اخبار و گزارشات کارگری ۵ و ٦ خرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 27, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 5 و 6خرداد ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- گزارشی درباره اعتراضات کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان نسبت به پایمالی حقوشان از طرف شرکت های توبا از زیر مجموعه های هلدینگ  توسعه انرژی تدبیر و وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر- بازوی درآمدزایی ستاد اجرایی فرمان امام – و گروه مپنا

- اعتصاب وتجمعات کارگران خدماتی خط یک مترو تهران دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به ادامه سرکوب فعالان صنفی

- کمیته دفاع از محمد حبیبی :تلاش برای زمینه سازی اخراج محمد حبیبی از شغل معلمی توسط وزارتخانه

- ادامه بازداشت حسن سعیدی تا پایان مهلت یک‌ماهه

- صدور حکم منع تعقیب برای مهدی فخری

- آزادی ا‌کرم نصیریان با تودیع وثیقه 200میلیون تومانی

- اخراج یک کارگر کارخانه آجر دهدشت با 8 سال سابقه کار بدلیل درخواست مساعده

- مصطفی منتظم عضو سندیکای کارگران بافنده و سراینده سرود کوهنورد به تاریخ پیوست!

- مرگ یک کارگردرکارگاه شهرک صنعتی توس براثر سقوط به عمق چاه

- مرگ و مصدومیت شدید 3کارگر ساختمانی در ارومیه بدنبال سقوط از داربست

- مصدومیت 3کارگر درحادثه آتش سوزی کارگاه کفش دوزی خیابان سپهسالار تهران

*گزارشی درباره اعتراضات کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان نسبت به پایمالی حقوشان از طرف شرکت های توبا از زیر مجموعه های هلدینگ  توسعه انرژی تدبیر و وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر- بازوی درآمدزایی ستاد اجرایی فرمان امام – و گروه مپنا

تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان نسبت به خطرافتان آینده شغلی پس از واگذاری ها ، عدم تبدیل وضعیت،عدم پرداخت کامل حقوق ومطالبات وعدم شفافیت مالی صندوق ذخیره برای دومین روز متوالی

روز یکشنبه 5خردادماه، کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان واقع در کیلومتر 8 جاده آبادان -ماهشهر،دراعتراض به درخطرگرفتن آینده شغلی پس از واگذاری ها، عدم تبدیل وضعیت،عدم پرداخت کامل حقوق ومطالبات وعدم شفافیت مالی صندوق ذخیره،دست به تجمع زدند.

قابل یادآوری است که براساس ویدئو منتشره درشبکه های اجتماعی این کارگران روزشنبه 4خردادهم تجمع مشابهی برپرده بودند.

بدنبال این تجمعات اعتراضی از طرف مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان به کارگران وعده رسیدگی به خواسته هایشان برای روز سه شنبه7خرداد داده شده است وظاهرا قراراست نشستی اضطراری با حضور مدیر عامل شرکت توبا(حسین نوشین)، مدیر عامل شرکت تعمیرات و نگهداری مپنا(شریفی) با نماینده ستاد اجرایی فرمان امامدر تهران برگزار شود و به موضوعات مطروحه رسیدگی وکارگران را از تصمیمات اتخاذ شده مطلع کنند.

نیروگاه 800 مگاواتی سیکل ترکیبی در اواخرسال 1388 در چارچوب خصوصی سازی توسط توانیر و وزارت نیرو، به شرکت"توبا" از زیر مجموعه های هلدینگ  توسعه انرژی تدبیر و وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر(بازوی درآمدزایی ستاد اجرایی فرمان امام* در قالب بخش خصوصی)، واگذار شد.

شرکت توبا درآبان ماه1397 طی اقدامی شرکت مدیریت تولید برق جنوب غرب که دارای پروانه بهره‌برداری از نیروگاه و یکی از شرکت های شاخص در این زمینه بوده، را منحل کرده و در یک مناقصه بهره‌برداری نیروگاه را به شرکت بهره برداری و تعميراتی مپنا** واگذار کرد.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: بر اساس ماده 12 قانون کار، شرکت مپنا قائم مقام شرکت قبلی بهره‌بردار است و موظف به رعایت تعهدات و حقوق شرکت سابق(شرکت تولید برق جنوب غرب) خواهد بود که متاسفانه شرکت مپنا تا کنون به این تعهدات عمل نکرده و نسبت به این موارد بی اعتنا است.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت هیچ گونه شفاف سازی را در این نیروگاه شاهد نبودیم و کسی پاسخگو نیست، افزود: مدیریت نیروگاه ضمن عدم پرداخت بخشی از حقوق کارگران در چند ماه گذشته، علاوه بر حقوق ها حتی نسبت به شفاف سازی وضعیت و موجودی صندوق ذخیره کارگران نیروگاه که هرماهه از فیش های حقوقی کارگران به این نام کسر می شود و موجودی آن صفر است، شفاف سازی صورت نگرفته است.

