اخبار و گزارشات کارگری ٤ و ۵ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 27, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٤ و ۵ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات پایان خدمت مقابل سازمان برنامه و بودجه

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری ویژه

- ایجاد جو رعب و وحشت در بیمارستان آریای رشت بدنبال اعتصاب کارکنانش

- بلاتکلیفی 6 ساله کارگر معترض اخراجی معدن چادرملو برای بازگشت بکار

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه آب معدنی داماش علیرغم رفت وآمدها وعده و وعیدها

- عدم پرداخت ماه ها حقوق 100کارگرکارخانه سیمگون قزوین

- اعتراض دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی نسبت به تخلیه خوابگاه

- کشته و زخمی شدن 3کارگرکشاورزی دربابل براثر تصادف وانت حاملشان

*تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات پایان خدمت مقابل سازمان برنامه و بودجه

صبح روز شنبه 5مرداد ماه،جمعی از بازنشستگان فرهنگی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات پایان خدمت دست به تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه زدند.

بنابه گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی، تجمع کنندگان با بالا بردن دست نوشته هایی  ازجمله:

«فرهنگی میمیرد ذلت نمی پذیرد»،«پاداش بازنشسته حق مسلم ماست»و«پاداش فرهنگیان پرداخت باید گردد»خواسته هایشان را اعلام کردند.

بنابهمین گزارشات یکی از بازنشستگان حاضر درتجمع بر اثر فشارهای روحی حالش بهم خورد و به بیمارستان منتقل شد.

تجمع کنندگان درباره عدم پرداخت بموقع مطالبات پایان خدمتشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت که تنها امید ما برای سال‌های بازنشستگی و پیری است، ارزش آن را به شدت کاهش می‌دهد؛ با توجه به نرخ تورم، از ارزش واقعی پاداش، هر ماه که می‌گذرد، کاسته می‌شود و این، به ضرر ما بازنشستگان است.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری ویژه

روزشنبه 5مرداد، کارگران کارخانه قند فسا درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری ویژه تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مسئولین کارخانه گفته‌اند در 10 مرداد جلسه‌ای گرفته و تکلیف تعمیرات را مشخص می‌کنند.

 وی بابیان اینکه هنوز مشخص نیست که چه زمانی به کارمان برمی‌گردیم، گفت: آهن‌آلات و وسایل کارخانه در حال فروش است و مشخص نیست که با پول آن چه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بنا به واگذاری و فروش کارخانه است حداقل تکلیف حقوق ما را مشخص کنند، افزود: ما دغدغه حقوق معوقه خود را داریم که فرمانداری امروز از ما فرصت 48 ساعته برای پیگیری را گرفت.

درهمین رابطه:قوز بالای قوز کارگران کارخانه قند فسا

کارفرما قند فسا بجای متحقق کردن وعده اش مبنی بر پرداخت حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد کارگران کارخانه را تعطیل کرد.

قابل یاد آوری است که بدنبال اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه قند فسا درسال جاری،24تیرماه حقوق ماه فروردین  به کارگران پرداخت شد وکارفرما متعهد شده بود 31 تیرماه حقوق ماه های اریبهشت و خرداد را واریز کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کارخانه قند فسا و عدم پرداخت حقوق چندین ماهه کارگران آن در یک ماه اخیر بارها تیتر رسانه‌های استان شده  و خبرگزاری تسنیم نیز در چند گزارش به این موضوع پرداخت و تلاش کرد که صدای رسایی برای کارگران این کارخانه باشد.

کارگران این کارخانه از اسفندماه 97 حقوق خود را  دریافت نکرده و از فروردین ماه اعتراضات خود را در قالب تجمع مقابل فرمانداری فسا اعلام کردند تا اینکه پس از وعده و وعیدهای بسیار در تاریخ 24 تیرماه حقوق یک ماه پرداخت شد و طبق وعده مدیر کارخانه بنا بود مابقی در 31 تیرماه پرداخت شود.

بنابه گزارش رسانه ای شده،روز سه شنبه 31تیر نه تنها حقوق کارگران پرداخت نشد بلکه بنابه گفته کارگران کارخانه از امروز اول مرداد تعطیل شد.

