اخبار وگزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

عزیز آجیکند
February 02, 2019

اخبار وگزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

تهیەوتنظیم : عـــــزیز آجیکند

 

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با بیانیەی صدها نفر از فعالان سیاسی و مدنی برای آزادی فوری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در ایران آغاز میکنیم:

 

 روز دوشنبه هشتم بهمن ماه ،بیش از ۸۰۰ نفر با امضای بیانیه‌ای خواهان آزادی اسماعیل بخشی و سپیده قلیان  در ایران شدند. امضاکنندگان این بیانیە ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی، خواهان آزادی هر چه سریعتر آنها شده‌اند. در این خصوص در گزارشی دیگر آمده است که فدراسیون جهانی کارگران حمل ونقل نیز در نامه‌ای به حسن روحانی ، ضمن انتقاد شدید از دولت جمهوری اسلامی در مورد پایمال کردن حقوق کارگران در ایران ، خواستار آزادی فوری فعالان کارگری کە در طی روزهای اخیر بازداشت شدەاند ، شده است.

 

معوقات مزدی کارگران فولاد زاگرس در کردستان

روز یکشنبه هفتم بهمن ماه، کارگران پیمانکاری فولاد زاگرس در شهرستان قروه استان کردستان از عدم پرداخت معوقات مزدی خود بعد از ۵ سال خبر دادند.حدود ۳۰ نفر از این کارگران از زمان خاتمه کار شرکت پیمانکاری «خوان گل» در سال ۹۱، مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند و کارفرمای شرکت پیمانکاری علیرغم گذشت سال‌ها این مطالبات را پرداخت نکرده است و حق و حقوق آنها را بە فراموشی سپردەاست.

 

علی نجاتی فعال کارگری به دلیل وخامت وضعیت جسمی به مرخصی موقت فرستاده شد

در پي تاييد پزشك معالج علی نجاتی مبنی بر خطرناك بودن نگهداری نامبرده در فضای بسته و تشديد بيماری اش در شرايط زندان، بايستی ابتدا قرار شد که نامبرده به پزشكی قانونی ارجاع داده شود. اما از آنجايی كه علی نجاتی قبلا اعلام كرده بود كه با دستبند و پابند در هيچ مركز پزشكي و يا دادگاهی حاضر نخواهد شد، برای ادامه معالجه پزشکی در خارج از زندان، به مرخصی موقت فرستاده شد. اين در حالی است كه هنوز وثيقه دويست ميليونی مربوط به حكم قبلی ايشان در اختيار دادگاه است.

 

بازداشت جعفر عظیم زاده دبیر کل اتحادیه آزاد کارگران ایران وپروین محمدی نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران  

عصر روز سه شنبه نهم بهمن ماه، جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. همچنین ساعتی پس از بازداشت جعفر عظیم زاده، مامورین نیروی انتظامی کلانتری ١١ فردیس کرج، پروین محمدی، نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران را بازداشت و کلیه وسایل شخصی، لپ تاب و گوشی همراه وی را ضبط کردند.

 آخرین اخبار حاکی از آن است که جعفرعظیم زاده به زندان اوین برای تحمل شش سال حبس  انتقال داده شده است.

 و دادسرای فردیس کرج برای پروین محمدی وثیقه سیصدمیلیونی صادرکرد.

 

بهنام ابراهیم زاده علیرغم صدورقرار وثیقه کماکان دربازداشت بسرمیبرد

بهنام ابراهیم زاده علیرغم صدورقرار وثیقه برایش بتاریخ٢٩ دی ماه وآمادگی خانواده اش برای تودیع بدلیل کارشکنی مقامات قضایی، کماکان دربازداشت بسرمیبرد.

اعتصاب و تجمع تاکسی داران در بوکان

روز چهارشنبه۱۰بهمن ماه، تاکسی داران شهرستان بوکان دست به تجمع اعتراضی زدند.

تاکسی داران با تجمع مقابل اداره تاکسیرانی در اعتراض به کم کاری این اداره و عدم رسیدگی به مشکلات رانندگان دست به اعتصاب کردند.

