اخبار و گزارشات کارگری ١ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 23, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتراضات کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل ساختمان سازمان حمل و نقل جاده‌ای در تهران

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین نسبت به بلاتکلیفی شغلی

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین نسبت به بلاتکلیفی شغلی

- دومین روز تجمع صدها کارگر بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

- تجمع اعتراضی کارگران مترو تهران نسبت به نداشتن امنیت شغلی در شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه

- تجمع اعتراضی معلمان حق التدریس اصفهان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

- اعتصاب  کارکنان بیمارستان آریا رشت  دراعتراض به کاهش حقوق همزمان با انتخابات شورای اسلامی کار!

- اعظم خضری جوادی (نسرین جوادی) به دادگاه احضار شد

- ادامه  کنش های بازنشستگان برای همسان‌سازی حقوق و افزایش مستمری، بیمه رایگان ودردفاع ازتشکل های مستقل بازنشستگان و استقلال صندوق های بازنشستگی

- قوز بالای قوز کارگران کارگران کارخانه قند فسا

- عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارکنان نمایندگی شاتل قائمشهرپس از 2ماه تعطیل شدن

- آخرین اخبار درباره کارکنان اخراجی دانشگاه بناب:بازگشت بکار 7نفر وادامه بیکاری 5نفر دیگرشان

- تجمع اعتراضی اهالی منطقه مزدک نسبت به بی آبی مقابل فرمانداری شهرستان بویر احمد

- تجمع اعتراضی نسبت به وضعیت نامناسب جاده های لارستان فارس مقابل اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری ویژه لارستان

- تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی بوشهرنسبت به وضعیت معیشتی وشرایط کاری درصحن شورای شهر

- نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه 1398 به 4/40 درصد رسید

*ادامه اعتراضات کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل ساختمان سازمان حمل و نقل جاده‌ای در تهران

روز سه شنبه اول مرداد ماه، کارگران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی راهی تهران شدند ودست به تجمع مقابل ساختمان سازمان حمل و نقل جاده‌ای زدند.

قابل یادآوری است که روز شنبه 29 تیر،جمعی از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی پس از الکترونیکی کردن عوارض آزادراه،دست به تجمع مقابل استانداری زده بودند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مشکلات کارگران گیت‌های اخذ عوارض آزادراه قزوین در ماه‌های پایانی سال گذشته از زمانی آغاز شد که با اجرای طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی، آنها کنار گذاشته شدند.

این کارگر با بیان اینکه بدون شک همه کارگران گیت‌های اخذ عوارض که از صبح امروز در تهران حضور دارند، منتظر پاسخ موافق مسئولان هستند، گفت: کارگران گیت‌های اخذ عوارض آزادراه قزوین پیش از سفر به تهران پیگیری‌های زیادی ازسوی نهادهای مرتبط با مطالباتشان انجام داده‌اند اما در نتیجه بی‌تفاوتی مسئولان استانی ناچار شدیم اعتراض خود را به تهران انتقال دهیم.

او گفت: سالها تحت مسئولیت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مشغول کار بوده‌ایم اما اخیرا که طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی در حال اجراست، بدون مشخص شدن وضعیت شغلی و دریافت همه مطالباتمان کنار گذاشته شده‌ایم.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین نسبت به بلاتکلیفی شغلی

صبح روز سه شنبه اول مرداد، کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی مقابل درب ورودی محل کارشان اجتماع کردند.

یکی از کارگران معترض کارخانه کنتورسازی ایران به خبرنگار رسانه ای گفت: از صبح امروز (یکم مرداد ماه) مدیر داخلی کارخانه که روز گذشته منصوب شده است، به دلیل اتمام قرارداد کاری کارگران از ورود حدود 200 کارگر کارخانه به محل کارشان خوداری می‌کند.

او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران این کارخانه به بیش از 25 سال می‌رسد، اظهار کرد: روز گذشته فردی از سوی کارفرمای اصلی به عنوان مدیر جدید  مجموعه کنتورسازی معرفی شد. امروز ما کارگران که به محل کار همیشگی خود رفتیم و انتظار داشتیم با تغییر مدیریت وضعیت شغلی‌مان بهبود پیدا کند ناگهان برخلاف تصور ما با درهای بسته کارخانه مواجه شدیم و ماموران حراست از ورودمان به کارخانه جلوگیری کردند.

