اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه وتنظیم عزیزه لطفی

اخبار
January 30, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۰ بهمن ۹۷ / ۳۰ ژانویه ۲۰۱۹

        

تهیه وتنظیم عزیزه لطفی

 

پروین محمدی نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز بازداشت شد

روز سه شنبه ساعتی پس از بازداشت جعفر عظیم زاده، مامورین نیروی انتظامی کلانتری 11 فردیس کرج،  پروین محمدی، نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران را نیز بازداشت و کلیه وسایل شخصی، لپ تاب و گوشی همراه وی را ضبط کردند،

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن بازداشت دو نفر از هیات مدیره این اتحادیه، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها  می باشد.


سروآباد تجاوز ماموران به چاوجوان ورمقانی

چاوجوان ورمقانی ۳۲ ساله از روستای جولانده، توابع شهرستان سروآباد کردستان به دلیل اینکه پدرش مبلغ دین بهائیت بود توسط اعضای پایگاه دستگیر ، او را شکنجه و سپس به وی تجاوز کردند.

اعضای پایگاه بسیج مسجد جامع شهرستان سروآباد برای پیدا کردن پدر چاوجوان که به جرم تبلیغ بهائیت تحت تعقیب بود او را بازداشت کردند تا محل مخفی شدن پدرش را با شکنجه و تجاوز به دست بیاورند.

چاوجوان پس از شکنجه‌های فراوان و تجاوز ۳ تن از اعضای بسیج، روز بعد ساعت ۶ صبح در یک خیابان کم تردد شهرستان سروآباد رها می‌شود. چاوجوان پس از رسیدن اورژانس به بیمارستان منتقل و پس از هفت روز که از این جنایت می‌گذشت، به دلیل فشارهای روحی و روانی ناشی از تجاوز، اقدام به خودکشی می‌کند.

خانواده وی‌ به دلیل ارعاب سرکوبگران و ماموران امنیتی به عدم رسانه‌ای شدن این جنایت، پس از گذشت یک ماه سکوت خود را شکستند و درخواست داشتند که این جنایت رسانه‌ای شود.

 

بیش از ۸۰۰ نفر با امضای بیانیه‌ای خواهان آزادی فوری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان شدند

روز شنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ بیش از ۸۰۰ نفر با امضای بیانیه ای خواهان آزادی هر چه سریع تر اسماعیل بخشی و سپیده قلیان که در تاریخ ۳۰ دی ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، شدند. 
امضا کنندگان این بیانیه‌ ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی خواهان آزادی هر چه سریعتر آنها شده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است "اسماعیل بخشی و سپیده قلیان پس از آزادی از زندان خاموش نماندند. درخواست بحق اسماعیل بخشی برای مناظره با وزیر اطلاعات در مورد شکنجه، به بازگرداندن سویه‌ی اتهام به سمت خود او بدل شد و در نهایت پخش نمایش امنیتی "طراحی سوخته" را رقم زد".


خودکشی یک دانش آموز مقطع پنجم در اورمیه

یک دختر دانش‌آموز مقطع پنجم ابتدایی در مدرسه اصغرزاده شهر اورمیه، اقدام به خودکشی (مصرف دارو) نمود و در محوطه مدرسه بی‌هوش و نهایتا در مسیر انتقال به بیمارستان جان باخت.

همسایگان این دانش آموز گفتند، پدر این دانش‌آموز بعلت بدهی جزئی در زندان می‌باشد و برادر وی نیز مشغول خدمت سربازی بوده و مادرش با کارگری مخارج زندگی‌شان را تامین می‌کرده و علت خودکشی این دانش آموز نیز مسائل مالی است. مسبب و عامل اصلی خودکشی ها حکومت اسلامی است.

 

نامه سه زندانی سیاسی زن از زندان اوین

همچنان در کنار مردم عزیز و آگاه کشورمان هستیم

صبا کرد افشار، یاسمن آریانی و آذر حیدری سه زن زندانی سیاسی در اوین با انتشار نامه ای سرگشاده در مورد سرکوب گسترده نظام حاکم بر ایران و تداوم غارت و تباهی نوشتند:

"ایران، کشوری با معادن و چاه های نفت فراوان ، کشوری ثروتمند با مردم فقیرجمله‌ای که همیشه به آن فکر می‌کنیم. اکثر مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند، درآمد اندکی که زنده بمانند ولی از زندگی لذت نبرند. در همه سال‌ها به ما گفته شده خداوند را برای یک لقمه نانی که دارید شکر کنید. این جمله را کسانی گفته‌اند که خود پول‌های زیادی را به جیب زدند.  زمانی که حق و حقوقت را گرفته‌اند چه باید کرد؟!

۱۰مرداد روزی که به طور علنی رسانه های داخلی اعلام کردند می‌توانید مسالمت آمیز به گرانی اعتراض کنید! ۱۱ مرداد، روزی که مسالمت آمیز اعتراض کردیم و دستگیری شدیم.

