اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

عزیز آجیکند
February 16, 2019

اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

تهیە و تنظیم: عزیز آجیکند

فشار شدید به اسمائیل بخشی و سپیده قلیان برای اعترافات اجباری و نوشتن ندامتنامه

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه خبر داد که اسماعیل بخشی نماینده کارگران این شرکت و سپیده قُلیان فعال مدنی، برای اعترافات اجباری دوباره و نوشتن «ندامت‌نامه» تحت «فشار شدید» قرار دارند.

جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه ۲۲ بهمن‌ماه، طی فراخوانی از کارگران، تشکل‌های کارگری، رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری در ایران و جهان، خواسته‌اند، به بازداشت مجدد سپیده قلیان و اسماعیل بخشی واکنش نشان دهند و از دولت جمهوری اسلامی در سازمان جهانی کار و سازمان ملل متحد شکایت کنند. این گروه از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کردند که اگر تا روز چهارشنبه ٢٤ بهمن، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان آزاد نشوند، «اقدامات دیگری» را در دستور کار قرار خواهند داد. سازمان عفو بین‌الملل نیز کمپینی آنلاین را برای آزادی این دو نفر راه‌اندازی کرده و از مخاطبان خود خواسته است که ضمن امضای این درخواست به صورت آنلاین، از حسن روحانی درخواست کنند که آنان آزاد شوند.

 

چهارمین جلسه فعالان بازداشتی محیط زیست پشت درهای بسته

چهارمین جلسه محاکمه هشت فعال محیط زیستی صبح چهارشنبه ۲۴ بهمن پشت درهای بسته و به شکل غیر علنی در شعبه ۱۵ "دادگاه انقلاب" به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه و وکیلان تعیینی متهمان برگزار شد.

یک سال است که سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند. دستگاه قضایی ایران سه نفر از این فعالان را به جاسوسی، یک نفر را به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و چهار نفر را به فساد فی‌الارض متهم کرده است. اتهام فساد فی‌الارض اتهام تازه‌ای برای فعالان محیط زیست است.

 

کشته و زخمی شدن دو کارگر در حین کار

در پی ریزش دیواره کانال در پروژه فاضلاب بافت تاریخی بوشهر، یک کارگر جان باخت و یک کارگر دیگر زخمی شد.

گفتنی است کەدر حین فعالیت یک دستگاه بیل مکانیکی در پروژه فاضلاب بافت تاریخی بوشهر، بر اثر ریزش کانال و نشست دیواره کانال و همچنین نبود امکانات ایمنی کافی در محل کار یکی از کارگران در بین دیواره‌ها و آوار گیر افتاد و جان خود را از دست داد و یک کارگر دیگر نیز دچار مصدومیت شد. همچین روز سه‌شنبه ۲۳بهمن ماه، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار، دو کارگر ساختمانی در بندرعباس در حین گودبرداری زیر آوار مانده و دچار مصدومیت شدند.به گفته معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس، این کارگران هنگام گودبرداری ساختمانی در محله بهشت بندرعباس به دلیل فقدان امکانات ایمنی، زیر آوار ماندەاند.

 

٢هزار کشته در سال به دلیل حوادث ناشی از کار در در ایران صورت میگیرد.

بەگفتەاکبر شوکت (عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی) دو هزار کشته در سال به دلیل حوادث ناشی از کار در در ایران صورت میگیرد.دو هزار کشته در سال به دلیل حوادث ناشی از کار، یکی از عمیقترین مشکلات کارگران در جامعە ایران می باشد .دو هزار کشته در سال به دلیل حوادث ناشی از کار، امری ساده نیست و متاسفانە محل کار برای کارگران شدە یک قتلگاە کە هر روز جان انسانها را در این محیط نامن میگیرد.

 

تجمع اعتراضی کارگران کارتن سازی در تهران

روز چهارشنبه ٢٤ بهمن ماه، جمعی از کارگران "کارتن ایران" در اعتراض به مشکلات بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور خود، مقابل ساختمان شعبه شش اداره تامین اجتماعی در تهران دست به تجمع زدند.کارگران شاغل در کارتن ایران که شمار آنها به بیش از ۳۵۰ نفر می‌رسد، سالهاست که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول کار هستند اما از شش ماه پیش از پرداخت کامل حق بازنشستگی آنها خود داری می کند.

