اخبار و گزارشات کارگری١٠ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 01, 2019

اخبار و گزارشات کارگری١٠ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- نهمین روز اعتصاب کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- ششمین تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا نسبت به خصوصی سازی و بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی  درسال جاری مقابل فرمانداری ویژه

- اعتصاب وتجمع کارگران فاز 12 پارس جنوبی در محوطه پالایشگاه  برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات بدنبال جابجایی پیمانکاران وبی تفاوتی کارفرمای اصلی

- ادامه سریال اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی با تجمع مقابل استانداری قزوین

- ضرب‌العجل 10روزه کارگران کارخانه هپکو اراک برای تحقق وعده وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت سهامداری

- گزارشاتی در باره تجمع معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات آموزشی مقابل مجلس:

1- ادامه اعتراضات معلمان خرید خدمات آموزشی کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی  با تجمع مقابل مجلس

2- تجمع جمعی از معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات آموزشی مقابل مجلس

3- معلمان خرید خدمت: هویت معلمی و حقوق ماهانه نداریم

- تجمع اعتراضی متقاضیان کارنسبت به روند استخدام پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام

- تجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران شرکت جنگل شفارود نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی  و وعده های توخالی مسئولان طراز اول استان گیلان وشهرستان رضوانشهر

- عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری اردستان

- دادگاه تجدید نظر محکومیت "بهنام ابراهیم زاده " را بدون حضور وی و وکیلش مجداً تایید کرد!

- ممانعت از آزادی شاپور احسانی راد

- تایید بازداشت آرام زندی فعال کارگری توسط ستاد خبری اطلاعات سنندج 

- بازداشت دو دانشجوی دیگر در جریان تجمع دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران!

- جان باختن 3کارگر در غار حسن‌آباد جرقویه

*نهمین روز اعتصاب کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

روز یکشنبه 10شهریور برای نهمین روز، کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق به اعتصابشان ادامه دادند واز جمع آوری زباله ها از سطح شهر خودداری کردند.

کارگران معترض شهرداری سی سخت اعلام کردند،تا زمانیکه حقوقشان پرداخت نشود به اعتصابشان ادامه خواهند داد.

بنا به گزارشات منتشره، در چند روز گذشته بخشداری مرکزی دنا با همکاری دهیاری های نزدیک به شهر سی سخت، بخشی از زباله های این شهر را جمع آوری کردند.

 قابل یاد آوری است که 80تا90کارگر  تحت مسئولیت مستقیم شهرداری سی سخت در سطح شهر مشغول کارند. شهرداری علاوه برنیمی از حقوق اسفند ماه و عیدی سال 97کارگران،دستمزد ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد ماه سال جاری را نیز به آنها پرداخت نکرده است.

آخرین حقوقی که کارگران دریافت کرده‌اند مربوط به نیمی از دستمزد اسفند 97 بوده که آن را با چهار ماه تاخیر دریافت کرده‌اند.

*ششمین تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا نسبت به خصوصی سازی و بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی  درسال جاری مقابل فرمانداری ویژه

اواخر هفته اول شهریورماه برای ششمین بار در سال جاری، کارگران کارخانه قند فسا برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به خصوصی سازی و بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه شهرستان فسا زدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 10شهریور، کارگران معترض کارخانه قند فسا گفتند:همواره با پرداخت نشدن حقوق و مطالبات یا تعویق این مبالغ مواجه هستیم که برای رفع این مشکل و با همین هدف و خواسته بارها مقابل فرمانداری شهرستان فسا از جمله در تاریخ‌های 28 فروردین، 9 تیر، 20 و 21 تیر ماه و5 مرداد 98  وهمچنین اواخر هفته گذشته (هفته اول شهریور 98) تجمع کردند.

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان فسا نیزروز یکشنبه 10شهریور،علت تجمع اخیر کارگران کارخانه قند فسا در مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان را عدم دریافت حقوق و مطالبات خرداد و تیرماه عنوان کرد وافزود:طی توافق با مالکین کارخانه قرار شد یکماه حقوق خرداد ماه پرداخت شود.

وی در ادامه گفت: طی هماهنگی با مدیرکل تامین اجتماعی استان و پرداخت درصدی معوقات بیمه کارگران به تامین اجتماعی لیست بیمه تحویل و مشکل بیمه کارگران به صورت موقت رفع شد.

پیش از این مرتضی شیخ نیا مسئول روابط عمومی کارخانه قند فسا گفته بود: در این کارخانه 260 نفر کارگر مشغول به کار هستند که ماهیانه برای پرداخت دستمزد آنها به بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان منابع مالی نیاز است.

