اخبار و گزارشات کارگری ٣١ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 22, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣١ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- دومین روزتجمعات اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسر کشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی در تهران

- تجمع اعتراضی ناظران کشاورزی سراسر کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت جهاد کشاورزی

- تجمع اعتراضی صدها کارگر بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

- اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری آبژدان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه آزاد پرند  نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق مقابل دفتر ریاست

- تجمع اعتراضی کارجویان هویزه ای در انتظار جذب شرکت نفتی متن، مقابل استانداری خوزستان

- اسماعیل بخشی فعال کارگری و مدافع حقوق کارگران را آزاد کنید

- ادامه بلاتکلیفی معیشتی وقراردادی کارگران کارخانه سیمان کارون مسجد سلیمان

- جان باختن 25 کارگردر فصل بهار دراستان مازندران براثر حوادث کاری

- جان باختن 3کارگرمقنی در یک کارگاه  رنگرزی چوب در چهاردانگه اسلامشهربراثر گازگرفتگی

*دومین روزتجمعات اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسر کشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی در تهران

صبح روزدوشنبه 31تیرجمعی از کارکنان سهام عدالت سراسر کشورکه به تهران سفر کرده اند جهت بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ابتدا برای دومین روز متوالی مقابل مجلس اجتماع کردند وسپس دست به تجمع مقابل ساختمان معاونت امور تعاون وزارت کار واقع در میدان تختی و خیابان صابونچی،زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این گروه از کارگران که از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات معوقه خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند: حدود ۱۵۰۰ نفر هستیم که پس از ۱۳سال فعالیت در دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، هنوز وضعیت شغلی‌مان مشخص نیست.

یکی از افراد حاضر در تجمع گفت: عدم توجه مجلس و دولت به امنیت شغلی کارکنان تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت در سطح کشور که ۱۳ سال سابقه کار و بیمه دارند و زحمات این  کارکنان، سهام عدالت را به ثمر رسانیده است، عامل تجمع امروز کارکنان سهام عدالت شده است.

او در تشریح جزئیات مشکلاتشان افزود: متاسفانه در چند سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی به طرق مختلف غیرقانونی سعی در حذف دفاتر تعاونی‌ها داشته و خود که یک نهاد دولتی است، مالکیت و مدیریت سهام عدالت را به دست گرفته است. در عین حال متاسفانه مجلس و به خصوص کمیسیون نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز تاکنون نتوانسته یا شاید نخواسته است مانع خصولتی‌بازی سازمان خصوصی‌سازی شود و قرار است لایحه آزادسازی سهام عدالت را روز دوشنبه ۳۱تیرماه در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به رای بگذارد.

*تجمع اعتراضی ناظران کشاورزی سراسر کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت جهاد کشاورزی

روز دوشنبه 31تیرماه برای باری دیگر، ناظران کشاورزی سراسر کشور راهی پایتخت شدند تا باتجمع مقابل وزارت جهاد کشاورزی اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش بگذارند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: از سال 82 در بدنه وزارتخانه مشغول به کار هستیم و هر کدام از ما سال‌ها سابقه کار و تخصص داریم؛ اما متاسفانه هیچ قانونی برای جذب ما در وزارتخانه و عقد قرارداد دائم ندارند؛ این شرایط، برای ما ناگوار است.

این کارکنان که قراردادی هستند و به صورت «قرارداد محصول» با وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کنند،افزودند: با توجه به نوع محصول، قرارداد داریم؛ گاهی دو ماه در سال، گاهی 5 ماه و گاهی هم بیشتر اما هیچ چشم‌انداز روشنی در مقابل ما وجود ندارد.

آنها ادامه دادند: اکنون خواسته ما، جذب و استخدام است. در شرایطی که کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی را قرار است در خود وزارتخانه جذب کنند، چرا برنامه‌ای برای جذب ما ناظران ندارند؟!

*تجمع اعتراضی صدها کارگر بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

روز دوشنبه 31تیر،صدها کارگر بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیرازهم راهی تهران شدند وبا تجمع مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع در خیابان سمیه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان و وعده های توخالی مسئولان بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، حدود ۳۰۰ نفر از بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز صبح امروز، دوشنبه (۳۱ تیر) با حضور در مقابل وزارت صمت در خیابان سمیه، نسبت به عدم دریافت مطالبات ایام اشتغال اعتراض کردند.

بازنشستگان اظهار داشتند: مسئولان هیات حمایت از صنایع بیش از ۱۲ سال است که مطالبات ایام اشتغال حدود ۱۲۰۰ بازنشسته را پرداخت نمی‌کنند و در پاسخ به ما می‌گویند: مشکلات اقتصادی مانع از این کار شده است.

