فراخوان بین‌المللی برای پشتیبانی از جنبش کارگری درایران

دفتر روابط بین المللی حزب کمونیست ایران
January 05, 2019

فراخوان بین‌المللی برای پشتیبانی از جنبش کارگری درایران

در پی چهل سال حاکمیت اسلام سیاسی سرمایه‌داری در ایران، جنبش سراسری دسامبر ۲۰۱۷ در بیش از ۱۵۰ شهر ایران یک انفجار اجتماعی بود. این حکومت، جامعه را در جنگ و تحریمی ۴۰ ساله به فلاکت نشانیده است. امروزه خواست‌های کارگران و زحمتکشان در ایران، در یک شعار سراسری برجسته می‌شود:‌ نان، ‌کار،‌ آزادی! این شعار،‌ ‌بیان فشرده‌ی یک خیزش کارگری در ایران است. این جنبش در مجتمع نیشکر هفت تپه، با شعار کنترل کارخانه و خودگردانی شورایی در برابر حکومت و طبقه سرمایه‌دار قرار گرفت. در ماه دسامبر ۲۰۱۸ حکومت اسلامی، گارد ویژه یعنی درنده‌ترین نیروی سرکوبگر خود را به میدان فرستاد. کارگران مجتمع نیشکر هفته تپه، مجتمع پولاد اهواز،‌ ماشین سازی هپکو در اراک، آموزگاران،‌ بازنشسته‌گان، ‌مال‌باخته‌گان،‌ زنان،‌ بیکاران، سندیکای ممنوعه‌ی کارگران اتوبوس رانی تهران و صدها مرکز تولیدی و خدماتی سرمایه‌ در سراسر ایران پیشتازان این مبارزه طبقاتی هستند. اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها، بیکارسازی‌ها و واگذاری به سران سپاه زیر نام «خصوصی سازی» و ورشکستگی ووو، به ویژه در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۱۸، با شعار شورا و خواست برکناری حکومت در ایران روندی رو به اعتلاء داشته و به سوی یک شرایط انقلابی به پیش می‌رود. سیاست‌های نئولیبرالیستی و روی‌آوری به تروریسم دولتی، دخالتگری‌های نظامی،‌ جنگ نیابتی و هزینه‌گذاری میلیاردها دلاری برای مسلح شدن به سلاح هسته‌‌ای و تولید موشک‌های قاره پیما، و حاکمیت اقتصاد رانتی و دلالی و مافیایی، ساختارجامعه‌ را به تخریب و فلاکت نشانیده است. واگذاری مهمترین بخش‌های اقتصادی به سپاه پاسداران و تبدیل نظامیان و وابسته‌گان باند ولایت فقیه، این دوباند در موازی با دولت که کارگزار این دو باند حکومتی است، به مهمترین بخش طبقه سرمایه‌دار در مناسبات حاکم تبدیل شده‌اند. دانشجویان پیشرو در پشتیبانی از کارگران و همصدا با اعتراض‌های کارگران نی‌شکرهفت تپه، کارگران به پاخاسته درگروه ملی فولاد اهواز فریاد همبستگی میزنند: از هفت تپه تا تهران -  فردا تمام ایران! شوراهای صنفی آموزگاران در سراسر ایران با دو اعتصاب سراسری در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۸ در دو روز پیایپی در تدارک اعتصابی سراسری هستند. در اصفهان همایش آموزگاران زن و مرد در روز ۲۷ دسامبر ۲۰۱۸ با حمله گارد ویژه و گاز اشک‌آور و دستگیری ۵۰ آموزگار روبرو شد. اعتصاب‌های رانندگان کامیون در سراسر ایران، با تهدید به‌دار‌آویختن اعتصابیون روبرو شده،‌ همایش‌های بازنشسته‌‌گانی که بیشتر کارگران هستند و مال باختگانی که صدها بانک وابسته به سپاه و وابسته‌گان حکومتی سپرده‌‌هایشان را ربوده و اعلام ورشکستگی کرده‌اند ووو همه پیش در آمد یک خیزش سراسری و در حال پیشروی به سوی اعتلاء در ایران است. کل حاکمیت در یکسو و کارگران و زحمتکشان و جامعه در سوی دیگر به صف‌آرایی برای یک قیام سراسری آماده می‌شوند.

