اخبار و گزارشات کارگری ٧ ،٨ و٩ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 31, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٧ ،٨ و٩ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- اعتصاب وتجمع خانوادگی کارگران پروژه احداث کارخانه خردایش دره زار(مجتمع مس سرچشمه)دراعتراض  به کاهش حقوق - بازداشت 3کارگر معترض

- تجمع اعتراضی خانواده های 2کارگر جان باخته حادثه انفجار میدان نفتی رگ سفید نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت نفت

- تجمع اعتراضی نیروهای شرکتی وقراردادی ایثارگر نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

- محکومیت عاطفه رنگریزاز بازداشت شدن روزکارگر درهران به 74ضربه شلاق و یازده ونیم سال زندان

- محکومیت ظالمانه شلاق، زندان و تبعید برای سیدرسول طالب مقدم از بازداشتی های روز جهانی کارگر

- پروین محمدی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد

- محکومیت  هاله صفرزاده،علیرضا ثقفی و پروین محمدی به یک سال

- روز پنجشنبه ۷ شهریور در جریان تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، ‎عادل گرجی بازداشت شد

- بازداشت آرام زندی فعال کارگری در سنندج

- محکومیت محسن حق شناس دانشجوی بازداشتی اعتراضات دی ماه 96 به یک سال  حبس تعزیری بدون برگزاری دادگاه تجدیدنظر

- یاسمن محبوبی متین دانشجوی بازداشتی اعتراضات دی ماه 96  از حکم شش ماه حبس تعلیقی و بیست ضربه شلاق خود تبرئه شد

- پیام رهام یگانه و هیراد پیربداقی پس از آزادی موقت

- پیگیری حقوق وکلای متهمین پرونده اعتراضات کارگران مجتمع شرکت نیشکر هفت تپه نسبت به سخنان معاون قضائی دادستان کل کشور

- بیانیه ی انجمن صنفی معلمان کردستان - سقز و زیویه در دفاع و پشتیبانی از اسکندر لطفی و اعتراض به حکم صادره علیه یاسر امینی آذر و احضار و بازداشت دیگر فعالین

- پیام جعفر عظیم زاده از زندان اوین پیرامون محکومیت کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نسرین جوادی حسن سعیدی و مرضیه امیری به زندان و شلاق..

- ناهید خداجو:

با کدام استدلال احکام ناعادلانه و قرون وسطایی را برای کارگران رقم میزنید؟

نسرین جوادی به چه جرمی باید به ۷سال زندان و۷۴ ضربه شلاق محکوم شود؟

- پروین محمدی:دست از آزار زندانی و خانواده آنان بردارید

- راننده بازداشتی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه توسط پلیس راهور با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد

- رانندگان شرکت واحد در انتظار دریافت دو سال معوقات لباس فرم خود هستند

- حربه‌های مسئولین و مدیران وزارت نفت برای پایمال کردن حقوق کارگران

- تجمع اعتراضی اهالی شهرستان ایوان  نسبت به واگذاری معدن سیاهگل مقابل استانداری ایلام

- جان باختن یک کارگر 74ساله در آستانه اشرفیه براثر سقوط

- مرگ کارگر جوان درتهران براثر سقوط از ارتفاع

- مصدومیت 3کارگر در زنجان براثرسقوط آسانسورو وخامت حال 2نفرشان

- مصدومیت 2کارگر در کرج براثر ریزش دیوار حین گودبرداری

*اعتصاب وتجمع خانوادگی کارگران پروژه احداث کارخانه خردایش دره زار(مجتمع مس سرچشمه)دراعتراض  به کاهش حقوق - بازداشت 3کارگر معترض

در مرداد ماه سال جاری، کارگران پروژه احداث کارخانه خردایش دره زار(مجتمع مس سرچشمه) دراعتراض  به کاهش حقوق بدنبال تعویض دست ازکار کشیدند وبهمراه خانواده مقابل ورودی پروژه اجتماع کردند ومانع از تردد شدند.

اعتصاب کارگری در پروژه ی خردایش دره زار- مجتمع مس سرچشمه

مطابق گزارش دریافتی از گزارشگر پیام سندیکا در مجتمع مس سرچشمه، در مرداد ماه، طی دو مرحله اعتصاب کارگری، پروژه ی احداث کارخانه ی خردایش دره زار با پیمانکاری شرکت جهان پارس، دستخوش اعتصاب گردید.

به گزارش واصله، اعتصاب اخیر با جمعیت قریب به ٧٠ نفر از پرسنل بومی پیمانکار و با حضور خانواده های ایشان در محل پروژه، منجر به تعطیلی کامل سایت خردایش شد.

مطالبه ی کارگران بدین ترتیب بود که شرکت جهان پارس بخش عمده ای از پرسنل بومی خود را به پیمانکار دست دوم واگذار نمود و این امر منجر به تغییر دستمزد و مزایای نفرات نامبرده گردید.

مطالبه گران پس از اخطار به مسولین مربوطه، اقدام به اعتصابِ مسالمت آمیز و بدون خشونت نمودند و با حضور خانواده هایشان که عمدتا از اهالی روستای پاریز ( واقع در نزدیکی محل پروژه) بودند، تردد در کارگاه را تا زمان رسیدگی به مطالبات شان سد نمودند.

اعتصاب اخیر تا دو روز در جریان بود و متاسفانه با بازداشتِ امنیتی سه نفر از معترضان، بدون نتیجه شکسته شد.

شنیده شده است که مجموعه ی مدیریت مجتمع مس سرچشمه در حال بررسی و تعیین رنج متعارف دستمزد در پروژه های توسعه است تا طرحی برای همسان سازی دستمزد ها به اجرا درآید.