این کارگربا بیان اینکه شرایط کار در این وضعیت آب و هوایی خاص است، تصریح کرد: ما در این شرکت در بدترین وضعیت آب و هوایی، سیل، ریزگرد و گرمای طاقت فرسا نگذاشتیم چرخ تولید این سنگر متوقف شود و علاوه بر آن با اتکا به تخصص نیروهای بومی این منطقه، هیچ گاه در بخش های مختلف به حضور نیروهای خارجی نیازمند نبودیم و با اتکاء به توان داخلی و بومی نسبت به پایداری این شرکت اهتمام ورزیده ایم.

او اضافه کرد: یکی از دغدغه های ما نحوه مدیریت منابع و حفظ و نگهداری و بهره برداری از این مجموعه مهم و تولیدی است که در حال تبدیل شدن به بحران است.متاسفانه بعد از واگذاری این نیروگاه به شرکت مپنا انتظار می رفت تا شاهد رشد این مجموعه باشیم، اما متاسفانه غیر از این شده و حتی در تامین قطعات مورد نیاز نیروگاه بارها سهل انگاری صورت گرفته و سبب نگرانی دو چندان کارگران شده است.

این کارگر حاضر درتجمعات اعتراضی، ادامه داد: مدیریت نیروگاه در این مدت نسبت به پاسخگویی کارگران بی اعتنا بوده و حتی دست به تغییر احکام پرسنلی زده که در این خصوص مالک نیروگاه نیز هیچ اظهار نظری نکرده است. از طرفی با توجه به تصویب هیات مدیره بر رعایت و اجرای کامل چارت سازمانی و تبدیل وضعیت پرسنل پیمانکار با وجود گذران مراحل گزینشی و سابقه کار مرتبط، اجرا و تحقق این حق با مخالفت شرکت مالک نیروگاه(توبا) متوقف شده و این مطالبه نیز، نادیده گرفته شده است.

این کارگربا بیان اینکه بارها از مسوولین مختلف ازجمله نماینده مجلس آبادان درخواست پیگیری کردیم اما توجهی نشد، توضیح داد: تا کنون بیش از500 پرونده قضایی در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان و دیوان عدالت اداری کشور توسط کارگران مطرح شده است که در برخی از موارد رای های لازم صادر شده است ولی متاسفانه شرکت بهره‌بردار قبلی(شرکت مدیریت برق جنوب غرب و توبا) از اجرایی شدن آن و پرداخت مطالبات کارگران از سال 1394 تا کنون سرباز زده است.

او در پایان در باره تجمعات اعتراضیشان بیان کرد: پس از تجمع کارگران و علنی و عمومی شدن موضوع مقرر شد، نشستی اضطراری با حضور مدیر عامل شرکت توبا(حسین نوشین)، مدیر عامل شرکت تعمیرات و نگهداری مپنا(شریفی) با نماینده ستاد اجرایی فرمان امامدر تهران برگزار شود و به موضوعات مطروحه رسیدگی وکارگران را از تصمیمات اتخاذ شده مطلع کنند.

*جهت آشنایی با شرکت توبا، هلدینگ  توسعه انرژی تدبیر،گروه توسعه اقتصادی تدبیر و ستاد اجرایی فرمان امام:

ستاد اجرایی فرمان امام، نهادی (غیر وابسته به دولت) در ایران است که به فرمان روح‌الله خمینی تأسیس شده و اکنون نیز به طور مستقیم زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود. این سازمان با نام Execution of Imam Khomeini's Order یا به اختصار EIKO نیز شناخته می‌شود. این ستاد وظیفه مدیریت اموالی که طبق اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین در اختیار ولی فقیه می‌باشند را بر عهده دارد. ستاد اجرایی فرمان امام در دو بخش اصلی امور خیریه و بخش اقتصادی فعالیت می‌نماید. شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در فعالیت‌های بانکی، مالی، نفت و مخابرات تا تولید دارو و دامپروری نقش دارند.

