نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان / نسان نودینیان

اخبار
January 02, 2019

نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

 

نسان نودینیان

 

در ستون نگاه هفته این شمار(٩٦٩ ایسکرا)

اعتراضات کارگران شهرداری مهاباد برای چندمین بار از سر گرفته شده. در یکسال گذشته به بهانه های مختلف حقوق و مزایا کارگران شهرداری ها پرداخت نشده است. حمایت از اعتراضات کارگران شهرداری ها تا تحقق خواستهایشان وظیفه انسانی و مبارزاتی مردم در شهرها است.

اخبار نا امنی جانی و زیست محیطی مردم  چالش مهمی در سطح اجتماعی است. سالانه صدها نفر بر اثر ضایعات ریست محیطی، فضای ناسلم تنفسی و ضایعات فاضلاب ها جان خود را از دست میدهند. خبر مربوط به «فاضلاب ده ها روستای مشرف بر سد وحدت سنندج» فاجعه انسانی دیگر در حکومت اسلامی است.

اخبار تاسف بار دستگیری ها، نا امنی محیط کار و خبر مربوط به زینب جلالیان را منعکس کرده ایم. کمپین برای نجات هوشمند علیپور و سه اطلاعیه در این رابطه رامنعکس کرده ام. طبق اخباری که خانواده هوشمند علیپور منتشر کرده اند، دادگاهای هوشمند تا یک ماه دیگر برگزار نمیشود. ما مردم کردستان را بحمایت از کمپین برای آزادی هوشمند عبیپور فرامیخوانیم.

اخبار ستون نگاه هفته از منابع میدیای اجتماعی و صفحه فیس بوک کمیته کردستان است.

 

٥ دیماه ٩٧ اعتراض کارگران شھرداری مھاباد!

کارگران شهرداری مهاباد ماهها است حقوق دریافت نکرده اند. روز٥ دیماه  کارگران در مقابل شھرداری در اعتراض به عدم چندین ماه‌ها حقوق تجمع کرده و اعتراض کردند.

برا اساس این گزارش اعتراضات تاکنونی کارگران شهرداری مهاباد با بی توجهی مسئولین روبه رو شده است.

هیچ کدام از مسئولین جوابگو نیستند، همچنین برای به سر دوانیدن کارگران اعلام کردند به پیمانکارها اعتراض بکنید که حقوق شما را پرداخت نکرده اند!

چه کسی پاسخگو به کارگران است، که ماهها و بخشا سالها است حقوق دریافت نکرده اند؟

کارگران نیاز فوری دارند به ایجاد مجامع عمومی انتخاب نمایندگان مستقل خود، همصدا شدن با کارگران سایر بخشها و بخصوص کارگران کشت و صنعت مهاباد میتواند تضمین کننده موفقیت و رسیدن به خواستهای کارگران در تمامی بخشها باشد!

 

مرگ خاموش مردم سنندج

تحقیقات به عمل آمده حکایت از آن دارد که فاضلاب ده ها روستای مشرف بر سد وحدت سنندج به داخل سد روان گشته و با آب آن مخلوط می گردد؛ همین امر سبب گشته میزان نیترات موجود در آب به صورت چشمگیری افزایش یابد.

نیترات یک یون چند اتمی به شمار می آید که فرمول مولکولی آن no٣ است. وجود نیترات در آب آشامیدنی برای بدن بسیار مضر و خطرناک است تا جایی که از بیماری های بسیاری عبور و در نهایت به سرطان ختم می شود. از آن جا که نیترات در آب به صورت محلول وجود دارد روش های معمول تصفیه آب قادر به حذف آن نیستند.

در همین خصوص و در ماه های گذشته، شرکت آب و فاضلاب سنندج با مسئولان استانداری برای کاهش میزان نیترات موجود در آب سد، نشست محرمانه ای داشتند که بی حاصل پایان یافت! چرا که برای کاهش آلاینده های محلول در آب به روش های پیشرفته نیاز است که بودجه ای برای خرید دستگاه های آن وجود ندارد.

حراست شرکت آب و فاضلاب نیز، برای جلوگیری از پخش اخبار مربوط به آلودگی آب شرب شهر سنندج، علاوه بر آن که برخی نیروها را به صورت گزینشی در قسمت های حساس این شرکت خصوصا تصفیه خانه و آزمایشگاه به کار گمارده است، متذکر گشته تحت هیچ عنوان خبری از آلودگی آب حتی میان همکاران رد و بدل نگردد.

هم اکنون آب شرب سنندج بیش از حد مجاز به نیترات آلوده است و مردم با مصرف آن، استارت مرگ خاموش خود را زده اند!!!