گزارشگر پیام سندیکا- مجتمع مس سرچشمه

*تجمع اعتراضی خانواده های 2کارگر جان باخته حادثه انفجار میدان نفتی رگ سفید نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت نفت

روز شنبه 9شهریور،خانواده های محمد سلیمی چگینی و  فرزاد ارزانی کارگران جان باخته حادثه انفجار میدان نفتی رگ سفید برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل وزارت نفت زدند.

برادر محمد سلیمی چگینی: نمی‌دانیم باید چکار کنیم. 2 سال است که هیچ کسی به ما جوابی نمی‌دهد. تا وقتی که جواب نگیریم، از جایمان تکان نمی‌خوریم. زندگی و کارهایمان را رها کرده‌ایم. دیگر به پاسخ مسئولان اعتماد نداریم. آنها باید عمل کنند. همه به ما دروغ می‌گویند. هر کسی چیزی می‌گوید.

بنابه گزارش رسانه ای شده،برادر شیهد سلیمی‌چگینی گفت:« به خاطر دارم که آقای زنگنه در روز های حادثه در محل حادثه حاضر شدند. وعده دادند که همه چیز را درست می‌کنند. مسئولان به ما می‌گفتند که به رسم یادبود مجسه‌ی این شهدا را خواهیم ساخت تا یاد و خاطره‌شان باقی بماند. ما مجسمه نمی‌خواهیم حقوق خانواده شهید را بدهید.نمی‌دانیم باید چکار کنیم. 2 سال است که هیچ کسی به ما جوابی نمی‌دهد. تا وقتی که جواب نگیریم، از جایمان تکان نمی‌خوریم. زندگی و کارهایمان را رها کرده‌ایم. دیگر به پاسخ مسئولان اعتماد نداریم. آنها باید عمل کنند. همه به ما دروغ می‌گویند. هر کسی چیزی می‌گوید».

این جملات برادر شهید محمد سلیمی‌چگینی است که همراه با خانواده شهید فرزاد ارزانی‌بیگرانی، از شهدای حادثه تلخ انفجار میدان نفتی رگ سفید، امروز مقابل وزارت نفت تحصن کردند تا شاید کسی صدای آنها را بشنود.

جای تاسف دارد که هنوز بعد از دو سال از شهادت این شیردلان، نه وزارت نفت و نه بنیاد شهید هیچ کمکی به آنها نداشته است. طبق گفته‌های برادر شهید سلیمی‌چگینی، هنوز هیچ حقوقی به خانواده ایشان تعلق نگرفته است. بعد از 2 سال سکوت، مادامکه همگان فکر می‌کردند وزارت نفت و بنیاد شهید، وظیفه انسانی خود را درقبال خانواده این شهیدان انجام داده‌اند، اما به‌ ناگاه شاهد ضجه و فغان خانواده صبور این شهدای بزرگوار شدیم.

  برادر شهید محمد سلیمی‌چگینی گفت: نمی‌دانم دردمان را با چه زبانی بگویم. 2 سال پیش برادر من و همکارشان شهید فرزاد ارزانی‌بیگرانی که از کارکنان شرکت ملی حفاری بودند، در حادثه چاه نفتی میدان رگ سفید شهید شدند. کاری به این موضوع نداریم که این حادثه طی کدامین کم‌کاری‌های مسئولان مربوطه رخ داد و در نهایت به واسطه کدامین کم‌کاری‌ها عزیزان خود را از دست دادیم.

او ادامه داد: اکنون 2 سال است که زندگی همسر و فرزندان شهید سلیمی‌چگینی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. فرزند کوچک ایشان، زمان شهادت پدرش هنوز متولد نشده بود. اکنون او 2 ساله است. این طفل در این 2 سال، مشکلات زیادی را متحمل شد؛ از نبود شیر خشک تا لباس و ... فرزند بزرگتر شهیدسلیمی چگینی، حدود 6 سال دارد. امسال باید به مدرسه برود. اما با کدام هزینه؟ با کدام پول؟

او با گلایه از مسئولان وزارت نفت جمهوری اسلامی تصریح کرد: نمی‌دانم به چه کسی بگوییم. به کجا باید پناه برد. دردمان را باید با چه کسی در میان بگذاریم. در حال حاضر برادر شهید فرزاد ارزانی‌بیگرانی نیز همراه با من است. خانواده آنها نیز با همین مشکلات مواجه هستند. کسی هم به آنها پاسخ نمی‌دهد. همه ما بلاتکلیف هستیم.

او گفت: اگر من هم کنار خانواده شهید چگینی سلیمی نبودم، چه کسی مخارج آنها را می‌‌داد؟ چه کسی سفره آنها را پر می‌کرد؟ آیا این عدالت است؟ این بچه‌ی 2 ساله که داعشی نیست. او فرزند شهید است. چرا کسی حرف‌مان را نمی‌شنود.

