تنش های ایران و آمریکا: سرمایه داری هرج و مرج و بربریت است

مطالب ترجمه شده
July 28, 2019

تنش های ایران و آمریکا: سرمایه داری هرج و مرج و بربریت است

غزه، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن... در چرخشی جهنمی از جنگهای امپریالیستی,  خاورمیانه را در بربریتی عمیق فرو برده است. این منطقه تجمع  زشت ترین نمودهای  سرمایه داری رو به انحطاط است. پس از ده ها سال بی ثباتی، تهاجمها، جنگ های "داخلی" و تمام انواع درگیری های مرگبار، ایران اکنون دوباره در معرض طوفان قرار گرفته است

در سال 2015، در طول سال های ریاست جمهوری اوباما ، ایران  با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، توافق نامه ای برای کنترل برنامه هسته ای خود امضا کرد. و این در مقابل لغو تحریم های اقتصادی که دهها سال کشور را فلج کرده بود, صورت گرفت. اما از زمانی که دونالد ترامپ به قدرت رسیده است، و توسط طرفداران آمریکایی خود، نخست وزیر اسرائیل و پادشاهی عربستان سعودی پشتیبانی می شود، اعلام کرد که آمریکا باید برای همیشه از این توافق نامه خارج شود او قبلا در ماه مه 2018  اعلام کرده بود که این بدترین توافق نامه در طول تاریح است. (1)

از آن به بعد شاهد تشدید تحریکات و تنشها در هر دو طرف معامله هستیم. ایالات متحده با تشدید مجدد تحریمها، رقص خود را آغاز کرد. یک سال بعد، ایران تهدید کرد که از تعهدات خود با افزایش دادن  سطوح اورانیوم غنی شده سرباز خواهد زد، که در مقابل  این تهدید یک سری از تحریمهای جدید راه اندازی شد، چند روز پیش از آن، ایالات متحده  به "نشانه تهدید جدی" ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن و تعدادی از بمب افکن های خود را به خلیج فارس فرستاد. از نظر نیورک تایمز , پنتاگون قصد دارد که حداقل 120000 سرباز اضافی در خاومیانه مستقر کند. ناو جنگی یو اس اس آرلینکتون(The USS Arlington) و سیستم دفاع هوایی پاتریوت در حال حاضر به تنگه هرمز که مسیر بسیار مهم برای انتقال تولیدات نفت به جهان می باشد فرستاده شده است

در 13 ژوئن، یک ماه پس از خرابکاری چهار کشتی جنگی در همان آبها, بعد از حمله به دو تانکر نروژی و ژاپنی، مجددا تنش افزایش یافت. با وجود انکار ایران و هر دو سخنگوی نروژی و ژاپنی, ترامپ ایران را متهم به ارتکاب این عمل کرد [2]. یک هفته بعد ایران به یک پهباد آمریکایی که متهم به پرواز در خاک ایران بود شلیک کرد. این بار ترامپ آن را تکذیب کرد وتنها  برای خنثی کردن هر گونه ضریه در آخرین لحظه,  بمب افکن های خود را بسیج کرد. و همه اینها با تحریکات و موجی از پرخاش ها ولفاظیها و تهدیدات جنگی همراه است.(3)

به نظر می رسد ترامپ، که دیگر از جنگ های "پاک" و "بشر دوستانه" نگران نیست، دوباره از استراتژی که او آنرا "حداکثر فشار" مینامد استفاده می کند, استراتژی که ناکارآمدی آن در مورد کره شمالی ثابت شده است. ارتش آمریکا در موقعییت حمله به ایران نیست. اما باید گفت که شرایط چرخش به سوی جنگ بتدریج آماده میشود:بدین ترتیب که  نیروهای هر دو کشور در دو طرف مرز آماده جنگ هستند و هر دو رژیم آمریکا و ایران رهبران  خیره سر و جنگ طلب دارد . و این استراتژی "حداکثر فشار" بیشتر از هر چیز شامل حداکثر خطر جنگ  میباشد.