 

مرگ در اثرنا امنی محیط کار

یکشنبه مورخ ٢دی ماه ١٣٩٧ خورشیدی،یک کارگر اهل کامیاران براثر سقوط از داربیست، در شهر سلیمانیه جان باخت.

 

اخراج و بیکارسازی

بر اساس خبرهای دریافتی پنجشنبه ٦ دیماه، کارفرمای شرکت سبزینه ٤ نفر از کارگران شاغل در این شرکت را اخراج کرده است. در این شرکت که در شهرک صنعتی شماره ١ سنندج واقع شده است، ٤٥ کارگر که همگی زن هستند کار می کنند. بجز ١٠ نفر سایر کارگران فاقد بیمه هستند. ساعت کار آنها از ٨ صبح تا ٧ بعدازظهر است. حقوق ماهیانه آنها ٦٠٠ هزار تومان می باشد. قراردادهای آنها سفید امضا و سفته ضمانتی دارند. در اعتراض به وضعیت سرویس و پائین بودن دستمزدها ٤ نفر از کارگران شرکت به نمایندگی از طرف کارگران شرکت اعتراض کردند که با رفتار خشن و غیر انسانی وی روبرو شدند و در نتیجه ٤ کارگر بنامهای شیلان عزیزی، شهلا محمدی، فرانک یوسفی و لیلا احمدی از کار اخراج شدند.

 

کارگر کولبر جانباخت!

٤ دی ماه ٩٧ یاسین رحیمی متولد روستای "بله سن " در حین کولبری در رودخانه مرزی زلی بانه غرق شد.

 

اسامی دانش‌آموزان مصدوم سقوط سرویس دانش‌آموزان روستایی بخش صومای برادوست ارومیه

از پل روستای فیروزیان

دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شدند.

اسامی دانش‌آموزان :

اسرا ابراهیم زاده

دیار ابراهیم پور

متین ابراهیم زاده

 

محرومیت زینب جلالیان از ملاقات هفتگی با خانواده

زینب جلالیان زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد در زندان خوی از ملاقات هفتگی با خانواده‌اش محروم و مسئولین زندان از معالجه پزشکی این زندانی سیاسی در خارج از زندان ممانعت بعمل می‌آورند.

طبق گزارش رسیده مسئولین زندان خوی روز دوشنبه سوم دی‌ماه زینب جلالیان را مطلع کرده‌اند که به دستور وزارت اطلاعات تا اطلاع ثانوی از حق ملاقات هفتگی با خانواده‌اش محروم خواهد بود.او که هفته گذشته به دلیل درد شدید کلیه به بهداری زندان منتقل و پزشکان بهداری به دلیل کمبود امکانات پزشکی خواستار معالجه پزشکی این زندانی سیاسی در خارج از زندان شده بودند با مخالفت مسئولین زندان خوی روبه‌رو شدند.

این زندانی سیاسی در زندان خوی به دلیل بیش از یکسال اعتصاب دارو و عدم رسیدگی پزشکی در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

 

 

بر اساس گزارشات منتشر شده زانیار دباغیان مجددا دستگیر و راونه زندان شد!

روز سه شنبه ساعت هشت و بیست دقیقه صبح زانیار دباغیان کارگر وفعال کارگری برای پیگیری پرونده خود به شعبه دو بازپرسی دادگاه به ریاست شاگلدی یکی از بدنام ترین شخص، که سخت ترین و ناعادلانه ترین حکم ها را برای فعالین سیاسی صادر می کند مراجعه کرد ،با ورود وی به اتاق بازپرسی، کمتر از دو دقیقه فرصت صحبت کردن و دفاع از خود را به زانیار دباغیان داده که در عرض این زمان بسیار کوتاه این فعال کارگری خود را از اتهامات وارده مبرا دانسته، که بازپرس شاگلدی با خشم سریعا باز هم دستور بازداشت وی را صادر کرده و برای وی قرار وثیقه جواز کسب صادره کرده این درحالیست که وی با قرار وثیقه سیصد میلیونی آزاد شده و مدت چهار ساعت در دادگاه به وی دستبند زدند و وی را بازداشت کردند با آوردن جواز کسب این فعال کارگری را آزاد کرده وبه زانیار دباغیان هشدار داده که فکر نکنی وثیقه ٣٠٠ میلیونی داری راحت و آزادی، هر وقت بخواهم و میل داشته باشم بازداشتت می کنم که در جواب زانیار گفت برایم مهم نیست.

 

اطلاعیه کمپین نجات هوشمند علیپور

روز چهارشنبه  ٥ دی در سنندج، هوشمند و محمد استاد قادر برای تکمیل پرونده در دادگاه حضور یافتند.