برادر شیهد سلیمی‌چگینی ادامه داد: هیچ حقوقی به خانواده شهید سلیمی‌چگینی نداده‌اند. ضمن انتقاد و اعتراض‌های ما، نهایتا هر 10 ماه 1 میلیون تومان به همسر و فرزندان این شهید پرداخت کرده‌اند که آنهم روال همیشگی نداشته است. به خانواده مرحوم برادرم می‌گفتند که با این مبلغ فعلا گذران کنید تا بعدا ببینیم چه می‌شود. آیا این درست است؟ هیچ حقوقی به خانواده شهید سلیمی‌چگینی تعلق نگرفته است. به خاطر دارم که آقای زنگنه در روز های حادثه در محل حادثه حاضر شدند. وعده دادند که همه چیز را درست می‌کنند. مسئولان به ما می‌گفتند که به رسم یادبود مجسه‌ی این شهدا را خواهیم ساخت تا یاد و خاطره‌شان باقی بماند. ما مجسمه نمی‌خواهیم حقوق خانواده شهید را بدهید. بچه‌های این شهید از گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

 سلیمی‌چگینی ضمن انتقاد از برخوردهای نامناسب بنیاد شهید ابراز داشت: بنیاد شهید به ما هیچ جوابی نمی‌دهد. هنوز شهید سلیمی‌چگینی به عنوان شهید محسوب نشده‌ است. نمی‌دانم یک فرد باید چکار کند تا به عنوان شهید شناخته شود. او جانش را فدا کرد. بنیاد شهید به ما جواب نمی‌دهد. مگر ما داعشی هستیم؟ گناه ما چیست؟ برای اینکه به تهران بیاییم، پول قرض کرده‌ایم. ما از خرم آباد آمده‌ایم. خانواده شهید ارزانی‌بیگرانی هم از اهواز حضور دارند. ولی وزارت نفت به ما پاسخ صریح نمی‌دهند. به ما گفته‌اند که رسیدگی می‌کنیم. چند نفر از مسئولان اینجا حضور یافتند و گفتند که با ما تماس می‌گیرند. 

او ادامه داد: تا این لحظه نتوانسته‌ایم با آقای زنگنه صحبت کنیم. نتوانسته‌ایم او را ببینیم. هر چند که درخواست ملاقات داده‌ایم. آقایی به اسم کرباسچیان، 2 سال است که به ما وعده می‌دهد. اما هیچ کاری صورت نمی‌گیرد. برای ثبت نام فرزند بزرگتر او با مشکلات مواجه هستیم. آیا برای درمان، ثبت نام و تامین خوراک می توانیم بگوییم که آقای زنگنه به ما وقت ملاقات نداده است؟ کسی به حرف ما اعتنایی می‌کند؟

وی افزود: اگر طی یک اتفاقی دیگر برای شهید سلیمی‌چگینی، ایشان فوت می‌شدند، تا کنون حق و حقوق خانواده او مشخص می‌شد. حداقل دیه  او را پرداخت می‌کردند و به همسر و فرزندانش می‌دادند. زمانی که برادر من زنده بودند، خانواده او هیچ نیازی به کمک دولت نداشتند. ایشان مهارت‌های فراوانی داشتند، لذا درآمدی عایدشان می‌شد که به کسی نیازمند نباشند. اکنون که از دنیا رفته اند، باید خانواده‌اش زجر بکشد. کسی هست صدای ما را بشنود؟

*تجمع اعتراضی نیروهای شرکتی وقراردادی ایثارگر نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روز شنبه 9شهریور،جمعی از نیروهای شرکتی وقراردادی ایثارگربنمایندگی ازهمکارانشان در وزارت آموزش و پرورش، اراضی کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت بهداشت و..برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس اجتماع کردند.

*محکومیت عاطفه رنگریزاز بازداشت شدن روزکارگر درهران به 74ضربه شلاق و یازده ونیم سال زندان

عاطفه رنگریز، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی که در روز جهانی کارگر مقابل مجلس بازداشت شده و تا به امروز در بازداشت به سر می برد، بنا به رای صادره شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه در مجموع به ۷۴ ضربه شلاق و ١١ سال و ۶ ماه زندان محکوم شد.

منبع اصلی خبر:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*محکومیت ظالمانه شلاق، زندان و تبعید برای سیدرسول طالب مقدم از بازداشتی های روز جهانی کارگر

سید رسول طالب مقدم راننده شرکت واحد در خطوط بی آر تی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد که در روز جهانی کارگر مقابل مجلس در اعتراض به گرانی و معیشت سخت کارگران

توسط عوامل امنیتی بازداشت شده بود، به اتهام های فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری محکوم به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال حبس تعزیری، دوسال تبعید به منطقه آفرایز از توابع بخش سده خراسان جنوبی و همچنین دو سال محرومیت از استفاده تلفن همراه هوشمند و منع عضویت در دستجات و احزاب و گروهای سیاسی و اجتماعی گردیده است.

در متن رای، گزارشات سازمان اطلاعات سپاه همچنین گزارشات وزارت اطلاعات مبنای صدور چنین رای قرون وسطایی و ظالمانه قرار گرفته است.

آقای رضایی وکیل ایشان اعلام داشتند به حکم صادره اعتراض خواهند کرد.

حسن سعیدی دیگر عضو سندیکا از سوی همین شعبه محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند گردید.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*پروین محمدی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم امروز به وکیل ایشان آقای محمدعلی جداری فروغی ابلاغ شده است.

پروین محمدی به همراه علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر که در روز ششم اردیبهشت ماه در پارک جهان نمای کرج بدون هیچ دلیلی دستگیر شده بودند و پس پانزده روز بازداشت به قید کفالت موقتاً آزاد شدند در روز دوم شهریور توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج دادگاهی شده و برای هر سه نفر حکم یکسال حبس تعزیری صادر شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران صدور احکام حبس و شلاق برای کارگران را دهن کجی به کل طبقه کارگر ایران می داند و از تمامی کارگران و نهادهای کارگری در ایران و در سطح جهان میخواهد تا نسبت به سرکوب وحشیانه کارگران ایران اعتراض نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- نهم شهریور نود و هشت

*محکومیت  هاله صفرزاده،علیرضا ثقفی و پروین محمدی به یک سال

این سه نفر که در ششم اردیبهشت همراه با تعدادی دیگر دستگیر شده بودند به اتهام تبلیغ کمونیستی علیه نظام محکوم شدند .

