اخبار و گزارشات کارگری ١ خرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 23, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١ خرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- صالح نیک بخت: تداوم بازداشت حسن‌سعیدی در بند 209 زندان اوین علیرغم پایان یافتن تحقیقات پرونده

- اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به کاهش حقوق برای چهارمین روز متوالی

- تجمع اعتراضی کارگران حفاظت جنگل  استان مازندران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی کارگران نی ‌بر مجتمع نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت کامل حقوق فروردین ماه

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آرد غنچه اهواز نسبت به عدم پرداخت حقوق مقابل بانک توسعه تعاون اهواز

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه ایران قوطی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- نامه سرگشاده کارکنان مدیریت پشتیبانی شرکت نفت وگاز پارس دراعتراض به کاهش حقوق

- پاسخ کارکنان  معترض شهرداری منطقه 3تبریزبه شهردار

- درحادثه بیمارستان محک (دارآباد تهران) 5کارگر کشته ومصدوم شدند

- جان باختن یک کارگرمعدن کرومیت فریمان براثر ریزش

*صالح نیک بخت: تداوم بازداشت حسن‌سعیدی در بند 209 زندان اوین علیرغم پایان یافتن تحقیقات پرونده

در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر (اول می) در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و اتفاقات پس از آن، تعداد زیادی از کارگران بازداشت و احضار شدند. در همین رابطه، صالح نیک‌بخت، وکیل کارگران سندیکای شرکت واحد در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ای،ضمن اشاره به آخرین وضعیت این کارگران، اظهار داشت:

حدود ۱۰ روز پس از دستگیری و بازداشت کارگران در اول ماه می، رضا شهابی، فعال کارگری با معرفی کفیل آزاد شده و با اطلاع کارگران و هماهنگی‌های بعدی، برای شرکت در یکی از کنفرانس‌های کارگری به فرانسه سفر کرد. 

به غیر از وی، چند نفر دیگر از کارگران که همان روز بازداشت شده بودند، با مبالغ اندک، به عنوان وجه‌الکفاله و معرفی کفیل در ۳ روز نخست آزاد شدند. 

حدود یک هفته پس از آن، سیدرسول طالب‌مقدم، یکی دیگر از کارگران عضو سندیکا نیز با معرفی کفیل آزاد شده است.

 اما متاسفانه، حسن سعیدی، عضو دیگر سندیکا، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازداشت به سر برده و حسب اعلام همسر وی به بنده، تحقیقات از او پایان یافته، اما دادسرا همچنان از آزادی این فعال کارگری امتناع کرده است. در حالی که بازداشت یکماهه، سقف بازداشت برای اتهاماتی نظیر اتهامات این زندانی است، ولی بر اساس آنچه در قانون آئین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده، به محض پایان تحقیقات و عدم لزوم نگهداری فرد بازداشتی، باید برای این‌گونه افراد قرارهای تامین خفیف‌تر صادر شده و از نگهداری فرد بازداشتی خودداری شود. 

کارگران شرکت واحد دارای سندیکایی با قدمت حدود ۶۰ سال سابقه هستند و این سندیکا، هم توسط وزارت کار و هم در احکام محاکم عالی قضایی کشور، در جایگاه قانونی شناخته شده است. متاسفانه دیدگاه‌هایی وجود دارد که با مطالبات صنفی کارگران به صورت امنیتی و سیاسی برخورد می‌کند و همین امر نیز سبب شده تا در طول دو دهه گذشته، چند نفر از اعضای هیئت مدیره این سندیکا و کارگران عضو آن، بازداشت و محکوم شوند. 

بر این اساس، این مسئله موجب شده که در سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه‌های سندیکایی بین‌المللی در صنایع مختلف، ایران را به این دلیل محکوم کنند. در حالی که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(اصل ۲۷) تشکل‌های کارگری در قالب سندیکا، انجمن و یا سایر تشکل‌‌ها به رسمیت شناخته شده و مسائل صنفی را نمی‌توان با مسائل سیاسی یکسان کرده و با آن برخورد امینتی کرد. 