بخش اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام که یک بازوی عظیم اقتصادی فعال در بخش‌های مختلف صنعت و تجارت در ایران و خارج ایران است، فعالیت‌های مالی رهبر ایران را از نظارت مجلس شورای اسلامی و وابستگی به بودجه کشور بی‌نیاز می‌نماید.

محمد مخبر، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره ستاد

آغاز به کار این ستاد در ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۸ حدود یک ماه قبل از مرگ روح‌الله خمینی طی حکمی به آقایان حبیب‌الله عسگراولادی، مهدی کروبی و حسن صانعی جهت در اختیار گرفتن کلیهٔ وجوه و اموال مجهول المالک بلاصاحب، ارث بلا وارث و اموالی که بابت تخمیس و خروج از ذمه و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی، و دیگر قوانین در اختیار ولی فقیه قرار گرفته است، صورت گرفت. نامبردگان از طرف روح‌الله خمینی اختیار داشتند تا به هرگونه صلاح می‌دانند در تمامی ابعاد فروش، نگهداری و ادارهٔ آنها اقدام نموده یا قسمتی از این اختیارات را در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی، قرار دهند. این ستاد طی این حکم موظف شد کلیهٔ درآمدهای حاصله را در موارد مقررهٔ شرعیه، بنیاد شهید، بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مسکن، کمیتهٔ امداد، سازمان بهزیستی، طرح شهید رجایی و بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی و موارد دیگر مورد نظرشان مصرف نماید.

پس از مرگ روح‌الله خمینی ریاست ستاد در سال ۱۳۷۳ توسط سید علی خامنه‌ای به محمد شریعتمداری واگذار شد و سپس در سال ۱۳۷۶ دکتر محمد جواد ایروانی در این جایگاه قرار گرفت. محمد مخبر از سال ۱۳۸۶ تا کنون ریاست ستاد را بر عهده دارد.

عدم شمول بازرسی و ممیزی توسط سازمان بازرسی کل کشور

فعّالیتهای ستاد به استناد تبصره ۲ قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۳۷۳٫۰۴٫۲۹ دوره چهارم مجلس شورای اسلامی به ریاست علی‌اکبر ناطق‌نوری که بیان می‌کند: (اجرای قانون در مورد مؤسسات و نهادهای عمومی که تحت نظر مقام ولایت فقیه هستند با اذن معظم‌له خواهد بود) مشمول نظارت سازمان بازرسی کلّ کشور نمی‌باشد مگر مطابق بند ب ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور انجام بازرسی از طرف رهبری خواسته شود.

بعلاوه ستاد مصداق هیچ‌یک از شقوق ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشورکه حوزه بازرسی سازمان مذکور را تبیین می‌نماید نمی‌باشد.

بخش اقتصادی ستاد

بنیاد برکت

درآمد حاصل از اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی ستاد که تحت عنوان بخش خصوصی انجام می‌شود، در مؤسسه یی به نام بنیاد برکت هزینه می‌شود.

بنیاد برکت در آذرماه ۱۳۸۶ دو ماه پس از روی کار آمدن محمد مخبر کار خود را آغاز نمود.

گروه توسعه اقتصادی تدبیر

این گروه بازوی درآمدزایی ستاد در قالب بخش خصوصی می‌باشد.

زیرمجموعه گروه توسعه اقتصادی تدبیر هولدینگ‌های زیر می‌باشند:

  • گروه توسعه انرژی تدبیرکه سهامدار شرکت‌های زیر است:

o شرکت نفت پارس (سهامی عام) - ۷۵ درصد

o شرکت بهمن گنو (سهامی خاص) - ۸۰ درصد

o شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا - ۱۰۰ درصد

o شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (سهامی عام) - ۸۰ درصد

o شرکت حفاری شمال (سهامی عام) - ۱۰ درصد[۳۳]

o شرکت توسعه حفاری تدبیر (سهامی خاص) - ۱۰۰ درصد

o شرکت مهندسی ری نیرو (سهامی خاص) - ۱۰۰ درصد

o شرکت تولید نیروی برق آبادان (سهام عام) - ۷۵ درصد

o شرکت شیمیایی مدبران شیمی (سهامی خاص) - ۱۰۰ درصد

o شرکت پالایش پارسیان تدبیر (سهامی خاص) - ۸۰ درصد

o شرکت پارس بازرگان (سهامی خاص)