منبع:کانال تلگرام کانون مدافعان حقوق کارگر

*روز پنجشنبه ۷ شهریور در جریان تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، عادل گرجی بازداشت شد

این تجمع در اعتراض به انتقال دانشکده هنر و معماری از میدان فلسطین به سوهانک و دور افتادن دانشجویان از مرکز شهر توسط جمعی از دانشجویان برگزار گردید.

تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری وی در دست نیست.

عادل گرجی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، روز جهانی کارگر نیز توسط مامورین امنیتی دستگیر و روز ۱۵ اردیبهشت با قرار کفالت آزاد شده بود.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*بازداشت آرام زندی فعال کارگری در سنندج

طبق گزارش رسیده روز چهارشنبه ۹۸/۰۶/۰۶ ساعت یازده شب هنگامی که آرام زندی فعال کارگری در حال بازگشت از سر کار به خانه بود، توسط ماموران لباس شخصی درحضور مادر پیرش "دایه مریم" با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت. "دایه مریم" مادر آرام با دیدن ضرب و شتم و دستگیری فرزندش به حمله قلبی دچار شد و به بیمارستان تامین اجتماعی سنندج انتقال یافت که هم اکنون به دستور پزشک بستری میباشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری ضمن محکوم کردن ضرب و شتم و بازداشت این فعال کارگری خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آرام زندی و تمامی کارگران بازداشتی است. همچنین برای دایه مریم این مادر فدارکار آرزوی بهبودی و سلامتی داریم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری

۹۸/۰۶/۰۷

*محکومیت محسن حق شناس دانشجوی بازداشتی اعتراضات دی ماه 96 به یک سال  حبس تعزیری بدون برگزاری دادگاه تجدیدنظر

محسن حق شناس، دانشجوی کارشناسی طراحی صحنه دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان  اعتراضات دیماه ٩۶ که در دادگاه بدوی اسفند ماه 96  به 2سال حبس محکوم شده بود علی رغم قرار برگزاری دادگاه تجدید نظر وی در آذرماه سال جاری، بدون برگزاری دادگاه امروز(9شهریور) حکم نهایی به وی ابلاغ گردید و از 2سال حبس تعزیری به 1سال حبس کاهش یافت.

منبع اصلی خبر:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*یاسمن محبوبی متین دانشجوی بازداشتی اعتراضات دی ماه 96  از حکم شش ماه حبس تعلیقی و بیست ضربه شلاق خود تبرئه شد

یاسمن محبوبی متین، دانشجوی دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از بازداشتیان حوادث دیماه ۱۳۹۶ که پیشتر در دادگاه بدوی به شش ماه حبس تعلیقی و بیست ضربه شلاق متهم شده بود در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد.

به نقل از وکیل وی درباره این پرونده: «برابر نظر قضات یکی از شعب مستقل دادگاه تجدیدنظر استان تهران، تجمعات دانشجویی داخل دانشگاهها فاقد وصف مجرمانه است».

منبع: کانال شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

*پیام رهام یگانه و هیراد پیربداقی پس از آزادی موقت

رفقا و دوستان

حمایت های گرم و صمیمانه شما عزیزان در طول مدت بازداشت را حس کردیم و باعث دلگرمی و عامل ثبات قدم ما نیز بود. از تمام آزادی‌خواهان و برابری طلبان، سندیکاها و نهادهای کارگری، فعالان اجتماعی و سیاسی، معلمان، هنرمندان، دانشجویان و تمامی کسانی که در روزهای بازداشت ما به هر نحوی همبستگی خود را در دفاع از متحدین طبقه کارگر نشان دادند، ممنونیم. این حمایت ها در آزادی موقت ما موثر بود.

در غیاب همبستگی ما، سرمایه داران و استثمارگران هر روز چپاول و تاراج زندگی ما و جامعه را ادامه خواهند داد. همبستگی و تشکل یابی نیروهای ترقی خواه و واقعی جامعه تنها راه چاره کارگران و حامیان آنان است، تا بتوان در دفاع از حقوق بدیهی طبقه کارگر در برابر نظام سرمایه داری و تعرض های ناتمام آن به زندگی انسان ها مقاومت کرد و چاره‌ای اندیشید.

حال مساله‌ی دیگری نیز که مطرح است، تلاش برای آزادی و دفاع از حداقل حقوق زندانیان سیاسی و جنبش حق طلبانه‌‌ی جامعه است که این روزها تحت فشار احکام قضایی، امنیتی کردن اکثر اعتراضات کارگری و بازداشت های گسترده قرار گرفته‌اند.

به نوبه‌ی خود از تمامی کسانی که از ما حمایت کردند، ممنون و سپاسگذاریم. حمایت شما  روحیه، دلگرمی و اعتماد به نفسی مضاعف برای ما بود. به امید پاره کردن طوق های بردگیِ استثمار و بهره کشی در هر نقطه‌ی این جهان دردمند ما.

زنده باد اتحاد جهانی طبقه کارگر!

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*پیگیری حقوق وکلای متهمین پرونده اعتراضات کارگران مجتمع شرکت نیشکر هفت تپه نسبت به سخنان معاون قضائی دادستان کل کشور

معاون قضائی دادستان کل کشور در اظهاراتی با اشاره به اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه چنین عنوان نموده اند : "عوامل و عناصری پول گرفته‌ بودند و می‌خواستند به هر طریق که شده آنجا را به آشوب بکشند".

اینجانبان بعنوان وکلای متهمین این پرونده با مطالعه کامل ۳۰۰۰ صفحه در ۹ جلد ، هیچ نشانه ای از دریافت حتی یک ریال از طرف متهمین پرونده مشاهده نکرده و این اظهارات هیچ مستندی در پرونده، اعم از گردشکار ضابط، کیفرخواست دادسرا و صورتجلسات محاکمه دادگاه نداشته است.