اکنون هم ابراهیم مددی، یکی دیگر از اعضای ارشد هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به ۵ سال و ۳ ماه زندان در مرحله تجدیدنظر محکوم شده است. او، درخواست اعاده دادرسی خود را به دیوان عالی کشور تقدیم کرده و بنده به عنوان وکیل این پرونده، در مراحل بدوی و تجدیدنظر، این انتظار را از مقام قضایی دارم که مسائل مربوط به امور صنفی کارگران و معلمان را صرفا به جهت ماهیت صنفی اقدامات آنان مورد رسیدگی قرار داده و این‌گونه اقدامات را در محور سیاسی قرار ندهد.

*اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به کاهش حقوق برای چهارمین روز متوالی

روز چهارشنبه اول خرداد ماه برای چهارمین روز متوالی، کارگران معدن سرب و روی کوشک واقع در فاصله 165 کیلومتری شرق یزد و در 45 کیلومتری شمال شرق بافق دراعتراض به کاهش حقوق دست به اعتصاب زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول خرداد،به کارگران وعده داده شده مشکلشان در کمیسیون کارگری شهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*تجمع اعتراضی کارگران حفاظت جنگل  استان مازندران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

صبح روز چهارشنبه اول خرداد، کارگران حفاظت جنگل  استان مازندران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

تجمع کنندگان خواستار تمدید قراردادهای خود برای ادامه کار و پرداخت مطالبات هفت ماهه خود هستند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،  براساس اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها، شرکت‌ها قرارداد با نیروی بخش حفاظت جنگل را از اول خردادماه لغو کرده‌اند.

بدنبال تجمعات اعتراضی فروردین ماه سال جاری کارگران حفاظت جنگل  استان مازندران ،رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری وزارت جهاد کشاورزی تلویحا قرارداد شرکت های بهره بردار را در سال 98 یک ماه تمدید کرد اما خبرها حاکی از آن است این قرارداد بار دیگر تمدید نشد تا استان مازندران با بیکاری 3 هزار و 500 نفر کارگر مواجه شود.

نکته قابل تامل تصمیم دیگر سازمان جنگل ها در اعلام دیرهنگام زمان برگزاری مناقصه طرح حفاظت از جنگل است. این سازمان به تازگی مناقصه واگذاری طرح حفاظت از جنگل را اعلام کرده که برگزاری و سیر اداری آن بیش از یک ماه طول می کشد و این به معنی بلاتکلیفی کارگران شرکت های بهره بردار است. سازمان جنگل ها همچنین پایه قیمت مناقصه واگذاری طرح حفاظت جنگل را به ازای هر هکتار 4 هزار تومان اعلام کرده که این مقدار سال قبل 12 هزار تومان بوده است!

متاسفانه این سازمان نه تنها اجازه برداشت چوب های شکسته و برزمین افتاده را به شرکت های بهره بردار که طبق بند 6 طرح تنفس جنگل اجازه این برداشت را دارند نمی دهد بلکه با عدم تمدید قرارداد طرح حفاظت جنگل این شرکت ها، کمر به نابودی و بیکاری بیش از 3 هزار و 500 نفر از کارگران استان کرده است.

*تجمع اعتراضی کارگران نی ‌بر مجتمع نیشکر هفت تپه نسبت به عدم پرداخت کامل حقوق فروردین ماه

صبح روز چهارشنبه اول خرداد،جمعی از کارگران نی ‌بر مجتمع نیشکر هفت تپه دراعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق فروردین ماه،دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران حاضردراین تجمع اعتراضی به خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران فصلی نی ‌بر برای مشخص شدن وضعیت مطالبات مربوط به فروردین ماه خود نگران هستند.

این کارگر با بیان اینکه حدودا دو هزار کارگر فصلی در مجتمع هفت تپه مشغول کارند، در ادامه گفت: کارفرما به این دلیل که میزان کارکرد هر یک از کارگران فصلی در فروردین ماه به حداقل رسیده، از پرداخت کامل حقوق خوداری کرده است.