بنا بر خبری که از وکیل هوشمند دریافت کرده ایم، در این روز در سنندج هوشمند و محمد استاد قادر به همراه وکیل شان در محل دادگاه حضور یافتند. اما دادگاه تشکیل نشد و حکمی صادر نشد، کماکان طبق نظر وکیل، پرونده در مراحل مقدماتی است و دادگاه بعد از تکمیل پرونده تشکیل خواهد شد.

هوشمند و محمد استاد قادر برای حضور در داداگاه از سقز به شهر سنندج منتقل شده اند و تا زمان برگزاری دادگاه که گفته شده هفته آینده برگزار خواهد شد، در زندان سنندج باقی خواهند ماند. در همین حال هوشمند علیپور با خانواده خود در ایران یک مکالمه تلفنی داشته است و در شرایط روحی و جسمی مناسبی است و فقط نگران صدور حکم اعدام از طرف دادگاه است.

خانواده هوشمند و پدر و مادر او نگران جان فرزندشان هستند و از همگان میخواهند کمک کنند تا هوشمند هر چه زودتر از زندان آزاد شود.

کمپین نجات هوشمند و محمد استاد قادر از همه شما میخواهد که در میتینگها و مناسبتهای مختلف در کردستان و در ایران خواهان آزادی این دو فعال سیاسی از زندان شوید.

کمپین نجات هوشمند علیپور

چهارشنبه، ٥ دی ١٣٩٧- ٢٥ دسامبر ٢٠١٨

E-mail: hoshmandalipour.campaign@gmail.com

T - ٠٠١-٦٤٧-٧٧٠-١٣٨٣

‏Campaign to save Hoshmand Alipour's life

 

محاکمه زندانی سیاسی هوشمند علی پور آغاز می شود.

قرار است روز سه شنبه ٤ دیماه ١٣٩٧ هفته آینده، هوشمند علی پور را در دادگاهی در شهر سنندج محاکمه کنند.

مطلع شدیم هوشمند علی پور که در حال حاضر در زندان مرکزی شهر سقز در زندان جمهوری اسلامی است به سنندج منتقل می شود و در این شهر محاکمه وی آغاز شود.

لذا بعنوان کمپین نجات هوشمند علی پور جامعه جهانی و حقوق بشری را مطلع می کنیم دادگاه ها، زندان ها و سیستم قضایی جمهوری اسلامی فاقد اعتبار و جزء سرکوب و تحمیل شکنجه و تهدید به زندانیان سیاسی فاقد هرگونه صلاحیت و برخورداری از یک پروسه انسانی و عدالت و بی طرف می باشد، همه مردم شاهد این دستگاه سرکوب و ارتجاع هستند.

زندانیان را زیر شدیدترین شکنجه ها وادار به اعترافات اجباری کرده و خانواد های آنان را مجبور به سکوت و هرگونه اطلاع رسانی از وضعیت عزیزانشان می کنند تا با این شیوه و رفتارهای توهین آمیز و ضدانسانی و خشونت آمیز، خواست های خود را که احکام ظالمانه و محکوم به حبس های طولانی مدت و یا اعدام هست به اجرا بگذارند.

قبلا با اولین ملاقاتی که خانواده هوشمند در حضور رئیس زندان و رئیس اداره اطلاعات شهر سنندج صورت گرفته بود، رئیس اداره اطلاعات عینا تاکید داشته که " هوشمند شانسی که داشته این است که هیچ کس را به قتل نرسانده و یا زخمی ننموده است" به این معنا که اتهامات وارده از قبل مبتنی بر دست داشتن در حمله مسلحانه به نیروهای جمهوری اسلامی و درگیری با ماموران امنیتی که زیر شکنجه وی را به اعتراف علیه خود مجبور کرده بودند، کاملا بی پایه و بی اساس و فاقد اعتبار بوده است.

ما خواهان آزادی بی قید و شرط هوشمند علی پور و دوستش محمد استاد قادر هستیم و از این رو می خواهیم جامعه جهانی و حقوق انسانی به این رفتار وحشیانه و غیرانسانی جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و علیه این همه بی عدالتی که در حق زندانیان سیاسی می‌شود اعتراض و برای دفاع و آزادی این دوزندانی سیاسی هوشمند علی پور و محمد استاد قادر تلاش و مبارزه کنند.

با هم برای نجات جان این عزیزان صدای آنان باشیم و اخبار و اطلاعات مربوط به این دوزندانی را در راستای رسیدن به خواسته های آنها و آزادی آنان پخش و با فشار آوردن به سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری و فشار بر جمهوری اسلامی خواهان رسیدگی به پروسه ای عادلانه زیرنظر یک مرجع قانونی، حقوقی و انسانی باشیم.

کمپین نجات هوشمند علی پور

پنجشنبه ٢٠ دسامبر ٢٠١٨، ٢٩ آذر

١٣٩٧

 

درخواست مصطفی علی پور پدر زندانی سیاسی هوشمند علی پور از مردم کردستان و جهان برای نجات هوشمند علی پور!