در پرونده ای که حتی به رنگ موی متهم نیز پرداخته شده است و از بی اهمیت ترین مسائل، سوژه هایی برای تحقیقات و سوالات غیر مرتبط استخراج شده است، اگر کوچکترین احتمالی مبنی بر دریافت حتی یک ریال وجود داشت بی تردید شاهد انتساب اتهامات دیگری هم می بودیم.

حال با توجه به اینکه معاون قضایی دادستان کل کشور فراتر از تحقیقات ضابط، کیفرخواست و روند پرونده ، اظهارات جدیدی را مطرح می نماید که ملازمه مستقیم با ذکر مصادیق و ادله دارد، حق پرسشگری وپیگیری حقوقی از ایشان را برای موکلین محفوظ می دانیم.

 از سوی دیگر اظهار نظر مقامات قضایی پیش از صدور حکم ممنوعیت قانونی دارد و این اظهارات از قول مقامی که باید الگوی رعایت قانون و بی طرفی دستگاه قضایی باشد، اسباب نگرانی از ورود پیشداوری به رسیدگی قضایی است.

امید اینجانبان بر این است که در هر مرحله از دادرسی، عدم هرگونه مداخله و حفظ استقلال قضات رسیدگی کننده به پرونده، مورد رعایت و احترام مسئولین ارشد قضایی قرار گیرد تا در آرامش و دقت کافی محملی برای دادرسی منصفانه فراهم گردد.

فرزانه زیلابی

سید جمال الدین حیدری منش

سید حسین تاج

امیر رئیسیان

*بیانیه ی انجمن صنفی معلمان کردستان - سقز و زیویه در دفاع و پشتیبانی از اسکندر لطفی و اعتراض به حکم صادره علیه یاسر امینی آذر و احضار و بازداشت دیگر فعالین

انجمن صنفی معلمان کردستان - سقز و زیویه بتاریخ هفتم شهریور ماه،بیانیه ای بشرح زیر در دفاع و پشتیبانی از اسکندر لطفی و اعتراض به حکم صادره علیه یاسر امینی آذر و احضار و بازداشت دیگر فعالین،صادر نمود:

متاسفانە روند احضارها، بازداشتها و صدور احکام ناعادلانه برای همکاران صنفی امان در ماههای اخیر سرعت گرفته، گویی دستهایی درکار است تا با برخوردهای غیرقانونی و سلیقه ای فضای رعب، ترس و انفعال را بر مطالبه گری و حق خواهی معلمان ایجاد کرده و یا اینکه مسیر مطالبات و اهداف را به بیراهه بکشانند. اینگونه اقدامات نه تنها جامعه ی فرهنگیان را از مسیر مطالبه گری و عدالت خواهی منصرف نکرده بلکه آنها را بیش از پیش در جهت رسیدن به خواسته ها مصمم تر خواهد کرد.

با اینکه بارها تشکل های صنفی و در راس آنها شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده اند که خواسته ها و روش های مطالبه گری ما صنفی و منطبق بر مواد مصرح در قانون اساسی و حقوق شهروندی است اما متاسفانه باز شاهد برخوردها و صدور این احکام هدفمند و به دور از ضابطه و عقلانیت بوده که با روح جامعه ی مدنی و دموکراتیک در تضاد است.

بارها اعلام کرده ایم کنش هایی نظیر تحصن و تجمع قانونی بوده از بدیهیات مطالبه گری و ابزاری برای حق خواهی مردم و نهادهای مدنی است.

برخورد قهرآمیز، خشن و همراه با سرکوب به جای به رسمیت شناختن حق اعتراض و دادخواهی متناسب با نیازها و و یژگیهای امروز جامعه ی ایران نیست.

جامعه ای که در صد سال اخیر دوبار با جانفشانی و خون دادن انقلابهایی را برای برقراری آزادی، دموکراسی و عدالت پشت سرگذاشته است شایسته ی این گونه بی مهری ها نیست!

انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن دفاع تمام قد از همکاران و فعالان صنفی و محکوم نمودن این گونه اقدامات، بازداشتها، احضارها و صدور چنین احکامی؛ از مسوولین، ضابطین و دستگاه قضایی می خواهد این روش منسوخ و به دور از عقلانیت را کنار نهاده، به جای سرکوب فعالین صنفی و مدنی کسانی را که مسبب این اوضاع و شرایط غیرقابل تحمل بوده اند و هستند را مورد مواخذه قرار دهد و رسالت حقیقی خویش را بازیابد.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

۱۳۹۸/۶/۷

*پیام جعفر عظیم زاده از زندان اوین پیرامون محکومیت کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نسرین جوادی حسن سعیدی و مرضیه امیری به زندان و شلاق..

گوش کنید:

http://www.etehad-e.com/1398/06/09/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%ac%d8%b9%d9%81%d8%b1-%d8%b9%d8%b8%db%8c%d9%85-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%88%db%8c%d9%86-%d9%be%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%85/

*ناهید خداجو:

با کدام استدلال احکام ناعادلانه و قرون وسطایی را برای کارگران رقم میزنید؟

نسرین جوادی به چه جرمی باید به ۷سال زندان و۷۴ ضربه شلاق محکوم شود؟

▪۱۱اردیبهشت روز جهانی کارگر با فراخوان تشکل‌های مستقل کارگری برای تجمع مقابل مجلس که ”خانه ملت” نامیده می‌شود تجمعی را تشکیل دادیم. ۲۰دقیقه از اجتماعمان نگذشته بود که لباس شخصی‌ها و نیروهای انتظامی به تجمع حمله کرده وبیش از ۵۰ نفر را بازداشت کردند.

