نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان / نسان نودینیان

اخبار
February 14, 2019

نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

 

نامه احمدامینی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس

آقایان مسئول قضای و امنیتی امروزه چرا همه چی برعکس شده دزد آزاد هست وکارگر زندانی این بدور از انصاف و عدالت است. احمدامینی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس قروه درسال ٩٢با آقای جعفر عظیم زاده و خانم پروین محمدی دررابطه با بیکاری جمعی کارگران آشنا شدم وتا الان هم ارتباط دارم و خواهم داشت به جرات میگم این دونفر هیچ جرم و گناهی نداشته و ندارند تنها دغدغه اینا چون خود کارگر بیکارشده هستن ومیدونن بیکاری چه پیامدهای داره و خواهد داشت و تمام هم و غم اینا جلوگیری ازتعطیلی صنایع کارخانجات کشورمان است چون سیل عظیم بیکاری درپی خواهد داشت شما باید مفتخر باشید عاملین تعطیلی کارخانجات را دستگیر و زندانی کنید نه فعالین و دلسوز کارگری .درپایان ضمن اعلام حمایت خواهان آزادی بی قید و شرط این عزیزان هستم.٩٧/١١/١٩

 

تداوم بازداشت بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری در زندان اوین

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری از یاران دلسوز زلزله زدگان کرمانشاه در بازداشت بسر میبرد .

شامگاه چهارشنبه ٢١ آذرماه ٩٧ پس از تفتیش منزل توسط ٦ تن از ماموران امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.  این فعال کارگری در روز بازداشت مطلع شده بود که توسط دادگاه انقلاب شهرستان دالاهو به صورت غیابی به ١٨ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

وی در تاریخ ٢٦ دی ماه پس از ٣٥ روز بازجویی در سلول ‌های انفرادی سپاه در ارتباط با پرونده قبلی به بند قرنطینه زندان اوین  منتقل شده است .

اتهام وی با عناوین ساختگی تبلیغ علیه نظام وعضویت در گروه های تلگرامی معاند نظام عنوان شده است .

بهنام ابراهیم زاده پیش از این چند سال در زندانهای اوین و رجایی شهر محبوس بوده است

#جای هیچ انسانی زندان نیست.

 

قوانین اعدام کودکان در ایران و جهان

تهیە و تنظیم:ببان درویش پور(کارشناس ارشد حقوق)

به طور کلی ایران بالاترین نرخ سرانەی اعدام را به نسبت جمعیت داشتە و در رتبەی اول جهان قرار دارد. همچنین، جزو ٢٣ کشوری است که اعدام هنوز در آنها لغو نشده است.

قوانین ایران سن مجازات کیفری کودکان را "١٥ سال برای پسران" و "٩ سال برای دختران"می داند.این در حالی است که کنوانسیونهای بین المللی،اعدام افراد کمتر از ١٨سال را منع می کنند. "ایران و عربستان سعودی و پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می دهند".

 از سال ١٩٩٠ میلادی تاکنون ٢٤کودک در ایران اعدام شده اند که ١١ نفر از آنها در هنگام اعدام زیر١٨سال بودەاند.

کشورهایی که بر مبنای فقه اسلامی اداره می شوند،از جمله عربستان سعودی و ایران،کنوانسیون حقوق کودک را نافی شرع نمی دانند،اما هنوز دست از اعدام کودکان زیر ١٨سال بر نداشتەاند.(این کنوانسیون اعدام کودکان و حبس ابد غیر قابل بخشش را ممنوع اعلام کرده است.

در ایران مشکلاتی مانند عدم دسترسی به وکیل،بی توجهی قضات به مادەی ٩١ قانون مجازات اسلامی(که صدور حکم اعدام برای نوجوانان را مشروط کرده)،کندی روند دادگاهها،همراه شدن قضات با قانون جدید،گزارش های نه چندان مستند پزشکی قانونی،باعث شده است که صدور حکم اعدام برای کودکان در سالهای اخیر متوقف نشود.

 

گزارش جلسه ی هفتگی"برای کودکان"-پیرانشهر-یکشنبه١٣٩٧/١١/١٤

ارائەی گزارش پژوهشی در خصوص کودکان کولبر توسط فایق رسولی(کارشناس علوم تربیتی-فعال حقوق کودک) ارائەی مطلبی با عنوان "اختلال بیش فعالی در کودکان"توسط هژار حسین پور(کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ارائەی بحثی تحت عنوان "اعدام کودکان در ایران و جهان" از سوی بیان درویش پور(کارشناس ارشد حقوق) جلسات هفتگی"برای کودکان"روزهای یکشنبه ٤ تا ٥/٣٠ عصر در کافه کتاب اندیشه ی پیرانشهر برگذار خواهد شد. حضور برای همه ی علاقمندان به حوزه ی مسایل کودکان آزاد است.

