اخبار و گزارشات کارگری ٢ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 24, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه باختر بیوشیمی کرمانشاه نسبت به بلاتکلیفی شغلی با تجمع مقابل استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه

- تجمع کارگران خدمات شهری و فضای سبز در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

- تجمع  اعتراضی معلمان حق‌التدریس شادگان نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان

- تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه بادی منجیل نسبت به کاهش حقوق

- کارگران معترض شهرداری منجیل بجای پرداخت مطالباتشان تهدید به اخراج از کار شدند

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:احظار فرزانه زیلایی، وکیل کارگران هفت تپه!

- تحریم ملاقات ندا ناجی و اعتصاب غذای سپیده قلیان دراعتراض به بد رفتاری ماموران زندان قرچک ورامین با والدین زندانیان

- نیما ویژه از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس به دادگاه  انقلاب تهران احضارشد

- درخواست "کلکتیو سندیکاهای کارگری فرانسه" از مقامات ایران برای آزادی و رفع تعقیب و فشار بر "بازداشت شدگان روز جهانی کارگر" و "بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه"

- پروین محمدی : تلاش روحانی جهت مجانی کار کردن کارگران

- ذره ذره آب شدن کارگران استان هرمزگان حین کار درهوای گرم وشرجی فصل تابستان

- جان باختن  یک کارگر پالایشگاه بیدبلند 2بهبهان حین کاربر اثر سقوط از ارتفاع

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه باختر بیوشیمی کرمانشاه نسبت به بلاتکلیفی شغلی با تجمع مقابل استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه

روز سه شنبه اول مرداد، کارگران کارخانه باختر بیوشیمی کرمانشاه درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی دست به تجمع مقابل استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: شرکت باختر بیوشیمی با سابقه کار 30 ساله در شهرستان کرمانشاه حدودا 5 سالی است که با مشکل قیمت گذاری دارویی از سوی سازمان غذا و دارو کشور مواجه است و به همین دلیل شرکت توان تولید دارو را ندارد.

وی افزود: کارگران شرکت برای حل این مشکل روزسه شنبه اول مرداد مقابل ساختمان استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان کرمانشاه تجمع کردند.

وی ادامه داد: به دنبال این تجمع، معاون سیاسی استانداری کرمانشاه در جمع کارگران معترض حاضر شد و از آنها مهلت خواست و قول مساعد داد که استاندار این موضوع را از طریق وزارت بهداشت پیگری خواهد کرد.

قابل یاد آوری است که پیش ازاین بتاریخ17تیرماه سال جاری کارگران کارخانه باختر بیوشیمی واقع در کرمانشاه،کیلومتر 8 جاده سنندج به تهران سفر کرده وبا برپایی تجمع مقابل ساختمان دیوان عدالت و وزارت بهداشت اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی بنمایش گذاشته بودند.

*تجمع کارگران خدمات شهری و فضای سبز در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

صبح روز چهارشنبه 2مرداد،جمعی از در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوق مقابل شهرداری رشت تجمع کردند.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،چند نفر ازکارگران حاضر درتجمع بنمایندگی از طرف همکارانشان با شهرداردر رابطه عدم پرداخت بموقع حقوق ومشکلات ناشی از آن با شهردار رشت گفتگو کردند.

درآخرین ساعات اداری امروز وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران شهرداری درآنیده نزدیک رسانه ای شد.

*تجمع  اعتراضی معلمان حق‌التدریس شادگان نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان

روز سه شنبه اول مرداد، معلمان حق‌التدریس شادگان جهت بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت  برای باری دیگر دست به تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ2مرداد،تجمع کنندگان خواستار استخدام رسمی در آموزش و پرورش هستند و می‌گویند ظرفیت‌های جدید جذب، بایستی به ما که سالها سابقه تدریس داریم، اختصاص یابد.

*تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه بادی منجیل نسبت به کاهش حقوق

روز چهارشنبه 2مرداد، کارگران نیروگاه بادی منجیل  برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به کاهش حقوق دست به تجمع مقابل نهادهای قدرتی در شهرستان زدند.

منبع  اصلی خبر وتصویر:شبکه های اجتماعی محلی

*کارگران معترض شهرداری منجیل بجای پرداخت مطالباتشان تهدید به اخراج از کار شدند

پس از گذشت ده روز وعده فرمانداری رودبار مبنی برپرداخت مطالبات نه تنها حقوق کارگران شهرداری منجیل پرداخت نشده است بلکه کارگران معترض را تهدید به اخراج از کارکردند.