روز جهانی‌ کارگر روز ما کارگران، دانشجویان، معلمان و ستم‌دیدگانی است که از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم بوده و همیشه مورد تعرض حاکمان قرار گرفته‌ایم. اول ماه مه روزی است که در اکثر کشورهای جهان مراسم‌ها وتجمعاتی به همین مناسبت برپا می‌شود بدون اینکه تجمع کنندگان با چنین تعرضاتی روبرو شوند چرا که این روز، روز جهانی ما کارگران است و کسی حق تعرض به ما را ندارد.

▪نسرین جوادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و عضو شورای کارگری  بازنشستگان(بستا) که در این روز همراه بیش از ۵۰ نفر بازداشت و بعد از ۲۹ روز با قرار وثیقه ۱۳۰میلیونی موقتا آزاد گردید به ۷ سال زندان و۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است. مگر نسرین چه جرمی مرتکب شده است؟ آیا او جرائمی از قبیل اختلاس، دزدی، پولشویی و دیگر جرائم اقتصادی مرتکب شده که می‌تواند معادلات اقتصادی و معیشتی جامعه را دچار مشکل کند یا اینکه این ما هستیم که قربانی اختلاسگران‌ و دزدان و افرادی شده‌ایم که منافع اجتماعی ما را تاراج کرده‌اند و کوچکترین خطری هم آنها را تهدید نمی‌کند.

 ▪سالهاست ما کارگران‌ با توجه به شرایط معیشتی‌مان چنان فاجعه‌ای بر زندگی‌مان آوار شده که دمار از روزگارمان‌ درآمده و ادامه این شرایط برای ما غیر ممکن شده و مسئولین هیچ پاسخی به چنین شرایط فلاکت‌باری که بعضا از زبان خود آنها شنیده و به آن اعتراف می‌کنند نمی‌دهند بلکه انتظار سکوت ما کارگران در مقابل چنین شرایطی را دارند. مگر می‌شود چرخ تولید جامعه بدست کارگران بچرخد و تمام امکانات جامعه را کارگران تولید کنند اما خودشان از کوچک‌ترین سهمی برخوردار نباشند؟ آنوقت بمحض اعتراض کارگران به چنین شرایطی مورد تعرض قرار بگیرند و تحت نام اجتماع و تبانی و اخلال در نظم و مواردی دیگر که معمولا بکار می‌گیرند متهم گردند تا کارگران را وادار به عقب نشینی و سکوت کنند.

▪سالهاست به نام اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی ما کارگران، معلمان، دانشجویان و مردم رنجدیده را محکوم و به زندان می‌اندازند. آیا می‌شود ما منافع خودمان را بخطر بیندازیم! ملت ماییم و اگر امنیت ملی وجود داشته باشد باید امنیت ما مردم باشد که همیشه وارونه جلوه داده شده و تحت نام بخطر انداختن امنیت ملی ما را محکوم کرده اند. مگر می‌شود مردم برعلیه منافع خودشان اقدام کنند. چگونه است که منافع ما کارگران در دستان سرمایه داران و کارفرمایان و دولتیان قرار گرفته و خود مامزدبگیران از آن محرومیم  آنگاه بمحض خواستن حق وحقوقمان امنیت خودمان را بخطر می‌اندازیم ؟!

بر کسی پوشیده نیست که کارگران و مزد بگیران با خواست مطالباتشان  منافع سرمایه‌داران و کارفرمایان را  بخطر می‌اندازند و همیشه با حربه وارونه جلوه دادن‌ چنین تعریفی به اسم قانون ما را به زندان‌های طویل‌المدت و حکم قرون وسطایی شلاق محکوم می‌کنند. طبیعی است که هیچ انسانی که از تولیدات خود سهمی نصیبش نمی‌شود سکوت نخواهد کرد و برای گرفتن حقشان دست به  اعتراض، اعتصاب و تجمع می‌زنند.

▪طبیعی است من کارگری که جوانی و زندگیم را گذاشته‌ام تا بتوانم زندگی مناسبی داشته باشم در مقابل تحمیل فقر مفرط سکوت نخواهم کرد. طبیعی است که تعریف وارونه امنیت ملی را کسی برسمیت نمی‌شناسد. اگر چنین وارونگی که سالهاست بخورد ملت می‌دهید واقعی بود این‌همه اعتراض، اعتصاب و تجمع برای احقاق حق و حقوقمان وجود نداشت. گیرم که آقایان حاکم صدها نفر را هم تحت نام اخلال در نظم و به‌خطر انداختن امنیت ملی به زندان محکوم کنند جواب میلیون‌ها انسان گرسنه را که ماه‌ها دستمزدهای ۷ برابر زیر خط فقر را دریافت نکرده‌اند و با این‌کار باعث بالا رفتن آمار خودکشی، دزدی، فقر و فلاکت، کودکان‌کار، گورخوابی و اعتیاد در جامعه شده است را چگونه می‌دهند. جواب فریاد زدن مطالبات‌مان زندان و شلاق قرون وسطایی است؟ آقایان بجای پاسخ به مطالبات مردم صورت مسله را پاک می‌کنند با این تصور که با به بند کشیدن جمعی از معترضان می‌توانند مانع اعتراضات و تجمعات و اعتصابات جهت گرفتن حق و حقوقمان شوند. پیچیدن چنین نسخه‌ای کوچکترین پاسخی نخواهد گرفت بلکه ادامه چنین وضعی شرایط را روز به روز بغرنجتر می‌کند.