  • شرکت گسترش الکترونیک مبین ایرانکه سهامدار شرکت‌های زیر است:

o شرکت توسعه اعتماد مبینکه سهامدار شرکت‌های زیر است:

 شرکت مبین

 شرکت مهر اقتصاد مبین

 شرکت مخابرات ایران

 شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)

o شرکت ایرانیان نت

o شرکت آسمان مدیا

o شرکت رایمون مدیا

o شرکت توسعه مخابراتی آریاسل

o شرکت گسترش ارتباطات تالیا

o شرکت توسعه ارتباطات جامع مبین

o شرکت مبین وان کیش

o شرکت ارتباطات رهکام ایرانیان

o شرکت فناوران مبین خاور

  • شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر که سهامدار شرکت‌های زیر است:

o شرکت زرین کشت پایدار زرندیه

o شرکت زرین دام پایدار تدبیر

o شرکت مدبر کشت توس

  • شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر

o شرکت مجتمع فراورده‌های فسفات کارون

o شرکت آینده گران صنعت و معدن فردا

  • شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر که سهامدار شرکت‌های زیر است:

o شرکت سرمایه‌گذاری پردیس

o شرکت لیزینگ ایران و شرق

o شرکت ایران و شرق

o شرکت تولید و صادرات ریشمک

o شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا

  • شرکت دارویی برکت که سهامدار شرکت‌های زیر است:

o هربی فارمد (گیاهان دارویی)

o مؤسسه صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز

o شهرک صنعتی دارویی برکت

o شرکت بیوسان فارمد

o شرکت سل تک فارمد

o شرکت برکت تل (مرکز تلفنی سلامت)

o شرکت داروسازی آتی فارمد

o شرکت شفا فارمد (مرکز تولید مواد اولیه انواع آنتی بیوتیک از سلول زنده) (تولید حدود ۱۴درصد کل داروهای ضروری کشور)

o شرکت پخش البرز (مصادره‌ای) (متعلق به کاظم خسروشاهی) (دارای ۹۰۰۰ انبار مسقف)

o شرکت داروسازی تولیدار (مصادره‌ای) (متعلق به کاظم خسروشاهی)

o شرکت سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز

o گروه دارویی سبحان

o شرکت تولید مواد اولیه البرز بالک

o شرکت البرز دارو (سرنگ‌های آماده تزریق به نام پریفیلد)

o شرکت سبحان دارو (مصادره‌ای)

o شرکت سبحان انکولوژی (کارخانه تولید داروهای ضد سرطان سبحان انکولوژی در شهر رشت) (مصادره‌ای)

o شرکت ایران دارو (مصادره‌ای)

o شرکت کی بی سیمصادره‌ای - یکی از غول‌های واردات دارو به ایران)

  • گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر
  • گروه توسعه ساختمان تدبیکه سهامدار شرکت‌های زیر است:

o شرکت توسعه و عمران امید

o شرکت ساختمانی بهساز کاشانه تهران

o شرکت توسعه آینده پارس

o شرکت توسعه و عمران نوآوران تدبیر (توسعه و عمران نوآوران فرحزاد)

o شرکت رنج هاسپیتالیتی امید کیش

o شرکت ساخت و عمران تدبیر

o شرکت رویال ساختمان آریا (سهامی خاص)

**جهت آشنایی با گروه مپنا:

شرکت‌های گروه مپنا، پس از اجرای آخرین مرحله تجدید ساختار گروه در سال ۱۳۹۱، در قالب پنج بخش ساختاربندی شده‌اند. هر یک از این بخش‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه نیز وظیفه انجام بخشی از کسب و کار مپنا را بر عهده دارند. برای مشاهده ساختار و ارتباط شرکت‌ها با بخش‌های پنج‌گانه مپنا، صفحه  زیررا ببین

*اعتصاب وتجمعات کارگران خدماتی خط یک مترو تهران دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز یکشنبه 5خرداد ماه، کارگران خدماتی خط یک مترو تهران(شرکت پیمانکاری پیمان مرو) دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست از کار کشیدند ومقابل ایستگاه باغ شهر (پالایشگاه)در و ایستگاه فتح آباد شهرری تجمع برپا کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ5خرداد،جمعی از کارگران پیمانی خدماتی خط یک قطار شهری تهران که شمار آنها به 250نفر می‌رسید  به آنچه نامشخص بودن وضعیت شغلی و مزدی‌شان با خروج پیمانکار  عنوان می‌کنند، اعتراض کردند. این کارگران ابتدا مقابل ایستگاه باغ شهر (پالایشگاه) و بعد در محدوده ایستگاه شهر ری تجمع کردند.

