اخبار و گزارشات کارگری ۵ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 27, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ۵ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع کارگران کارخانه هپکو درمسیر راه آهن شمال جنوب برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی

- زنده باد همبستگی کارگران:

1-اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی فارابی دراعتراض به اخراج همکاران ،عدم ایجاد نظام هماهنگ پرداختها واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل

2- اعتصاب کارگران کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان در اعتراض به جمعی از همکارانشان

- تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات آذربایجان شرقی نسبت به اعدم اجرای کامل دستورالعمل‌ها و مقررات استخدامی وپرداخت نشدن مطالبات

- گزارشی ازتجمع  سه شنبه 5شهریور باز نشستکان مقابل نهاد ریاست جمهوری

- یکی از رانندگان شرکت واحد در حین انجام کار توسط پلیس ضرب و شتم و بازداشت شد

- آزادی رهام یگانه،فرید لطف آبادی وهیراد پیربداقی از زندان اوین

- بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی7 کارگر کارخانه اسوه ایران یکساله شد

- کارخانه گل‌بن سام تعطیل وکارگرانش به مرخصی اجباری اعزام شدند

- تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران نسبت به عدم تحویل زمین‌های خریداری شده  مقابل وزارت کار

- جان باختن یک کارگر جوان دربابلسربراثر سقوط از ارتفاع

*تجمع کارگران کارخانه هپکو درمسیر راه آهن شمال جنوب برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی

صبح روز سه شنبه 5شهریور، کارگران کارخانه هپکو برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شعلی ومعیشتی و بنمایش گذاشتن عزم راسخشان برای احقاق حقوق برحقشان دست به تجمع درمسیر راه آهن شمال جنوب در اراک زدند.

*زنده باد همبستگی کارگران:

1-اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی فارابی دراعتراض به اخراج همکاران ،عدم ایجاد نظام هماهنگ پرداختها واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل

روز سه شنبه 5شهریور، کارگران پتروشیمی فارابی برای اعتراض به اخراج همکاران ،عدم ایجاد نظام هماهنگ پرداختها واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل دست از کارکشیدند ودراین واحد تولیدی تجمع کردند.

 

کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند:مدیران شرکت به وعده های خود و همچنین تصمیمات اتخاذ شده در سال گذشته با محوریت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مبنی بر ایجاد نظام هماهنگ پرداختها و همچنین اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، عمل ننموده اند.

تجمع کنندگان همچنین خواهان برگشت بکار کارگران اخراجی این شرکت که با اتهاماتی ثابت نشده از ابتدای سال جاری اخراج شده اند، هستند.

لازم به ذکر است، علیرغم تصمیمات کمیسیون کارگری فرمانداری شهرستان ماهشهر شرکت مذکور از بازگشت بکار 12کارگراخراجی این شرکت، سر باز می زند.

2- اعتصاب کارگران کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان در اعتراض به جمعی از همکارانشان

کارگران کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان زیرمجموعه شرکت گسترش صنایع معدنی و فلزی کاوه پارس(هلدینگ صنایع معدنی بنیاد مستضعفان)واقع در مسجد سلیمان در اعتراض به جمعی از همکارانشان در اعتصاب بسر می برند.

به گزارش 4شهریوریک منبع خبری محلی،بدلیل اخراج نیرو های آزمونی و جذب نیرو های فامیلی در شرکت آلو منیوم مسجد سلیمان،باقی مانده کارگران اعتصاب کرده اند.

شرکت آلومینیوم مسجد سلیمان که دو سال پیش در تاریخ 6/6/96 از طریق آزمون اقدام به جذب نیرو کرده بود، این اواخر نسبت به اخراج همان نیروهای آزمونی خود اقدام کرده است و به جای آنها مدیران به جذب نیروهای دلخواه خود مشغول هستند.