خاطر نشان می شود که هر بار بدنبال تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا مقابل فرمانداری این شهرستان، جلسه ای با حضور مسئولان این شهرستان ،مالک کارخانه و نماینده کارگران برگزار می شود و مالک کارخانه قول هایی می دهد.

*اعتصاب وتجمع کارگران فاز 12 پارس جنوبی در محوطه پالایشگاه  برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات بدنبال جابجایی پیمانکاران وبی تفاوتی کارفرمای اصلی

صبح روز یکشنبه 10شهریور، کارگران فاز 12 پارس جنوبی برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات بدنبال جابجایی پیمانکاران وبی تفاوتی کارفرمای اصلی دست از کار کشیده و در محوطه پالایشگاه  واقع  در شهرستان کنگان اجتماع کردند.

کارگران معترض فاز 12 پارس جنوبی به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:عیدی و سنوات سال‌های 96و97 (معادل 4ماه حقوق) و همچنین حق کمپ ما از سوی پیمانکارقبلی پرداخت نشده است.

آنها افزودند: این در حالیست که بارها به نهادهای مختلف مراجعه کرده‌ایم و خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شدیم.

کارگران طلبکار پیش ازاین به خبرنگار رسانه ای گفتند:ما هنوز عیدی 96 و 97 خود را نگرفته‌ایم؛ در اسفندماه که رئیس جمهور به کنگان آمد، به ما وعده دادند که مطالبات مزدی ما تا فروردین ماه پرداخت می‌شود الان شهریور ماه هم رسیده اما هنوز خبری از پرداخت معوقات نیست!

این کارگران معترض افزودند: با عوض شدن پیمانکاران در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، در موارد بسیاری مطالبات کارگران نادیده گرفته می‌شود؛ وظیفه کارفرمایان مادر است که به این اوضاع رسیدگی کنند و نگذارند حقوق کارگران به دلیل تعویض پیمانکاران ضایع شود.

*ادامه سریال اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی با تجمع مقابل استانداری قزوین

روز یکشنبه 10شهریور برای باری دیگر، کارگران کارخانه کنتورسازی واقع در شهرصنعتی قزوین برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی دست به تجمع مقابل استانداری قزوین زدند.

تجمع کنندگان پلاکاردی با  این جمله «خواستار بازپس‌گیری شرکت کنتورسازی از بخش خصوصی و برگرداندن آن به چرخه تولید هستیم» را در دست داشتند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: یکی از مطالبات اصلی کارگران کارخانه کنتورسازی خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی است.

کارگران معترض کارخانه کنتورسازی به خبرنگار یک رسانه محلی  گفتند: سه ماه پیش به ما وعده‌ی پرداخت بیمه و حقوق را دادند، اما این وعده نیز مانند بسیاری از وعده‌های آن‌ها به تحقق نرسیده و اداره‌ی کار تنها راهکار شکایت را برای کارگران ارائه داد که شکایت کارگران هم به نتیجه‌ای نرسید.

این کارگران افزودند:اجناس شرکت کنتورسازی که در گمرک مانده بود با توجه به حکم مراجع قضایی استان و سازمان گمرگ بصورت آزاد صادر شده است، اما هنوز خط تولید راه اندازی نشده است.

این کارگران گفتند: مدیر این شرکت درهای شرکت کنتورسازی را بسته‌است و با وجود اینکه مدیرعامل شرکت در زندان است، اما امور شرکت را از دور پشتیبانی می‌کند همچنین شخصی که خود را مدیر نمی‌داند و قراردادی در این زمینه انجام نداده‌است، امور این شرکت را به عهده‌گرفته‌است.

این معترضان ادامه دادند: 180کارگر در این شرکت درحال فعالیت هستند که از سال 95 و به مدت 24ماه حقوقی درقبال کارکردهای خود دریافت نکرده‌اند همچنین این کارگران بطور قراردادی در این شرکت مشغول فعالیت هستند و تنها چند نفر از این افراد استخدام رسمی شده‌اند.

کارگران کارخانه کنتورسازی ابراز کردند: شرکت کنتورسازی از سال 87بطور شخصی شروع به فعالیت کرد و مشکلات اصلی شرکت نیز از همان زمان آغاز شد. مسئولان به ما وعده داده‌بودند که اجناس در اختیار شرکت قرار بگیرند و کارگران مجدد مشغول کار شوند، اما این شرکت از ابتدای سال جاری بسته شد و از 30مردادماه سال جاری که قطعات شرکت از گمرگ آزاد شد درب‌های شرکت کنتورسازی با زنجیر بسته شد.

