نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان / نسان نودینیان

اخبار
February 20, 2019

نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

 

نسان نودینیان

در این ستون نگاه هفته نامه سرگشاده خانواده بهنام ابراهیم زاده را منتشر کرده ایم. کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران در چند ماه گذشته در نشریه ایسکرا و تلویزیون ایسکرا در ارتباط با مبارزه و بسیج افکار عمومی برای آزادی  بهنام ابراهیم زاده تلاش های پیگیرانه ای را انجام داده است. فعالین کارگران! مدافعین حقوق کودکان کار و خیابان و کارتن خوابها! فعالین مدنی و زیست محیطی را برای مبارزه ای پیگیر تا آزادی بهنام ابراهیم زاده فراخوان داده ایم و در ارتباط با  جایگاه بهنام نوشته ایم، بهنام ابراهیم زاده را با اتهام  و عناوین ساختگی تبلیغ علیه نظام وعضویت در گروه های تلگرامی معاند نظام زندانی کرده اند.  

دستگیری های دور اخیر به منظور جلوگیری و عدم دخالتگری فعالین اجتماعی و کارگری صورت میگیرد. این دستگیری ها برای مرعوب کردن مردم و کارگران و فعالین اعتراضات، انجام شده. جنبش کارگری و مردم برای گرفتن و  دستیابی به ابتدایی ترین حقوق هایشان  در ابعادی گسترده در سه سال گذشته بمیدان آمده اند. مردم و کارگران یاد گرفته اند که در صورت عدم حضور سخنگویان و فعالین اعتراضات، مبارزه را ادامه دهند و هم اکنون در بخشهای زیادی از مراکز تولیدی و کارگری در میان معلمان و بازنشسته ها و دانشجویان اعتراضات کوبنده در جریان است. جامعه از حالت و فضای دینامیک و فعال نیفتاده و جنبشی وسیع و سیاسی علیه حکومت اسلامی در جریان است.

یک عرصه مهم در شرایط کنونی مبارزه علنی ــ تعرضی و کیفرخواستهایی است که علیه امنیتی کردن حضور، فعالین کارگری، معلمان، فعالین و مدافعین حقوق کودکان کار و خیابانی و فعالین زیست محیطی و ...در جریان است.

برای آزادی بهنام ابراهیم زاده باید جنگید! مبارزه کرد!

همه جا در میتینگ و اعتراضات خواهان آزادی فوری بهنام ابراهیم زاده شویم.

 

فعالین کارگران! مدافعین حقوق کودکان کار و خیابان و کارتن خوابها! فعالین مدنی و زیست محیطی!

خانواده بهنام ابراهیم زاده در فراخوانی  از ما خواسته اند برای آزادیش فعالیت کنیم، در فراخوانشان نوشته اند؛ ما خانواده بهنام ابراهیم زاده از همگان میخواهیم که در دفاع از بهنام کنار ما باشند و به محکوم کردن او به زندان و دستگیری اش اعتراض کنند. ما از همگان میخواهیم که کمک کنند که بهنام را آزاد کنیم. بهنام مجرم نیست. بهنام مدافع انسانیت است. جای بهنام زندان نیست. بهنام باید فورا آزاد شود.

رحمان ابراهیم زاده (پدر)، عایشه مدرسی (مادر)، زبیده حاجی زاده ( همسر) موسی ابراهیم زاده، عیسی ابراهیم زاده، چیمن ملایی پریزاد خسرویی، اوات ابراهیم زاده و نیما ابراهیم زاده.

برای آزادی بهنام ابراهیم زاده  دست بکار شوید، ده ها نفر از شما میتوانید در شهرهای کردستان، در اشنویه در میان هزاران زلزله زده در کرمانشاه و سرپل ذهاب با جمع آوری امضا برای آزادی بهنام ابراهیم زاده دست به سازماندهی کارزار آزادی بهنام ابراهیم زاده، شوید!

بهنام تنها نیست او در قلب هزاران کودک خیابانی و کارتن خواب جای دارد، بهنام ابراهیم زاده، شخصیت دستاوردهای همبستگی انسانی هزاران نفر از مردم در کردستان و در سطح سراسری با زلزله زدگان است.