خاطرنشان می شودکه روز شنبه 29تیر،جمعی از کارگران کارخانه کنتورسازی البرزواقع در شهرک صنعتی البرز- استان قزوین - دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات شان مقابل فرمانداری شهرستان البرز تجمع کردند.

 در آن تاریخ کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفتند: از سال ۸۸ که این شرکت به قیمت بسیار پایین به بخش خصوصی واگذار شد بمرور زمان همه چیز حتی بیمه و بیمه تکمیلی کارگران قطع شد.

یکی از این کارگران ادامه داد: سال هاست مدیرعامل این شرکت در زندان بسر می‌برد و برای گرفتن امضا برای ساده‌ترین موضوعات باید هماهنگی و روندی طولانی طی شود.

وی اضافه کرد: موضوع ورود شرکت به بورس و افزایش سهام شرکت از ۸۰۰ تومان به ۸ هزار تومان با سندسازی علت زندانی شدن مدیر عامل این شرکت است که هم اکنون موضوعش در دستگاه قضایی در دست پیگیری است.

*دومین روز تجمع صدها کارگر بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

روز سه شنبه اول مرداد برای دومین روز متوالی،حدود 300 کارگر بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

تجمع کنندگان همزمان باتجمع روز دوشنبه 31تیربه خبرنگار رسانه ای گفتند:مسئولان هیئت حمایت از صنایع بیش از 12 سال است که مطالبات ایام اشتغال حدود 1200 بازنشسته را پرداخت نکرده ودر پاسخ به ما  مشکلات اقتصادی  را دلیل این اتفاق می دانند. 

کارخانه مخابرات راه دور شیراز سال 85 تعطیل شد و از آن زمان، هم در رابطه با احیای آن و هم در رابطه با پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته مرتب وعده داده شد. به گفته بازنشستگان، هر کدام از آنها حدود 5تا 70 میلیون تومان طلب دارند که بیشتر حجم مطالبات آنها به مزایای حقوقشان برمی‌گردد.

آنها با بیان اینکه کل طلبشان بدون احتساب خسارت تاخیر و تادیه حدود 35 میلیارد تومان است، گفتند: اگر به بازنشسته‌ای که ۵ میلیون تومان در سال 85طلب داشت، این پول پرداخت می‌شد، می‌توانست برای خانه خود وسیله‌ای تهیه کند اما حالا با 5 میلیون تومان، نمی‌توان یک خودروی بی‌کیفیت خرید.

*تجمع اعتراضی کارگران مترو تهران نسبت به نداشتن امنیت شغلی در شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه

روز دوشنبه 31تیر ماه،جمعی از کارگران مترو تهران دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی درمحوطه شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه تجمع کردند.

تجمع کنندگان شعارهایی علیه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران ازجمله:« هاشمی هاشمی رای ما رو پس بده»، « مدیر بی لیاقت استعفا استعفا»سردادند.

درهمین رابطه روز سه شنبه اول مرداد،محسن هاشمی  درگفتگو با خبرنگاران، درباره اعتراض کارگران مترو، واکنش نشان داد و گفت: تذکری که امروز دادم ناشی از اعتراضات اخیر درباره تعدیل (اخراج) یا اعمال مدیریتی در مترو بود. عده ای از کارکنان اعتراض کرده بودند و شعار دادند. معمولا هم من را خطاب قرار می دهند چون تصور می کنند من چون قبلا مدیرعامل مترو بودم و حالا رئیس شورا هستم می توانم اعمال نظر کنم و چون به نفع کارکنان اعمال نظر نمی کنم آنها عصبانی می شوند و بعد می گویند هاشمی استعفا بده.

*تجمع اعتراضی معلمان حق التدریس اصفهان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

 روز سه شنبه اول مرداد،جمعی از معلمان حق التدریس اصفهان روز سه شنبه با اجتماع مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان،برای  چندمین بار اعتراضشان رانسبت به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش گذاشتند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند: با وجود قانون و بودجه مصوب برای 32 هزار حق التدریس ، معطلی و اجرایی نشدن مصوبات مربوط دیگر جایز نیست و مسوولان امر باید برای کاهش دغدغه این گروه از معلمان هر چه زودتر اقدام کنند.

