چند خبرو گزارش مهم کارگری در هفتەای کە گذشت!

اخبار کارگرى
January 12, 2019

چند خبرو گزارش مهم کارگری در هفتەای کە گذشت!

تهیە و تنظیم : عــــزیز آجیکند

اخبارو گزارشات مهم کارگری این هفتە را با محرومیت کارگران زندانی فولاد اهواز از دسترسی به وکیل آغاز میکنیم :

 بر اساس گفته های "فرزانه زیلابی" وکیل مدافع کارگران فولاد اهواز، کارگران زندانی از دسترسی به وکیل محروم هستند.پنج کارگر زندانی فولاد اهواز به نامهای "، کریم سیاحی، میثم آل مهدی، مصطفی عبیات، طارق خلفی و بهزاد علیخانی" در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز و تحت "فشار شکنجه و اخذ اعترافات اجباری" هستند.

 

 اعتصاب جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه

روز سه شنبه ۱۸ دیماه، جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه دراعتراض به معوقات مزدی خود دست به اعتصاب زدند.این کارگران که در واحد تولیدی شکر مشغول به کارند، اعلام کرده اند در صورتی که تا روز شنبه هفته آینده حقوق دو ماهه آنها پرداخت نشود مجددا اقدام به از سرگیری اعتصاب به شکل جمعی خواهند کرد.

روز پنجشنبه ۲۰ دیماه نیز، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به پرداخت نکردن حقوق های عقب مانده شان دست به اعتصاب زده و در مقابل دفتر مدیریت این شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند.

 

ادامه اعتصاب رانندگان ماشینآلات فاز ۱۲ پارس جنوبی

روز سه‌شنبه ۱۸ دیماه، رانندگان ماشین‌آلات فاز ۱۲ پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی که از هفت روز پیش دست به اعتصاب زدنده بودند همچنان ادامه دارد. این رانندگان که وارد هفتمین روز از اعتصاب خود شده اند از مرداد ماه سالجاری تا کنون هیچ مزدی دریافت نکرده اند. آنان در این خصوص میگویند که تا پرداخت تمامی معوقات مزدی به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. تا کنون هیچ یک از مسئولان این شرکت پاسخگوی مطالبات مزدی آنان نشده است.

 

بیش از ٣٢٠ کارگر در معدن طلای آقدره باردیگر بیکار شدند

طی دو ماهه گذشته بیش از ۳۲۰ تن از کارگران معدن طلای آقدره در شهرستان تکاب اخراج شده اند. کارگران اخراجی میگویند؛ کارفرما با توجیه فصلی بودن کار، از تمدید قرارداد با آنها خودداری کرده است. اتفاقی که تقریبا هر سال تکرار میشود و کارگران برخی از واحدهای این شرکت معدنی را خانه نشین میکند.

 

در مـــــــیان خـــــبرها

حاضرم در دادگاه درباره شکنجه خود و اسماعیل بخشی شهادت بدهم

سپیده قلیان، فعال مدنی که همانند اسماعیل بخشی و شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه زندانی بود، روز چهارشنبه در توئیتر خود موضوع شکنجه خود و اسماعیل بخشی را مطرح کرد.

 

مرگ زهرا نویدپور

خبر مرگ یک زن جوان اهل شهرستان ملکان در آذربایجان شرقی روز سه‌شنبه منتشر و خیلی زود داغ شد. جسد این زن روز یکشنبه در منزل مادرش در شهر ملکان پیدا و به بیمارستان فارابی این شهر منتقل شده بود.

نام این زن، برای کسانی که خبرهای حاشیه‌ای مجلس ایران را دنبال می‌کنند، آشنا بود. زهرا نویدپور که پیش از انتشار خبر مرگش، نامش با عنوان «ز.ن.» مطرح می‌شد، پیش از این یک نماینده مجلس را به تجاوز متهم کرده بود. او در ویدئویی پیشینه آشنایی خود را با سلمان خدادادی، نماینده ملکان در مجلس، توضیح داده و گفته بود این مقام ایرانی، از او که متقاضی شغل بوده، سوءاستفاده جنسی کرده است.

 

بازداشت سردبیر و عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام توسط نیروهای انتظامی

نیمه شب چهارشنبه ١٩ دیماه، "امیرحسین محمدی فر" و همسرش "ساناز اله یاری"، از اعضای نشریه "گام" در منزل پدری خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بر پایه این گزارش این روزنامه نگار از اعضای سابق دانشجویان آزادیخواه و برابر طلب تهران، عضو  پیشین هیات تحریریه نشریه‌های دانشجویی خاک و آرمان نو و دانش‌آموخته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران است. گفتنی است که امیرحسین محمدی‌فر در اسفند ١٣۸۷ بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. امیر حسین محمدی فر در آذر ماه سال  گذشته نیز در تجمع اعتراضی  که نسبت به وضعیت رضا شهابی فعال کارگری برگزار شده بود، به همراه ربابه رضایی همسر  شهابی، یاشار دارلشفا و تنی چند از فعالان کارگری و مدنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی «گام»، تا کنون سلسله یادداشت‌هایی را با موضوع‌های کارگری و در پیوند با اعتراض‌های اخیر در ایران منتشر کرده است.

 

تجمع اعتراضی معلمان کرمانشاه مقابل اداره آموزش و پرورش

جمعی از معلمان در استان کرمانشاه در اعتراض به «عدم دریافت حقوق» و همچنین «بی‌توجهی مسئولان به مطالبات‌شان» دست به تجمع زدند.به گزارش رسانه‌ها و براساس تصویر و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، این معلمان روز پنج‌شنبه ۲۰ دی ماه مقابل اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه تجمع کرده‌اند. مواردی چون تغییر در لایحه بودجه به نفع مزدبگیران، درخواست آزادی معلمان زندانی، بازسازی و ایمن‌سازی مدارس از جمله درخواست‌هایی است که در این تجمع مطرح شده است.

 

منبع: شماره ٨٢ نشریه سوسیالیسم امروز

www.simroz.org

٢١ دی ١٣٩٧

١١ ژانویه ٢٠١٩

 


 
 

        Del.icio.us Technorati Furl Digg Google Netvouz Add to Balatarin Send to Frinds by Y! Messenger Share/Save/Bookmark

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com