اخبار و گزارشات کارگری ٣ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 25, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری رشت نسبت به کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقعش

- نامه سرگشاده صدها کارگر واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن دراعتراض به عدم اجرای طرح تجمیع قرارداد

- صدور قرار تعلیق تعقیب بمدت یکسال برای حسنا ویژه

- اتحادیه کارگری و مردمی برزیل از مقامات ایران درخواست پایان دادن به پیگردهای قضایی علیه بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و فعالین کارگری هفت تپه و آزادی آنها شد

- جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد احمد شاملو

- تجمع اعتراضی اهالی پردیس اهواز نسبت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه

- موسی قربانی کارگرپالایشگاه عسلویه قربانی 12ساعت کار روزانه در گرمای 50درجه

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری رشت نسبت به کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقعش

روز پنج شنبه 3مردادماه برای دومین روز متوالی+،کارگران خدماتی شهرداری رشت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقعش دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری رشت واقع در میدان گیل زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: قیمت مرغ، گوشت، برنج و سایر اقلام مورد نیاز معیشت گران شده و با این مبلغی که در ماه به عنوان حقوق دریافت می‌کنیم با سختی و شرمندگی در مقابل خانواده زندگیمان را سپری می‌کنیم.

وی با ابراز گلایه از عدم نظارت شهرداری رشت به نحوه برخورد شرکت‌های پیمانکاری با کارگران شهرداری افزود: رفتار بسیار زننده‌ای با ما دارند و انجام هر کار سخت و طاقت فرسایی را از ما مطالبه می‌کنند اما در زمان پرداخت حقوق ماهیانه به بهانه‌های مختلف حقوقمان را کاهش می‌دهند.

این کارگر رنجدیده شهرداری رشت با اذعان به اینکه از پاکبانان شهرداری رشت بیگاری می‌کشند، گفت: به غیر از مسؤولیت‌هایی که پیرامون رفت و روب و نظافت شهر بر عهده داریم از ما برای نظافت ورزشگاه‌ها، منازل و ویلای برخی از بستگانشان نیز بیگاری می‌کشند و می‌گویند اگر اعتراض کنید اخراجتان می‌کنیم.

+ تجمع کارگران خدمات شهری و فضای سبز شهرداری رشت در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

صبح روز چهارشنبه 2مرداد،جمعی از در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوق مقابل شهرداری رشت تجمع کردند.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،چند نفر ازکارگران حاضر درتجمع بنمایندگی از طرف همکارانشان با شهرداردر رابطه عدم پرداخت بموقع حقوق ومشکلات ناشی از آن با شهردار رشت گفتگو کردند.

درآخرین ساعات اداری امروز وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران شهرداری درآنیده نزدیک رسانه ای شد.

*نامه سرگشاده صدها کارگر واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن دراعتراض به عدم اجرای طرح تجمیع قرارداد

حدود 300کارگر واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن که تحت مسئولیت  شرکت پویش پژوهان صنعت  مشغول بکارند طی نامه ای سرگشاده بتاریخ 31تیرماه  خطاب به مدیرعامل راه‌آهن اعتراضشان را نسبت به عدم اجرای طرح تجمیع قراردادشان رسانه ای کردند.

قابل یاد آوری است که قرار بود جهت ساماندهی کارگران شرکتی در مشاغل عملیاتی سیر وحركت راه آهن و پیاده‌سازی نظام پرداخت مناسب، 18قرارداد سیر و حركتی مناطق راه‌آهن در قالب 3 قرارداد تجمیع ‌شود.

اما وعده طرح تجمیع قرارداد  درباره کارگران واحد تعمیرات لکوموتیوراه آهن کماکان اجرایی نشده است.

*صدور قرار تعلیق تعقیب بمدت یکسال برای حسنا ویژه

دادسرای اوین  برای حسنا ویژه از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کار مقابل مجلس قرار تعلیق تعقیب بمدت یکسال صادر کرد.

*اتحادیه کارگری و مردمی برزیل از مقامات ایران درخواست پایان دادن به پیگردهای قضایی علیه بازداشت شدگان روز جهانی کارگر و فعالین کارگری هفت تپه و آزادی آنها شد.