یکی از کارگران خدماتی شهرداری منجیل روز چهارشنبه2مرداد طی گفتگوبا رسانه ای از عدم واریز دستمزدش خبر داد و گفت: قرار بود بعد از گذشت 48ساعت پول ما را پرداخت کنند ولی با گذشت نزدیک به ده روز هنوز هیچ واریزی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر به این پول احتیاجی نداشتیم هیچ وقت اعتراض نمی‌کردیم. با وجود اینکه مسئولان شهرستانی وضعیت ما را می‌دانند ولی هیچ اهمیتی به ما نمی‌دهند. تماس هم که می‌گیریم مرتبا وعده می‌دهند.

این کارگر معترض اضافه کرد: از ترس اخراج قدرت اعتراض دوباره نداریم چراکه مرتبا تهدید می‌شویم.

وی  تاکید کرد: با به پایان رسیدن تیرماه؛ یک ماه دیگر به مطالباتمان اضافه شد.

خاطر نشان می شد که روز شنبه 22تیر، کارگران شهرداری منجیل دراعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق ماه های فروردین،اردیبهشت وخرداد،یکسال سنوات وعیدی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع  مقابل ساختمان اداره کار رودبار واقع در میدان تکاوران شهر منجیل زده بودند.

درهمان تاریخ،کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای  گفتند : در سال جاری چندین بار پیگیر مطالباتمان شده‌ایم. هر بار مسئولان شهری وعده پیگیری پرداخت مطالبات معوقه ما را می‌دهند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کارگران همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری منجیل  که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در سطح شهر مشغول کارند،افزودند: پیمانکار علارغم اینکه یک سال سنوات و عیدی سال 97 کارگران را پرداخت نکرده، دستمزد ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری را به صورت علی‌الحساب ماهیانه 700هزار تا یک میلیون تومان پرداخت کرده است.

آنها گفتند: ما هنوز حقوق خرداد ماه خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌ایم.

بدنبال تجمع کارگران معاون سیاسی فرماندار رودبار در تماس تلفنی با محمدحیدری (سرپرست اداره کار) اعلام کرد معوقات کارگران معترض طی 48 ساعت آینده پرداخت خواهد شد.

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:احظار فرزانه زیلایی، وکیل کارگران هفت تپه!

تنها یک هفته مانده به جلسه دادگاه کارگران هفت تپه،فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه به دادسرا احضار شد.

جلسه دادگاه جهت رسیدگی به پرونده کارگران شرکت  کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و فعالان کارگری  دوازدهم مردادماه در شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار خواهد شد .

در حالی که  یکهفته به تاریخ برگزاری جلسه دادگاه باقی مانده است .بار دیگر جهت اعمال فشار وتهدید،

فرزانه زیلابی وکیل کارگران  به عنوان متهم،به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اهواز احضار شد.

حال آنکه فقط  وظیفه وکالتی خود را انجام داده است.

گفتنی است این وکیل دادگستری ،پیش از این  از سوی دادسرای شوش نیز احضار شده بود.

در این پرونده فرزانه زیلابی وکیل کارگران نیشکر هفت تپه آقایان علی نجاتی( عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه)،اسماعیل بخشی (سخنگو و عضو مجمع نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه) و محمد خنیفر (کارگر هفت تپه) می باشند.

 وکالت فعالین کارگری موسوم به هیٸت تحریریه  نشریه دانشجویی گام را    امیر رٸیسیان،حسین تاج و نعمت احمدی بر عهده دارند. و سید جمال الدین  حیدری منش ،وکیل سپیده قلیان می باشد.

سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه،هر گونه اعمال فشار بر وکیل کارگران .خانم فرزانه زیلابی. را محکوم می نماید و خواهان آزادی بی قید و شرط کارگران  و فعالان کارگری بازداشت شده که  چندین ماه، بدون علت قانونی ، در بازداشت بسر می برند، می باشد.

۲  مرداد  ۹۸

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

*تحریم ملاقات ندا ناجی و اعتصاب غذای سپیده قلیان دراعتراض به بد رفتاری ماموران زندان قرچک ورامین با والدین زندانیان

ناجی، از بازداشت شدگان روز کارگر در اعتراض به رفتار پرسنل زندان قرچک ورامین با مادر و پدر سپیده قلیان و دیگر خانواده‌هایی که برای ملاقات به زندان قرچک مراجعه می کنند، در نامه ای به رئیس زندان اعلام کرد که تا زمان اجرای اصل تفکیک جرائم و انتقال به زندان اوین، با خانواده خود ملاقات نخواهد کرد.