در هفت تپه، در پی دستگیری ۱۸ نماینده وفعال کارگری و آزادی موقت آنان، اسماعیل بخشی نماینده شورایی  پس از شکنجه و خوراندن داروهای توهم‌زا با وثیقه‌ی ۴۰۰ میلیون تومانی در نتیجه عقب نشینی رژیم به صورت مشروط آزاد شده اما علی نجاتی‌، کارگر پیشتاز و با سابقه نیشکرهفت تپه روز۲۹ نوامبر ۲۰۱۸ دستگیر و به شکنجه‌گاه برده شده و از مکان بازداشت وی نشانی در دست نیست. دهها تن از کارگران پیشتاز مجتمع پولاد اهواز،‌ دستگیر و به شکنجه گاه سپرده شده‌اند، صدها نفر از آموزگاران در بازداشت و زیر شکنجه هستند. محمد حبیبی از فعالین شورای سراسری صنفی آموزگاران به هفت سال و نیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و راننده‌گان کامیون و اتوبوس و زنان و مردان آزادیخواه، در زندان‌های سراسر ایران به شلاق و شکنجه محکوم شده‌اند.

ما  در پشتیبانی از فراخوان‌:

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

کانون صنفی معلمان تهران

گروه اتحاد بازنشستگان

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

معلمان عدالتخواه

که در آخرین بیانیه خود اعلام کرده‌اند:«از مبارزات کارگران ... را تا پیروزی آنها ادامه دهیم و اجازه ندهیم که تهدید و سرکوب مانع از حمایت ما کارگران از یکدیگر شود. کارگر متحد و متشکل همه چیز، کارگر منفرد و متفرق هیچ چیز!» (۷ دسامبر۲۰۱۸)

زنان پیشاپیش همایش‌های اعتراضی آموزگاران در روز ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ سینه سپر ساخته در برابر نیروی سرکوبگر گارد ویژه سرمایه فریاد می‌زنند:

فریاد، ‌فریاد از این همه بیداد!

اسلامو پله کردن، مردمو ذله کرده!

و رو بروی حکومت در اشاره به سوختن کودکان دبستانی در زاهدان فریاد می‌زنند:

 بودجه شده سهم شما،‌ آتش به جان بچه‌ها!

این همان شعارهایی است که هزاران کارگر در صنعت نیشکر و مجتمع پولاد از صبح تا شام در خیابان‌ها فریاد می‌زنند.

رفاه اجتماعی حق ماست، ‌حق ماست!

و زنان زیر ستم، فریاد می‌زنند: دشمن ما همین جاست،

دولت خیانت می کند، ‌مجلس حمایت می‌کنند!

معلم زندانی، کارگر زندانی آزاد باید گردد!

 دانشجو می میرد، ذلت نمی‌پذیرد!

  

در چنین شرایطی کارگران به پاخاسته در ایران از تمامی نهادهای حساس به حقوق انسان و از طبقه کارگر جهانی و سوسیالیستی در خواست و انتظار همبستگی دارند. ما وظیفه داریم که در همبستگی بین‌المللی و طبقاتی ماشین سرکوب حکومت سرمایه‌داری اسلامی علیه کارگران را محکوم و متوقف سازیم و برای آزادی تمامی فعالین کارگری، ‌آموزگاران، دانشجویان و تمامی زندانیان سیاسی وعقیدتی تلاش ورزیم. خیزش سراسری برای نان،‌ کار و ‌آزادی و ارزش‌ها انسانی در ایران یک واقعیت عینی است.

 دفتر روابط بین‌الملل حزب کمونیست ایران- ۲۷ دسامبر۲۰۱۸


 
 

        Del.icio.us Technorati Furl Digg Google Netvouz Add to Balatarin Send to Frinds by Y! Messenger Share/Save/Bookmark

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com