این کارگران که از سال ۹۱ به مدت ۷ سال (تا ۱۶ خرداد ماه سال جاری) دراستخدام شرکت پیمانکاری «پیمان مرو» مشغول به کار بوده‌اند، گفتند که پیمانکار قصد دارد بدون آنکه مطالبات مزدی حدود 250 کارگر را پرداخت کند از بخش خدماتی پایانه فتح‌آباد خط یک مترو تهران خارج شود.

کارگران افزودند:پیمانکار با احتساب ۱۶ روز خرداد ماه سال جاری که پایان قرارداد کاری کارگران است حدود دو ماه و ۱۶ روزمزد به همراه اضافه‌کاری بدهکار است. علاوه بر آن حق اضافه‌کاری اسفند ۹۷ را به همراه ۴ سال سنوات و حدودا ۹ ماه حق بیمه سال جاری و گذشته به کارگران پرداخت نکرده است.

 طبق گفته کارگران پیمانی خدمات خط یک مترو تهران؛ آنها پیش از این نیز مطالبات معوقه بیشتری از پیمانکارفعلی (پیمان مرو) طلب داشته‌اند که با پیگیری‌های زیاد کارگران وصول شد.

به گفته آنها؛ طی چند روزی که کارگران پیگیر مطالبات خود از پیمانکار فعلی شده‌اند، کارفرما می‌گوید برای رسیدن به مطالبات وصول نشده خود می‌توانید طرح شکایت کنید.

به گفته یکی از کارگران، طی چند سال گذشته بارها کارگران پیمانی و باسابقه خدماتی خط یک مترو که مسئولیت نظافت واگن‌ها را در پایانه فتح‌المبین برعهده دارند برای پیگیری مشکلات خود که ناشی از حضور پیمانکاران مختلف در این مجموعه است، در محدوده برخی ایستگاه‌های خط یک مترو علنی کرده‌اند اما متاسفانه علارغم دادن وعده‌های امیدوارکننده از سوی مسئولان هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در همین رابطه امیرسعید نیاورانی (مدیرعامل شرکت پیمان مرو) با تایید اجتماع کارگران خدماتی خط یک مترو تهران گفت: طی روزهای آینده مطالبات معوقه مزدی کارگران خط یک مترو تهران پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه قرارداد شرکت پیمان مرو با خدمات خط یک مترو تهران تا ۱۶ خرداد ماه جاری به اتمام می‌رسد، افزود: در صورت پرداخت شدن صورت وضعیت‌های مالی؛ همه مطالبات مربوط به حقوق فروردین و اردیبهشت ماه کارگران پرداخت می‌شود.

او با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیاز تامین منابع مالی دارد، در ادامه در خصوص معوقات بیمه کارگران افزود: مطالبات بیمه‌ای در دست پیگیری است و تا پایان خرداد ماه نیز پرداخت می‌شود.

به گفته وی، دلیل به تاخیر افتادن حق بیمه کارگران این است که کارفرمای اصلی فقط صورت وضعیت‌های حقوقی کارگران را پرداخت می‌کند.

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به ادامه سرکوب فعالان صنفی

به دنبال فراخوان شورای هماهنگی به تجمع در روز معلم و استقبال فرهنگیان در ده‌ها شهر ، شاهد دور جدیدی از پرونده‌سازی و سرکوب فعالان صنفی بودیم. فشارها پیش از تجمع با احضار فعالان در استان‌های مختلف شروع شد تا مانع از برگزاری تجمع گردد اما تجمع با تمام فشارها برگزار گردید و نیروهای امنیتی در اقدامی خشونت آمیز به تجمع تهران حمله نموده و دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران و بازرس این تشکل آقایان محمدتقی فلاحی و  رسول بداقی به همراه هفت نفر دیگر را دستگیر نمودند  اما روند برخورد و سرکوب به تهران محدود نگردید و در اقدامی ظالمانه حکم زندان فعال صنفی، آقای  محمدعلی زحمتکش در شیراز به اجرا در آمد و متعاقب آن آقای یاسرامینی آذر در مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 ما در حالی اردیبهشت ماه را پشت سر گذاشتیم که در روزهای پایانی منزل فعالان صنفی استان مازندران، آقایان حسین_سلامی،علیرضا قربانی و محمدصادق وفایی مورد تفتیش قرار گرفت و آنان بعد از بازجویی در پلیس امنیت به دادگاه احضار شده‌اند در مشهد آقای محمدحسین سپهری به دادگاه فراخوانده شده و در کرج خانم نسرین بهمن پور برای چندمین بار توسط پلیس امنیت احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌است. این احضارها در حالی صورت می‌گیرد که برای تعداد زیادی از معلمان  توسط حراست‌ها و هیات تخلفات اداری پرونده‌سازی شده‌است اما نکته مهم ایستادگی فعالان و دفاع آنان از حقوق صنفی و آموزشی فرهنگیان است.