کانلوتا-سی اس پی(اتحادیه کارگری و مردمی برزیل)

به:

رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سید علی خامنه ای

رییس جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران- شورای عالی حقوق بشر

موضوع: درخواست در مورد زندانیان سیاسی

کانلوتا-سی اس پی، اتحادیه کارگری و مردمی برزیل، از مقامات ایران مصرانه درخواست بازنگری در موارد زیر را دارد:

تداوم حبس 9 شهروند ایرانی، شامل 4 زن که در رابطه با شرکت در تجمع مسالمت آمیز روز جهانی کارگر امسال در تهران بازداشت شدند و 5 فعال کارگری و روزنامه نگار که در ارتباط با اعتراضات مسالمت آمیز کارگران هفت تپه در جنوب غربی ایران در بازداشتند.

اقدامات سرکوبگرانه ضد سندیکایی علیه سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه که اعضایشان به دلیل فعالیتهای مسالمت آمیز و قانونی زیر فشارها و تعقیب قضایی هستند.

ما میدانیم که در اصول انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ حقوق شهروندی مانند حق تشکیل تجمعات مسالمت آمیز، تظاهرات و اعتصابات کارگری و همچنین حق تشکیل آزادنه اتحادیه ها و سازمانهای کارگری پیش بینی شده بودند، حقوق دموکراتیکی که در رژیم شاه به رسمیت شناخته نمیشدند.

ما همچنین آگاهیم که ایران زیر بار فشار تحریمهای غیرقانونی آمریکا است و این باعث تضعیف اقتصاد ایران و بدتر شدن شرایط زندگی کارگران شده است. ما معتقدیم که این بازداشتها و پیگردهای قضایی هم‌راستا با این تحریمهای جنایتکارانه در ضدیت با مردم ایران عمل می کنند.

بنابراین، ما از مقامات ایران میخواهیم به این پیگردهای قضایی علیه فعالین کارگری پایان دهند و 9 شهروند بازداشت شده با اسامی زیر را آزاد کنند:

آنیشا اسداللهی

عاطفه رنگریز

ندا ناجی

مرضیه امیری

اسماعیل بخشی

سپیده قلیان

امیرحسین محمدی فرد

ساناز الهیاری

امیر امیرقلی

با تشکر از توجه شما،

کانلوتا-سی اس پی

سائوپائولو، 23 جولای 2019(1 مرداد 1398)

ترجمه و باز انتشار از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد احمد شاملو

بار دیگر نیروهای امنیتی و انتظامی با قرق گورستان امامزاده طاهر کرج از برگزاری مراسم یادبود احمد شاملو جلوگیری کردند.

روز گذشته دوم مرداد نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو شاعر نامی و محبوب و عضو برجسته کانون نویسندگان ایران بود. به همین مناسبت کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که چند روز پیش منتشر کرد، نوشت: «در نوزدهمین سالگرد درگذشت شاعر بزرگ آزادی، مانند هر سال، دوم مرداد 1398 ساعت شش عصر، در گورستان امامزاده طاهر کرج، گرد هم می‌آییم تا مزارش را گلباران کنیم.» اما چند ساعت پیش از آن‌که اعضای کانون و دوست‌داران شاملو بر مزار او گرد آیند ماموران امنیتی و انتظامی، زن و مرد، مجهز و پرشمار درهای گورستان را بستند و بر درگاه‌ها ایستادند تا از حضور افراد بر مزار شاملو جلوگیری کنند. به همین نیز بسنده نکردند و جمعیت را که کم‌کم بر تعداد آن افزوده و پشت در انبوه می‌شد وادار کردند تا از گورستان دور شود کمی دورتر اما باز جمعیت گرد آمد، پوسترهایی که کانون نویسندگان ایران به مناسبت این روز منتشر کرده بود زیر صدای تهدیدآمیز ماموران و کنار توقیف گوشی‌هایی که گمان می‌کردند با آنها عکس و فیلم گرفته شده، توزیع شد؛ عکس گرفتن و فیلمبرداری برای شرکت‌کنندگان ممنوع بود اما چندین مامور لحظه به لحظه از اتفاق‌ها و حاضران عکس و فیلم می‌گرفتند که هم ابزار ایجاد هراس بود و هم امکانی برای شناسایی. فشار ماموران برای پراکنده کردن جمعیت ساعتی طول کشید و در این مدت صدای آهسته‌ی خواهش‌شان به فریاد بلند تهدیدآمیز انجامید. در چهارسال اخیر که بستن درها و ممنوعیت ورود اعضای کانون و دوست‌داران شاملو را بر فشارها و ممنوعیت‌های سابق افزوده‌اند نخستین بار بود که در این مراسم کسی بازداشت نشد. دقیق‌تر این‌که تا تنظیم این متن گزارشی از بازداشت کسی نرسیده است. بار دیگر حاکمیت موفق شد برنامه‌ی بزرگ‌داشت شاعری محبوب و روشنفکری پیشرو را به‌هم بزند. اما "موفق" کیست؟ "موفقیت" چیست؟ برای پاسخی روشن خوب است کمی – فقط کمی- تاریخ واقعی را ورق بزنیم.

