اخبار و گزارشات کارگری ١٠ فروردين ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 31, 2019

اخبار وگزارشات کارگری 10 فروردین ماه 1398

باامید به قرار دادن پیام زیر درسرلوحه فعالیت هایمان در سال نو:

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اعتراض به افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:

نگرانی خانواده های زندانیان، با توجه به وقوع سیل در اهواز

وضعیت نامعلوم زندانیان شیبان و سپیدار در صورت وقوع سیل

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

سیل و بی کفایتی حاکمان ؛ سبزی بهار و شادی نوروز را به سیاهی و عزا تبدیل کرد

- بیکاری 3هزار کارگر دراستان گلستان بدنبال سیل

- مصدومیت 9کارگرطی 72ساعت گذشته براثرحوادث کاری:

1- برق‌گرفتگی سه نفر از کارگران اداره برق خرم‌آباد حین کار- وخامت حال یکنفرشان

2- مصدومیت 5کارگر کوره آجرپزی در محمدآباد اصفهان در حادثه انفجار گاز شهری

3- مصدوم شدن یک کارگرساختمانی در کرمان براثرسقوط  در چاله آسانسور

*اعتراض به افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی

انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد طی اطلاعیه ای تحت عنوان«حق بیمه کارگران ساختمانی به ۱۵۳ هزار تومان رسید»ضمن ضمن اعتراض شدید به این افزایش ازکارگران ساختمانی درخواست کرد تا اطلاع ثانوی هیچگونه فیش حق بیمه را پرداخت نکنند.

متن کامل اطلاعیه مندرج در کانال تلگرام انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد:

 انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد بیش از یکسال است که با تمام وجود پیگیر این ظلم آشکار است. مطمئنا پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی ناعادلانه و غیر کارشناسی شده و غیرقانونی می باشد.

از این رو اعلام میداریم که همانند پارسال در مقابل این افزایش غیرقانونی، که کمر کارگر بی بضاعت ساختمانی را خواهد شکست، سکوت نخواهد کرد و از کارگران عزیز درخواست داریم در این راه صنف را حمایت کنند و تا اطلاع ثانوی هیچگونه فیش حق بیمه را پرداخت نکنند.

با سلام

جهت روشن شدن بهترِ موضوع، توضیحات ذیل مطالعه شود:

مبنای کسر و اخذ حق بیمه از کارگران:

طبق قانون مبنای اخذ حق بیمه از بیمه شدگان تامین اجتماعی ۳۰٪ از حداقل حقوقی است که هرساله توسط شورای عالی کارِ وزارت کار مشخص میشود.

اما این ۳۰٪ به تفکیک از سه شخص به نحو روبرو اخذ میشود:

سهم کارفرما ۲۰٪ ، سهم دولت ۳٪ ، و سهم کارگر، ۷٪ میباشد.

و اما در مورد کارگران ساختمانی، با توجه به اینکه کارفرمای ثابت و معینی ندارند، قانونگذار سهم کارفرما را از محل عوارض ساخت و سازها از شهرداریها دریافت مینماید.

و سهم کارگر را که همان ۷٪ است بطور ماهانه از خودِ کارگر ساختمانی دریافت مینماید.

 در سال ۱۳۹۳ سازمان تامین اجتماعی برای آنکه بتواند مبلغ بیشتری از کارگرساختمانی اخذ نماید، فرمولی را تهیه کرد که طبق آن کارگران ساختمانی را طبق درجه کارت مهارت به سه گروه تقسیم و مبنای اخذ حق بیمه آنها را طبق آن فرمولِ افزایشِ ۲ دهم و ۳ دهم و ۴ دهم، بالا برد.

و اما در مورد واحد ۱ . واحد ۱ همان ۷٪ است.

 یعنی اگر میزان ۷٪ از حداقل دستمزد را بعنوان ۱ واحد کامل در نظر بگیریم، و تعداد دهُم های فوق الذکر را به آن اضافه کنیم، میزان حق بیمه ماهانه کارگران ساختمانی بدست می آید.