این معترضان عنوان کردند: از 30مردادماه سال جاری که قطعات وارد شرکت شد ما به دستور دادستانی تنها موفق به بازگشایی درب ورودی شرکت شدیم، اما درب سالن‌های این شرکت بسته‌ است.

این کارگران بیان کردند: از زمانی که حقوق و مطالبات کارگران متوقف شد اوضاع کارگران رو به بحران رفت و کارگران این شرکت را به کارگری در نانوایی و بنایی کشاند که حداقل نان و زندگی روزانه‌ی آن‌ها تامین شود، اما این مبالغ پاسخگوی نیازهای کارگران نیست.

این معترضان عنوان کردند: بدهی این شرکت به هر کارگر حدود 80میلیون تومان است که شکایات و پیگیری‌های ما برای دریافت این مبلغ یا حتی کمتر از آن به در بسته خورده‌است و هیچ مسئولی پاسخگوی این ماجرا نیست، اما این تنها گوشه‌ای از مشکلات ماست. بیمه‌ی کارگران این شرکت مدت‌ها بی‌اعتبار مانده‌است که این مشکلات کارگران را بیش از پیش نگران می‌کند.

کارگران شرکت کنتورسازی اذعان کردند: بیمه‌ی کارگران تنها تا سه ماه پیش پرداخت می‌شد که البته در ماه‌های آخر هم شامل بیمه‌ی درمانی نبود که این مسئله علاوه برکارگران خانواده‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند، مسئولین در ظاهر با حضور مدیرعامل فعلی موافق نیستند اما در واقع از اقدامات وی حمایت می‌کنند.

این معترضان تصریح کردند: این شرکت با وجود یک خط تولید هیچ‌گونه صادراتی به کشورهای دیگر نداشته‌است و حرف‌هایی نظیر تولیدات 7هزارعددی کنتور و صادرات آن به کشورهای عراق و ترکیه دروغی بیش نبوده‌است و این دروغ‌ها صرفا جهت ارتقای سهام بورس بود که هزینه‌‎ی سود آن صرف بدهکاری‌های دولتی نظیر بانک شد.

کارگران شرکت کنتورسازی گفتند: مدیریت اشتباه مدیرعامل این شرکت و فعالیت‌هایش در سازمان بورس کارگران و سهام‌داران شرکت کنتورسازی را به خاک سیاه کشانده است، بزرگترین کلاهبرداری در سازمان بورس در زمان این مدیر انجام شد و مسئولین با مشاهده‌ی اعمال نادرست وی از اقدامات وی جلوگیری نکرده‌اند.

این معترضان افزودند: بدهی این شرکت بالغ بر هزار و 100میلیارد تومان است که سهم کارگران در مقابل این رقم بزرگی مبلغ ناچیزی به شمار می‌رود که حدود 300میلیارد تومان آن برای پرداخت مالیات و بدهی به بانک است.

یادآوری:شرکت کنتورسازی در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد و با رونق تولیدی که پیدا کرده بود تولیدات این شرکت به کشورهای مختلف صادر می‌شد، اما در سال 88 در روند خصوصی‌سازی شرکت و تخلف مالی در جریان عرضه سهام آن، امروز درهای آن به روی کارگرانی که عمر خود را پشت خط‌های تولید این کارخانه گذراندند، بسته شده است. فرمان تعطیلی کارخانه از سوی سرپرست شرکت کنتورسازی با عنوان «نبود مواد اولیه» صادر شده است.

کنتورسازی ایران که از سال ۱۳۸۱ در بورس پذیرفته شده بود، در سال‌های ابتدایی دولت نهم زمینه خصوصی‌سازی کاملش فراهم شد. سرانجام سهام حاکمیتی این شرکت در سال ۱۳۸۷ از طریق بازار بورس در سومین مرحله عرضه، با سه برابر قیمت پایه به شرکت سرمایه‌گذاری و تجارتی معین رنان واگذار شد. در نهایت قریب به ۷۰ درصد سهام در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری و تجارتی معین رنان قرار گرفت.

هشت درصد از سهام نیز متعلق به شرکت آیترون و مابقی سهام نیز در بازار بورس به صورت شناور در اختیار دیگر سهام‌داران قرار گرفت؛ سهامی که با اسم رمز «واگذاری به کارگران» خصوصی‌سازی، اندک پس‌انداز کارگران را جذب کرده و امروز لقب «مال‌باخته» به آنها داده است.