درهمین رابطه رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان فسا گفت: مدیر کارخانه نامه‌ای به این اداره نوشته و اعلام کرده «از تاریخ 31 تیرماه کارخانه به علت تعمیرات تا اطلاع ثانوی تعطیل است».

*ایجاد جو رعب و وحشت در بیمارستان آریای رشت بدنبال اعتصاب کارکنانش

بدنبال اعتصاب  سه شنبه اول مرداد کارکنان بیمارستان آریا رشت+  دراعتراض به کاهش حقوق همزمان با انتخابات شورای اسلامی کار،ابتدا خبر اعتصاب را تکذیب کردند وسپس با راه اندازی جو رعب  و وحشت مبنی بر شناسایی کارکنان اعتصاب کننده برای اخراجشان از کارمیخواهند مانع اعتراضات کارکنان این واحد درمانی خصوصی برای احقاق حقوقشان شوند.

+اعتصاب  کارکنان بیمارستان آریا رشت  دراعتراض به کاهش حقوق همزمان با انتخابات شورای اسلامی کار!

صبح روز سه شنبه اول مرداد همزمان با انتخابات شورای اسلامی کار ،حدود 250نفر از کارکنان بیمارستان آریا رشت  دراعتراض به کاهش 500تا700 هزارتومانی حقوقشان دست از کار کشیدند.

یکی از کارکنان معترض این بیمارستان در گفتگو با خبرنگاری با بیان اینکه در ماه های اخیر بارها بدون دلیل از حقوق  کارکنان کسر می شد، افزود: در این ماه حقوق تمامی کارکنان بیمارستان بدون دلیل بین مبلغ 500الی 700 هزار تومان کسر شده است و هیچ نظارتی بر این وضعیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیش از یک سال است که کارانه و سایر مطالبات کارکنان نیز قطع شده است و هیچ پرداختی به کارکنان  انجام نمی شود. آنهم در شرایطی که بیمارستان تمامی مبالغ از جمع حق خدمات را از بیماران دریافت می کند اما یک ریال نیز به کارکنان پرداخت نمی شود.

یک منبع خبری محلی بنقل از یک منبع آگاه نوشت:امروز سه شنبه اول مردادماه انتخابات شورای اسلامی کار از ساعت 7 صبح با حضور نمایندگان اداره کار و دانشگاه و با حضور  کاندیدا کلید خورد.

در راستای تبلیغات کاندیداها در محل سالن کنفرانس بیمارستان جلسه گفتگوی خودجوشی بین بعضی کاندیداها و کارکنان جریان پیدا کرد.

*بلاتکلیفی 6 ساله کارگر معترض اخراجی معدن چادرملو برای بازگشت بکار

بهرام حسنی‌نژاد می‌گوید: منتظر ابلاغ نتیجه هیات حل اختلاف استان یزد برای بازگشت به کار هستم؛ او سال 92 اخراج شده است.

این کارگر معترض اخراجی معدن چادرملوروز شنبه 5مرداد  طی گفتگویی با خبرنگار رسانه ای، روند پرونده خود را با درخواست «بازگشت به کار» تشریح کرد.

او که در سال 92 بعد از اعتراضات کارگران چادرملو اخراج شده، شش سال است در انتظار صدور رای نهاییِ بازگشت به کار است.

حسنی‌نژاد می‌گوید: دوبار دیوان عدالت به نفع من رای داده؛ یک بار در سال 96 و یک بار دیگر در سال 97؛ براساس رای دیوان، هیات‌های حل اختلاف باید دوباره تشکیل جلسه بدهند که یک جلسه حل اختلاف یزد 19 خرداد برگزار شد و تصمیم‌گیری را به هیات حل اختلاف استان یزد واگذار کرد که هیات حل اختلاف استان یزد نیز 18 تیر تشکیل جلسه داد اما هنوز نتیجه را اعلام نکرده‌اند.

او با تاکید بر اینکه خواسته من براساس مواد قانون کار، بازگشت به کار است؛ افزود: امیدواریم این بار رای به نفع من صادر شود و بتوانم بعد از شش سال به کارم در چادرملو بازگردم.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه آب معدنی داماش علیرغم رفت وآمدها وعده و وعیدها

علیرغم رفت وآمدها وعده و وعیدها بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه آب معدنی داماش ادامه دارد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ5مرداد، کارگران کارخانه آب معدنی داماش با اشاره به اینکه پایان هفته گذشته اعضای هلدینگ گروه ملی به همراه  مدیر عامل  وچند تن از مسئولان شهرستان رودبار برای بررسی وضعیت کارخانه آب معدنی داماش به منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی داماش آمده بودند، افزودند: علیرغم وعده های داده شده برای راه اندازی خطوط جدید ، حضور این تعداد مسئول هیچ نتیجه‌ای  برای وصول مطالبات عقب مانده کارگران در پی نداشته است.

