دست امریکا از ونزوئلا کوتاه! بحران ونزوئلا پاسخ سوسیالیستی می طلبد!

حزب سوسیالیست انقلابی ایران
January 30, 2019

دست امریکا از ونزوئلا کوتاه!

بحران ونزوئلا پاسخ سوسیالیستی می طلبد!

 

بحرانی که اکنون کشور ونزوئلا را فرا گرفته است ریشه در یک کشمکش و تناقض سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی تاریخی دارد. جدال و کشمکش بین بورژوائی عریان و دست راستی با پرچم دمکراسی، و چپ  جناح بورژوائی در پوشش "سوسیالیسم". ونزوئلای صاحب ثروت عظیم نفت و گاز "ضد امپریالیست امریکا"، برای امریکا، و آنهم برای دولت ناسیونال-فاشیست حاکم ترامپ، که ارتجاع ملی گرائی توام با اقتصاد و ثروت و سود سرمایه داری افسار گسیخته مبنا و منشا  دمکراسی اش است، ادامه چنین شرایطی در ونزوئلا  قابل تحمل نبود. هیئت حاکمه امریکا، بعداز یک دوره طولانی اعمال سیاست جنایتکارانه تحریم اقتصادی و به گرسنه کشاندن شهروندان آن کشور، بعداز تعمیق تر شدن بحران اقتصادی-سیاسی در ونزوئلا و ناتوانی در دادن پاسخ درست به آن از جانب دولت کنونی ونزوئلا ، راه برای دخالتهای ارتجاعی خود را هموارتر دید. از روش کانگستریسم بلوکه کردن اموال در کشورهای دیگر تا خط باطل کشاندن به روی پدیده ای به اسم"انتخابات" و از بالای سر مردم یک کشور راسا اعلام "رئیس جمهور" کردن، گواه بر پوچی و ضد انقلابی بودن راهی است که این دولتهای دمکراسی طلب جلو جامعه گذاشته است. در هر صورت منفعت "مردم" مطلقاهدف نیست، دولت امریکا و وزیر خارجه اش دروغ میگویند!، کنار زدن یک قدرت "ضد امپریالیست امریکا" به اسم چپ"، که گویا "پولها را به فقرا می دهد تا رای هایشان را بگیرند"، و دسترسی کامل به روئیای دیرینه بدست آوردن  اقتصاد یک کشور مملو از ذخایر نفت و گاز با  به قدرت رساندن یک جریان دست راستی هدف است.

 

تردیدی نیست که ونزوئلا یک کشور سوسیالیستی نه تنها نیست بلکه بخشی از شرایط کنونی را ناشی از سیاستهای  غلط و ضد سوسیالیستی دولت ونزوئلا در پوشش نامربوط "سوسیالیسم" باید مورد توجه قرار داد. دولت تاکنونی ونزوئلا، با هر ادعا و تفاوتی که داشته اما به شکل دیگری نظام فاسد سرمایه داری را  در قالب"خصوصی سازی" نمایندگی  و حفظ کرده است. یک کشور با داشتن این همه ثروت نفت و گاز نمیتواند و نباید یک روزشاهد فقر و گرسنگی و این سطح از وجود تضاد و تفاوت طبقاتی باشد!. هر جای فقر و نابرابری و بردگی مزدی وجود داشته باشد، پرچم سرخ کارگری و سوسیالیسم بر فراز کل کشور و همه سیاستهایش ناظر نگردد، آن کشور سوسیالیستی نیست!  اما این حقیقتها سر سوزنی دال بر "بهتر" بودن سیاستهای امریکا هم نیست!. برعکس، سیستم بورژوائی امریکائی و دولتهای مورد حمایت امریکا از ضدیتشان با انسانیت و طبقه کارگر بسیار ارتجاعی و افسارگسیخته تر از سیستم سرمایه داری جاری در ونزوئلا است. زندگی کنونی شهروندان ونزوئلای هر چند قابل قبول نیست و باید به نفع طبقه کارگر و آزادی عوض گردد، اما هنوز هم دها برابر بهتر از روزی خواهد بود که سیستم بازارآزاد ترامپ و افسار سرمایه داران تماما در آن کشور رها گردد!. بخاطر شرایط حاکم کنونی در ونزوئلا دولت امریکا نباید بتواند سیاستهای به مراتب ضد انسانی تر و چهره ریاکارانه خود را پنهان نماید. نباید بتواند با عوامفریبی خود و همپیمانانش در ونزوئلا را پیام آور زندگی بهتر برای شهروندان قلمداد کند، دولتی که از راه تحریم اقتصادی مردم یک کشور را به فقر میکشاند حق ندارد ادعا کند که به "مردم"همان مملکت کمک میکند! دولت امریکا در عین حال از کانال این دخالتهای موذیانه و به گرسنه و بحران کشاندن شهروندان ونزوئلای جدال خود را با روسیه و چین دارد دنبال میکند، همچنانکه در سوریه و اوکراین و غیره چنین کردند!،  اما هر دو سوی این جدال ارتجاعی و بورژوائی اند، و نفعی برای  بشریت آزادیخواه نداشته و ندارد!