 

از پروین محمدی خبری در دست نیست

پروین محمدی نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران روز سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ در خانه‌اش توسط ماموران کلانتری یازده فردیس کرج دستگیر شد. ماموران نه حکمی در دست داشتند و نه درباره دستگیری او به خانواده و دوستانش اطلاع‌رسانی کردند. آن‌ها وسایل شخصی او مانند گوشی تلفن همراه و لپ‌تاب را ضبط کردند و او را به بازداشتگاه منتقل کردند؛ جایی که یک ساعت پیش از آن جعفر عظیم‌زاده رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران را نیز پس از دستگیری به آن جا منتقل کرده بودند.

از آن زمان هیچ اطلاعی از او در دست نیست. به وکیلش اجازه دیدار و تماس نداده‌اند. زندان اوین تائید کرده است که او در این زندان است. ظاهرا در بند ۲۰۹ زندانی است و ممنوع‌الملاقات است.

در مـــــــیان خبـــرهـــا

قتل و خشونت علیه زنان تحت هر نام و بهانه ای محکوم است

اطلاعیه جمعی از فعالان حقوق زن -سنندج طی اطلاعیەای قتل و خشونت علیەزنان را محکوم کردەاند .

توجه شما را به انتشار متن کامل اطلاعیه در این شماره نشریه سوسیالیسم  جلب میکنیم.

 

کودکان کار در ایران ، اسیر آرزوهای بی سرانجام

کودکان کار مهم ترین قربانی آسیب های اجتماعی هستند. این کودکان با آرزوهایی کوچک و بزرگ که باید برای برآوردن آنها تن به کار بسپارند و در لابلای حسرت های ناتمام، خیال های رنگارنگ خود را نقاشی کنند.

همه ساله در سراسر ایران، صدها هزار کودک و زن برای سوء استفاده‌های جنسی، بردگی، تن فروشی و یا ازدواج اجباری، خرید و فروش می شوند. هم چنین حدود سه میلیون کودک نیز به دلیل فقر خانواده هایشان، وارد بازار کار بی رحم شده اند که بخش اعظم آنان مورد سوء استفاده های مختلف از جمله جنسی نیز قرار می گیرند. بیشتر از هشت میلیون کودک در خانواده‌هایی زندگی می کنند که یکی از والدین معتاد هستند. درصدی از این کودکان با خرید و فروش مصرف مواد مخدر درگیر می شوند که تا حدود یک سوم تخمین زده می شود. سن اعتیاد به ۱۲ یا برخی گزارش‌ها به ۱۰ سال رسیده است. یک میلیون و هفتصد هزار کودک در گروه سنی ۱۰ تا ۱۸ سال در کشور کار می ‌کنند. در این آمار از کار کودکان در رده سنی زیر ده سال سخنی در میان نیست و این در حالی است که بسیاری بچه‌ها از همان خردسالی به کشاورزی و قالی بافی در شهرستان‌ها و کار در تولیدی‌ها و کارگاه‌های نیمه صنعتی در شهرها گمارده می شوند.

 

اعتصاب غذای جمعی در زندان شیبان اهواز در اعتراض به شکنجه زندانیان

جمعی از زندانیان سیاسی زندان شیبان اهواز هم‌چنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. آنها از از روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ۹۷ در اعتراض به شکنجه زندانیان سیاسی و تفکیک نبودن زندانیان سیاسی از زندانیان جرایم دیگر، اقدام به اعتصاب‌غذای جمعی کردند.

 

ادامه آزار و اذیت زنان زندانی قرچک

چند روز پس از آتش‌سوزی و ضرب و شتم زندانیان زن در زندان قرچک از سوی ماموران این زندان، اخیرا حدود ۲۰ نفر از زندانیان به سلول‌های انفرادی و تعدادی از آنها نیز به زندان اوین منتقل شده‌اند.

تنبیه زندانیان معترض تنها با گاز اشک اور و ضرب و شتم و انتقال به انفرادی و زندان‌های دیگر ختم نشده است، بلکه آنها طی این روزها محروم از گاز و برق و امکان هواخوری هستند و بمدت دو روز نیز وعده غذایی آنها قطع شده است. لازم به یادآوری است که در ساعات اولیه بامداد جمعه ۱۹ بهمن ماه، ماموران زندان بر روی زندانیان معترض بند یک و دو زندان زنان قرچک گاز اشک‌آور و فلفل شلیک کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. زندانیان پس از شلیک گاز اشک ‌اور برای نجات خود، پتو و لباس‌های خود را آتش زدند،که موجب آتش سوزی در زندان شد.

 

منبع: شمار ٨٧ نشریه سوسیالیسم امروز

٢٧ بهمن ١٢٩٧

١٦ فوریه ٢٠١٩

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com