اخبارو گزارشات مهم کارگری وتودەای در هفتەای کەگذشت!

عزیز آجیکند
January 05, 2019

اخبارو گزارشات مهم کارگری وتودەای در هفتەای کەگذشت!

تهیەوتنظیم: عـــــزیز آجیکند

 

اخبارو گزارشات این هفتەرا با نرخ بیکاری در ایران آغـــاز میکنیم .

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ در پاییز سال ۱۳۹۷، نرخ بیکاری در یران به ١١ و ٧ درصد رسید. براساس این آمار نسبت به فصل پاییز سال گذشته جمعیت بیکار ایران با ۵۶ هزار و ۳۷۴ نفر افزایش به سه میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسیده است. مرکز آمار می‌گوید نرخ مشارکت مردان در پاییز سال گذشته ۶۴ درصد و نرخ مشارکت زنان ۱۵،۶ درصد بوده که این نرخ در پاییز امسال به ۶۴،۴ درصد در مردان و به ۱۶،۴ درصد در زنان افزایش یافته است. در ایران مراکز مستقل آمارگیری وجود ندارد و تنها مراکز دولتی و حکومتی مجاز به ارائه آمار از وضعیت اقتصادی کشور هستند در نتیجه نرص بیکار در کسور بسیار بیشتر از این رقم است

شکست عملی انتخابات تحمیلی شورای اسلامی کار در شرکت نیشکر هفت تپه

روز دوشنبه ۱۰ دیماه، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با عدم شرکت گسترده در انتخابات شورای اسلامی کار یک "نه بزرگ" به این تشکل دست ساز و حکومتی گفتند. علیرغم تلاش مسئولین اداره کار و نهادهای امنیتی برای شرکت کارگران نیشکر هفت تپه در انتخابات شورای اسلامی کار و به رغم حضور چشمگیر آنان در شرکت، ولی این انتخابات با واکنش سرد و ایستادگی اکثریت کارگران مواجه شد. به گفته کارگران این شکستی عملی برای انتخابات تحمیلی شورای اسلامی کار بود.

 

مصدومیت ۶ کارگر شرکت فولاد یزد

روز سه شنبه ۱۱ دیماه در جریان وقوع یک انفجار در شرکت فولاد استان یزد، شش کارگر به شدت زخمی شدند.

بر پایهٔ این گزارش، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار، یکی از کوره های این کارخانه دچار انفجار شد و در جریان این انفجار چندین کارگر که مشغول کار بودند دچار حادثه شدند. گفته میشود یکی از کارگران دچار سوختگی بالای ۶۰ درصد شد اما از حال ۵ مصدوم دیگر گزارشی منتشر نشده است.

 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران و مردم

صبح روز دوشنبه دهم دیماه تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه تهران و مردم معترض علیرغم به میدان آمدن تعداد زیادی از نیروهای سرکوبگر رژیم در میدان و خیابان انقلاب مقابل دانشگاه تهران به تجمع اعتراضی دست زدند. این تجمع در ادامۀ و در پشتیبانی از اعتراضات سه روز دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به جانباختن ده تن و زخمی شدند ٢٨ نفر دیگر از همکلاسی هایشان برگزار گردید. این حادثۀ دردناک روز سه شنبه چهارم دیماه بر اثر واژگون شدن اتوبوسی که به اعتراف رئیس راهنمایی و رانندگی از سال ١٣٩١ فرسوده و از رده خارج بوده اما برای حمل ونقل دانشجویان از جاده مرتفع و پرخطر دانشگاه آزاد از جانب مسئولان درنظر گرفته شده بود اتفاق افتاد.

هم زمان با این تظاهرات، ٥٠٠ نفر از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد نیز با وجود برکنارشدن پنج تن از معاونان و مدیران دانشگاه از سوی رژیم به منظور قانع کردن دانشجویان، برای سومین روز متوالی درمقابل دفتر کار ولایتی رئیس هیأت امنای این دانشگاه تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی اتحاد سراسری بازنشتگان ایران و بازنشستگان تأمین اجتماعی