البته سازمان تامین اجتماعی پا را از این هم فراتر گذاشت و دهم های قبلی را مجدداً تغییر داد. یعنی فرمولی را تهیه کرد که در طول سه سال متوالی، هرسال، یک دهم دیگر به آن اضافه شود.! !!؟؟؟

بطور مثال کارگر درجه ۳ که طبق روال معمولی باید ۷٪ یعنی واحد ۱ را پرداخت میکرد، در سال ۹۷میزان ۱ و ۳ دهم و درسال ۹۸ میزان ۱ و ۴ دهم و درسال ۹۹ میزان ۱ و ۵ دهم (یعنی یک و نیم برابر حداقل دستمزد) سالانه را بپردازند.

و اما برای آنکه شفاف شود چگونه این‌ دو مقوله با هم تجمیع میشود، محاسبه زیر را به نمایش میگذاریم:

۱/۵۱۷/۰۰۰ میزان حداقل حقوق سال ۹۸

ضربدر ۷٪

میشود:  ۱۰۶/۱۹۰  تومان. ( میران حقیقی حق بیمه در سال ۹۸ همین است).

ولی با فرمول ۱.۴ دهم میشود:

۱۴۸/۶۶۶ تومان در ماه های ۳۰ روزه.

و اما در ماه های ۳۱ روزه میشود:

۱۵۳/۶۰۰ تومان.

به همین راحتی.

حالا مقایسه کنید:

 مبلغ ۱۰۶ هزارتومان واقعی کجا و مبلغ ۱۵۳ هزارتومان ظالمانه کجا؟؟؟

با این شرایط این افزایش ۵۰ درصدی غیرمنتظره و غیرکارشناسی هیچ گونه همخوانی با روند شدید افت ساخت و ساز و بیکاری و وضعیت وخیم معیشت کارگران ساختمانی ندارد. و این در شرایطی است که وضعیت صنعت ساختمان در کشور بسیا‌ر نامناسب و اکثر کارگران ساختمانی با بیکاری روزافزون دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در چنین شرایطی فشار بر کارگران بی‌بضاعت ساختمانی از طریق افزایش حق بیمه‌هایشان ظلمی آشکار علیه جامعه کارگری و خانواده‌هایشان است.

انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سرواباد ضمن اعتراض شدید به این افزایش ناعادلانه، همانند سال گذشته در خصوص این بی عدالتی سکوت نخواهد کرد و امیدواریم با حمایت و اتحاد تمامی اعضا صنف و سایر انجمن های کشور پیگیر این موضوع و رفع مشکل باشیم.

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:

نگرانی خانواده های زندانیان، با توجه به وقوع سیل در اهواز

وضعیت نامعلوم زندانیان شیبان و سپیدار در صورت وقوع سیل

با توجه به خطر وقوع سیل در اهواز، خانواده های زندانیانی که در این دو زندان نگهداری می‌شوند نسبت به تامین سلامت زندانیان در صورت وقوع سیل ابراز نگرانی کرده اند.

همانطور که همگان اطلاع دارند تا کنون بر اثر وقوع سیل در بعضی از مناطق ایران، تعداد زیادی از مردم جان باخته اند.

بی تدبیری و عدم احساس مسئولیت کسانی که امروز در مسند قدرت هستند برای همه آشکار شده است و همه می دانند که حاکمان بر جامعه، هیچ ارزشی برای جان و مال افراد قائل نبوده و همیشه کارگران و زحمتکشان اولین قربانیان  این گونه فجایع بوده اند.

همزمان با نداشتن معیشت مناسب و فقر روز افزون، که زندگی ما کارگران و زحمتکشان را تهدید می کند، فاجعه سیل و بلایای طبیعی - که بی شک قابل کنترل می باشد_  زندگی ما را مورد تهدید قرار داده است  و در این میان هزاران زندانی که به دلائل گوناگون در زندان های محبوس شده اند بیش از دیگران در معرض  خطر مرگ قرار دارند.

لازم به ذکر است که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در این دو زندان نگهداری می‌شوند و ادامه بازداشت این عزیزان جای نگرانی دارد .بنابر این  ما خواهان آزادی فوری سپیده قلیان و اسماعیل بخشی و دیگر  عزیزان در بند هستیم .

بدون شک امنیت جانی تمام زندانیان بعهده کسانی است که آزادی ، آسایش و امنیت افراد جامعه را سلب کرده و برای ادامه حیات خود، این عزیزان را زندانی کرده اند.