به گفته این کارگران، ماه گذشته (تیر ماه) گروهی از همکاران آنها در اعتراض به دست کم سه ماه معوقات مزدی تجمع برگزار کردند که نتیجه این اعتراض سه روزه پرداخت یک ماه و نیم از کل مطالبات کارگران بوده است.+

آنها همچنین از تصمیم کارفرما برای فروش 20 خودرو کامیونت حمل بار این واحد تولیدی با هدفِ پرداخت مطالبات عقب مانده کارگران، ابراز نارضایتی کردند.

کارگران آب معدنی داماش ، با بیان اینکه در مدت زمانی که در این کارخانه مشغول به کار هستیم، علیرغم چندین ماه مزد معوقه، زیان‌های مالی و روحی زیادی را برای نگهداری این کارخانه هم متحمل شده‌ایم، افزودند: سالهاست با تلاش شبانه‌روزی توانسته‌ایم با افزایش مشکلات اقتصادی کشور فعالیت تولیدی کارخانه را حفظ کنیم اما اخیرا کارفرما  قصد دارد برای پرداخت مطالبات عقب مانده کارگران وخرید چند دستگاه ماشین آلات، 20 کامیونت از مجموع 33 کامیونت حمل بار کارخانه را به فروش برساند.

به گفته آنها، این واحد  تولیدی دارای بهترین و پیشرفته ترین ماشین آلات تولیدی برای تولید آب معدنی است و تعداد  40کارگر همزمان با این دستگاه‌ها مشغول کارند و این نگرانی وجود دارد که با فروش این خودروها که هر کدام زمینه اشتغال حداقل دو نفر را فراهم می کند زمینه اشتغال و امنیت شغلی کارگران شاغل به خطر بیافتد.

کارگران با بیان اینکه همه ما کارگران کارخانه آب معدنی داماش مخالف فروش 20 دستگاه کامیونت حمل بار کارخانه هستیم، در ادامه افزودند: کارفرما در حالی قصد فروش این 20دستگاه کامیونت را دارد که کارخانه نیاز مبرم به این کامیونها برای جابجایی  وحمل آب معدنی دارد.

طبق اظهارات مسئولینی که اخیرا از کارخانه بازدید کردند قرار است در آینده ای نزدیک برنامه افزایش تولید و جذب نیروی کار اتفاق بیافتد، درنتیجه باید کارفرما  در آینده نزدیک همین کامیونهارا با چند برابر قیمت برای جابجایی آب خریداری کند.

طبق اظهارات کارگران این کارخانه، در حال حاضراین خودرو ها (33 دستگاه کامیونت در حد نو) چندین سال است به دلایلی در یکی سوله های  خالی  یکی از بنگاه های  تعطیل شده اقتصادی متعلق به بانک ملی در شهرک جمال آباد لوشان  بلا استفاده پارک شده اند.

کارگران آب معدنی داماش در خاتمه تصریح کردند: پیگیری  ما کارگران برای  جلوگیری از فروش اموال این  کارخانه و بروزرسانی مطالبات معوقه مزدی ادامه خواهد داشت.

+ خاتمه موقتی  اعتصاب  کارگران کارخانه آب معدنی داماش

روز یکشنبه 23تیرماه، کارگران کارخانه آب معدنی داماش درپی پرداخت یک ماه از سه ماه حقوق معوقه شان بطورموقتی به اعتصابشان پایان دادند.

قابل یادآوری است که،روز چهارشنبه 19تیر،کارفرما با تامین کمی مواداولیه از کارگران خواست برسر کاربرگردند ولی کارگران خواهان پرداخت حقوق عقب افتاد شان شدند وروز پنج شنبه 20تیرماه به اعتصابشان ادامه دادند.