سپیده قلیان هم از روز سه شنبه اول مرداد،در اعتراض به رفتار مسئولین با وی و پدر و مادرش و همچنین جابجایی های متعدد وی بین زندانهای مختلف و در زمان بازداشت تا زمانی برگزاری جلسه دادگاه دست به اعتصاب غذا زده است.

*نیما ویژه از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر مقابل مجلس به دادگاه  انقلاب تهران احضارشد

روز چهارشنبه 2مرداد،نیما ویژه طی ابلاغیه ای برای تاریخ 13مرداد جهت رسیدگی به اتهامش مبنی بر اخلال در نظم و آسایش عمومی به دادگاه انقلاب تهران احضار شد.

منبع اصلی خبر:توئیتر نیما ویژه

*درخواست "کلکتیو سندیکاهای کارگری فرانسه" از مقامات ایران برای آزادی و رفع تعقیب و فشار بر "بازداشت شدگان روز جهانی کارگر" و "بازداشت شدگان مرتبط با اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه"

آيت‌الله سید علی خامنه ای

رهبر جمهوری اسلامی ایران

دفتر رهبری

تهران، ایران

پاریس ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹  

آقای رهبر

با گذشت دو ماه از تجمع آرام روز کارگر در مقابل مجلس در تهران، فشار بر زنان و مردان دستگیر شده همچنان ادامه دارد. از پنجاه نفر دستگیرشده که اکثریت آنان با قرار وثیقه و کفالت بطور موقت آزاد شده بودند اکثرا به دادگاه احظار شده و تحت فشار قرار دارند.

بیش از یک ماه است که بازجویی های خانم ها عاطفه رنگریز، ندا ناجی، مرضیه امیری و آنیشا اسدالهی خاتمه یافته است. این افراد، برابر قانون و رویه جاری قضایی، باید آزاد می شدند اما متأسفانه آن ها  کماکان در زندان به سر می برند. خانم ندا ناجی به واسطه جراحات ناشی ازضرب و شتم در زیر  شکنجه به بهداری زندان منتقل شد.

اسماعیل بخشی کارگر عضو سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، همچنان زندانی است. او شدیدا زیر فشار است تا ادعاهایش در مورد شکنجه شدنش در زندان را پس بگیرد. سپیده قلیان دانشجوی مبارز در وضعیت مشابه ای قرار دارد.

همچنین روزنامه نگاران ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیر حسین محمدی فرد از ماه ژانویه ۲۰۱۹ خودسرانه و بدون دسترسی به وکیل مدافا در زندان به سر می برند.  اتهامات آن ها عمدتا عبارتند از «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب» و «عضویت در یک گروه با فعالیت علیه امنیت ملی». این اتهامات علیه این روزنامه نگاران مستقیما مربوط می شود به پوشش خبری تجمعات اعتراضی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در رابطه به خواست پرداخت مطالبات معوقه و اعتراض به بدی شرایط کار توسط آن ها. به واقع این روزنامه نگاران در رابطه با حق آزادی بیان، حق آزادی انجمن و جلسه به وظیفه اشان عمل کردند.

ما سازمان های سندیکایی فرانسوی امضا کننده این نامه با تمام نیرو این اعمال سرکوبگرایانه غیرقابل تحمل را قویاً محکوم می کنیم. از رژیم ایران می خواهیم که به پیمان های بین المللی که دولت ایران امضا کرده احترام بگذارد.

ما خواهان آزادی بدون قید و شرط  و فوری همه سندیکالیست ها، روزنامه نگاران و فعالین زندانی، و توقف هرگونه سرکوب هستیم.

سلام های محترمانه ما را بپذیرید.