▪من حکم زندان و شلاق نسرین ونسرین‌ها را محکوم می‌کنم وخواهان آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان هستم.

*پروین محمدی:دست از آزار زندانی و خانواده آنان بردارید

تیتر اول روزنامه های امروز آزادی نجفی شهردار سابق و قاتل همسرش با قرار وثیقه بود

دو سه روز پیش نیز خبر فریدون احمدی و محمد عزیزی، نمایندگان زنجان و ابهر در مجلس که در روز ۳۰ مرداد به اتهام «اخلال در بازار خودرو»

با مصادیق

۱. تبانی در خرید ۶ هزار خودرو به صورت رانتی.

۲. تبانی در خرید چند صد کیلو طلا.

۳. همکاری با فردی که جزء ۱۵ نفر اول اخلالکننده در نظام اقتصادی با خرید ۳۰ هزار سکه است.

۴. ایجاد بحران در موضوع پوشک.

بازداشت شدند و بلافاصله با سپردن وثیقه آزاد شدند و در جلسه علنی روز سوم شهریور مجلس حضور داشتند.

اما دخترانم ندا ناجی و عاطفه رنگریز و مرضیه_امیری با ۱۲۰ روز به جرم شرکت در مراسم روز جهانی کارگر و خواهرم مریم محمدی با ۵۲ روز و اسرین درکاله با ۳۲ روز به جرم فعالیت در زمینه مطالبات زنان و شاپوراحسانی راد عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از ۳۱ روز به جرم پیگیری مطالبات خود و هم طبقه ایی هایش و .... در بازداشت موقت بدون تودیعه وثیقه قرار دارند

طبق معمول جامعه باید مصون از قاتل و دزد قرار بگیرد

اما در اینجا برعکس و وارونه است

دزد و قاتل آزاد و انسانهای شریف و آزاده که پیگیر مطالبات به حق خودشان هستند در زندان هستند و برای بالا دستی ها ناامن محسوب میشوند به همین جهت از آزادی موقت آنان با توجه به اتمام مرحله به اصطلاح تحقیقات موافقت نمیشود و کماکان در حبس هستند

من بارها به مسئولین قضایی پرونده خواهرم این سوال را مطرح کرده بودم

که چرا خواهرم را با وثیقه آزاد نمی کنید یعنی اینقدر می ترسید که حاضر به آزادی موقت آنان نیستید؟

اکنون با اتفاقات بالا که نمونه کوچکی هستند در دستگاه قضا

پاسخم را گرفتم

*راننده بازداشتی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه توسط پلیس راهور با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد

راننده بازداشت شده توسط پلیس راهور روز سه شنبه پنجم مرداد پس از سه روز بازداشت با تودیع وثیقه شصت و پنج میلیون تومانی از زندان فشافویه آزاد شد.

بنابر گزارشات متعدد از رانندگان خط هفت بی آر تی (میدان راه آهن - تجریش) بعد از ضرب و شتم و بازداشت راننده شرکت واحد و در پی متشنج شدن محیط، پلیس راهور مانع های مقابل اتوبوس ها را کنار کشیده است و نگران اعتراضات احتمالی رانندگان پس از وقوع این حادثه می باشد.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*رانندگان شرکت واحد در انتظار دریافت دو سال معوقات لباس فرم خود هستند

درحالیکه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هر سال می بایست دو دست لباس فرم به رانندگان بدهد اما لباس فرم رانندگان از ابتدای سال ۹۷ تاکنون داده نشده است. با این وجود مدیریت ناکارآمد شرکت واحد به رانندگان برای پوشیدن لباس فرم فشار می آورد. درحالی لباس فرم رانندگان داده نشده است که عدم پوشیدن لباس فرم برابر آئین نامه انضباطی شرکت واحد قصور راننده محسوب می شود و راننده را به دلیل نپوشیدن لباس فرم تنبیه انضباطی می کنند.

لباس فرم رانندگان سالیانه شامل دو دست پیراهن و شلوار، کمربند، یک جفت جوراب، یک جفت کفش و کاپشن برای فصل سرما می باشد.

یکی از درخواست های رانندگان در جریان اعتصابات و اعتراضات سال ۸۴ دریافت لباس فرم بود که با سازماندهی خود در سندیکا، رانندگان موفق شدند لباس فرم دریافت کنند. با توجه به اینکه از آن سال به بعد لباس فرم به رانندگان داده شده است مطابق قانون کار و مقررات مربوطه جزء مزایای مستمر محسوب می شود و کارفرما نمی تواند خودسرانه دادن لباس فرم رانندگان را قطع و یا از میزان داده شده کسر کند.

در حالیکه حسن سعیدی و سیدرسول طالب مقدم از اعضای سندیکا حق خود و دیگر کارگران را فریاد زده اند اما دستگاه قضایی در هماهنگی با نهادهای امنیتی با آسمان و ریسمان کردن برای این دو عضو سندیکا پرونده سازی کرده و برای آنها حکم سنگین شلاق زندان تبعید و محرومیت از فعالیت های کارگری و اجتماعی صادر کرده است تا به خیال خود کارگران را مرعوب و از پیگیری حقوق خود منصرف کند.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*حربه‌های مسئولین و مدیران وزارت نفت برای پایمال کردن حقوق کارگران

مسئولین و مدیران وزارت نفت برای خاک پاشیدن به چشم کارگران این صنعت و پایمال کردن حقوقشان منجمله جلوگیری ازافزایش حقوق کارگران صنعت نفت، تبدیل وضعیت کارگران ارکان ثالث و.....از حربه های گوناگونی بهره گیری می کنند.