 روز سه شنبه یازدهم دی ماه، بنا به فراخوان شورای بازنشستگان ایران، اتحاد سراسری بازنشتگان ایران و بازنشستگان تأمین اجتماعی جمعیت کثیری از بازنشستگان در تهران و چند شهر دیگر برای پیگیری مطالبات خود تجمع های اعتراضی برگزار کردند. بازنشستگان تهران که در برابر ساختمان مجلس اسلامی تجمع کرده بودند علیه بی توجهی دولت به تأمین معیشت و زندگی و سلامت بازنشستگان در طرح بودجه سال ۱۳۹۸ اعتراض کردند. شرکت کنندگان در این تجمع های اعتراضی با شعارهای "ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه"، "بازنشسته به پا خیز علیه ظلم و تبعیض"، "برای رفع تبعیض ما همه باهم هستیم"، "تورم، گرانی، جواب بده روحانی"، "حقوقهای نجومی فلاکت عمومی"، "حکومت فقر و دزد و چپاول نمیخوایم نمیخوایم"، خشم و انزجار خود را از حکومت فساد و فقر و فلاکت ابراز داشتند. بازنشستگان همچنین با سردادن شعار"دانشجو، معلم، کارگر، اتحاد اتحاد" بر پیوند و همبستگی جنبش های پیشرو اجتماعی تأکید کردند و با فریاد "تا حق خود نگیریم، از پای نمی نشینیم"، عزم و اراده خود را برای پیگیری مطالباتشان اعلام نمودند.

 

فرسودگی ناوگان حمل و نقل، فاجعه مرگبار در دانشگاه

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی بیانیه‌یی سیاست‌های غلط حمل‌و نقل رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرد و نسبت به تکرار حوادثی شبیه واژگون شدن اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد هشدار داد.

در قسمتی از این بیانیه آمده است:

در حال حاضر اتوبوس‌هایی که در کلان شهر تهران فعالیت می‌کنند به‌دلیل سوء مدیریت، در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند و حتی اتوبوس‌ها با وجود پارگی لاستیک و فرسودگی هشتاد درصدی لاستیک در حال جابه‌جایی مسافر هستند و متأسفأنه هر لحظه ممکن است سانحه دلخراشی روی دهد.

پنجمین دور اعتصاب رانندگان کامیون

پنجمین دور اعتصاب رانندگان کامیون که از تاریخ اول دی ۹۷ به مدت ۱۰روز آغاز شده بود و در انتهای روز دهم به پایان رسیده بود، باعث واکنش رژیم و حضور وزیر راه در پاسخ‌گویی به خواسته‌های رانندگان کامیون شد.

اعتصاب اخیر رانندگان کامیون بیش از ۶۱شهر و ۲۷استان کشور را فراگرفت کە سرانجام توانست بە پیروزی دست بیابد .

وزیر راه با اشاره به پوشش بیمه و تأمین اجتماعی رانندگان گفت :

از حدود ۹۰۰هزار نفر راننده حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری، سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۸۰۰هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و باقی رانندگان هم در حال تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی هستند.

 

تظاهرات کشاورزان در اصفهان و بازنشستگان در تهران و مشهد

روز چهارشنبه ۱۲دی بازنشستگان در تهران و مشهد و کشاورزان در اصفهان در اعتراض به ظلم و ستم رژیم و وضعیت وخیم معیشتی خود و عملی نشدن وعده‌های فریبکارانه رژیم دست به تظاهرات زدند.

در تهران گروه كثیری از بازنشستگان در مقابل مجلس تجمع کردند.آن‌ها شعار می‌دادند: بازنشسته به‌پا خیز، علیه ظلم و تبعیض؛ دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند؛ معلم زندانی آزاد باید گردد؛ زندانی سیاسی آزاد باید گردد؛ کارگر، معلم، دانشجو، اتحاد اتحاد؛ ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه؛ ما همه با هم هستیم؛ تورم، گرانی، جواب بده روحانی؛ همزمان در مشهد نیز بازنشستگان تجمع کردند و خواستار مطالبات برحق خود شدند.

در اصفهان هزاران تن از کشاورزان محروم در پل خواجو و بستر رودخانه خشک شده زاینده رود تجمع کردند. آن‌ها خواستار حق‌آبه خود و باز کردن آب به زاینده رود شدند و به عملی نشدن وعده‌های فریبکارانه رژیم اعتراض کردند. معترضان که زنان در آن حضور چشمگیری داشتند، در محاصره نیروهای سرکوبگر و با عقب راندن صفوف فشرده مزدوران، به سمت ۳۳پل راهپیمایی کردند. شماری از معترضان با نشستن در کف خیابان، از پیشروی نیروهای ضدشورش جلوگیری کردند. شماری از کشاورزان نیز از خوراسگان به سمت پل خواجو راهپیمایی کردند.

 

مأموران امنیتی تجمع کشاورزان اصفهان را به خشونت کشاندند

کشاورزان معترض اصفهان در اعتراض به دریافت نکردن حق‌آبه خود در پل خواجو اصفهان تجمع کردند و شعارهایی علیه وضع موجود و مسئولان حکومتی سر دادند. نیروهای امنیتی که شمار آن‌ها زیاد بود برای پراکنده کردن کشاورزان تیرهوایی شلیک کردند و آن‌ها را کتک زدند. یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس می‌گوید دولت، وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی کشور مسائل مربوط به استان اصفهان را امنیتی کرده‌اند.