و با توجه به اینکه در چند روز اخیر همه نیروها دست به اعتصابی دست جمعی زده اند کسی جوابگوی این سوء مدیریت صحیح نمی باشد.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات آذربایجان شرقی نسبت به اعدم اجرای کامل دستورالعمل‌ها و مقررات استخدامی وپرداخت نشدن مطالبات

صبح روز سه شنبه 5شهریور، بازنشستگان مخابرات استان آذربایجان شرقی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اعدم اجرای کامل دستورالعمل‌ها و مقررات استخدامی وپرداخت نشدن مطالبات مقابل مقابل اداره مرکزی مخابرات این استان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما خواستار اجرای کامل و دقیقِ دستورالعمل‌های استخدام سال 89 و همچنین پرداخت مطالبات معوق خود هستیم.

آنها با بیان اینکه تعداد بازنشستگان مخابرات آذربایجان شرقی حدود 500 نفر است، افزودند: از مسئولان می‌خواهیم همه دستورالعمل‌ها و مقررات را اجرا کنند.

*گزارشی ازتجمع  سه شنبه 5شهریور باز نشستکان مقابل نهاد ریاست جمهوری

ماباز نشستگان ایران ،درپی عدم رسیدن بمطا لبات خودامروز ،با عزمی راسخ وبا اتحاد،وهبستکی در مقابل ،نهاد ریاست جمهوری ودر کنار هم برای ،احقاق حقوق خود حضور پیدا ،کردیم.

ابتدا در ساعت 11یکی از بازنشستگان،علت حضور باز نشستگان را که همانا از بین رفتن صندوق ها وچپاول آنها و بیمه های نا کار آمد ورفتن بیمه ها بسمت خصوصی سازی وعدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری وچرا ساز مان بازنشستگی به صندوق بازنشستگی تبدیل گردید وحقو قهای زیر خط فقر وگرانی وتورم وخصوصی سازی مراکز درمان ومراکز آموزش و مراگز تولید ومحیط زیست منهدم شده ،سخنرانی نمود و روحانی را موردخطاب قرارداد که برای برون رفت از بخشی از معظلات باز نشستگان نیاز به متمم بود جه 98میباشد ودرادامه بیا ن داشت،ایران کشور ما ملک مشاع 80ملیون نفر است،نه ملک مفروض عد ه ای انگشت شماروبا شعار تا حق خودنگیریم/از پای نمی نشینیم سخنان خود را بپا یان رسانید وشعا رها شروع گردید.

- حقو قهای نجومی /فلاکت عمومی

- گرانی ،تورم /جواب بده روحا نی

- خصوص سازی/ملغا ءباید گردد

- متمم بودجه،متمم بودجه/اجراباید گردد

- فریاد ،فریاد/ازاین همه بیداد

- مجلس خیانت میکند/مجلس حمایت میکند

- تا حق خود نگیریم/از پای نمی نشینیم

وده ها شعار دیگر وسپس سخنرانان دیگر  در مورد مطالبان صنفی وعمومی مفصلابه سخنرانی پرداختند.

در ساعت 12 قطنامه خوانده شد وسپس با سردادن شعارهایی چون:

- متمم بودجه ،متمم بودجه/اجرا باید گردد

مشکل ما حل نشه/بزودی بر میگردیم

بسمت میدان پاستور راهپیما ئی را شروع وادامه دادیم.

*یکی از رانندگان شرکت واحد در حین انجام کار توسط پلیس ضرب و شتم و بازداشت شد

آقای زین العابدین معینی راننده خط ۷ بی آر تی، صبح روز یکشنبه سوم شهریور هنگام انجام کار توسط عوامل پلیس راهور ضرب و شتم و بازداشت شد. ایشان ابتدا به کلانتری ۱۰۵ منتقل و سپس با دستور قضایی به زندان فشافویه منتقل شده است.