 قانون و بودجه ای که به گفته آنها بیش از 2 سال اجرایی نشده است.

*اعتصاب  کارکنان بیمارستان آریا رشت  دراعتراض به کاهش حقوق همزمان با انتخابات شورای اسلامی کار!

صبح روز سه شنبه اول مرداد همزمان با انتخابات شورای اسلامی کار ،حدود 250نفر از کارکنان بیمارستان آریا رشت  دراعتراض به کاهش 500تا700 هزارتومانی حقوقشان دست از کار کشیدند.

    یکی از کارکنان معترض این بیمارستان در گفتگو با خبرنگاری با بیان اینکه در ماه های اخیر بارها بدون دلیل از حقوق  کارکنان کسر می شد، افزود: در این ماه حقوق تمامی کارکنان بیمارستان بدون دلیل بین مبلغ 500الی 700 هزار تومان کسر شده است و هیچ نظارتی بر این وضعیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیش از یک سال است که کارانه و سایر مطالبات کارکنان نیز قطع شده است و هیچ پرداختی به کارکنان  انجام نمی شود. آنهم در شرایطی که بیمارستان تمامی مبالغ از جمع حق خدمات را از بیماران دریافت می کند اما یک ریال نیز به کارکنان پرداخت نمی شود.

یک منبع خبری محلی بنقل از یک منبع آگاه نوشت:امروز سه شنبه اول مردادماه انتخابات شورای اسلامی کار از ساعت 7 صبح با حضور نمایندگان اداره کار و دانشگاه و با حضور  کاندیدا کلید خورد.

در راستای تبلیغات کاندیداها در محل سالن کنفرانس بیمارستان جلسه گفتگوی خودجوشی بین بعضی کاندیداها و کارکنان جریان پیدا کرد.

*اعظم خضری جوادی (نسرین جوادی) به دادگاه احضار شد

اعظم خضری جوادی (نسرین جوادی) از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران طی ابلاغیه ای به دادگاه احضار شد.

 در این ابلاغیه اعلام شده است که ایشان باید در روز ۱۵ مرداد ماه برای رسیدگی به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اخلال در نظم و آسایش عمومی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران حاضر شود.

اعظم خضری جوادی (نسرین جوادی) روز یازدهم اردیبهشت در تجمع کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر مقابل مجلس دستگیر شد و پس از ۲۹ روز بازداشت در بند ۲ الف اوین و زندان قرچک در تاریخ ۸  خردادماه موقتاً از زندان آزاد گردید.

 برای نسرین  یک قرار وثیقه ۱۳۰میلیون تومانی اخذ گردید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن دادگاهی اعظم خضری جوادی (نسرین جوادی)  و تشکیل هرگونه پرونده قضایی و امنیتی برای کارگران دستگیر شده در مراسم روز جهانی کارگر خواهان پایان دادن به برخوردهای امنیتی با کارگران و سایر فعالین جنبش های مطالباتی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران_  ۱ مرداد ۹۸

*ادامه  کنش های بازنشستگان برای همسان‌سازی حقوق و افزایش مستمری، بیمه رایگان ودردفاع ازتشکل های مستقل بازنشستگان و استقلال صندوق های بازنشستگی

بازنشستگان در تحلیل خواسته‌های خود از مطالباتی سخن می‌گویند که بایستی فوری برآورده شود؛ آنها صیانت از صندوق‌ها را خواسته بلندمدت و استراتژیک خود تعریف می‌کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول مرداد،گروه اتحاد بازنشستگان که در فضای مجازی شکل گرفته، شامل بازنشستگان کشوری، لشگری، فولاد و تامین اجتماعی‌ست. این بازنشستگان معتقدند در شرایط فعلی، مطالبات مشترک که می‌تواند به کنشگری متحد بیانجامد، کم نیست.

اعضای اتحاد بازنشستگان در مورد خواسته‌های خود با تقسیم این خواسته‌ها به خواسته‌های عاجل و فوری مثل افزایش مستمری یا بهبود خدمات درمانی و خواسته‌های بلندمدت می‌گویند: یکی از خواست‌های مهمِ بلندمدت، طرح مسأله صندوق‌های بازنشستگان و مبارزه برای صیانت از آن‌ها و احراز مدیریت شورایی و انتخابی صندوق‌های بازنشستگی از سوی اعضای صندوق‌ها و مخالفت با واگذاری صندوق‌ها و دارائی‌های آنها (از جمله مؤسسات و بنگاه‌های وابسته به این صندوق‌ها) به دولت و بخش خصوصی است. سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی باید در دست نهادهای دموکراتیکی باشد که از سوی اعضای بازنشستگان تعیین شوند.