شورای هماهنگی ضمن اعلام حمایت از تمام فعالان صنفی، از تمام معلمان آزادی‌خواه، عدالت‌طلب و مطالبه‌گر بخصوص معلمان دربند بخاطر پایداری و مقاومت در مسیر سخت مطالبه‌گری تشکر و قدردانی می‌نماید و با توجه به دور جدید برخورد و سرکوب فعالان صنفی اعلام می‌کند :

۱.  ما هر نوع پرونده‌سازی یا اجرای حکم زندان فعالان صنفی را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی بدون قید و شرط تمام معلمان دربند هستیم.

۲. ما نسبت به عواقب سرکوب جنبش معلمان به نهادهای امنیتی، دولت ، مجلس و قوه‌قضاییه هشدار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم مطالبات صنفی و آموزشی  فرهنگیان دست یافتنی است و پرونده‌سازی، اخراج، تبعید و زندان تاکنون نتوانسته روند مطالبه‌گری فرهنگیان را متوقف نمایند ما برای احقاق حقوق معلمان و دانش‌آموزان آماده فداکاری هستیم. 

۳. اگر روند سرکوب فعلی متوقف نگردد

شورای هماهنگی از تمام ظرفیت‌ها و توان خود برای حمایت از فعالان صنفی و معلمان استفاده خواهد نمود.

۴. هر معلم در هر جای ایران اگر بخاطر فعالیت صنفی مورد ستم واقع شود مورد حمایت شورای هماهنگی و تشکل‌های عضو قرار خواهد گرفت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۵ خرداد ۱۳۹۸

*کمیته دفاع از محمد حبیبی :تلاش برای زمینه سازی اخراج محمد حبیبی از شغل معلمی توسط وزارتخانه

بیش از یک سال از بازداشت معلم زندانی محمد حبیبی می‌گذرد و هنوز وزارتخانه به درخواست مرخصی بدون حقوق وی پاسخ مثبت نداده و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که وزارتخانه قصد دارد با صدور حکم انفصال از خدمت زمینه‌های اخراج این فعال صنفی زندانی را مهیا نماید.

سال گذشته و پس از قطع حقوق آقای حبیبی کلیه مراحل پیگیری صدور حکم مرخصی بدون حقوق ایشان با توجه به تجربه سایر معلمان زندانی به موقع و با دقت پیگیری و عملیاتی گردید اما در گام اول اداره آموزش و پرورش شهریار غیبت وی را غیرموجه اعلام نمود که این اعلام خلاف قانون است چون محمد حبیبی به دلخواه خود غایب نبوده و با #دستور_مقام_قضایی وی حبس شده‌است.

به دنبال این حکم پس از پیگیری در سطح اداره کل و وزارتخانه مقرر شد  درخواست  مرخصی بدون حقوق وی در دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد .

لذا در تاریخ سوم مهر درخواست  مرخصی ایشان  به اداره کل شهرستان های استان تهران ارسال شد و همان روز با دستور موافقت به وزارتخانه ارسال گردید و مقرر گرددید مرخصی را دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارتخانه تایید نماید. اما در کمال ناباوری هیات در تاریخ 15 آذر به درخواست جواب منفی داد که مورد اعتراض قرار گرفت.