شرح ماوقع از این قرار است که پلیس برای ممانعت از ورود موتور سوران به خطوط بی آر تی در نقاطی از مسیر موانعی متحرک قرار داده است. هنگام عبور اتوبوس، پلیس می بایست مانع را از مسیر بردارد تا مسیر اتوبوس برای عبور باز باشد. اما پلیس مسیر رو باز نمی کند و از آقای معینی که در مسیر شمال به جنوب در حرکت بود می خواهد با انحراف به چپ از کنار مانع عبور کند. پس از انحراف به چپ شدن آئینه اتوبوس آقای معینی با اتوبوسی که از مسیر جنوب به شمال و از مقابل در حرکت بود برخورد می کند و می شکند. وقتی آقای معینی نسبت به عدم باز کردن مسیر به پلیس اعتراض می کند توسط استور صمد فروغی ضرب و شتم می شود یکی از مسافران نیز که نسبت به عدم باز کردن مسیر توسط پلیس همچنین بازداشت راننده اعتراض کرده بود متاسفانه با دستور سرهنگ حاضر در صحنه بازداشت می شود و همراه آقای معینی در زندان فشافویه زندانی است.

سندیکای کارگران شرکت واحد پیش از این در کانال تلگرامی خود در گزارشی در مورد عدم باز کردن مسیر اتوبوس ها توسط پلیس اطلاع رسانی کرده بود و خواستار رفع مزاحمت پلیس برای رانندگان شده بود ولی متاسفانه مدیریت ناکارآمد شرکت واحد هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نداده است. معلوم نیست در جلسات مشترک پر هزینه مدیریت شرکت واحد با پلیس راهور که به منظور هماهنگی ها برای جابجایی مسافران در کلان شهر تهران برگزار می شود، چرا به مزاحمت های ماموران پلیس راهور برای رانندگان صحبت نمی شود و مشکلات رانندگان همچنان باقی است.

مدیریت ناکارآمد شرکت واحد اتوبوسرانی باید در این مورد پاسخگو باشد.

آقای معینی راننده زحمتکش بازداشتی باید فوری و بی قید و شرط آزاد و از ایشان به شکل موثر دلجویی گردد.

رانندگان نسبت به این بازداشت همکار خود بی تفاوت نخواهند بود و در صورت عدم آزادی همکار خود به اشکال مختلف نظیر کم کردن سرعت خود در مسیر، اعتراض خود را نسبت به بی عملی مدیریت ناکارآمد شرکت واحد همچنین رفتار نامناسب پلیس ابراز خواهند کرد.

راه حل پایان تجاوز به حقوق کارگران در محیط های کار، اتحاد و همبستگی کارکران و اعتراضات سراسری شان است.

*آزادی رهام یگانه،فرید لطف آبادی وهیراد پیربداقی از زندان اوین

عصر روز سه شنبه 5شهریور، رهام یگانه،فرید لطف آبادی وهیراد پیربداقی از بازداشت شدگان روز 12 مرداد98 همزمان با برگزاری دادگاه مرتبطین با اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه،از زندان اوین آزاد شدند.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی7 کارگر کارخانه اسوه ایران یکساله شد

با گذشت یک سال از زمان توقف فعالیت کارخانه اسوه ایران وضعیت شغلی 7 کارگر رسمی باقیمانده این واحد تولیدکننده لوح‌ دیگ‌های بخار و شوفاژ با بیش از 12 ماه حقوق معوقه معلوم نیست.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 5شهریور،با توقف فعالیت تولیدی این کارخانه از شهریور ماه سال 97، در حال حاضر 7کارگر رسمی این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند و آنها هنوز بابت 12ماه مزایای مزدی و 26ماه حق بیمه طلبکارند.

بر اساس این گزارش، کارفرمای اسوه ایران در شهریور ماه سال 97 با توقف فعالیت این واحد صنعتی، کارخانه و کارگران را رها کرده و در این بین فقط بخش کمی از مطالبات معوقه آنها را پرداخت کرده است.

کارگران در تشریح جزئیات معوقات بیمه خود گفتند: معوقات بیمه‌ای کارگران اسوه ایران از اردیبهشت ماه سال 96به تاخیر افتاده است.