آنها مطالبات فوری بازنشستگان را به این ترتیب برشمردند:

اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 و برون‌رفت از خط فقر با دریافت حقوقی برابر با 7 میلیون تومان با تاکید بر افزایش سالانه حقوق‌ها متناسب با نرخ تورم واقعی.

درمان رایگان و بیمه کارآمد به جای بیمه تکمیلی برای شاغلان و بازنشستگان.

شفاف سازی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و برگرداندن سرمایه‌ها به صندوق‌ها؛ همچنین نظارت نمایندگان واقعی و منتخب بازنشستگان بر صندوق ها ضرورت دارد.

اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان

پرداخت کلیه بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگان

حق ایجاد و به رسمیت شناخته شدن هر گونه تشکل مستقل

بنابهمین گزارش،ناصر آقاجری (فعال کارگری) در ارتباط با انتقادات و اعتراضات بازنشستگان و خاستگاه این اعتراضات می‌گوید: بازنشسته امروز دردهای زیادی دارد؛ به دلیل بیکاری در جامعه، فرزندان تحصیل کرده‌اش هنوز مستقل نشده‌اند و بخشی از مصرف‌کنندگان حقوق ناچیز بازنشسته‌اند؛ فرزندان‌شان نمی‌توانند زندگی مشترک ایجاد کنند و برخی از نخبگانشان، با فروش هست و نیست زندگی خانواده‌شان به مهاجرت رفته‌اند و مع‌الاسف، موسسه‌های تحقیقاتی – علمی آمریکا، کانادا، استرالیا و دیگر کشورهای اروپایی را می‌گردانند.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، دولتِ وابسته به قوانین بازارِ به اصطلاح آزاد، برای کسب درآمد، به ایجادِ نوسان در بازار ارز -ارزی که تنها در اختیار او و حاشیه‌نشینانش است- می‌پردازد تا نقدینگی بیشتر در اختیار داشته باشد و متاسفانه این شیوه برایش تبدیل به یک منبع درآمد شده است. با این سیاست‌های اقتصادی، تورم ابعادی نجومی می‌یابد و پول ملی بی‌ارزش می‌شود. سقوط پول کشور، ارزشِ حداقل حقوق بازنشسته را به شدت کاهش می‌دهد و لاجرم خانواده‌های عریض و طویلِ وابسته به بازنشستگان، به روز سیاه می‌افتند.

به گفته‌ی آقاجری، هیچ کدام از این وقایع که باعث شدت گرفتن بحران اجتماعی می‌شوند، از نظر نظام تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی و رهبران وابسته به این مناسبات، ارزش بررسی ندارند.

وی ادامه می‌دهد: از این رو دولت و مسئولانِ فرادستی، هنوز به دنبال کاربری کردن مناسباتی اقتصادی تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی هستند؛ همان مناسباتی که 30 سال است هر روز بیشتر جامعه را در بحرانی شدیدتر فرومی‌برد. این آقایان، مشاوره‌های اقتصاددانان نولیبرال و فاسد آمریکایی را که دنباله‌روِ فاشیست ضدکارگری اتریشی "هایک" هستند باور کرده‌اند که مرتب در گوش‌شان علت بحران را برایشان به گونه‌ای غیرواقعی توجیه می‌کنند و خصوصی‌سازی را " تنها راه رهایی" مناسبات اقتصادی ایران می‌پندارند!

صندوق‌ها نباید زمین بخورند!

او ادامه می‌دهد: این سرنوشت شوم خرده کاسبکاری وطنی است و اعتراض‌های پیگیر بازنشستگان به سیاست‌های کلان اقتصادی، این مناسبات و اصول حاکم بر آن را نشانه رفته است؛ زیرا این مناسبات تحمیلی صندوق بین‌المللی پول، نه فقط در ایران بلکه در هر جای جهان کاربردی شده، تنها ویرانی ساختار اجتماعی – اقتصادی را عملی نموده است ولی گویا آقایان تصور می‌کنند ایران یک استثاء است، و امداد غیبی آنها را از بحران بیرون خواهد کشید!