این کارگر فصلی نی‌بر هفت تپه تصریح کرد: در فروردین ماه سال جاری با بارندگی مستمر و سیلاب‌هایی که بخش‌هایی از مزارع نیشکر را دربرگرفته بود، امکان کارکردن در همه روزها را نداشتیم.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آرد غنچه اهواز نسبت به عدم پرداخت حقوق مقابل بانک توسعه تعاون اهواز

صبح روز چهارشنبه اول خرداد، کارگران کارخانه آرد غنچه اهوازواقع در كيلومتر 10 جاده اهواز- انديمشك  در اعتراض به عدم پرداخت حقوق دست به تجمع مقابل بانک توسعه تعاون اهواززدند.این کارگران به بالا کشیدن حقوقشان از طرف بانک توسعه تعاون بابت اختلافات مالی با کارفرما معترضند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، بنا به گفته مدیرعامل شرکت ازجانب استانداری بابت تسهیلات بابت خسارات وارده سیل ملغی برای پرداخت حقوق کارگران به حساب بانک توسعه تعاون واریزشده است.

اما این بانک بجای پرداخت حقوق کارگران مبلغ را بابت طلبش برداشت کرده است.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه ایران قوطی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

اعتراضات کارگران کارخانه ایران قوطی واقع در قزوین- شهر صنعتی البرز نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد.

بنا به گزارشات رسانه ای شده، کارخانه ایران قوطی بطور کامل تعطیل وتمامی کارگرانش با ماه ها حقوق معوقه بیکارشدند.

این کارگران طی روزهای گذشته تجمعاتی در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان برپا داشتند که تا به امروز جز وعده و وعید چیزی عایدشان نشده است.

*نامه سرگشاده کارکنان مدیریت پشتیبانی شرکت نفت وگاز پارس دراعتراض به کاهش حقوق

کارکنان مدیریت پشتیبانی شرکت نفت وگاز پارس طی نامه ای سرگشاده به محمد مشکین فام مدیرعامل این شرکت ضمن اعتراض نسبت به کاهش حقوق و دستمزد، خواستار لغو برنامه کاهش آیتم های حقوقی از جمله  فوق العاده منطقه، ترمیم حقوق، محرومیت از تسهیلات زندگی  و میانگین اضافه کاری خود شدند.

بخش هایی از این نامه که درشبکه های اجتماعی منتشر شده بقرار زیراست:

متاسفانه  طبق اطلاعات بدست آمده از برنامه تدوین  آنالیز حقوقی و دستمزد کارکنان پیمانکاری، در قراردادهای جدید  POGC در منطقه عسلویه نه تنها اقدامی جهت حمایت از کارگران  و بهبود حقوق و دستمزد آن ها صورت نگرفته،  بلکه برخی از آیتم های حقوقی مانند فوق العاده منطقه، ترمیم حقوق، محرومیت از تسهیلات زندگی  و میانگین اضافه کاری کارکنان پیمانکاری  شاغل تحت مدیریت پشتیبانی  این شرکت به میزان  قابل توجهی کاهش یافته است.

ضمن اینکه دریافتی پرسنل مذکور در قراردادهای جدید سال 98 با توجه به افزایشات شورای عالی کار ، به نسبت سال گذشته هیچگونه تغییری نخواهد داشت.

با توجه به شرایط سخت زندگی کارگران از جمله هزینه های سرسام آور خرید، رهن و اجاره  مسکن، (که از سال قبل تاکنون افزایش چند برابری داشته) شدت آلودگی هوا، دوری از خانواده ونبود امکانات درمانی، کاهش آیتم های حقوقی قطعا در راندمان کاری کارکنان تاثیرات نامطلوبی بدنبال دارد ونارضایتی عمده ای را بر پیکر کارکنان ارکان ثالث تحمیل خواهد کرد.

به علت اینکه آیتم های حقوقی مذکور طی چندین سال به کارکنان پرداخت گردیده، طبق قوانین حاکم عرف کارگاه تلقی می گردد و از مصادق تغییر عمده در شرایط کار  موضوع ماده 14 مقررات اشتغال نیروی انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی مناطق و ماده 26 قانون کار بوده و ممنوع می باشد.