تضعیف رهبری آمریکا

ترامپ میتواند مثل یک آدم قدرتمند نقش بازی کند اما این تنش ها واقعا تضعیف تاریخی رهبری آمریکا را نشان میدهد. در ماجراهای نظامی در عراق (1990 و 2003) و افغانستان (2001)، ایالات متحده برتری نظامی غیرقابل انکار خود را نشان داد، اما همچنین عدم قدرت خود در حفظ حداقل ثبات در منطقه را نشان داد و نتوانست متحدان غربی خود را ملزم سازد که به شکل بلوک سابق غرب در پشت او صف ببندند. این تضعیف قدرت در نهایت منجر به ناتوانی ایالات متحده در مشغول نگه داشتن نیروهای نظامی خود برای ادامه جنگ در سوریه شد وانرا به رقبای منطقه ای خود، به ویژه روسیه و همچنین ایران واگذار کرد.

بنابراین تهران توانست راهی نظامی از طریق عراق و سوریه به سوی همپیمانان تاریخی خود یعنی حزب الله در لبنان باز کند که باعث خشم رقیب اصلی عرب خود در منطقه،  یعنی عربستان سعودی و اسرائیل گردید, که پیش از این حملات هوایی علیه  موقعیت ایران در سوریه انجام داده بودند و به همان شکل، در یمن،  که نمایشی از جنگ واقعا وحشیانه است. ایران اعتبار عربستان سعودی، قدرت اصلی نظامی منطقه و ستون آمریکا در خاورمیانه را مورد اصابت جدی قراد داد.

در این زمینه، اوباما، رئیس جمهور پیشین در مذاکره خود با تهران قبول کرد که: ایالات متحده اجازه دهد که ایران در اقتصاد جهانی جایگاه خود را پیدا کند، به شرط آنکه تهران موافقت کند که بر جاه طلبی های امپریالیستی خود افسار بزند و بویژه برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد. اوباما استراتژی قدیمی بی ثبات کردن دولت دشمن از طریق باز نمودن درهای اقتصادی آن کشور  به خارج را در نظر داشت، بدین معنی که قدرت بورژوازی محلی بر مردم را تضعیف کند و با تشویق کردن مردم به شورش به ریشه کن کردن رژیم موجود بپردازد.

 ایلات متحده که هنوز در باتلاق افغانستان فرو رفته است و شدیدا تحت نظر مستقیم متحدان اروپایی خود قرار دارد, مجبور شد هر بیشتر منطق متحدان منطقه ای خود را مبنی بر به انزوا کشاندن ایران در نظر بگیرد. به همین دلیل است که اخیرا تعهدات خود را برای حمایت از اسرائیل و عربستان سعودی افزایش داده است: از جمله عرضه سلاح های عظیم به عربستان سعودی برای جنگ در یمن، شناخت بیت المقدس به عنوان پایتخت کشور یهودی، پشتیبانی ترامپ ازشاهزاده ای که جانشین پادشاه سعودی است پس از اینکه جمال خاشقجی.روزنامه نگار ترور گردید.

 اگرتصمیمات دشوار و چشمگیر ترومپ به نیازهای فوری تاکتیکی پاسخ دهند، این استراتژی قطعا به تشدید تضعیف رهبری ایالات متحده به طور کلی و هرج و مرج در خاورمیانه به طور خاص منتهی میشود.

خلقی" یا "مترقی"، بورژوازی هرج و مرج ایجاد میکند

اگر چه واضح است که هدف بورژوازی آمریکا سقوط رژیم آیت الله ها است، اما همچنان بر سر روش پیاده کردن آن اختلاف است. همراهان او تا حدی از جنگ طلبان افراطی مانند مشاور امنیت ملی، جان بولتون، گاوچرانی که میخواهد ابتدا شلیک کند و بعدا سؤال کند میباشند. بولتون پیش از این با حمایت شدید خود از حمله به عراق در دوران ریاست جمهوری بوش، اینرا نشان داده است. ایران و جاه طلبی های امپریالیستی ایران اکنون هدف او است. این همان چیزی است که شخص مسئول سیاست خارجی ایالات متحده در سال 2015 در نیویورک تایمز نوشت: «حقیقت ناخوشایند این است که تنها اقدام نظامی ... میتواند چیزی را که لازم است انجام دهد ...» ایالات متحده می تواند کاملا کار تخریب تاسیسات هسته ای را انجام دهد؛ اما تنها اسرائیل می تواند آنچه لازم است انجام دهد. چنین اقداماتی باید با حمایت شدید آمریکا از گروه های مخالف ایران برای تغییر رژیم تهران ترکیب شود. شما نمیتوانید بولتون را به دلیل عدم پیگیری عقاید خود و یا ریاکارانه بودن آن متهم کنید! او کلمه ای، ذره ای دلسوزی برای کسانی که زیر بمب های آمریکایی یا ایرانی قرار می گیرند ندارد. [4].