حرف دل خیلی از کارگران صنعت نفت بنقل از یکی از کارگران:

در هر صورت هر بندی که برای افزایش حقوق کارگران تصویب و به مرحله اجرا در می‌آید با حذف کردن بندی دیگر و کسر مزایای آن اجازه افزایش حقوق کارگران زحمت‌کش را نخواهند داد.

 مسئولان دم از عدالت و اجرای قانون می‌زنند ولی تا می‌توانند حق کارگر را ضایع می‌کنند. چرا باید جلوی تبدیل وضعیت ارکان ثالث گرفته شود؟ قطعا جوابش روشن است چون دلالی از بین می‌رود و منافع برخی‌ها با رفتن پیمانکاران از بین خواهد رفت.

برای نمونه اگر قرار باشد درصدی مثلا بابت ماموریت به حقوق کارگری اضافه شود  به همان اندازه اضافه کاری را کم می کنند!

نمایندگان مجلس هم که فقط وعده می‌دهند.

*تجمع اعتراضی اهالی شهرستان ایوان  نسبت به واگذاری معدن سیاهگل مقابل استانداری ایلام

روز شنبه 9شهریور جمعی از اهالی شهرستان ایوان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به واگذاری معدن سیاهگل  دست به تجمع مقابل استانداری ایلام زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، به واسطه صدور مجوز بهره برداری از یک معدن به نام یک فرد ،نه تنها طبیعت بکر منطقه دستخوش تغییرات و دگرگونی منفی شده ،بلکه تنها راه ارتباطی ساکنین منطقه سیاحتی وکشاورزی نیز بلعیده شده واز حیز انتفاع ساقط شده است .

منطقه سیاهگل ایوان یکی از مناطق بکر طبیعی زیبا با چشمه های جوشان و پوشش گیاهی زیبایی است که درکنار آثار تاریخی موجود،آن رابه یکی از مناطق تفریحی وسیاحتی زیبا ومقصد گردشگری

تبدیل کرده است ،اما اینکه به دلیل واگذاری غیر اصولی یک معدن  ،طبیعت زیبا ومنحصر به فرد منطقه دستخوش تغییرشود  و به تخریب جاده ارتباطی بعنوان اموال عمومی مبادرت ورزند و خاک های مازاد نیز در بستر رودخانه زیبا ریخته شوند ،موضوعات مهمی است که بایستی مدنظر مسئولین ودستگاههای نظارتی قرار گیرد.

تجمع کنندگان می گویند ؛علیرغم پیگیری های مستمر و مراجعات مکرر به دستگاههای مرتبط وغیر مرتبط ،تاکنون نتیجه ملموسی برای جلوگیری از استمرار تخریب توسط بهره بردار معدن وتعطیلی آن حاصل نشده است.

در همین رابطه،مدیرکل صنعت معدن وتجارت استان ایلام گفت :واگذاری این معدن در سالهای پیش اتفاق افتاده و دارای مشکلات اساسی است .قبلا نیز طی نامه ای به منظور تعطیلی این معدن موضوع را  به وزارتخانه منعکس نموده ایم.

وی ادامه داد:پیرو نامه قبلی مکاتباتی داشته ایم اما متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است ،چرا که معتقدیم به دلیل مشکلاتی که این معدن دارد،استمرار فعالیت آن به صلاح نیست وبایستی تعطیل شود .ورود دادستان شهرستان ایوان بعنوان مدعی العموم به موضوع ضروری به نظر می رسد.

درهمین رابطه مدیر اداره کل راهداری استان  ایلام گفت: برداشت از معدن سیاهگل تخریب جاده ارتباطی این منطقه را به دنبال داشته وخسارت جدی به آن وارد نموده است .اما اداره کل راهداری موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگری نموده و پرونده ای نیز در همین زمینه در دادگستری مفتوح ومنتج به نتیجه مطلوبی نیز شده است .

وی افزود:در رسیدگی بدوی، مالک معدن به بازگردان جاده تخریب شده به وضعیت قبل و مواردی دیگر محکوم شده است که پس از قطعی شدن رای اعلام خواهد شد .

در حال حاضر بهره بردار نسبت به ساخت یک پل و ایجاد راه دسترسی مبادرت ورزیده و ارتباط در این مسیر برقرار است ،قطعا تا بازگشت راه ارتباطی به وضعیت اولیه  وآسفالت آن موضوع را دنبال خواهیم کرد.

‏*جان باختن یک کارگر 74ساله در آستانه اشرفیه براثر سقوط

صبح روز پنج شنبه 7شهریور،یک کارگر 74ساله حین کارتعمیر شیروانی یک ساختمان سه طبقه

واقع در خیابان نواب صفوی و ساختمان سقوط کرد وبراثراصابت سرش به زمین در دم جانش را ازدست داد.

*مرگ کارگر جوان درتهران براثر سقوط از ارتفاع

ظهر روز شنبه 9شهریور،یک کارگر20ساله اهل افغانستان حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت واقع در شهرک راه آهن تهران از ارتفاع 12 متری سقوط کرد ودر دم جان باخت.

*مصدومیت 3کارگر در زنجان براثرسقوط آسانسورو وخامت حال 2نفرشان

روز شنبه 9شهریور،3کارگر حین کاردر ساختمانی واقع درکوچه حاج نوروزلرزنجان مصدوم شدند وحال دونفرشان وخیم گزارش شده است.

*مصدومیت 2کارگر در کرج براثر ریزش دیوار حین گودبرداری

روز جمعه 8شهریور،2کارگرحدود 35ساله حین کار گودبرداری در بلوار شهرداری مهرشهر کرج

براثر ریزش دیواره خاک مدفون شدند که پس از خروجشان توسط آتش نشانان به بیمارستان انتقال یافتند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com