این فعال کارگری در پایان حمایتِ همه‌جانبه از صندوق‌های بازنشستگی را یکی از راهکارهای نجات می‌داند؛ چراکه به گفته‌ی او، صندوق‌ها تنها مایملک بارزش نیروی کار – چه شاغل و چه بازنشسته- هستند و اگر این صندوق‌ها بیش از این زمین بخورند، حیات طبقه کارگر به مخاطره می‌افتد؛ به همین دلیل است که او اعتقاد دارد شاغلان و بازنشستگان بایستی با اتحاد و کنشگریِ همبسته از طریق تشکل‌های مستقل، از موجودیت مستقل صندوق‌ها دفاع کنند.

*قوز بالای قوز کارگران کارگران کارخانه قند فسا

کارفرما قند فسا بجای متحقق کردن وعده اش مبنی بر پرداخت حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد کارگران کارخانه را تعطیل کرد.

قابل یاد آوری است که بدنبال اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه قند فسا درسال جاری،24تیرماه حقوق ماه فروردین  به کارگران پرداخت شد وکارفرما متعهد شده بود 31 تیرماه حقوق ماه های اریبهشت و خرداد را واریز کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کارخانه قند فسا و عدم پرداخت حقوق چندین ماهه کارگران آن در یک ماه اخیر بارها تیتر رسانه‌های استان شده  و خبرگزاری تسنیم نیز در چند گزارش به این موضوع پرداخت و تلاش کرد که صدای رسایی برای کارگران این کارخانه باشد.

کارگران این کارخانه از اسفندماه 97 حقوق خود را  دریافت نکرده و از فروردین ماه اعتراضات خود را در قالب تجمع مقابل فرمانداری فسا اعلام کردند تا اینکه پس از وعده و وعیدهای بسیار در تاریخ 24 تیرماه حقوق یک ماه پرداخت شد و طبق وعده مدیر کارخانه بنا بود مابقی در 31 تیرماه پرداخت شود.

بنابه گزارش رسانه ای شده،روز سه شنبه 31تیر نه تنها حقوق کارگران پرداخت نشد بلکه بنابه گفته کارگران کارخانه از امروز اول مرداد تعطیل شد.

درهمین رابطه رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان فسا گفت: مدیر کارخانه نامه‌ای به این اداره نوشته و اعلام کرده «از تاریخ 31 تیرماه کارخانه به علت تعمیرات تا اطلاع ثانوی تعطیل است».

*عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارکنان نمایندگی شاتل قائمشهرپس از 2ماه تعطیل شدن

ماه ها حقوق وحق بیمه کارکنان نمایندگی شاتل قائمشهرپس از 2ماه تعطیل شدن پرداخت نشده است.

یکی از کارکنان سابق نمایندگی شاتل در قائمشهر به خبرنگار رسانه ای گفت: طی پنج سالی که من در نمایندگی شاتل در قائمشهر کار می‌کردم شاهد مشکلاتی از جمله معوق ماندن حقوق، قسطی پرداخت شدن دستمزد و نامنظم پرداخت شدن حق بیمه بودم. برخی با این شرایط کنار آمدند و برخی هم همکاری خود را با کارفرما قطع کردند.

او ادامه داد: فردی که نمایندگی شاتل در قائمشهر را گرفته بود در مدت فعالیت خود به دلیل تخلفات متعدد و بدهی‌هایی که به سازمان تامین اجتماعی داشت، بارها جریمه شد، اما باز هم روال کارش را عوض نکرد. در نهایت اردیبهشت امسال مجوز نمایندگی او دیگر تمدید نشد و همکاری ما به صورت کامل با او به اتمام رسید. این در حالی است که همچنان معوقات مزدی و بیمه‌ای داریم.

این کارمند سابق شاتل با بیان اینکه در کل حدود شش ماه حقوق طلبکارم و حدود 40 کارمند این شرکت نیز طلب‌هایی مانند این دارند، عنوان کرد: مشکل دیگر نامنظم پرداخت کردن بیمه است. همانطور که عنوان شد ما تا اردیبهشت کارمند این شرکت بودیم، اما حق بیمه ما تا دی سال 97پرداخت شده و این باعث شده در زمینه برقراری بیمه بیکاری به مشکل بر بخوریم.