 

حزب سوسیالیست انقلابی سیاست دخالت دولت امریکا را در برخود به رویدادهای ونزوئلا را قویا محکوم می کند!. آنرا نه در جهت‌ منافع"مردم"، که علیه منافع کارگران و شهروندان، و در خدمت به قدرت رساندن یک اپوزسیون دست راستی ارزیابی میکند.آن بخش از اپوزسیون راست و چپ ایرانی که در این رویداد تحت عنوان "انقلاب"، "حضور میلیونی"و...( همان توصیفاتی که مثلا در جنبش سبز، نماز جمعه و مرگ رفسنجانی، و اخیرا هم  بخشا در "انقلاب دیماه"، و...)  به دلیل عشق یکطرفه و پوپولیستی که "به مردم" و "تودها" دارند، به حامی چنین تحولات دست راستی تبدیل میگردند تا از آن به عنوان الگوی به منظور شکستن کمرکارگر وسوسیالیسم در ایران استفاده نمایند، ضروری است افشا گردند. تلاش برای به قدرت رسیدن از راه جنگ و کشتار و یا "انقلابات" رنگی و مخملی، و اتکا به تحریم اقتصادی و دخالت "مثبت" امریکا و دیگر قدرتهای بورژوائی، امید بستن به کنفرانس ورشوو در تحولات ایران، و غیره دو روی یک سکه هستند. بجز آزادی و برابری و سوسیالیسم، هر ارتجاعی از این راهها  میتواند به قدرت برساند.

 

بحران ونزوئلا راه حل انقلابی و پاسخ سوسیالیستی میطلبد! ، اهم این اقدامات و پاسخها عبارتند از:١- شکل دادن فوری به یک قطب سوم سوسیالیستی و انقلابی از راه ایجاد و اعلام حزب یا احزاب نوین کارگری و سوسیالیستی مدعی قدرت (ایجاد شورای رهبری موقت و واحد انقلابی)،٢- به کنترل در آوردن همه مراکز کارگری از راه ایجاد تشکلهای شورائی و سراسری کارگری مستقل از بورژوازی٣- اعلام مخالفت کامل با سیاست تحریم اقتصادی و دخالت امریکا و هر دولت دیگری در تحولات کشور،٤- اعلام  پلاتفرم سیاسی/اقتصادی پیشرو و سوسیالیستی  وعملی کردن فوری عمیقترین اصلاحات اقتصادی و سیاسی و فعالیت بدون قید و شرط سیاسی در کشور به نفع کارگران و زحمتکشان و اکثریت شهروندان ، ٥-اعلام ضرورت کناره گیری مسالمت آمیز دولت کنونی و همچنین "رئیس جمهور" اپوزسیون دست ساخت امریکا از قدرت و سپردن سرنوشت جامعه به دست ‌قطب سوم جدید (شورای رهبری موقت ‌قطب سوم)

 ٦-  اعلام فوری انتخابات کاملا آزاد بدون فشار و ارعاب و دخالت قدرتهای خارج و نیروی نظامی، تضمین  آزادی کامل شهروندان و اختصاص دادن همه امکانات اقتصادی و مدیائی برابر برای کارگران و آزادیخواهان از جمله ‌قطب سوم در پروسه انتخابات. دست امریکا از ونزوئلا کوتاه!بحران ونزوئلا پاسخ سوسیالیستی می طلبد!

 

مرگ بر سرمایه داری!

زنده باد سوسیالیسم!

حزب سوسیالیست انقلابی ایران

Iransocialist2017@gmail.com

٩ بهمن ١٣٩٧

٢٩ ژانویه ٢٠١٩

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com