آن روز فهمیدیم ، هیچ چیز نسبت به گذشته تغییر نکرده،

همه چیز شبیه قتل‌ها، بازداشت‌ها و خفقان موجود در دهه ۶۰،۷۰،.. و سال ۸۸ هست. با این تفاوت که به مردم لبخند می‌زنند، دروغ می‌گویند و مردم را گرسنه نگه می‌دارند (هم گرسنگی جسمی و هم گرسنگی فکری) و گواه آن وقایع دردناکی است که یکسال نیز تکرار شده‌اند: فقدان آب خرمشهر، بازداشت اقلیت‌ها، تورم اقتصادی، اعدام زندانیان سیاسی، خصوصی سازی کارخانه‌های هفت تپه و بازداشت کارگران، آتش سوزی مدارس، تعرض جنسی به دانش آموزان و اعتراض معلمان به منظورکسب حق و حقوقشان. اعدام سلاطین اختلاس و واژگونی اتوبوس دانشجویان علوم تحقیقات و بازداشت عده ای از معترضین به این حادثه ناگوار و… به علت رعایت نکردن حقوق بشر و اختصاص بخش اعظم سرمایه کشور به بودجه نظامی برای درگیری‌های داخلی و خارجی، ایران تحریم شده و مردم باید بهای بی مسئولیتی رژیم را با سخت تر شدن شرایط زندگی پرداخت کنند. اما شاید خبر ندارند که این روزها مردم ایران آگاه تر شده‌اند و در مقابل ظلم‌هایی که به آنها شده سکوت نمی‌کنند. دست در دست هم، از هر طبقه اجتماعی، در مقابل ظلم‌ها و کوتاهی‌ها می ایستند. ما سه تن از بازداشت شدگان ۱۱ مرداد ۹۷، صبا کرد افشار، یاسمن آریانی، آذر حیدری، همچنان در کنار مردم عزیز و آگاه کشورمان هستیم و همچنان با شما به بی عدالتی های موجود معترضیم. صبا کرد افشار، یاسمن آریانی، آذر حیدری / بند زنان زندان اوین / دی ۹۷

 

فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی:

موکلم از مأمورين اطلاعات شکايت کرده و سپس دستگیر شده و در اختیار اداره اطلاعات قرار داده شده و اتهام جديدى به وى تفهیم شد. از طرفى کارگرى که شاهد ضرب و شتم موکلم بود نيز دستگير و در اختيار اداره اطلاعات قرار گرفته است.

امروز با وجود سپردن کفالت در پرونده اتهامى جديد، و داشتن وثيقه در پرونده امنيتى قبلى آزاد نگرديد و همچنان در بازداشتگاه امنيتى به سر مى‌برد.

در آستانه چهل سالگى انقلاب 57،که انقلاب پابرهنگان ناميده شد, بازداشت يک کارگر که فريادش , حداقل ها بود، نقطه ى سياهى در کارنامه مدعيان خواهد بود.

 

چشم‌های بسته نمایشگاه آثار قربانیان اسیدپاشی

چشم‌های بسته، چوب‌ سوخته و صورتک‌ لرزان در نمایشگاه آثار قربانیان اسیدپاشی

چهره مرضیه ابراهیمی در تصویر، همان چهره آشنایی است که بارها دیده‌ایم؛ دختر اصفهانی با صورتی که اسید نیمی از آن را از بین برده است اما لبخند شیرینش همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محسن که پیش از حادثه اسیدپاشی، طراحی می‌کرده، مدت‌ها است معرق را به صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهد و تدریس می‌کند.

خطوط منحنی و لرزان چهره‌ها با چشم‌های بسته یا تخریب شده در تابلوهای معرق نمایشگاه «هویت»، روایت قربانیان اسیدپاشی است از هویت متفاوتی که این افراد پس از حادثه کسب کرده‌اند.

از در ساختمان موزه «رضاعباسی» تهران که وارد می‌شوی، سمت راست، نمایشگاه موقتی برپا شده که چهارمین نمایشگاه با عنوان هویت است؛ نمایشگاه آثار چوبی شامل معرق، منبت، مجسمه و لوازم زینتی که در دو بخش آثار قربانیان اسیدپاشی و هنرمندان معلول به نمایش در آمده اند.

جز چند نفر بازدیدکننده، چند نفر از هنرمندان هم در سالن نمایش «آوار» حضور دارند. «محسن مرتضوی»، هنرمندی است که نمایشگاه هویت با تلاش او برگزار شده است. خوش‌برخورد و آرام در فاصله کمی از سه اثر پرتره معرق که خودش ساخته، ایستاده است؛ سه چهره شناخته شده قربانی اسیدپاشی شامل «مرضیه ابراهیمی»، «معصومه عطایی» و محسن مرتضوی.

چهره مرضیه ابراهیمی در تصویر، همان چهره آشنایی است که بارها دیده‌ایم؛ دختر اصفهانی با صورتی که اسید نیمی از آن را از بین برده است اما لبخند شیرینش همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به چهره درون تابلوی دوم که نگاه می‌کنی، صورتی خندان می‌بینی با دستی که گوشه شال قرمزش را نزدیک زیرچانه گرفته است و پلک‌هایی که انگار از شرم فرو افتاده اند. این تابلو چهره معصومه عطایی است؛ زنی که هر دو چشمش را در جریان اسیدپاشی از سوی‌ پدرشوهرش از دست داده و پلک‌هایش برای همیشه بسته مانده اند. چهارمین نمایشگاه هویت با رونمایی از همین تابلو افتتاح شد.

جمعه, 25 ژانویه 2019

سامان گودرزی

 

زنان و دختران مهاباد بدون حجاب در مراسم

در جریان اعطای جایزه محمد ماملی خواننده به هنرمند اهل کرمانشاه حسین صفامنش، بخشی از زنان و دختران حاضر در مراسم بدون حجاب شرکت داشتند.

 

 ایسکرا ۹۷۳

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com