 

عدم دریافت حق بیمه صدها هزار کارگران ساختمانی در کشور

بنا به آمار رسمی سازمان تأمین اجتماعی، حدود ٥٠٠ هزار کارگر ساختمانی کشور فاقد حق بیمه میباشند.

مدیر کل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی در این خصوص اذعان کرد که در سال ۹۶ مبلغ دو هزار و ۴۱ میلیارد تومان حق بیمه کارگران ساختمانی وصول نشده است. وی هم چنین افزود: از ۳۰ درصد حق بیمه کارگران ۳ درصد سهم دولت و ۲۰ درصد آن سهم کارفرما میباشد. بنا به این گزارش تا کنون غرامت دستمزد و هزینه کمک ازدواج به کارگران ساختمانی پرداخت نشده است.

احضار زانیار دباغیان فعال کارگری در سنندج

زانیار دباغیان فعال کارگری در سنندج جهت رسیدگی به پرونده اش به شعبه دوم کیفری ١٠٢ دادگاه سنندج احضار شده است. این دادگاهی قرار است روز ٢٣ بهمن ماه برگزار شود. زانیار دباغیان به دنبال آخرین دستگیری به مدت ٧٠ روز تحت نامناسب ترین شرایط و شکنجه های روحی و جسمی در سلول های انفرادی محبوس بوده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران پروژه ساخت متروی اهواز

روز چهار شنبه دهم بهمن ماه، جمعی از کارگران پروژه ساخت متروی اهواز در اعتراض به تعویق ١٨ ماه حقوق خود مقابل ساختمان قطار شهری دست به تجمع زدند. حدود ٢٠٠ نفر از کارگران شاغل که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری کیسون مشغول کارند، از دی ماه گذشته برای چندین بار دست به تجمعات اعتراضی زده اند. کارگران در این تجمع گفتند تا کنون مسئولان قطارشهری و شرکت پیمانکاری کیسون در پرداخت مطالبات آنان هیچ توجهی به نکرده اند.

 

 ٧٠ درصد کارگران ایرانی زیر خط فقر مطلق هستند

به گفته فریبرز رئیس دانا از کارشناسان عرصه اقتصادی، حداقل دستمزد کارگران نباید کمتر از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد. با این وجود، حداقل دستمزد کنونی کمتر از یک سوم این پیشنهاد است. البته باید یاد آور شد مقامات حکومتی در مجلس جمهوری اسلامی خط فقر را حدود ٦ میلیون تومان اعلام نموده است.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، لطفا فرموده اند و اخیر کشف کرده اند! که «حداقل دستمزد کنونی کفاف تأمین معیشت نمی‌کند».

 

از مـــــیان خــــــبرهـــا

تصادف اتوبوس با ۱۰ خودرو در جاده هراز

عصر پنجشنبه در پی برخورد یک دستگاه اتوبوس در مسیر هراز محدوده شهر رودهن با ۱۰ دستگاه خودرو سواری ۹ نفر مصدوم شدند. برپایه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۳۹۶، ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند.

 

مرگ دانشجوی بوکانی بر اثر واژگونی سرویس دانشگاه

در پی واژگونی اخیر سرویس دانشگاه آزاد بناب، ٥ نفر در جریان این حادثه مصدوم شده و پس از انتقال به مراکز درمانی مداوا و سپس ترخیص شدند. متاسفانه در این حادثه "دیمن مولود پور" دانشجوی بوکانی رشته مامایی با گذشت یک روز از حادثه، بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

 

فشار نیروهای اطلاعاتی بر خانواده یک فعال مدنی و سیاسی در مهاباد

در تداوم فشار نهادهای امنیتی بر خانواده های شهروندان و فعالان سیاسی و مدنی در مناطق  مختلف کردستان، اینبار و در طی یک سال اخیر، اداره اطلاعات مهاباد با بهانه های مختلفی چندین بار متوالی اقدام به فشار و اذیت و آزار خانواده یک فعال مدنی و سیاسی با هویت "نگار مصری"  اهل مهاباد کرده است. این فعال مدنی مهابادی بارها از سوی نهادها و ارگانهای امنیتی احضار و مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته است.

منبع: شماره ٨٥ نشریه سوسیالیسم امروز

١٣ بهمن ١٣٩٧

٢ فوریه ٢٠١٩

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com