در حال حاضر مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت کنتورسازی در حبس است.

*ضرب‌العجل 10روزه کارگران کارخانه هپکو اراک برای تحقق وعده وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت سهامداری

کارگران کارخانه هپکو درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی برای تحقق وعده وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت سهامداری شرکت ضرب‌العجل 10روزه تعیین کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10شهریور،بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه هپکو اراک نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارگران متعهد شده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اولین خواسته کارگران مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت سهامداری هپکو را مشخص کند.

قابل یاد آوری است که کارگران کارخانه هپکو  علاوه بر پرداخت حقوق معوقه خواهان تعیین تکلیف با سهامداران شرکت و رسیدگی به تخلفات سهامداران، سازمان خصوصی سازی و هیات مدیره منتخب این سازمان در روند واگذاری بمنظورادامه تولید وتامین امنیت شغلیشان هستند.

*گزارشاتی در باره تجمع معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات آموزشی مقابل مجلس:

1- ادامه اعتراضات معلمان خرید خدمات آموزشی کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی  با تجمع مقابل مجلس

روز یکشنبه 10شهریور،جمعی از خرید خدمات آموزشی کشور در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی  دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

یکی از معلمان معترض به شرایط خرید خدمت درتجمع امروز مقابل مجلس به خبرنگار رسانه ای گفت: این دومین تجمع ما در تابستان امسال است.

وی افزود: سوم تیر امسال نیز تجمعی صورت گرفت اما به هیچ کدام از وعده‌هایی که داده شده، جامه عمل پوشانده نشده است.

این معلم با تأکید بر اینکه یک سال است حقوق دریافت نکرده و بیمه‌شان به‌صورت ناقص پرداخت شده است، اضافه کرد: همه ما معلمان خرید خدمت هستیم که 6سال سابقه کار داریم اما با این وجود هنوز تکلیف ما مشخص نیست و اگر تغییر وضعیت نشویم، همه ما بیکار خواهیم شد. این در حالی است که ما 6سال از عمرمان را گذاشته‌ایم و دیگر جایی برای کار کردن پیدا نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در این تجمع بیش از 200 نفر از معلمان خرید خدمتی استان‌های اصفهان، یزد، فارس، کردستان، تهران و شیراز شرکت کرده‌اند، اضافه کرد: در تجمع قبلی نمایندگان مجلس از کاشان و  یزد در جمع فرهنگیان معترض شرکت کرده‌اند و به ما قول داده‌اند که این طرح را در مجلس مطرح می‌کنند اما تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

این معلم اضافه کرد: از سال 93 آموزش و پرورش طرح به‌کارگیری معلمان خرید خدمت را اجرایی کرده است اما امسال اعلام کرده که دیگر نیرو نخواهد گرفت و این وضعیت ما را بیکار خواهد کرد.

وی که بنمایندگی از طرف سایر معلمان صحبت می‌کرد، ادامه داد: خود آموزش و پرورش هنوز هم برای ما کلاس‌های ضمن خدمت برگزار می‌کند اما با این‌حال نمی‌خواهد از ما به عنوان نیروی قراردادی استفاده کند و این برای ما که 6 سال با تمام شرایط سخت کار کرده‌ایم، بسیار سخت است.

این معلم اضافه کرد: آموزش و پرورش اعلام کرده که بیش از 12هزار نیرو برای سال جدید استخدام می‌کند. این در حالی است که هیچ امتیازی برای ما قائل نشده‌اند و متأسفانه خرید خدمات آموزشی برای ما سابقه به حساب نمی‌آید و باید طرحی برای تعیین تکلیف ما بتصویب برسد.

در همین رابطه میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در خصوص وضعیت این معلمان گفت: تاکنون در کمیسیون آموزش مجلس هیچ صحبتی در خصوص این معلمان نشده و شرایط آنها را آموزش و پرورش باید مشخص کند.

2- تجمع جمعی از معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات آموزشی مقابل مجلس

جمعی از معلمان حق التدریس غیر مستمر سال ۹۳ و خرید خدمات آموزشی سال ۹۳ در مقابل مجلس تجمع کردند و خواهان تبدیل وضعیت، استخدامی و بهبود وضعیت معیشت خود شدند.

معلمان خرید خدمات آموزشی یکی از انواع گروه‌های مختلفی هستند که این روزها در مدارس کشور مشغول به کارند، معلمانی که می‌گویند از حقوق ماهانه خبری نیست و برخی در نقطه صفر مرزی با ۵ روز بیمه و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان در حال تدریس هستند.