سندیکای کارگران  نیشکر هفت تپه مقامات امنیتی و قضایی  را مسئول حفظ سلامت تمامی زندانیان می داند

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

سیل و بی کفایتی حاکمان ؛ سبزی بهار و شادی نوروز را به سیاهی و عزا تبدیل کرد

مردم بخصوص کارگران و مزد بگیران سال ۹۷ را که مملو از فقر و بیکاری بود با تمام مشکلات و سختی هاپشت سر گذاشتند به امید فردایی بهتر.

بهار آمد با نوروزش با طراوت و تجدید حیاتش تا مرهمی باشد برای مردمان، شاید حداقل چند روزی گرانی و تورم ، بیکاری ، اقتصاد فلج و ورشکسته کشور،این محصول حاکمان بی لیاقت را حس نکنند که متاسفانه در اکثر نقاط کشور مردم با سیل ویرانگر روبرو شدند.

 بارانی که باید منشا طراوت و آبادانی شود و زمینه ساز شادی و نشاط مردم گردد با سومدیریت دولتمردان دریک کلمه خیانت ایشان باعث غم و عزای مردم ونابودی شهرها و روستاها شد.

سیلاب اخیر از استان های شمالی مازندران و گلستان تا استان های غربی کرمانشاه و کردستان ، استان های جنوبی و جنوب غربی فارس و خوزستان و بوشهر جملگی به واسطه اشتباهات مسولین شهری و کشوری تشدید شد، از خط راه آهن گرگان گرفته که بدون آب راه و گذرگاه سیلاب ساخته شده تا پر کردن مسیل رودخانه در دروازه قرآن شیراز و تبدیل آن به اتوبان؛ و هزاران اشتباه مهلک دیگر. گویی که آقایان گمان کرده اند خشک سالی کشور دایمی خواهد بود و دیگر ایران با تر سالی و بارش زیاد مواجه نخواهد شد.

محیط زیست کشور نیز همچون دیگر سیاست های غلط و حسین قلی خانی این حاکمان در امان نماند با سد سازی های غیراصولی، غیرعلمی با برداشت بی رویه آب های زیر زمینی باعث خشک شدن و ازبین رفتن دریاچه هاوتالابها شدند با برداشت بی رویه از جنگل های دامنه کوه های البرزو زاگرس،  همچنین با فروش خاک به همسایگان جنوبی زمینه فرسایش مراتع ، جنگل ها و دشت ها را فراهم کردند تا جایی که  مراتع و جنگل ها ، کوه ها و دشت ها به مرز نابودی رسیده اند و با هر بارشی باید منتظر خبری ناگوار از گوشه ای از کشور باشیم.

متأسفانه سیل و ویرانی با مرگ دردناک ده ها هموطن و خسارت مالی بسیار زیاد برای ایشان همراه شد. این تراژدی با عدم امداد رسانی به موقع و همچنین ارسال اخباری از مسافرت و تفریح خارج از کشور مسولین شهری ، استانی و کشوری غم انگیز تر شد گویی که نمک بر زخم پاشیده شده باشد.

کارشناسان باتجربه محیط زیست که بارها نسبت به سیاست های غلط حکومت در بخش محیط زیست اعم از کوه ها ، جنگل ها، دشت ها و در برداشت آب ازسفرهای آبی زیر زمینی و همچنین عواقب سد سازی بیش ازحد انتقاد داشته اند دریکی دوسال اخیر با برچسب هابی نظیر جاسوسی،یا در زندان می باشند یا با مرگ های مشکوک مانند سقوط هواپیما در کوه دنا یا با عناوینی همچون خودکشی در زندان حذف شده اند.

جبران خسارت وارده از بلایای طبیعی نظیر سیل ، زلزله و جنگ برعهده دولتها وازوظایف حکومت می باشد .متاسفانه حاکمان ایران با کمال وقاحت همواره مانند شوهای تبلیغاتی بعداز چندین روز از بروز حوادث و بلایای طبیعی در شبکه های تلویزیونی ظاهر شده و وعده بازسازی و جبران خسارات وارده را به مردم مصیبت زده می دهند آنهم در قالب مبالغی اندک بعنوان وام؛ که این توهینی به شعور ملت وظلم مضاعف به کسانی است که دچار سیل یا زلزله وامثالهم شده اند که بعضاً علاوه بر از دست دادن عزیزان خود تمام سرمایه یا بخشی از آن را ازدست داده اند.