اما ابهامات و تصمیمات متضاد ترامپ، صرف نظر از اعمال بدون تفکر او، می تواند این واقعیت را توضیح دهد که بخشی از بورژوازی آمریکایی که بیشتر از ضعف ایالات متحده آگاه است، هنوز به روش های ماهرانه تر اوباما باور دارند. سه تن از نمایندگان کنگره جمهوریخواه تحت رهبری کوین مک کارتی، در هماهنگی با حزب دموکرات ، یک توافق نامه را امضا کرده اند و از دولت خواسته اند که به شیوه  "متناسب" در مورد  ایران اقدام کنند. اما "شیوه متناسب" که این سیاستمداران بورژوایی در مورد آن صحبت میکنند فقط مترادف با "مشکلات " پیچده تری است، زیرا ایالات متحده با یک معضل غیر قابل حل مواجه است: یا آنها تهاجم رقبای خود را تشویق میکنند بدون اینکه حمله ای مستقیم انجام دهند، و یا با اعزام سربازان خود هرج و مرج  بیشتری را ایجاد می کنند. در هر صورت هر چه که آنها انجام دهند، ایالات متحده ،مثل دیگر قدرت های امپریالیستی، نمیتواند از منطق و تناقضات نظامیگری فرار کند.

از قدرت های بزرگ تا باندهای متعصب، از قدرت های منطقه ای تا پادشاهان ثروتمند نفت، این کرکسان تشنه خون هستند. فقط نگران دفاع از منافع امپریالیستی کثیفشان هستند، آنها هیچ اهمیتی به اجساد کشته شدگان، پناهندگان بی شمار، شهرهای ویران شده، بدتختی و زندگی هایی که توسط بمب ویران میشوند، نمیدهند. تمام این برپا کنندگان جنگ کلمات راجع به صلح ، مذاکره و ثبات را استفراق می کنند، اما واقعیت وحشیانه ای که از اقدامات آنها حاصل می شود، نشانه گندیدگی کامل سیستم سرمایه داری است که همه آنها به آن خدمت می کنند.

نویسنده: E.G ,1.07.2019 نقل از سایت https://en.internationalism.org

مترجم : نسرین دانش 22-7-2019

زیرنویس:

{1} با توجه به چشم انداز  تسخیراغوا کننده  بازار جدید ، کشورهای دیگری که معاهده را امضا کردند، از جمله اروپایی ها، سعی کرده اند توافق با ایران را حفظ کنند. برای انتقام، ترامپ  تهدید کرده است که  شرکت هایی که تحریم جدید آمریکایی را نادیده بگیرند، مجازات کند، که به وضوح در مورد  جاه طلبی های اروپایی ها میباشد

 

{2}- در زمان نوشتن این مقاله باید خیلی محتاط بود که چه کسی منشاء این حمله مشکوک است. این امکان کاملا وجود دارد که ایران می خواسته یک پیام به ترامپ بفرستد اما با توچه به  سنت دستکاری" دمکراتهای بزرگ" در همه چیز مثل (پیدا کردن "سلاح های کشتار جمعی" درعراق)، نمی توان انکار کرد که ایالات متحده یا یکی از متحدان او, این پروژه  را با هدف افزایش تنش ها سازماندهی کرده اند .

{3} در زمان نوشتن، تنش ها همچنان ادامه دارد: تهران فقط اعلام کرد سطوح اورانیوم غنی شده  را به سطح توافق سال 2015 برده است و اسرائیل دوباره جایگاه ایران در سوریه  را بمباران کرده است.

{4}-" برای متوقف کردن بمب های ایران باید بر روی ایران بمب انداحت" The New York Times, 26 March 2015

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com