با تقدیم احترامات

کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س. اف. د. ت)                                                 کنفدراسیون عمومی کار (س. ژ. ت)

کنفدراسیون متحده سندیکایی(اف. اس. او)

اتحاد سندیکایی همبستگی( سولیدر)

اتحاد ملی سندیکاهای مستقل(او.ان. اس. آ)                                                  

 رونوشت به:

آقای حسن روحانی، رئیس جمهور

آقای ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه

سفیر ایران در پاریس

ترجمه و باز انتشار از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*پروین محمدی : تلاش روحانی جهت مجانی کار کردن کارگران

آقای روحانی می فرمایید که در ژاپنِ بعد از جنگ جهانی ، مزدبگیران بعد از اتمام ساعات کاری رسمی ۴ الی ۵ ساعت مجانی کار می کردند تا کشورشان بازسازی شود و در ادامه میگویید موقع آن است که کارگران و مزدبگیران ما هم در ایران همانند ژاپنِ بعد از جنگ جهانی ۴ یا ۵ ساعت مجانی کار کنند آن هم برای بازسازی شرایطی که شما دولتیان و مسئولین به وجود آورده اید.

آقای روحانی خودتان دارید اعتراف میکنید که شما گردانندگان جامعه به گونه ایی کار کرده اید که شرایط تحمیل شده به زندگی ما همانند یک کشور جنگ زده است که مصیبت از هر گوشه آن فوران می کند.

در ضمن باید بگوئیم ما کارگران و مزدبگیران ایران یک عمر است که مجانی برایتان کار کرده ایم.

آیا تصور میکنید تاکنون برای کار کردن ما کارگران مزدی پرداخت کرده اید ؟!!!

مزدی که در هیچ سالی با هزینه هایی که شما برای اداره زندگیمان رقم زده اید همخوانی نداشته و ندارد و همیشه چهار پنج برابر زیر خط فقر دستمزد تعیین کرده اید.

دستمزدی که با عدم پرداخت به موقع آن و تاخیر چندین ماهه از ارزش ناچیزش به کرات کاستید.

با ایجاد تورم بی وقفه و مداوم در طی این چهل سال  چندرغازی که بعنوان دستمزد پرداخت کردید را هر لحظه بی ارزش تر از لحظه پیش کرده و روز به روز توان خرید و ادامه حیات ما را به صفر نزدیک تر کردید.

بطوری که اکنون از زبان نمایندگان انتصابی خودتان در شورای کار گفته میشود هزینه زندگی به هفت میلیون در ماه رسیده است در صورتی که مزدی که برای ما در نظر گرفته اید یک میلیون و پانصد هزار تومان است و این یعنی پنج برابر کمتر از  هزینه های زندگی.

یعنی کار یک ماه کارگر برای تأمین معاش شش روز.

تا بحال با خود گفته اید که  با این دستمزد،  تأمین معاش ۲۴ روز دیگر از ماه را باید چگونه به دست بیاوریم!؟

با گسترش قراردادهای موقت و شرکتهای پیمانکاری و عدم امنیت شغلی در ارزان تر کردن قیمت کار ما کارگران کوشیدید و حالا هم در زمان بازنشستگی، صندوق های بیمه ایی را به تاراج برده اید و به ورشکستگی کشانده اید و بدهی های چند صد هزار میلیاردی برای صندوق های بیمه ایی که متعلق به ما کارگران و بازنشستگان است به جا گذاشته اید و به فکر حراج باقی مانده سرمایه صندوق افتاده اید و فتوا داده اید که مجانی هم که شده کارخانجات شستا را واگذار کنند.

اکنون باز به دنبال خالی کردن آخرین شیره جانمان هستید و میخواهید به طور رسمی مزد ندهید؟!!!

بعد از این همه چپاول در حق ما کارگران بهتر است این فرمایشات را برای خود و دیگر مسئولین بکار برید که بعد از چهل سال شوکت و عزت و پروار شدن به فکر جبران شرایط جهنمی باشند که برای این جامعه رقم زده اند.

۲ مرداد ۹۸

پروین محمدی نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران  و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران

*ذره ذره آب شدن کارگران استان هرمزگان حین کار درهوای گرم وشرجی فصل تابستان

در این هوای گرم و طاقت فرسای استان هرمزگان که دما و شرجی هوا به بالای 40 درجه سانتیگراد می رسد و به خرماپزان معروف است، کارگرانی هستند که پای کوره های ذوب فلزات و یا مستقیم زیر نورآفتاب گویی ذره ذره ذوب می شوند.

کارگرانی که با وجود تحمل سختی‌ها و مشقت‌های فراوان مجبورند در این استان ساحلی روزانه بین 10 تا 16 ساعت کار کنند و با وجود درد و رنج و اندک درآمد کارگری، خدا را شاکر باشند.