*تجمع اعتراضی اهالی پردیس اهواز نسبت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه

روز چهارشنبه 2مرداد، همزمان با مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب در پردیس اهواز، جمعی از اهالی منطقه با تجمع وبرافراشتن پلاکاردهایی اعتراضشان را نسبت به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 3مرداد،به گفته یکی از ساکنان، در محلی که قرار است پروژه احداث شود با هزینه شخصی مردم منطقه نهال کاشته شده و از طرفی با توجه به این که منازل مسکونی و مدارس در جوار این مکان هستند، اجرای چنین پروژه‌ای می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

*موسی قربانی کارگرپالایشگاه عسلویه قربانی 12ساعت کار روزانه در گرمای 50درجه

برادر کارگری که  روزشنبه بیست ونهم تیرماه بر اثر ایست قلبی هنگام کار در شهرستان عسلویه فوت کرد، روایت تلخی از مرگ برادرش دارد. او می گوید: برادرم کاملا سالم و سرحال بود اما او به خاطر خانواده اش مجبور بود 12 ساعت در گرمای 50 درجه کار کند. او قربانی شرایط طاقت فرسای محیط کارش شد.

نامدار رضایی برادر کارگر پیمانکار تعمیرات مکانیک سرویس پالایشگاه چهارم و پنجم شهرستان عسلویه که روز بیست و نهم تیرماه فوت کرد در گفت و گو با خبرنگاررسانه ای درباره این حادثه گفت: برادرم "موسی" 35 ساله بود؛ جوانی سالم و تندرست که به علت گرمای بالای 50 درجه در حین انجام کار در شهرستان عسلویه دچار ایست قلبی شد و فوت کرد.

رضایی افزود: برادرم را در همان لحظات اول بجای اینکه به درمانگاه برسانند به داخل یکی از کانکس ها برده و آب یخ به او دادند که گویا همین باعث شوک و ایست قلبی‌اش شده و زمانی او را به درمانگاه می رسانند که دیگر کار از کار گذشته بود.

برادر کارگر متوفی ادامه داد: نمی‌دانم این حرف ها به گوش مسئولان می رسد یا نه . ما مردم بدبخت دردمان را از هر طرف که بنویسند درد است. مسئولان از کارگر فقط انتظار کار دارند بدون اینکه شرایط ایمن و مناسب کار را فراهم کنند. برادرم به خاطر این جانش را از دست داد که مجبور بود در گرمای بالای 50 درجه به مدت 12 ساعت کار کند. آیا مسئولان خودشان حاضرند در چنین شرایطی کار کنند؟

وی گفت: برادرم بخاطر گذران زندگی خود و خانواده اش مجبور بود در آن شرایط سخت کار کند و نان آور خانواده اش باشد چرا که یک دختر 10 ساله و یک پسر 2 ساله دارد و حالا هر دوی آنها در کودکی یتیم و بی‌سرپرست شده اند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com