 

ازدواج دختران"زیر ١٨ سال"،١٧ درصد از کل ازدواج‌های کشور

یک پژوهشگر اجتماعی با استناد بر پژوهش‌های صورت گرفته می‌گوید:«١٧ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ١٨ سال است و ١٤ هزار کودک بیوەی زیر ١٨ سال در کشور وجود دارد».بر اساس آمار ارائه شده توسط کامیل احمدی، ٣٩ هزار و ٦٠٩ نفر (٤/٥ درصد) از کودکانی که در سال ٩٠ ازدواج کرده‌اند ١٠ تا ١٤ سال سن داشته‌اند.

در سال ٩٤، ٩٧ هزار و ٨٦٢ نوزاد از مادران زیر ١٩ سال متولد شده‌اند که از این میان، ١٥١١ نفر از مادران زیر ١٥ سال سن داشتند. بر اساس آخرین سرشماری‌ها، ٩٥ هزار مورد طلاق زیر ١٩ سال در فاصلەی سال‌های ٩٠ تا ٩٤ رخ داده است و فقط در سال ٩٤، ١٢٠٠ کودک زیر ١٤ سال به آمار کودکان مطلقەی کشور افزوده شدند و ١٤ هزار کودک بیوه زیر ١٨ سال در کشور وجود دارد.

 

"احمد شعبانی‌فرد"

"نه به ازدواج کودکان"

"احمد شعبانی‌فرد"  یک بار با پیموندن عرض ٦٥٠ کیلومتری دریای خزر و حالا با عبور از برف و سرما و صعود به قله توچال با شعار "لغو ازدواج کودکان همین امروز".. برای احمد، نه گفتن به ازدواج کودکان نه یک شوی تبلیغاتی برای خوشامد فالوورهای اینستاگرامی که یک مسئولیت بزرگ اجتماعی است. مسئولیتی که هر بار و با ثبت هر رکوردی به او یادآوری می­کند، با وجود تمام ناملایمت­‌ها و همراه‌نبودن­‌ها، این راه پایانی ندارد.

تلاش بی‌پایان برای بازگرداندن حق کودکی

خبر صعود احمد شعبانی‌فرد  به قله توچال با شعار "نه به ازدواج کودکان" همین چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. گرچه خبرهایی از این دست که بیشتر فرهنگ‌ساز و مطالبه‌محور است و با سروصدا و حاشیه‌های سرگرم‌کننده همراه نیست ، توسط رسانه‌های موج‌سوار حال حاضر ایران کمتر پیگیری می­شود، اما فعالان مدنی را دلگرم می­کند به ادامه تلاش برای لغو قوانین نقض‌کننده حق کودکی..  احمد شعبانی‌فرد را بسیاری با ثبت رکورد سه‌گانه آبهای آزاد جهان، با شعار "لغو کار کودک همین امروز و بهداشت و درمان رایگان برای کودکان کار" می­شناسند. ورزشکاری که در سالهای اخیر بارها حرکتهای بزرگ ورزشی خود را با مسئولیت‌های بزرگتر اجتماعی گره زد تا افکار عمومی را نسبت به آنچه با عنوان "نقض حق کودکی" می­شناسیم، حساس کند. در تازه‌ترین اقدام و همزمان با رد طرح ازدواج دختران زیر ١٣ سال در مجلس ایران، شعبانی‌فرد تلاش کرد تا اعتراض خود را با صعود به قله توچال و نصب بنری بر فراز این قله با مضمون "پافشاری بر لغو ازدواج کودکان" ابراز کند. شعبانی‌فرد در گفتگو با جامعه نو می­گوید: " شانزدهم بهمن ماه، با شعار نه به ازدواج کودکان و مطالبه قانون­گذاری برای احترام به حق کودکی، تصمیم گرفتیم با یک تیم کوهنوردی به قله توچال صعود کنیم. به خاطر برف و کولاک زیاد، تصمیم گرفتیم به صورت تیمی این کار رو انجام بدیم تا برای کسی مشکلی پیش نیاد ولی متأسفانه چند ساعت قبل از حرکت، تصمیم تیم عوض شد.."

 

ضرب و شتم دست فروشان سنندج از سوی نیروهای شهرداری و عوامل انتظامی در سنندج.

در اقدامی غیرانسانی عوامل شهرداری سنندج در سەراهی نمکی سنندج جمعی از دست فروشان را مورد ضرب و شتم قرارداده و سه تن از دست فروشان را به شدت زخمی کردند..

حمله و تعرض به دستفروشان زحمتکش، برهم زدن بساط آنها و مصادره آن در سراسر ایران توسط مامورین شهرداری به یک امر روزمره بدل شده و در مواردی دستفروشان توسط مامورین چماقدار شهرداری به قتل رسیده اند.  دستفروشان جزو محرومترین اقشار جامعه هستند، از هر نوع بیمه بیکاری و حمایت قانونی محروم هستند و همواره مورد اذیت و آزار ماموران شهرداری به بهانه های واهی قرار میگیرند.

 

سقوط کارگر در دستگاه خردکن

١٩ بهمن؛  کارگران معدن طلا«ساریگونی»  در قروه خواهان رسیدگی  از دست دادن جان  محمد رضا صادقیان شدند. کارگر ٢٢ ساله   محمد رضا صادقیان بر اثر سقوط در دستگاه خردکن در معدن طلا در قروه جان باخت.

 

ایسکرا ۹۷۵

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com