با  لغو برنامه کاهش آیتم های حقوقی، کارکنان پیمانکاری را  از این تنگناهای تحمیل شده رها ساخته و تاحدی از تلخی کام آن ها بکاهید.

*پاسخ کارکنان  معترض شهرداری منطقه 3تبریزبه شهردار

کارکنان  معترض* شهرداری منطقه 3تبریزبه شهردارطی نامه ای سرگشاده به شهردار پاسخ دادند.

متن این نامه که در یک منبع خبری محلی درج شده  بقرار زیراست:

با سلام و احترام, به استحضار می رساند ما ۲۲ نفر از کارکنان شهرداری منطقه ۳ تبریز که با سابقه متغیر ۵ تا ۱۰ سال طبق قراردادی غیر رسمی و داخلی مجموعه، با عنوان قرارداد مربی، صرفا به خاطر حذف بیمه و امکانات مربوط به قانون کار به امضای ما رسانده اند در صورتی که از بدو ورود به مجموعه شهرداری در مشاغل اداری و همانند سایر همکاران محترم شهرداری به صورت تمام وقت مشغول خدمت رسانی به مردم می باشیم. متاسفانه سالیان متمادی هست که با قول مساعدت مسئولین نسبت به حل معضل قرارداد و به تبع آن بیمه اینجانبان خلف وعده شده و کار ما همچنان با گره کوری مواجه است و شهرداری از انعقاد قراردادی که طبق قانون کار که شامل بیمه کارگری و کارمندی و نیز امنیت شغلی که حق طبیعی می باشد امتناع می کند. و همانطور که می دانید با شرایط موجود چه میزان تشویش و استرس کاری و اجتماعی را ما متحمل می شویم که با تهدید به اخراج مسئولین شهرداری نیز آمیخته می شود. لذا خواهشمند است به عنوان رسانه ای گویا و عدالت محور صدای خفه شده ما را به مردم و مسئولین برسانید.

*تجمع اعتراضی کارکنان شهرداری منطقه 3تبریزنسبت به عدم تبدیل وضعیت،قراردادهای کوتاه مدت ونداشتن بیمه

صبح روز سه شنبه31اردیبهشت،جمعی از کارکنان شهرداری منطقه سه تبریزدراعتراض به عدم تبدیل وضعیت، قراردادهای کوتاه مدت ونداشتن بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی شهرداری زدند.

بنابه گزارشات منابع خبری محلی،تجمع کنندگان بنرهایی با محتوای  “ما خواستار اعمال قانون و اجرای عدالت و رفع تبعیض بعد از پنج الی 10 سال سابقه کار هستیم”، “بی عدالتی تاکی؟” و … در دست داشتند.

در پی این تجمع شهردار منطقه 3تبریزگفت:استخدام رسمی این افراد خارج از اختیارات ماست و باید در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی شرکت کرده و از طریق قانون اقدام کنند.

*درحادثه بیمارستان محک (دارآباد تهران) 5کارگر کشته ومصدوم شدند

انتشار گاز اسید هنگام بازکردن چاه فاضلاب در طبقه منفی 2 بیمارستان محک یک کشته و چهار مصدوم برجای گذاشت.

جلال ملکی ، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در تشریح این خبر به خبرنگار رسانه ای گفت: عصر سه‌شنبه چاه فاضلاب بیمارستانی در دارآباد دچار گرفتگی شد که کارگران برای رفع مشکل، داخل آن اسید ریختند.  انتشار گاز اسید باعث مسمومیت پنج کارگر حاضر در طبقه منفی 2 شد که یکی  از آنها به داخل چاه سقوط کرد و فوت شد. چهار مصدوم دیگر هم در بخش بستری شدند.

*جان باختن یک کارگرمعدن کرومیت فریمان براثر ریزش

عصر روز سه شنبه 31 اردیبهشت ،ریزش معدن کرومیت واقع در محدوده حسن آباد صوفی و 35 کیلومتری شهر فریمان،استان خراسان رضوی موجب مرگ یکی از کارگرانش شد.

akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com