پیگیری های مجدد در سطح وزارتخانه منتهی به بررسی مجدد درخواست شد و در همین حین مسول هیات برکنار  سرپرست جدید برای این هیات تخلفات منصوب گردید . اما پس از مدتی با بهانه اینکه سرپرست نمی تواند حکم بزند تا فروردین 98 این وضعیت ادامه یافت و بعد از انتصاب سرپرست وقت ،  متوجه شدیم که  هیات قصد صدور حکم انفصال از خدمت برای محمد حبیبی دارند. در حالی وزارتخانه بصورت غیرقانونی به دنبال اخراج این معلم عدالتخواه زندانی است که در طول یک سال گذشته در بالاترین سطح از وزیر تا معاونان و مشاوران وی در جلسات حضوری بر موافقت با مرخصی بدون حقوق وی تاکید نموده اند و حتی وعده دادند با توجه به اینکه این بحث به دولت و حیطه اختیار وزارتخانه مربوط است حکم آماده به خدمت برای آقای حبیبی صادر گردد که بخشی از حقوق وی قطع نگردد البته ما نسبت به این وعده و وعیدها خوشبین نبودیم و فقط خواهان حق قانونی وی بودیم. حکم آماده به خدمت هرگز صادر نشد و الان در آستانه #صدور_حکم_انفصال قرار داریم.

کمیته دفاع از محمد حبیبی ضمن محکوم نمودن این عملکرد غیرقانونی وزارتخانه اعلام می دارد این عملکرد غیرقانونی وزارتخانه نشانگر سیاست سرکوب فعالان از اخراج برای فشار به زندانی و خانواده زندانی است. وزیر بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده است که پیگیر حقوق معلمان زندانی است اما آنها چون توسط نهاد امنیتی بازداشت شده اند کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد! حال باید از وزیر سوال نمود که چرا به صورت غیرقانونی عمل می کنید و از صدور حکم مرخصی بدون حقوق که در حطیه اختیار شماست سر باز می زنید!؟ وزیر در برابر رسانه ها و فضای مجازی یک چهره دارد و در عملکرد چهره واقعی خود را نشان می دهد.

بی شک حکم انفصال از خدمت محمد حبیبی در ادامه #حکم_زندان_و_شلاقی است که ظالمانه برای وی صادر شده است این حکم برای آن است که فعالان صنفی را مقهور نماید اما ستمکاران باید بدانند حکم زندان  تبعید اخراج و انفصال ما را در راه خود مصممتر می کند ما خواهان مطالبات صنفی و آموزشی هستیم و هرگز در این مسیر کوتاه نخواهیم آمد.

کمیته دفاع از محمد حبیبی از کلیه فعالان و تشکلهای صنفی و مدنی می خواهد در برابر این احکام سکوت نکنند و به عملکرد ظالمانه دولت اعتراض نمایند.

کمیته دفاع از محمد حبیبی

5 خرداد 1398

*ادامه بازداشت حسن سعیدی تا پایان مهلت یک‌ماهه

صالح نیک‌بخت وکیل کارگران بازداشت شده سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در تجمع 11 اردیبهشت مقابل مجلس شورای اسلامی از ادامه‌ی بازداشت حسن سعیدی، عضو این سندیکا تا انقضای مدت یک ماهه بازداشت موقت خبر داد.

به گزارش کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این وکیل دادگستری در این باره به خبرنگاررسانه ای گفت: آقای سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، هنوز در بازداشت به سر می‌برد و حسب اعلام دادسرای مربوطه به خانواده‌ی او، وی تا پایان مدت یک ماهه‌ی بازداشت همچنان در زندان خواهد ماند.

نیک‌بخت در ادامه گفت: علی‌رغم اینکه تحقیقات از آقای سعیدی از دو هفته پیش پایان یافته است، ولی نامبرده همچنان در بازداشت می باشد و چون من در لیست وکلای اعلام شده از طرف ریاست وقت قوه قضاییه نیستم نتوانسته‌ام به دادسرا مراجعه و با موکلم ملاقات کنم.

نیک‌بخت افزود: در قانون آیین دادرسی کیفری فعلی شرط ماندن متهم در بازداشت تا پایان تحقیقات است و چنانکه قبل از یک ماه پیش‌بینی شده در قانون به طور عام و دو ماه بازداشت برای برخی جرایم خاص تحقیقات پایان یابد، دادسرا باید متهم را آزاد کند. به عبارت دیگر در قانون آیین دادرسی کیفری ایران اصل بر آزاد بودن متهمان تا زمان دادرسی و صدور حکم قطعی است . این رویه که متهم حتی اگر تحقیقات از نامبرده پایان یافته باشد باید در بازداشت بماند، خلاف حقوق مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری و فلسفه‌ی آزادی متهمان پیش از محکومیت قطعی در محاکم است.