آنها افزودند: کارخانه مخابرات راه دور شیراز سال ۸۵ تعطیل شد و از آن زمان هم در رابطه با احیای آن و هم در رابطه با پرداختِ مطالبات کارگران بازنشسته مرتب وعده داده شد. 

به گفته بازنشستگان، هر کدام از آنها حدود ۵ تا ۷۰ میلیون تومان طلب دارند که بیشتر حجم مطالبات آنها به مزایای مزدی‌شان برمی‌گردد.

آنها با بیان اینکه کل طلب آنها بدون احتساب خسارت تاخیر و تادیه حدود ۳۵ میلیارد تومان است، گفت: اگر به بازنشسته‌ای که ۵ میلیون تومان در سال ۸۵ طلب داشت، این پول پرداخت می‌شد، می‌توانست برای خانه خود وسیله‌ای تهیه کند اما حالا با ۵ میلیون تومان، نمی‌توان یک خودروی بی‌کیفیت خرید. 

از قرار معلوم نمایندگان کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیراز با کلاهدوزان (معاون دفتر وزارتی و بازرس ویژه وزیر صمت) و دیگر اعضای وزارتخانه جلسه‌ای تشکیل داده‌اند.

*اعتصاب دامنه دار کارگران شهرداری آبژدان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

کارگران شهرداری آبژدان:به دلیل عدم پرداخت حقوق از آذرماه سال97 تاکنون چند بار دست از کار کشیده ایم و اعتراض خود را نسبت به این وضعیت اعلام کرده ایم.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ31تیر،10ماه حقوق کارگران شهرداری آبژدان در شهرستان اندیکا- استان خوزستان -  پرداخت نشده است.

کارگران این شهرداری نوپا می گویند: به دلیل دریافت نشدن حقوق از آذر پارسال تاکنون چند بار دست از کار کشیده و اعتراض خود را نسبت به این وضعیت اعلام کرده ایم اما در این بین مسئولان تنها با پرداخت حقوق یک یا ۲ ماه حقوق معوقه سعی کردند ما را متقاعد کنند.

*تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه آزاد پرند  نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق مقابل دفتر ریاست

روز دوشنبه 31تیر،جمعی از کارکنان دانشگاه آزاد پرند دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق مقابل دفتر ریاست دانشگاه تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی کارجویان هویزه ای در انتظار جذب شرکت نفتی متن، مقابل استانداری خوزستان

تجمع اعتراضی کارجویان شهرستان هویزه نسبت به تحمیل بلاتکلیفی شغلی 2ساله توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن)  مقابل استانداری خوزستان

روز یکشنبه 30تیر،جمعی از کارجویان شهرستان هویزه  دراعتراض به  تحمیل بلاتکلیفی شغلی 2ساله توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

یکی از این کارجویان به خبرنگار رسانه ای گفت: ۲ سال است که هر بار ما را با یک بهانه ای از سر باز می کنند؛ یک بار می گویند نامه عدم سوء پیشینه بیاورید، وقتی نامه را میبریم‌ می گویند بروید نامه وضعیت امنیتی را بیاورید، آن را هم می بریم، می گویند بروید تا خبرتان کنیم.

این کارجویان شهرستان هویزه که ۲۰ نفر هستند و از ۲ سال پیش در انتظار جذب توسط شرکت متن به سر میبرند، می گویند: ماه گذشته پیش استاندار آمدیم و او قول داد ظرف یک هفته یکی از مسئولین شرکت را برای جذب ما ۲۰ نفر پای کار بیاورد، ولی اکنون یک ماه از وعده استاندار گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

یکی دیگر از کارجویان گفت: هفته گذشته شکایت خود را نزد مدیرکل سیاسی استاندار (حبیب الله فضل الله پور) بردیم و همانجا با رئیس حراست شرکت متن تهران تماس گرفت و قرار بود امروز پاسخ پیگیری را به ما بدهد، اما الان که آمدیم میگوید بروید و شنبه آینده بیایید.

این کارجویان که از این امروز و فردا کردن شرکت متن به ستوه آمده اند، می گویند: حتی از شورای اشتغال نامه گرفتیم و رای شورای تامین مبنی بر جذب ما ۲۰ نفر صادر شده است، اما متاسفانه کسی پاسخگوی ما نیست.

*اسماعیل بخشی فعال کارگری و مدافع حقوق کارگران را آزاد کنید

ما ، انجمن های صنفی کارگران ساختمان به عنوان امضا کننده گان این بیانیه ضمن اعلام حمایت از مطالبات برحق کارگران و مدافعین آنها ، برخوردهای امنیتی با حق خواهی کارگران و فعالین کارگری را قویا محکوم میکنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان هستیم .