اگر شغلی در روستا داشتم مجبور نبودم پای کوره کار کنم

مجتبی کارگر شرکت فولاد است، پای کوره‌های ذوب فلزی کار می‌کند، تازه داماد است، می‌گوید در روستایمان برای جوانانی مثل بنده کار پیدا نمی‌شود مجبور شدم به شهر بیایم تا بتوانم زندگی ام را بچرخانم.

در شهر مستاجرم؛ اجاره‌های خانه بسیار سنگین است، تاکنون به خاطر گرانی اجاره خانه، چند بار جابجا شده‌ام؛ ا گر در روستایمان کار بود مجبور به تحمل این همه سختی نبودم.

صورتش از گرما و داغی کوره‌های فلزی زخم شده بود، می‌گفت پشتم از گرما و حرارت کوره جوش‌ها و تاول‌های قرمز بیرون زده است.

ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کردم، پمادی تجویز کرده که نه تنها بهتر نشدم بلکه بدتر هم شده است. بار دیگر به متخصص پوست رفتم، پزشک گفته حرارت کوره بدنت را سوزانده هر چند ویزیت و داروهایش گران است اما اکنون بهتر شده‌ام.

هر روز حمام آفتاب می‌گیرم

عرق کرده، سر و صورت و حتی بدنش خیس خیس شده بود انگار آب تنی کرده باشد، هر لحظه با دستمال روی گردنش، عرق‌هایش را خشک می‌کرد می‌گفت هوا بس ناجوانمردانه گرم است، هر روز زیر نور خورشید حمام آفتاب می‌گیریم، گرما کلافه مان کرده اما مجبوریم در این هوای گرم و شرجی کار خود را ادامه دهیم.

صادق کارگر فضای سبز شهرداری است؛ می‌گوید از ساعت 6 صبح بعد از نماز با پای پیاده به محل کار می‌روم و تا ساعت 2 بعد از ظهر مشغولم، گاهی هم شیفت شب به پستم می‌خورد که از ساعت 10 شب تا ساعت 6 بامداد در محل کارم و بعضاً در شب معتادان متهاجر به سراغمان می آیند و ما را با سلاح سرد تهدید می‌کنند.

هزینه‌های زندگی برایم کمرشکن است، با داشتن قسط وام، بدهی، اجاره خانه و قرضی مغازه مجبورم در این هوای گرم تابستان کار کنم تا شکم زن و بچه ام را سیرکنم هرچند که پیمانکاران شهرداری هر وقت عشق شان کشید آن هم بعد از چند ماه تنها حقوق یکماه را می‌دهند..........

علی شاطر نانوایی است، 2 شیفت کار می‌کند، از ساعت پنج صبح تا ساعت 12 ظهر و بعد از ظهرها نیز از ساعت 4یا 5 تا پاسی از شب دست به کار می‌شود تا نانی سر سفره مردم بیاورد.

پای تنور داغ، نان را از تنور جدا می‌کند زود زود عرق دست و صورتش را پاک می‌کند، مواظب است تا عرق جبینش بر نان نریزد و صدای مشتری درنیآید.

می‌گوید مشتریان حواسشان به ماست که چگونه عرق سر و صورتمان را خشک می‌کنیم نکند نان آلوده شود اما باور کنید ما دوست نداریم نان آغشته به عرق به مشتریان بدهیم. در این هوای گرم آن هم پای تنور صورتمان قرمز می‌شود، گاهی دستمان از کَندن نان از تنور می سوزد اما شاید سرنوشت من چنین بوده و..........

چرا که همه کارها به پشت میزنشینی ختم نمی‌شود و اگر کارگران نباشد چرخ اقتصاد کشور لَنگ است.

40سال است در سرمای و گرمای هوا به کار چوپانی مشغولم

هوشنگ چوپان روستا است ساعت 6و نیم تا 7 صبح، دام را به چرا می‌برد و غروب به خانه برمی گردد. می‌گوید امسال هوا خیلی گرم و سوزان شده است، (باد لواری) هم می‌وزد که صورتمان را می‌سوزاند.

باد لوار (تش باد یا آتش باد) بادی سوزاننده است که از سمت جنوب غربی می‌وزد و از بیابان‌های عربستان نشات می‌گیرد. زمان وزش باد لوار از تیر ماه تا شهریورماه است، و از بادهای موسمی استان هرمزگان است.

بطری یخ زده همراهمان از شدت گرما سریع ذوب می‌شود، مجبورم برای خرجی خانه کار کنم. دیگر در این کار مو سپید کرده‌ام و پیر و ناتوان شده‌ام، 40 سال است در سردی و گرمی هوا به کار چوپانی مشغولم، اگر شغل دولتی داشتم تاکنون بازنشسته شده بودم.