براستی ثروت وسرمایه کشور در کجا هزینه می شود که مردمان ایران از آن بی بهره اند آیا حق زلزله زدگان ورزقان آذربایجان و شهرهای کرمانشاه این است که بعد از چندسال از حادثه در چادر و کانکس زندگی کنند. همچنین مردم  بعد از چند دهه هنوز آثار جنگ خانمان‌سوز را در شهرهای مناطق جنگی به وضوح حس کنند گویی که ایران تحت حاکمیت ایشان نیست و فقط آقایان حاکم سرمایه و ثروت کشور هستند و هیچ مسولیتی در قبال مردم و ایران ندارند.

سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه مراتب همدردی خود را با هموطنانی که گرفتار سیلاب شدند اعلام

داشته و به کسانی که عزیزانی را در سیل ویرانگر از دست داده اند تسلیت عرض می نماید.

سندیکای واحد امیدوار است که دولتمردان به وظایف خود عمل کرده و با بازسازی و جبران خسارات سیل اخیر، مرهمی برزخم این عزیزان باشد.

*بیکاری 3هزار کارگر دراستان گلستان بدنبال سیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به خسارت سیلاب به واحدهای تولیدی و صنعتی استان گفت: برای سیلاب و آب‌گرفتگی واحدهای تولیدی و صنعتی حدود سه هزار نفر در استان بیکار شده‌اند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ10فروردین،، حسینقلی قوانلو در بازدید وزیرصنعت، معدن و تجارت از خسارت سیل به واحدهای تولیدی و صنعتی استان اظهارداشت: سیلاب سبب خسارت خسارت‌ به همه واحدهای تولیدی در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان شده است.

وی با بیان اینکه 25 درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک صنعتی آق‌قلا مستقر هستند، خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت حوادث اخیر مربوط در شهرک صنعتی آق‌قلا گزارش شده و سیلاب و آب‌گرفتگی واحدهای تولیدی و صنعتی نیز سبب بیکاری سه هزار نفر در این شهرک شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به تداوم آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از شهرک صنعتی آق‌قلا بیان داشت: مشکلات آب و برق فاز یک و دو در این شهرک برطرف شده و واحدهای تولیدی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اما در فاز سه این شهرک هنوز مشکل آب‌گرفتگی وجود دارد و باید جلوی افزایش ورود آب گرفته شود.

وی گفت: سیلاب به مواد اولیه، ماشین‌آلات و دستگاه‌های خط تولید، محصول نهایی و غیره در واحدهای صنعتی آسیب رسانده و تا زمانی که آب فروکش نکند، میزان دقیق خسارت‌ها مشخص نیست.

قوانلو با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی استان برای فعالیت مجدد به سرمایه درگردش و نقدینگی نیاز دارند، اظهارداشت: تقاضای ما این است که حداقل 300 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل طرح‌های اشتغالزایی در کشور به صنایع استان گلستان اختصاص پیدا کند.

*مصدومیت 9کارگرطی 72ساعت گذشته براثرحوادث کاری:

1- برق‌گرفتگی سه نفر از کارگران اداره برق خرم‌آباد حین کار- وخامت حال یکنفرشان

سه نفر از کارگران اداره برق خرم‌آباد پس از باران سیل‌آسا، حین کارتعمیر شبکه برق روستای سرطاق میانگلال و جابجایی تیر‌های برق نزدیک رودخانه دچار برق‌گرفتگی شدند.

به گزارش 10فروردین یک منبع خبری محلی،این کارگران پس از این حادثه به بیمارستان منتقل شدند وحال یکنفرشان وخیم است.

2- مصدومیت 5کارگر کوره آجرپزی در محمدآباد اصفهان در حادثه انفجار گاز شهری

صبح روز جمعه نهم فروردین ماه،براثر حادثه انفجار گاز شهری و ریزش دیوار در کوره آجرپزی در محمدآباد اصفهان پنج کارگر مصدوم شدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،کارگران مصدوم این حادثه که تبعه افغانستان هستند جهت مداوا

به بیمارستان الزهرااصفهان منتقل شدند.

3- مصدوم شدن یک کارگرساختمانی در کرمان براثرسقوط  در چاله آسانسور

صبح روزپنج شنبه هشتم فروردین ماه، سقوط یک کارگرساختمانی از طبقه دوم ساختمان در حال ساخت

واقع در خیابان خواجوی کرمانی کرمان به چاله آسانسورموجب مصدومیت شد وبرای درمان به بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com