او عنوان کرد: تخلفات کارفرمای سابق ما باعث شده جریمه‌های مختلف برای او ببرند، اما او از زیر بار پرداخت آن شانه خالی می‌کند و ما نگران هستیم نتوانیم به حق خود از جمله معوقات مزدی و بیمه‌ای دست یابیم.

*آخرین اخبار درباره کارکنان اخراجی دانشگاه بناب:بازگشت بکار 7نفر وادامه بیکاری 5نفر دیگرشان

بدنبال اعتراضات دامنه دار کارکنان اخراجی دانشگاه بناب ،هفت نفرشان برسر کارشان بازگشتند وپنج نفر دیگرشان کماکان دربیکاری بسر می برند.

*تجمع اعتراضی اهالی منطقه مزدک نسبت به بی آبی مقابل فرمانداری شهرستان بویر احمد

جمعی از اهالی منطقه مزدک در اعتراض به بی آبی مقابل فرمانداری شهرستان بویر احمد اجتماع کردند.

به گزارش اول مرداد یک منبع خبری محلی، اهالی روستاهای مزدک در 7 کیلومتری یاسوج مرکز استان، روزانه شاهد قطعی مکرر آب هستند و برخی روزها نیز باید ساعتهای متوالی بی آبی را در این گرمای عجیب و کم سابقه تحمل کنند.

این مشکلات که به گفته اهالی بارها به اداره آب و فاضلاب شهرستان و استان و همچنین فرمانداری منعکس شده بود تا کنون حل نشده و آنها مجبور به اعتراض و تجمع در فرمانداری بویراحمد شدند تا بلکه فرجی شود.

این تجمع باعث شد چند نفر به نمایندگی از اهالی روستاهای مزدک به دیدار معاون فرماندار بویراحمد رفته و این معضل را فریاد بزنند.

مراد آقاپور از اهالی این روستاها می‌گوید: روستاهای مزدک شامل هفت پاره ده هستند که شش حلقه چاه در زمینهای کشاورزی که به صورت مجانی در اختیار آب و فاضلاب قرار گرفته احداث شده ضمن آنکه یک لوله از آب کوه دنا که از روستای گنجه‌ای می‌گذرد برای مصرف آب شرب روستا وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: از چهار سال پیش مشکلات کم آبی و قطع مکرر آب برای روستاهای مزدک به وجود آمده و در جلسه‌ای که در مسجد روستا با حضور مسدولان شهرستانی و استانی برگزار شد قول مساعد برای حل این مشکل داده شد.

آقاپور اظهار داشت: علیرغم بارندگی‌های مطلوب در سال گذشته ولی مشکلات آب شرب روستا حل نشده و مردم از حل مشکل توسط مسئولان آب و فاضلاب ناامید شدند.

وی به جمعیت این روستاها اشاره کرد و گفت: بیش از 6 هزار نفر در این روستاها زندگی می‌کنند و روزانه شاهد افزایش جمعیت مهاجر در این روستاها هستیم.

امتیازهای کنتور آب و فاضلاب خریداری شده اما مسئولان مربوطه نسبت به حل مشکل مردم اهتمام جدی ندارند و حتی به دنبال پرونده سازی و پاپوش درست کردن برای مردم هستند، به نحوی که هر شورا یا دهیاری اعتراضی به وضعیت آب شرب دارد سریعاً پاپوش درست کرده و پرونده‌ای در دادگاه برایش درست می‌کنند.

آقاپور می‌گوید: مسئولان آب و فاضلاب ابتدا نبود تجهیزات آبرسانی از چاههای آب را بهانه می‌کردند ولی برای این موضوع هم تأمین اعتبار صورت گرفت و تجهیزاتی از جمله پمپ آب برای یکی از 5چاه موجود خریداری شد اما مشخص نیست در کجا مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: در بالادست از لوله آب شرب این روستا که از کوه دنا می‌آید، در روستای گنجه‌ای انشعاب‌های غیرمجازی گرفته شده و با آن باغ و زمین کشاورزی برخی از کسانی که رانت و یا نفوذی یا از برخی نهادهای خاص هستند آبیاری می‌شود و علیرغم گزارش این موضوع، هیچ کار موثری برای برخورد با خاطیان انجام نشده و فقط انشعابی برای سرپوش گذاشتن به این کار غیرقانونی، خریداری شده است.