هوشنگ می‌گوید سنم به بیش از 70سال می‌رسد، از کارافتاده ام دیگر رمقی برای کار کردن ندارم ولی چند سرعائله دارم که یارانه و مستمری ناچیز کمیته امداد کفاف مان نمی‌دهد

قیمت اجناس نیز بدجوری گران شده است توان خرید را از ما گرفته است، مغازه‌ها قرضی نمی‌دهند اگر بدهند سر ماه پولشان را می‌خواهند؛ مجبورم به اندازه بخور و نمیرمان کار کنم.

«سواره خبر از حال پیاده را ندارد»

«سواره خبر از حال پیاده را ندارد» و «سیر خبر از حال گرسنه ندارد» این ضرب المثل ها بیانگر این است کسی که وضع زندگی خوبی دارد و در خوشی و شادکامی به سرمی برد از حال آدم‌های تهدیست خبر ندارد این سخن درستی هم است کسی که زیر کولرگازی و درجای خنک کار می‌کند نباید هم خبری از کارگری که مستقیم زیرنور آفتاب است، داشته باشد.

اوج گرمای هرمزگان در ماه‌های تیر و مرداد

گرما و شرجی هوا در فصل خرماپزان هرمزگان بیشتر شهرهای این استان را درگیر کرده است و بیشینه دما و رطوبت نسبی هوا در روزهای تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد.

هرچند مردم هرمزگان گرمای هوا را از نیمه اسفندماه تجربه می‌کنند و کولرهای گازی از همان زمان 24 ساعته در حال جان کندن است اما در ماه‌های تیر و مرداد که دمای هوا در برخی شهرها به حدود50 درجه و رطوبت نیز به 100درصد می‌رسد برای رهایی از تابش سوزان آفتاب و گرمای کلافه کننده ترجیح می‌دهند در خانه و اداره در کنار کولرهای گازی بمانند و یا در هنگام صبح و غروب که آفتاب کمتر است تن خود را به خنکای آب دریا و رودخانه‌ها بسپارند.

تعطیلی پنجشنبه شامل حال کارگران نمی‌شود

گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی موجب شده تا استاندار به عنوان مدیریت عالی استان درجهت صرفه جویی در مصرف برق، از اول خردادماه تا پایان مردادماه 98 روزهای پنجشنبه ادارات هرمزگان را تعطیل اعلام کند اما تعطیلی پنجشنبه‌ها در هرمزگان شامل حال کارگران و شغل‌های آزاد نمی‌شود.

کارگران مجبورند در روزهای پنجشنبه و جمعه و یا روزهای تعطیل مناسبتی حتی روزهای عید و تاسوعا و عاشورا نیز به سر کار بروند تا دیگران به کارهای روزانه خود برسند چرا که اگر نانوایی نباشد که نان کند، مغازه‌ای نباشد تا مردم خرید کنند،رفتگری نباشد که فضای شهر را پاکیزه کند، تعمیرگاهی نباشد تا وسیله‌ای را تعمیر کند و… در واقع هزاران هزار کار بر زمین می‌ماند، هرج و مرج بوجود می‌آید و چرخ اقتصاد از کار می‌افتد.

تشدید بیماری‌های تنفسی و پوستی درگرما

شرجی و گرمی هوا به دلیل مختل کردن روش‌های طبیعی دفع گرما از بدن، علاوه بر بیماری‌های پوستی، موجب فشار بر روی سیتسم تنفسی نیز می‌شود.

با بروز گرما و شرجی کارکرد سیستم تنفسی بدن نیز دچار مشکل می‌شود و بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت مزمن، کم خونی، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات تنفسی تشدید می‌شود.

کارگران نیز بدلیل اینکه مستقیم در معرض نور آفتاب و گرمای هوا هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض این نوع بیماری‌ها هستند که نباید از آن غافل باشند.

بخش هایی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 2مرداد1398

*جان باختن  یک کارگر پالایشگاه بیدبلند 2بهبهان حین کاربر اثر سقوط از ارتفاع

پیش از ظهر روزچهارشنبه 2مرداد،سیروس عباسی کارگر متاهل پالایشگاه بیدبلند 2 واقع در شهرستان بهبهان بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخت.

منبع اصلی خبر:سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com