پیش از این بتاریخ 15تیرماه، کارگران کارخانه آب معدنی داماش درباره اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی به خبرنگار رسانه ای گفته بودند: نزدیک به ۳۰ کارگر هستیم که در کارخانه آب معدنی داماش کار می‌کنیم اما در حال حاضر بابت سه ماه مطالبات مزدی طلبکاریم.

او در خصوص وضعیت تولید در کارخانه آب معدنی داماش، گفت: در حال حاضر شرکت آب معدنی داماش با تمام ظرفیت نیروی انسانی تولید ندارد به طوریکه کارگران این کارخانه به صورت تک شیف مشغول کارند.

وی افزود: از دیگر مشکلات کارگران آب معدنی داماش پرداخت نشدن حق بیمه تامین اجتماعی است.

به گفته وی، حدود یک الی دو ماه حق بیمه برخی کارگران آب معدنی داماش طبق استعلامی که از اداره تامین اجتماعی شهرستان رودبار گرفته‌ایم، پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ24تیر،این کارگران که دستمزد فروردین ماه خود را دریافت کرده‌اند، در ادامه اظهار داشتند: هنوز دو ماه مطالبت مزدی پرداخت نشده که مربوط به ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه است، از کارفرما طلبکاریم.

به گفته آنها، کارفرما روز گذشته وعده پرداخت یک ماه دیگر از مطالبات مزدی کارگران را در چند روز آینده داده است. بر همین اساس؛ تمامی کارگران از ساعت پایانی کار روز گذشته به کار خود بازگشته‌ و فعالیت تولیدی خود را از سر گرفته‌اند.

*عدم پرداخت ماه ها حقوق 100کارگرکارخانه سیمگون قزوین

6تا 12ماه حقوق100کارگرکارخانه سیمگون قزوین تولید کننده انواع شیر آلات و قطعات ریخته گری واقع در کیلومتر 3 جاده قزوین رشت پرداخت نشده است.

*اعتراض دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی نسبت به تخلیه خوابگاه

جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی به تصمیم مسئولان این دانشگاه در خصوص تخلیه خوابگاه‌های دانشجویی در فصل تابستان اعتراض کردند و حاضر به خروج از خوابگاه نیستند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،یکی از مسئولان دانشگاه بین المللی خمینی گفت: طبق روال سال های گذشته خوابگاه در فصل تابستان تعطیل است و فقط به دانشجویان دوره ی دکترای فنی ومهندسی که درحال گذراندن پایان نامه تحقیقاتی هستند و نیازمند امکانات آزمایشگاهی می باشند و نیز دانشجویانی که دارای شرایط خاص باشند خوابگاه داده می شود.

وی افزود: اما تحقیقات دانشجویان علوم پایه وانسانی، اینترنتی وکتابخانه ای است وما بخاطر هزینه های اقتصادی ( آب وبرق وفعال بودن آشپزخانه ) از ارائه خوابگاه به آنان معذوریم و باید خوابگاه را در فصل تعطیلات تابستان تخلیه کنند.

*کشته و زخمی شدن 3کارگرکشاورزی دربابل براثر تصادف وانت حاملشان

3کارگرکشاورزی براثر تصادف تراکتور و وانت پیکان حامل کارگران مزارع کشاورزی در یکی از محورهای روستایی شهرستان بابل، کشته وزخمی شدند.

سرهنگ علیرضا قدمی در تشریح این خبر، گفت: در این حادثه خودروی وانت پیکان حامل کارگران مزرعه کشاورزی در مسیر ارتباطی روستایی مرزون آباد به راهکلا با یک تراکتور که در این مسیر در حال تردد بود، برخورد کرد .

رئیس پلیس راه مازندران تصریح کرد: بر اثر این حادثه یکی از سرنشینان خودروی وانت پیکان در دم جان باخت و 2 نفر از سر نشینان دیگر این خودرو که همگی آنان در قسمت بار خودرو سوار شده بودند مجروح شده و با حضور عوامل امدادی به بیمارستان منتقل شدند .

رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به فعالیت کشاورزان در فصل برداشت محصولات کشاورزی به کشاورزان، توصیه کرد: از سوار کردن مسافر در قسمت بار خودرو و ماشین های کشاورزی خودداری کنند و حتما نسبت به نصب علائم هشداری و شبرنگ بر روی ماشین آلات کشاورزی خود اقدام کنند .

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com