کارگران و زحمتکشان ایران

بیش از ۵ ماه است که تعدادی از کارگران از جمله؛ اسماعیل بخشی فعال کارگری ، سپیده قلیان فعال اجتماعی و اعضای تحریریه نشریه گام در ارتباط با اعتراضات و اعتصابات بر حق کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خوزستان بازداشت شده اند .

این کارگران به زندگی زیر خط فقر و شرایط اسفبار معیشتی و غارت اموالشان  تحت عنوان خصوصی سازی دست به اعتراض زدند و با اعتصابشان این شرایط غیر انسانی را به گوش جامعه رساندند.

جرم اسماعیل بخشی و مدافعین حق خواه اعتصابات هفت تپه و فولاد چیزی جز اینکه از نان سفره کارگران حمایت کرده اند نیست . این در حالیست که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها آزاد است.

در شرایطی کارگران و فعالین کارگری را زیر فشار و اتهامات امنیتی قرار میدهند که بحران اقتصادی موجود گلوی زندگی کارگران و خانواده هایشان را روز به روز بیشتر می فشارد و کارگران را با انواع تهدیدات از جمله اخراج ، دستمزدهای معوقه ، دستمزد پایینتر از خط فقر و بیکاری محکوم می کنند در حالی که کارگران مسئول به وجود آمدن هیچکدام از بحران ها و نابسامانی های اقتصادی طول تاریخ نبوده اند.

ما ، انجمن های صنفی کارگران ساختمان به عنوان امضا کننده گان این بیانیه ضمن اعلام حمایت از مطالبات برحق کارگران و مدافعین آنها ، برخوردهای امنیتی با حق خواهی کارگران و فعالین کارگری را قویا محکوم میکنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان هستیم .

31/4/1398

۱:انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سرواباد

۲: انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی کامیاران

۳: انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی سقز

۴: انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی بانه

۵: انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی دیواندره

برگرفته از کانال تلگرام سندیکا و انجمن  صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد

*ادامه بلاتکلیفی معیشتی وقراردادی کارگران کارخانه سیمان کارون مسجد سلیمان

6ماه حقوق و4 ماه حق بیمه کارگران کارخانه سیمان کارون مسجد سلیمان پرداخت نشده است.تعدادی از کارگران این کارخانه پس از یکسال کار شیفتی  قرادادی ندارند و روزمزد محسوب میشوند.

منبع اصلی خبر:کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن 25 کارگردر فصل بهار دراستان مازندران براثر حوادث کاری

سه ماه نخست سال جاری 25کارگربراثر حوادث کاری دراستان مازندران جانشان را ازدست دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی حوادث کاری نسبت به مدت مشابه پارسال گفت: در این مدت ۲۱۲ نفر (۲۰۲ مرد و بقیه زن) بر اثر حوادث کاری با ۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال مصدوم و به پزشکی قانونی شهرستان‌های استان مراجعه کرده اند.

دکتر علی عباسی، اصابت جسم سخت با ۷ نفر را بیشترین دلیل مرگ کارگران در حوادث کاری اعلام کرد و افزود: ۶ نفر براثر سقوط از بلندی، ۵ نفر بر اثر سوختگی، ۴ نفر بر اثر برق گرفتگی و ۳ نفر هم بر اثر سایر موارد جان خود را از دست داده که بیشترین آمار تلفات حوادث کار مربوط به شهرستان‌های ساری با ۶، نور با ۴، چالوس و قائم شهر هر کدام با ۳ مورد بوده است. همچنین سنین ۲۱ تا ۳۰ سال با ۹ مورد بیشترین مورد و بیش از ۶۱ سال با ۲ مورد کمترین میزان آمار فوتی را به خود اختصاص دادند.

*جان باختن 3کارگرمقنی در یک کارگاه  رنگرزی چوب در چهاردانگه اسلامشهربراثر گازگرفتگی

بعد از ظهر روز دوشنبه 31تیر،3کارگرمقنی حین کار در یک کارگاه  رنگرزی چوب در چهاردانگه اسلامشهردچار گاز گرفتگی شدند وجانشان را از دست دادند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، در یک کارگاه رنگرزی چوب، چاهی به عمق ۱۵ متر در حال حفر بود که ۳ کارگر در انتهای چاه گرفتار شدند.

در این حادثه ۲ کارگر ۲۵ تا ۳۰ ساله تبعه کشور افغانستان به همراه یک کارگر ۳۰ ساله  تبعه ایران جان باختند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com