هوشمند علی پور در سال ١٣٨٨ به مدت چهار سال را در ارومیه زندانی بوده است. بعد از آزادی از زندان از راه قاچاق به ترکیه آمده و خود را بعنوان پناهنده به سازمان ملل معرفی میکند و به عنوان پناهنده در یوان ثبت نام میشود و حالا در سازمان ملل بعنوان پناهنده پرونده دارد.سال ٢٠١٤ وقتی گروه تروریستی داعش مردم کرد ایزدی در کردستان عراق را قتل عام و زنها و دختران خردسال را بعنوان گروگان واسیر با خودشان بردند، هوشمند از ترکیه به عراق رفت و به یکی از احزاب کردی پیوست و بر علیه گروه جناتکار داعش جنگید. مدت چهار سال در برابر داعش جنگید حتی در این مدت چند بار هم زخمی شد و همراه با همسنگرهایش برای نابودی داعش مقاومت کرد.

در مرداد ماه سال ١٣٩٧ درحالیکه برای دیدن مردم و روشنگری میان جوانان ومردم به کردستان ایران رفته بود درنزدیکی شهر بانه از استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در محلی به نام ( گردنه کلی خان ) بین سقز وبانه دستگیر می شود. سپس به همراه دوستش محمد استاد قادربه اداره اطلاعات سنندج منتقل میشود و زیر شکنجه های بسیار در تاریخ ١٦ مرداد ١٣٩٧ او را مجبور به اعتراف اجباری در تلویزیون جمهوزی اسلامی میکنند. از داخل زندان اداره اطلاعات سنندج چند بار با خانواده در داخل ایران تماس میگیرد و اینکه خانواده می توانند در تاریخ ٧ آبان به مدت یک ساعت با هوشمند ملاقات حضوری داشته باشند. بعد از مدتی در تاریخ ٢٨ آبانماه ١٣٩٧ به زندان اداره اطلاعات شهر سقز انتقال داده میشود و حالا که من با شما صحبت میکنم همراه دوستش در زندان عمومی سقز به سر میبرند ومنتظر هستند که چه روزی دادگاهی میشوند.در ماه یکبار حق ملاقات حضوری دارند و از لحاظ امکانت اولیه و ابتدائی زندان در وضعیت سختی به سر میبرند.

وکیل اختیاری برایشان گرفتیم ولی تا بحال به وکیل همچنین اجازه ای ندادند که کارشان را پیگیری کند.خانواده مان در وضعیت بسیار نگران کننده ای به سر میبرند و برای سرنوشت عزیزمان خیلی نگران هستند. ما خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی و کارگران زندانی و همچنین معلمان زندانی هستیم. از مردم کردستان در هر گوشه ی جهان می خواهیم که به هر وسیله ای که ممکن هست ، برای آزادی هوشمند علیپور و محمد استاد قادر تلاش کنند، هر راهی که به نظرشان مفید است اقدام کنند. جان این دو عزیز در خطر است.

ما خانواده هوشمند علیپور از تمام مردم آزادیخواه و مردم کردستان عراق انتظار داریم که برای جان آنها اقدام کنند. مردم مبارز و آزادی خواه کردستان عراق؛ شما بیشتر از همه مردم جهان ماهیت داعش بی رحم ، نسلی از آدمکش های بی وجدان را تجربه کرده اید.هوشمند هم بخاطر دفاع از شرافت و کرامت مردم کردستان وزنان و کودکانی که قربانی این گروه آدمکش شده اند به مدت چهارسال در برابر داعش در منطقه شنگال و کرکوک جنگید و مقاومت کرد و در این راه با بی خوابی و بی امکاناتی و هیچگونه چشمداشت و انتظاری وتنها در راه خدمت به مردم کردستان و برای آزادی آنان از هیچ نوع تلاش و کوشش ومبارزه ای در دفاع از انسانیت کوتاهی نکرد .از شماها انتظار داریم که بی تفاوت نباشید به مسئولین و سفارتهای جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورید برای آزادی هوشمند علیپور و محمد استاد قادرتلاش کنیم وما را همراهی کنید.

به کمپین آزادی هوشمند علیپور و محمد استاد قادر بپیوندید آنها را تنها نگذارید ،صدای آنها باشید و خانواده ی ما را تنها نگذارید.

مصطفی علی پور

پنج شنبه، ٢٩ آذر ١٣٩٧

 

ایسکرا ۹۶۹


 
 

        Del.icio.us Technorati Furl Digg Google Netvouz Add to Balatarin Send to Frinds by Y! Messenger Share/Save/Bookmark

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com