 

اخراج کارگران صنایع خودرو سازی

ماهیانه ۲۵ کارگر شرکت صنایع ماشین ابزار ایرانخودرو اخراج میشوند.

مدتهاست اخبار  رسمی فراوانی حول بحران در صنایع خودرو سازی و در معرض اخراج قرار گرفتن صدها هزار کارگر این صنعت بزرگ در رسانه های خبری جاریست، اما بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این اخراجها از ماهها پیش در سکوت خبری در حال انجام است. از خرداد ماه سالجاری تاکنون در یک حرکت برنامه ریزی شده در شرکت صنایع ماشین ابزار ایرانخودرو، هر ماهه ۲۵ کارگر با اتمام قرارداد اخراج شده اند و قرار است این اخراجها تا پایان سال طبق برنامه ادامه یابد.

 

تبدیل گروه ملی صنعتی فولاد به پادگان نظامی و بازداشت محمدرضا نعمت پور

در پی تجمع روز ۱۱ دی ماه جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در مقابل مدیریت شرکت برای آزادی همکاران زندانی شان، مامورین امنیتی با یورش به منزل محمد رضا نعمت پور اقدام به بازداشت این کارگر معترض کردند و او را پس از بازداشت به شعبه بیستم دادگاه انقلاب اهواز و سپس مستقیما به زندان شیبان منتقل کردند. محمد رضا نعمت پور در حالی بازداشت شدەاست که روز چهارشنبە در مقابل ساختمان مدیریت شرکت در برابر تهدید به بازداشت رئیس جدید حراست شرکت مقاومت کرده و به همراه دیگر تجمع کنندگان خواهان آزادی هفت همکار زندانی خود شده بود.

 

کشته و زخمی شدن یازده تن در حادثه واژگونی یک اتوبوس

روز پنجشنبه ١٣ دیماه، در پی واژگون شدن یک دستگاه اتوبوس مسیر تهران-کرماشاه، متاسفانە یازده تن کشته و زخمی شدند.ظهر روز پنجشنبه اتوبوس مسافربری تهران، کرمانشاه در کیلومتر ٤٠ اتوبان ساوه-همدان واژگون شد و در این حادثه متاسفانە ٣ تن از مسافران این اتوبوس جان خود را از دست دادند  و ٨ نفر دیگر نیز زخمی شدند، زخمی شدگان توسط تیم‌های امدادی به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

 

اعتصاب غذای نازنین زاغری و نرگس محمدی

نرگس محمدی و نازنین زاغری زندانیان سیاسی، در نامه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند، در اعتراض به نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی خود در زندان دست به سه روز اعتصاب غذا خواهند زد.این دو زندانی سیاسی در نامه خود گفته اند، برخورداری از حق دسترسی به پزشک معالج و دارو و درمان از جمله حقوق مندرج و بدیهی در اعلامیه‌ها و آیین نامه‌های بین المللی و داخلی است که مدت‌هاست علی‌رغم درخواست‌های مکرر و مراجعاتشان به مسئولان مربوطه، از آن محروم شده‌اند.

اسدبیگی مدیرعامل خودی هفت تپه با ۹۸ میلیون دلار ارز دولتی فرار کرد

 

اسدبیگی مدیرعامل هفت‌تپه که می‌گفت «اجازه نخواهیم داد وجبی از این خاک به غیر از ایجاد رفاه و توسعه برای مردم، در مسیر دیگری قرار گیرد»، تنها در یک فقره از تخلفاتش، با جعل برگه‌های توجیهی اخذ ارز دولتی، ۹۸ میلیون دلار را گذاشت جیبش و فرار کرد. امیداسدبیگی مدیرعامل پیشین نیشکر هفت تپه که چندماه پیش به کارگران بیچاره گفت دست در دست هم زیر سایه نظام بمانیم با میلیاردها تومان از پول کارگران متواری شد. در دادگاه رئیس حراست بانک مرکزی گفته شد با همکاری امید اسدبیگی ۹۸میلیون دلار ارز از دولت دریافت شده و با نرخ آزاد در بازار فروخته اند و سودش را به جیب زده اند. ۹۸ میلیون دلار! امید اسدبیگی مالک #هفت‌تپه است که رییس خصوصی‌سازی تمام قد از او دفاع کرده است.

 

 


 
 

        Del.icio.us Technorati Furl Digg Google Netvouz Add to Balatarin Send to Frinds by Y! Messenger Share/Save/Bookmark

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com