پیش بسوی مبارزه ای متحد برای آزادی  بهنام ابراهیم زاده!

 

نامه سرگشاده خانواده بهنام(اسد) ابراهیم زاده

بهنام ما همچنان در زندان است

بهنام (اسد) ابراهیم زاده بدون هیچ جرمی و فقط بخاطر دفاع از کارگر، حقوق کودک و حقوق انسانها در بازداشت است. او هفت سال بخاطر مبارزاتشان در دفاع از انسانیت در زندان بود و بعد هم که آزاد شد تمام هم و غمشان همدردی و همراهی با زلزله زدگان کرمانشاه و کودکان محروم آنجا و دفاع از حقوق آنان بود. اما مامورین امنیتی در این مدت همواره او را زیر فشار و تهدید قرار دادند و آخر سر هم در ٢٩ آبان بهنام را که تمام حرفش دفاع از زلزله زدگان و انسانهای محروم آنجا بود، تحت عنوان "تبلیغ علیه نظام" محکوم به حبس کردند و او در ٢١ آذر بازداشت شد.

بهنام پس از ۳۵ روز بازجویی در سلول ‌های انفرادی بند ۲ الف سپاه در ارتباط با پرونده قبلی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه به بند قرنطینه زندان اوین و نهایتا به اندرزگاه ۴ سالن ۲ زندان اوین منتقل گردید. بازجویی بهنام ابراهیم زاده در خصوص حضور وی در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب و با عناوین اتهامی “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت در گروه‌های تلگرامی معاند نظام” بوده است. به این ترتیب در حالی که پیشتر تحت همین نوع اتهامات واهی مورد بازداشت و بازجویی قرار گرفته است، اطلاعات سپاه مجددا و تحت همان عناوین وی را مورد بازجویی و بازداشت قرار داده است. پرونده بهنام هم اکنون در بازپرسی شعبه ۷ دادگاه عمومی شهر ری مفتوح بوده و تاکنون به دادگاه انقلاب ارسال نشده است.

بدنبال اعتراضات و پیگیری ما در تاریخ ٢٩ دی ماه قرار وثیقه ٢٠٠ ملییون تومانی برای آزادی موقت بهنام صادر شده است. اما علیرغم اینکه این مبلغ را با مشکل فراوان آماده کردیم، مقامات قضایی از قبول وثیقه و آزادی بهنام سرباز زده و ٢٨ روز تمام است که ما را سر میدوانند. اگر چه بازداشت و بعد هم آزادی در قبال وثیقه جایی ندارد برای کسی که جرمی نکرده است و جرم او تنها و تنها دفاع از انسانیت است. بدتر اینکه احتمال قبول نکردن وثیقه بدلیل تصمیم بر انتقال بهنام به زندان سنندج است. نتیجه این انتقال محروم کردن فرزند او نیما که از بیماری سرطان مغز استخوان رنج میبرد و مرحله حساس پیش درمانی پیوند استخوان را میگذراند از ملاقات با پدرش است. بهنام نیز زیر فشار مریضی فرزندش زیر شکنجه و آزار بیشتری قرار دارد.

در چنین شرایطی چاره ای برای ما خانواده بهنام عزیز باقی نمانده است که به شما مردم روی بیاوریم. باید با هم یاری یکدیگر جلوی تعرض بیشتر و انتقال بهنام به زندان سنندج را بگیریم. فشار بیاوریم که بهنام فورا آزاد شود. بهنام ما جرمی مرتکب نشده است. جرم او دفاع از آزادی و انسانیت است. ما را برای آزادی بهنام همراهی کنید.

٢٧ بهمن ۱۳۹۷

 

قتل یک کولبر به دست ماموران مرزی نیروی انتظامی

شامگاه شنبه ٢٧ بهمن‌ ٩٧، یک کولبر به نام "بختیارحسنی" از اهالی روستای "بوالحسن" از توابع بخش نمشیر شهرستان  بانه با شلیک مستقیم نیروهای مرزی مستقر در مرز "هنگژال" کشته شد.

ماموران این کولبر را در دهستان ننور بدون هشدار قبلی از فاصله نزدیک هدف قرار داده و او را کشته اند.