3- معلمان خرید خدمت: هویت معلمی و حقوق ماهانه نداریم

آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود معلم روش‌های مختلفی را در پیش گرفته است از ساعات اضافه کار معلمان رسمی "حق‌التدریس شاغلان" تا طرح‌هایی همچون خرید خدمات آموزشی و استفاده از نیروهای حق‌‌التدریس آزاد.

هر کدام از اشکال مختلف معلمان از خرید خدمات آموزشی تا قراردادی و حق‌التدریس نیز با مشکلات خاص خود مواجهند اما نقطه مشترک این مشکلات، حقوق پایین و نداشتن پوشش بیمه‌ای مناسب است به گونه‌ای که معلمان خرید خدمات آموزشی و حق‌التدریس در ایام تعطیلات تابستان و نوروز و تعطیلاتی که در طول سال تحصیلی پیش می‌آید،‌ حقوق ندارند.

به دلیل اتخاذ چینی رویکردی، جمعی از معلمان خرید خدمات آموزشی در اعتراض به وضعیت خود امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند؛ خرید خدمات آموزشی راه‌حلی است که در سال‌های اخیر به منظور جبران مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش‌وپرورش به ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها در حال اجراست.

معلمانی که در قالب این طرح بیشتر در مناطق محروم کشور مشغول اداره کلاس‌های درس هستند، مدت‌هاست که نسبت به وضعیت حقوق و بیمه خود معترض هستند و پیش از این نیز تجمعاتی را مقابل مجلس شورای اسلامی داشتند.

معلمی در مناطق مرزی با 5 روز بیمه و 500 هزار تومان حقوق

نماینده این معلمان در رابطه با مشکلات نیروهای خرید خدمات آموزشی گفت: درخواست ما این است که نیروهای خرید خدمات آموزشی ابتدا حق‌التدریس شوند و بعد با گذراندن دوره دانشگاه فرهنگیان به پیمانی تبدیل وضعیت شوند اما مجلس هم در این رابطه کمک چندانی نمی‌کند؛ همکارانی را داریم که در مرز آذربایجان شرقی کار می‌کنند و 5 روز بیمه با 500 هزار تومان حقوق دارند یا همکار دیگری که همراه با عشایر جابجا می‌شود اما 10 روز بیمه با 400 هزار تومان حقوق دارد آیا این واقعا انصاف است؟

البته من خودم از استان اصفهان هستم که وضعیت مناسبتری دارد مثلاً بیمه 30 روز در ماه است اما حقوق ما پایین و یک میلیون تومان است همچنین در ایام تعطیلات بیمه و حقوق نداریم.ما در مدرسه دولتی درس می‌دهیم و موسس بخش خصوصی فقط یک واسطه است یعنی آموزش‌و پرورش پول را از خزانه دریافت کرده و به حساب موسس واریز می‌کند، او نیز سود و منفعتش را برداشته و باقیمانده را به حساب معلمان واریز می‌کند.

معلمان خرید خدمات را اورژانسی و مُسکن می‌دانند

این معلم گفت:‌متأسفانه در ادبیات مسئولان به معلمان خرید خدمات آموزشی می‌گویند روش اورژانسی اضطراری و مُسکن برای جبران کمبود معلم و این یعنی شما معلمان خرید خدمات صرفاً یک مدت کار خواهید کرد؛ ما از سال 93 در بدترین شرایط به وزارت آموزش و پرورش کمک کردیم تا در وضعیتی که با بحران کمبود معلم مواجه است، کلاس‌های درس خالی نماند آیا این عدالت است بعد از چند سال که نیروهای دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شدند به ما بگویند خوش آمدید!

معلمان خرید خدمات امنیت شغلی و هویت معلمی ندارند یعنی هیچ کد شناسایی ندارند که به عنوان معلم شناخته شوند؛ آنها می‌گویند که در برخی مواقع حتی عنوان کارگر آموزشی نیز برایشان استفاده می‌شود! این معلمان از نداشتن حقوق ماهانه گفتند از اینکه به ازای 9 ماه سال تحصیلی با تأخیرهای حدوداً یک ساله حقوق اندکی را دریافت می‌کنند و سهم بیمه را نیز کاملاً از حقوقشان کسر می‌کنند!

نماینده معلمان خرید خدمات آموزشی در ادامه صحبت‌هایش به ما گفت که این نحوه جذب معلم اساساً نادرست است، چند سال است می‌گوییم واسطه‌گری را از آموزش‌و‌پرورش حذف کنید.