آقاپور از جلسه نمایندگان روستا با معاون فرماندار و اتمام حجت با آنها گفت و ادامه داد: همه حرفهایی که لازم بود به معاون فرماندار بویراحمد انتقال داده شد و عنوان شد که تبعات هر گونه ناهنجاری در این خصوص به عهده مسئولان آب و فاضلاب است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شائبه‌های سیاسی در عدم ارائه خدمات مطلوب به مردم این روستا گفت: بیش از 90 درصد مردم روستای مزدک به نماینده کنونی بویراحمد و دنا در مجلس رأی ندادند و ممکن است مسائل سیاسی هم در این موضوع دخیل باشد.

آقاپور در پایان گفت: مشکل اصلی این روستا قطعی مکرر آب است و خواسته ما حل این مشکل است.

*تجمع اعتراضی نسبت به وضعیت نامناسب جاده های لارستان فارس مقابل اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری ویژه لارستان

روز سه شنبه اول مرداد،خانواده های داغدار تصادفات جاده‌ای و جمعی از اهالی به نشانه در اعتراض به وضعیت نامناسب جاده ها لارستان فارس مقابل اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری ویژه لارستان تجمع کردند.

  به گزارش یک منبع خبری محلی، در پی تکرار حوادث جاده ای در مسیر لار- جهرم در جنوب استان فارس و جان باختن 16 نفر در 40 روز اخیر، صبح امروز سه شنبه ١ مرداد ماه جمعی از اهالی و خانواده های داغدار منجمله خانواده ای که در حادثه رانندگی دهم تیر ماه 4 نفر از اعضای آن در محور لار - جهرم جان باختند، با حضور در مقابل اداره کل راه و شهرسازی لارستان و فرمانداری ویژه لارستان اعتراض خود را نسبت به عدم پیشرفت دو بانده شدن این محور ترانزیتی و بی توجهی مسولان ارشد اعلام کردند.

 *تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی بوشهرنسبت به وضعیت معیشتی وشرایط کاری درصحن شورای شهر

روز سه شنبه اول مرداد،جمعی از رانندگان تاکسی بوشهربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وضعیت معیشتی وشرایط کاریشان  درصحن شورای شهر تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،نمایندگان رانندگان تاکسی معترض در جلسه قبل شورای شهر از توضیحات رییس شورا و نایب رییس وی اقناع نشدند و امروز عصر مجددا در صحن شورا تجمع کردند.

 رانندگان تاکسی تهدید کردند که ماشین های خود را به آتش می کشند.

 ابوذر دهدار رییس شورای شهر بوشهر از آنها خواست که سه نماینده از طرف خود معرفی کنند تا در کمیسیون بودجه شرکت کنند و با نظر آنها کرایه تاکسی مصوب شود.

نیروی انتظامی هم در شورا حاضر شد.

*نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه 1398 به 4/40 درصد رسید

مرکز آمار ایران بتاریخ اول مرداد، شاخص قیمت مصرف کننده  تیر 1398 را بشرح زیرمنتشر کرد:

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ٤٠,٤ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٧.٦ درصد) ٢.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای کشور

در تیر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٩,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٨,٠ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨,٠ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٥٠,٤ درصد) ٢.٤ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ٤٠.٤ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٧.٦ درصد) ٢.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١,٣ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٣.٥ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به تیر ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٧١.٨ و ٣٨.٤ درصد می­باشد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در تیر ماه ١٣٩٨ به عدد ١٧٨,٤ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦,٩ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٩,٣ درصد) ٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در تیر ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨٦,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٤,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل (٥٦,٥ درصد) ٢.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ، ماست پاستوریزه، شیر پاستوریزه)، گروه «نوشیدنی‌ها» (انواع چای خارجی) و گروه «ماهی‌هاو صدف داران» (انواع ماهی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «بهداشت و درمان» (خدمات بیمارستانی و خدمات طبی سرپایی) و گروه «مسکن، آب، برق و گاز» (اجاره بها) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند و شکر) و گروه «سبزیجات» (پیاز، گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ برای دهک های مختلف هزینه ای از ٤٠,١ درصد برای دهک اول تا ٤٣.١ درصد برای دهک دهم است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com