 

14 بهمن؛ احضار و بازداشت یازده نفر در شهر مریوان

در شهر مریوان 11  نفر توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و بعد از بازجویی بازداشت شده و از آنها خواسته اند تعداد بیشتری را معرفی کنند.

 

ضرب و شتم دست فروشان سنندج از سوی نیروهای شهرداری و عوامل انتظامی در سنندج.

در اقدامی غیرانسانی عوامل شهرداری سنندج در سەراهی نمکی سنندج جمعی از دست فروشان را مورد ضرب و شتم قرارداده و سه تن از دست فروشان را به شدت زخمی کردند..

حمله و تعرض به دستفروشان زحمتکش، برهم زدن بساط آنها و مصادره آن در سراسر ایران توسط مامورین شهرداری به یک امر روزمره بدل شده و در مواردی دستفروشان توسط مامورین چماقدار شهرداری به قتل رسیده اند .

دستفروشان جزو محرومترین اقشار جامعه هستند، از هر نوع بیمه بیکاری و حمایت قانونی محروم هستند و همواره مورد اذیت و آزار ماموران شهرداری به بهانه های واهی قرار میگیرند.(از فیس بوک نسرین رمضانعلی)

 

گزارش جلسه هفتگی"برای کودکان"-پیرانشهر-یکشنبه۱۳۹۷/۱۱/۲۱

پیرو برنامە ریزی قبلی،جلسە این هفتە" برای کودکان"بە مناسبت روز جهانی علیه ناقص سازی دختران(ختنه) به این موضوع اختصاص یافت، که طی آن دو تن از اعضا به بحث در مورد تاریخچه و ابعاد و چرایی ختنە دختران و پیامدهای آن و همچنین راجع به ختنە پسران و بیان دیگاههای مختلف در این خصوص نیز پرداخته و در ادامه با شرکت دیگر اعضا بحث پی گرفته شد و با معرفی چند کتاب در این باره، به پایان رسید.

لازم به ذکر است که طی سالهای قبل بعضی از اعضای تشکل "برای کودکان" پژوهشی میدانی در این خصوص با عنوان"کمپین علیه ختنە دختران" در سطح کردستان ایران انجام داده اند.

جلسات هفتگی"برای کودکان"روزهای یکشنبه ٤ تا ٥/۳۰ عصر در کافه کتاب اندیشه ی پیرانشهر برگذار خواهد شد. حضور برای همه ی علاقمندان به حوزه ی مسایل کودکان آزاد است.

 

قوانین اعدام کودکان در ایران و جهان

تهیە و تنظیم:ببان درویش پور(کارشناس ارشد حقوق)

به طور کلی ایران بالاترین نرخ سرانە اعدام را به نسبت جمعیت داشتە و در رتبە اول جهان قرار دارد. همچنین، جزو ۲۳ کشوری است که اعدام هنوز در آنها لغو نشده است.

قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را "۱۵ سال برای پسران" و "۹ سال برای دختران"می داند.این در حالی است که کنوانسیونهای بین المللی،اعدام افراد کمتر از ۱۸سال را منع می کنند. "ایران و عربستان سعودی و پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می دهند".

 از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون ۲۴کودک در ایران اعدام شده اند که ۱۱ نفر از آنها در هنگام اعدام زیر۱۸سال بودەاند.

کشورهایی که بر مبنای فقه اسلامی اداره می شوند، از جمله عربستان سعودی و ایران، کنوانسیون حقوق کودک را نافی شرع نمی دانند، اما هنوز دست از اعدام کودکان زیر ۱۸سال بر نداشتەاند.(این کنوانسیون اعدام کودکان و حبس ابد غیر قابل بخشش را ممنوع اعلام کرده است.)

در ایران مشکلاتی مانند عدم دسترسی به وکیل، بی توجهی قضات به مادە ۹۱ قانون مجازات اسلامی (که صدور حکم اعدام برای نوجوانان را مشروط کرده)، کندی روند دادگاهها،همراه شدن قضات با قانون جدید، گزارش های نه چندان مستند پزشکی قانونی، باعث شده است که صدور حکم اعدام برای کودکان در سالهای اخیر متوقف نشود.

ایسکرا ۹۷۶


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com