نشست مشترک وزارت نفت، تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد. در این نشست دکتر فرزین مینو معاونت منابع انسانی وزارت نفت نیز حضور داشت.

این جلسه امیدها برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت های نفتی را افزایش داد.  بر اساس این جلسه مقرر شد تا مهرماه تمامی مشاغل و حرفه‌های مجموعه وزارت نفت که توسط نیروهای تابع قانون کار تصدی می‌شوند، استاندارد سازی شود.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com