به گفته این کارگران؛ وضعیت پیش آمده درحالی ادامه دارد که همه 7 کارگر این کارخانه با 25سال سابقه کار مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند اما چون کارفرما سهم 4 درصدی بیمه آنان را در مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخت نمی‌کند؛ امکان بازنشستگی برای آنها وجود ندارد. در عین حال این تعداد کارگر به دلیل بدهی‌های بیمه‌ای کارفرما به تامین اجتماعی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نشده‌اند.

طبق اظهارت کارگران؛ کارفرمای کارخانه اسوه ایران چند سال است حضور فیزیکی در کارخانه ندارد و کارگران  بدون پرداخت دستمزد رها شده‌اند.

آنها همچنین اظهار داشتند: اخیرا هم خبر فوت (علی محمد کاشفی) کارفرمای اصلی شرکت را شنیده‌ایم و فرزندان ایشان به عنوان وارث کارخانه هیچ دخالتی در امور شرکت نمی‌کنند.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که آنها هر روز در محل کار خود بدون انجام هیچ کاری حاضر می‌شوند و از این وضعیت که هر روز منتظر پرداخت بخشی از معوقات مزدی خود بمانند، خسته شده‌اند.

به گفته کارگران، وقتی به آنها مزدی داده نمی‌شود آنها ناچار برای تامین معاش خانواده‌های خود در خارج از ساعات کاری به انجام مشاغلی همانند کار در مزارع چغندر، گوجه و خیار و باغات انگور، بادام و مشاغل ساختمانی روی بیاورند.

به گفته کارگران؛ وضعیت کارگران اسوه ایران هر روز بد‌تر می‌شود.

آنها گفتند: باوجود اینکه به اداره کار شکایت کرده‌ایم و گهگاه اخبار مطالبات کارگران این کارخانه در بسیاری از رسانه‌ها منتشر می‌شود اما بعد از گذشت یک سال هنوز مسئولان؛ وضعیت کارخانه را به جهت بی‌اطلاعی؛ پیگیری نمی‌کنند.

*کارخانه گل‌بن سام تعطیل وکارگرانش به مرخصی اجباری اعزام شدند

از 14 مرداد ماه سال جاری، صنایع غذایی گل‌بن سام واقع در شهرک صنعتی شماره 2شهرستان نمین استان اردبیل تعطیل و25کارگرش به مرخصی اجباری فرستاده شدند.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران نسبت به عدم تحویل زمین‌های خریداری شده  مقابل وزارت کار

روز سه شنبه 5شهریور، اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران برای اعتراض نسبت به عدم تحویل زمین‌های خریداری شده در فاز 5 هشتگرد،  مقابل وزارت کاردرتهران تجمع کردند.

اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهرانبه خبرنگار رسانه ای گفتند: شهرداری هشتگرد بدون توجه به نقشه‌های قدیمی که نحوه تقسیم زمین‌های خریداری شده در فاز 5 هشتگرد را معین می‌کند قصد دارد در منطقه‌ای واقع در اطراف زمین‌ها که در حاشیه یک روخانه تعریف شده است، 38 قطعه زمین را به 1970 نفر اختصاص دهد.

آنها افزودند: قرار است که در این زمین‌ها بلندمرتبه‌سازی شود تا به خریداران زمین، واحدهای آپارتمانی تحویل داده شود.

خریداران زمین با بیان اینکه خواهان آن هستیم که تعاونی مسکن کارگران برق تهران یکبار تکلیف زمین‌ها را مشخص کند، گفتند: تعاونی مکلف به تعهداتش است و نمی‌تواند به خواست شهرداری یا هر نهاد دیگر مواضعش را تغییر دهد.

*جان باختن یک کارگر جوان دربابلسربراثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر 24ساله اهل شوشترحین کار در یک ساختمان درحال احداث در بابلسرسقوط کرد و بدلیل شدت جراحات و صدمات وارده در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com