حرف ما این است هم اکنون در حال انجام مشارکت در ارائه خدمت هستند در حالیکه ماده41 قانون الحاق برخی مواد به آنها اجازه خرید خدمت داده است و نباید فضای مدارس دولتی را در اختیار موسس غیردولتی قرار دهند.

این معلم گفت: موسس بخش خصوصی را قرار دادند که ما مدعی استخدام نباشیم در حالیکه از سال 93 تا 98 به صورت مستمر درحال کار کردن هستیم؛ طرح پیشنهادی به مجلس برای تعیین تکلیف معلمان خرید خدمات آموزشی ارائه کردیم با عنوان طرح تبصره 11 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریسان برای تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمات آموزشی سال‌های 93تا98 اما چندین ماه است این طرح به صورت دوفوریت ارائه شده و هنوز در مجلس بررسی نشده است.

*تجمع اعتراضی متقاضیان کارنسبت به روند استخدام پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام

روز شنبه 9شهریور، متقاضیان کار محلی برای اعتراض به روند استخدام پروژه کارخانه آهک هیدراته  شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد دست به تجمع مقابل ورودی این پروژه صنعتی زدند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده، به دلیل تجمعات پیاپی ازجمله تجمع روزشنبه 9شهریور مقابل درب کارگاه و ایجاد تنش بین بین معترضین ومجریان طرح موقتاً پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام تعطیل شد.

بنابهمین گزارشت،دلیل این تجمعات برای اعتراض به استخدام دو نفر در این پروژه بوده است.

*تجمعات اعتراضی دامنه دار کارگران شرکت جنگل شفارود نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی  و وعده های توخالی مسئولان طراز اول استان گیلان وشهرستان رضوانشهر

کارگران شرکت جنگل شفارود بدنبال تجمعات اعتراضی دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی  ازبی تفاوتی مسئولان طراز اول استان گیلان وشهرستان رضوانشهرو وعده های توخالیشان،خبردادند.

این کارگران که اعتراضاتشان را باتجمع مقابل شرکت جنگل شفارود واقع در در محدوده شهرستان رضوانشهراز روز شنبه 26مرداد ماه آغاز کردند به خبرنگار رسانه ای گفتند:مهم‌ترین خواسته آنها بازگشت به کار و پرداخت معوقات مزدی 6 تا 8 ماهه  است که تا این لحظه محقق نشده است.

درهمین رابطه،این کارگران معترض روز یکشنبه 27مرداد به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 270 نفر هستیم که سالها مسئولیت قرق‌بانی و حفاظت از جنگل‌های مناطق تالش، رضوانشهر و ماسال را برعهده داریم. ما به این موضوع معترض هستیم که بعد از گذشت میانگین 15سال سابقه کار  و خدمت‌رسانی، کارفرما از ابتدای مرداد ماه جاری با اتمام قرارداد کاری همه ما را تعدیل کرده است. همچنین قرار است این شرکت مسئولیت حفاظت از جنگل را به بخش خصوصی با نظارت اداره منابع طبیعی واگذار کند و در این بین با بلاتکلیف کردن حدود 270کارگر قرق‌بان، نگرانی‌های شغلی برای ما به وجود آورده‌ است.

به گفته کارگران، کارفرما توجهی به وضعیت شغلی و معیشت کارگرانی که تحت مسئولیت مستقیم آنها مشغول کار هستند، ندارند و هیچکدام از قرق‌بانان حاضر به ادامه کار با یک شرکت واسطه‌ای با نظارت اداره منابع طبیعی نیستند.

کارگران با تاکید بر اینکه ما خواستار بازگشت به کار خود هستیم، در ادامه افزودند: شرکت شفارود که در محدوده شهرستان رضوانشهر و در مجاورت شرکت چوب و کاغذ ایران (چوکا) واقع شده و زیر نظر سازمان اتکا فعالیت می‌کند، تاکنون چندین بار از پرداخت حقوق کارگران خود ناتوان شده و بارها کارگران به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

آنها با بیان اینکه چندین ماه طلب مزدی و بیمه‌ای کارگران قرق‌بان پرداخت نشده و در عین حال از سال 96 با اجرای طرح تنفس جنگل حق بهره‌برداری آنها به تاخیر افتاده است، اظهار داشتند: شرکت شفارود در سالهای پایانی دهه 60 پس از تفکیک وظایف وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی، تحت پوشش وزارت جهاد سازندگی قرار داشت که متاسفانه در دولت قبلی، شرکت شفارود را به عنوان رد دیون دولت به سازمان اتکا واگذار کرده‌اند.

*عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری اردستان

خبر کوتاه: 3ماه حقوق کارگران شهرداری اردستان در استان اصفهان پرداخت نشده است.

 

‍ *دادگاه تجدید نظر محکومیت "بهنام ابراهیم زاده " را بدون حضور وی و وکیلش مجداً تایید کرد!

اسعد معروف به بهنام ابراهیم زاده از فعالین کارگری و کودک است که در دادگاه انقلاب تهران شعبه 36 در یک دادگاهی ناعادلانه وبدون هیچ روند رسیدگی قانونی به پنج سال حبس تعزیری و رونویسی و مطالعه ی سه کتاب محکوم گردید.

 پس از این حکم ناعادلانه بهنام ابراهیم زاده تقاضای تجدید نظر را داد. اما عملا هیچ روند دادگاهی انجام نگرفت و شعبه 36 دادگاه انقلاب تهران در اقدامی بی سابقه و مضحک بدون حضور بهنام ابراهیم زاده و وکیلش (در حقیقت بدون استماع دفاعیات آنها) نسبت به تایید مجدد حکم اولیه اقدام نمود!

در حکم صادره تجدید نظر توسط شعبه 36 دادگاه انقلاب آمده است:

"... محتویات پرونده باعنایت به استیذان رهبری به عدم ضرورت اعمال بند ث ماده ۴۵۰ قاتون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ختم رسیدگی را اعلام وبا استعانت از خداوند با تکیه بر وجدان انسانی مشاوره نموده مبادرت به رای صادره می نماید.

... با توجه به اینکه دادنامه مذکوراز حیث رسیدگی رعایت تشریفات دادرسی وتطبیق موضوع با مقررات وفق موازین قانونی صادر شده است وتجدید نظر خواهی واصله با هیچ یک ازشقوق ماده 434قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی وانقلاب در امور کیفری انطباق ندارد وایراد واعتراض موجه ومستدلی نیز که موجبات فسخ آن را فراهم نماید ارایه نشده است لذا ضمن رد تجدید نظر خواهی واصله بند الف ماده 455 قانون مذکور دادنامه بدوی تایید واستوار میگردد. این رای قطعی است.

ریس شعبه ۳۶سید احمد زرگر

مسول شعبه ۳۶دکتر حسن بابایی"

دادگاه وخود قاضی بدون در نظر گرفتن وضعیت حاد وبغرنج خانواده بهنام ومریضی لاعلاج سرطان تنها فرزندش، اقدام به صدور چنین حکم غیر انسانی گرفته است هر عقل سلیمی اذعان می کند که صدور چنین رای ظالمانه ای فقط در یک بیدادگاه می تواند اتفاق بیفتد.

بهنام ابراهیم زاده از فعالین کارگری و کودک و از اعضای کمیته پیگیری و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان می باشد که در آخرین دستگیری در بیست و یکم آذرماه ۹۷ بازداشت شد و در یک محاکمه نمایشی چند دقیقه ای محکوم گردید.

 تنها فرزند بیمار این فعال کارگری و کودک که از سرطان خون رنج میبرد در چهارم اردیبهشت ۹۸ پیوند مغز استخوان شد و هم اکنون تحت نظر پزشکان بیمارستان شریعتی قرار دارد.

کمیته پیگیری محکومیت بهنام ابراهیم زاده را بشدت محکوم می کند واز تمام تشکل ها ونهادهای مدافع کارگران وکودکان می خواهد تا متحدانه علیه این احکام ظالمانه اعتراض کنند.

محکومیت بهنام ابراهیم زاده ودیگر فعالین باید لغو گردد.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

۱۰ شهریور ۱۳۹۸

*ممانعت از آزادی شاپور احسانی راد

روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه خانواده شاپور احسانی راد طبق اعلام قبلی شعبه چهارم بازپرسی دادسرای اوین برای تأمین وثیقه به بازپرسی مراجعه می نمایند که بازپرس شعبه به بهانه اینکه کارشناسی سند و انجام امور اداری مربوط به تأمین وثیقه زمانبر است و با این ادعا که مراحل آزادی شاپور را آسان سازی نماید اعلام می دارد که می توانند بجای سند، شاپور را به قرار کفالت آزاد کنند.

خانواده شاپور روز دوم شهریور همراه با کفیل به شعبه مراجعه می کنند اما بازپرس اینبار به کل منکر قرار کفالت و وثیقه برای شاپور میشود و اعلام می کند که شاپور فعلاً آزاد نمیگردد و در روزهای آتی پرونده وی به شعبه اصلی ارجاع داده شده و آنجا وضعیت ایشان تعیین تکلیف میشود.