او در پایان گفت:سایر کارگران عضو سندیکای شرکت واحد، همگی با قرارهای کفالت یا وثیقه پس از مدتی آزاد شده‌اند و درحال حاضر از کارگران بازداشت شده در روز اول ماه می ( 11 اردیبهشت ) که روز کارگر است، غیر از آقای سعیدی هیچ یک در بازداشت نیستند.

*صدور حکم منع تعقیب برای مهدی فخری

روز پنجم خرداد مهدی فخری از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران از طریق تماس تلفنی به دادسرای اوین احضار گردید. بعد از مراجعه به ایشان ابلاغ شد که قرار منع تعقیب در پرونده وی صادر شده است اما این قرار به مدت شش ماه تعلیق میگردد.

مهدی فخری در روز یازدهم اردیبهشت در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس دستگیر شد و بعد از چند روز بازداشت در زندان فشافویه در تاریخ ۱۵ اردیبهشت به قید کفالت آزاد شده بود.

منبع:اتحادیه آزاد کارگران ایران

*آزادی ا‌کرم نصیریان با تودیع وثیقه 200میلیون تومانی

روز یکشنبه 5خرداد،اکرم نصیریان از فعالان حقوق زنان با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی نی از زندان اوین آزاد شد.

*اخراج یک کارگر کارخانه آجر دهدشت با 8 سال سابقه کار بدلیل درخواست مساعده

خبرکوتاه:یک کارگر کارخانه آجر دهدشت با 8 سال سابقه کار بدلیل درخواست مساعده از کار اخراج شد.

*مصطفی منتظم عضو سندیکای کارگران بافنده و سراینده سرود کوهنورد به تاریخ پیوست!

مصطفی منتظم سندیکالیست، کوهنورد، و شاعر خوش قریحه درگذشت. مصطفی منتظم کارگر جوارب بافی، عضو سندیکای کارگران بافنده و فعال سیاسی قبل و بعد از کودتای آمریکایی ٢٨ مرداد بود. او با تجربه تلخ شکست جنبش آزادیخواهی سرود کوهنورد را، سرود.

کوهنورد محکم باش، پیروز پاینده باش

چون قله ها سرسخت و محکم بر حوادث باش

مصطفی منتظم از بنیان گزاران سازمان کوهنوردی تنسینگ هیلاری در سال ١٣٣٤ بود. سرود کوهنورد که متعلق به این گروه بود با انگیزه صعود زمستانی برای نخستین بار به علم کوه و تشکیل کانون کوهنوردان تهران مورد علاقه کوهنوردان قرار گرفت و در کنگره کوهنوردی ایران در سال ١٣٣٤ نماد و سرود کوهنوردان شد.

مصطفی منتظم نه به خاطر سرودن سرود کوهنورد و یا صعودهای سخت به کوه، مورد احترام کوهنوردان بود، بلکه انسان دوستی ، اخلاقی خوش، داشتن آرمان های اجتماعی و انسانی از او کوهنوردی با اخلاق ساخته بود و به همین دلیل مورد توجه و احترام جامعه کوهنوردی قرار داشت.

گروه کوهنوردان فلزکار فقدان این کوهنورد با اخلاق و انسان گرا را به خانواده و کوهنوردان ایران تسلیت می گوید.

مصطفی منتظم عزیز،

سروده ات بدرقه راهت باد.

رو در کوه و صحرا

جسم و جان بیارا

بین آبشار زیبا را

گروه کوهنوردان فلزکار

٤/٣/١٣٩٨

*مرگ یک کارگردرکارگاه شهرک صنعتی توس براثر سقوط به عمق چاه

روزیکشنبه 5خرداد، یک کارگردرکارگاه شهرک صنعتی توس واقع در بزرگراه آسیایی شهرمشهد براثر سقوط به عمق چاه جانش را ازدست داد.

*مرگ و مصدومیت شدید 3کارگر ساختمانی در ارومیه بدنبال سقوط از داربست

روز یکشنبه 5خرداد،3کارگر حین کار در روستای امامزاده از توابع ارومیه از داربست سقوط کردند ویکنفرشان جانش را ازدست داد ودونفر دیگربشدت مجروح وبه بیمارستان منتقل شدند.

*مصدومیت 3کارگر درحادثه آتش سوزی کارگاه کفش دوزی خیابان سپهسالار تهران

یکشنبه شب(5خرداد)،3کارگر درحادثه آتش سوزی کارگاه کفش دوزی واقع در خیابان سپهسالار تهران مصدوم وبه مراکز درمانی منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com