این اذیت و آزار و کارشکنی نهاد قضایی که مصداق شکنجه روانی علیه خانواده کارگران بازداشتی است منجر به اعتراض همسر شاپور احسانی راد میگردد که در نهایت وی را از دادگاه اخراج میکنند.

شاپور احسانی راد عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانه نورد پروفیل ساوه در روز هفتم مرداد ماه در محل کارش دستگیر شد و اکنون در بند چهار زندان اوین محبوس می باشد. در این مدت خانواده وی تنها یکبار توانسته اند با شاپور ملاقات نمایند.

اکنون که ۳۴ روز از دستگیری شاپور احسانی راد میگذرد نهاد قضائی هیچگونه پاسخی درباره اتهام و دلایل دستگیری شاپور به خانواده نمی دهد و با اعلام قرار وثیقه و کفالت و سپس لغو این قرارها و ممانعت از آزادی ایشان عملاً موجبات آزار و اذیت روانی برای خانواده این کارگر زندانی را فراهم می آورند.

شاپور احسانی راد هیچ جرمی مرتکب نشده است و تنها از خواست و مطالبات خود و هم طبقه ای هایش دفاع کرده است و تمامی فعالیتهای ایشان در راستای مطالبات صنفی کارگری می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۰ شهریور ۹۸

*تایید بازداشت آرام زندی فعال کارگری توسط ستاد خبری اطلاعات سنندج 

بنا به گزارش رسیده امروز یکشنبه 10/6/98 در پی چند روز بی خبری از بازداشت آرام زندی و پیگیری‌های مکرر خانواده ایشان در نهادهای انتظامی و امنیتی، ستاد خبری اطلاعات سنندج بازداشت آرام زندی را توسط این نهاد امنیتی تایید کردند.

لازم به ذکر است آرام زندی روز چهارشنبه ساعت 11 شب در پی یورش مامورین لباس شخصی به خانه مادری ایشان بازداشت و مورد ضرب و شتم آنان قرار گرفته بود که مادر ایشان نیز (دایه مریم ) همانجا از طرف مامورین به گوشه ای پرت می شود و دچار عارضه قلبی و به بیمارستان تامین اجتماعی سنندج منتقل میگردد.

بنا به همین گزارش در ادامه فشار بر فعالین گارگری دیشب نیز مامورین اداره اطلاعات به خانه پدری خبات شکیبا از فعالین کارگری سنندج مراجعه میکنند که ایشان در منزل حضور نداشته اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری - دهم شهریور ۱۳۹۸

*بازداشت دو دانشجوی دیگر در جریان تجمع دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران!

در جریان تجمع روز پنجشنبه ی دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران، بازداشت دو دانشجوی دیگر به نام های علی غلامی و دانیال جعفری قطعی شد.

از محل نگه‌داری آنها هیچگونه اطلاعی در دست نیست.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

درهمین رابطه:

*روز پنجشنبه ۷ شهریور در جریان تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، عادل گرجی بازداشت شد

این تجمع در اعتراض به انتقال دانشکده هنر و معماری از میدان فلسطین به سوهانک و دور افتادن دانشجویان از مرکز شهر توسط جمعی از دانشجویان برگزار گردید.

تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری وی در دست نیست.

عادل گرجی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، روز جهانی کارگر نیز توسط مامورین امنیتی دستگیر و روز ۱۵ اردیبهشت با قرار کفالت آزاد شده بود.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*جان باختن 3کارگر در غار حسن‌آباد جرقویه

صبح روز یکشنبه 10شهریور،3کارگر32، 34 و 60 ساله حین کار در چاهی در در غار حسن‌آباد جرقویه جانشان را ازدست دادند.

درهمین رابطه،مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: بیشترین احتمال علت فوت، مسمومیت با مونوکسید کربن و نبود اکسیژن و استفاده موتور برق است با این‌حال علت اصلی از طریق پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه دو نفر ازکارگران حادثه‌دیده نیز زنده ماندند، گفت: یکی از آنها به صورت سرپایی درمان و دیگری به علت مشکلات تنفسی به یکی از بیمارستان‌های اصفهان انتقال داده شد.

وی ادامه داد: طبق گفته مصدومان حادثه، آنها در غار موتور برق روشن کرده بودند و بعد از مدتی سه نفر حالت بیهوشی پیدا کردند که ما نتوانستیم کاری برای آنها انجام دهیم.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com