از مبارزه و اعتصاب کارگران بنادر در سوئد برای حق تشکل و حق عقد قرارداد دسته جمعی حمایت کنیم!

کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد
January 29, 2019

از مبارزه و اعتصاب کارگران بنادردرسوئد
برای حق تشکل و حق عقد قرارداد دسته جمعی حمایت کنیم!

در بنادر سوئد، کارگران یا عضو اتحادیه ترانسپورت که عضو سازمان سراسری ال او است،هستند و یا عضو اتحادیه کارگران بنادرند. اتحادیه کارگران بنادر در سوئد، سال 1972، تشکل مستقل خود را تشکیل دادند و در سال 2016، اساسنامه خود را با دو بند اساسی تغییر و تصویب کردند، که اختلاف اساسی با دیگر اتحادیه ها دارد. یک بند در مورد دمکراسی اعضا است، در تمامی موارد، فعالیتها و نوع مبارزه، اعضا تصمیم میگیرند و بند دیگر انتخاب مسئولین است، در اتحادیه کارگران بنادر هیچ استخدامی اتحادیه ای ندارند که بخواهند اعضا را نمایندگی کند، بلکه اعضا مستقیما نماینده خود را برای مدت زمان معین انتخاب میکنند، فقط استخدامی در اتحادیه کسانی هستند که به امور اداری مشغولند. اکثریت کارگران بندر عضو اتحادیه بنادرند، اما کارفرما از آنجا که راحتتر و بدون دردسر میتواند با اتحادیه ترانسپورت بتوافق برسد، سعی در نفع اتحادیه کارگران بنادر کرد و به اشکال مختلف از نوشتن قرار داد و دادن حق برخورداری از نماینده امنیت محیط کار و نیز برخورداری از حق زمان فعالیت اتحادیه ای برای نمایندگانشان در ساعت کار، به آنها، سرباز میزند. از اینرو کشمکش بین اتحادیه کارگران بندر و کارفرما چند سالی در جریان است وهر روز حادتر میشود. دولت و حزب سوسیال دمکرات، در همراهی با اتحادیه ال او در این موارد به یاری کارفرما به اشکال مختلف عمل نموده است.
 
روز چهارشنبه 23 ژانویه 2019 نزدیک به هزار عضو اتحادیه بنادر در سوئد برای چندمین بار دست به اعتصاب زدند. اعتصاب برای حق عقد قرارداد دسته جمعی و نیز رسمیت دادن به حق تشکل است، حق متشکل شدن مستقل و نیز انتخاب نمایندگان خود برای دفاع از حق، حقوق و اهداف مشترک کارگران بنادر.
برای مقابله با اعتصاب، کارفرمایان با فراخوان به اضافه کاری برای مقابله به اعتصاب کارگران به میدان آمده و نیز فعالانه در مطبوعات علیه اعتصاب سخن سرمیدهند. از تاثیرات منفی اعتصاب اشک تمساح میریزند و میگویند که اعتصاب باعث ضربه زدن به سوئد و نیز به هم زدن وضعیت بازار میشود. متاسفانه اتحادیه ترانسپورت با شکل پاسیو، نقش اعتصاب شکن را بازی میکند و نیاز به کار بیشتر را تبلیغ میکند.
زمانی که اتحادیه سراسری ال او و چند اتحادیه سراسری دیگر با اتحادیه کارفرمایان و دولت موافق به محدود کردن حق اعتصاب هستند، بدرست اتحادیه کارگران بنادر اسلحه اعتصاب را در آورده و استفاده میکنند و در کمپین علیه محدود کردن حق اعتصاب در عمل همراهی میکنند.
زمانی که حزب سوسیال دمکرات با احزاب راست و چپ کمکی اش توانست دولت را تشکیل دهد، و میخواهد جنبش کارگری را بی سلاح کند؛ کارگران بنادر با جلب همبستگی در میان کارگران برای مبارزه علیه سیاستهای ضدکارگری فعال میشوند و با استقلال کامل از حقوق اعضا دفاع و برای شرایط بهتر مبارزه میکنید.
زمانی که بخشی از اتحادیه ها یا به دولت و یا حزب معینی وابسته هستند و منافع اعضایشان به حاشیه میرود و یا همراه و همکار کارفرمایان و صاحبان سرمایه هستند و مبلغین آشتی طبقاتی می باشند، اتحادیه کارگران بنادر متفاوت عمل میکند و منافع اعضا و طبقه کارگر را در اولویت فعالیت خود قرار داده است.
 اتحادیه کارگران بنادر درعمل نشان میدهد که جنبش کارگری باید چگونه عمل کند، متحد، دخیل بودن اعضا در تصمیات، فراموش نکردن منافع کارگران، مماشات نکردن با کارفرما و مبارز را پیشه کرده اند. 
کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد کاملا از اعتصاب کارگران بنادر سوئد پشتیبانی کرده و ضمن یاری رساندن مالی به آنها، همگان را فرامیخوایم که در این همبستگی طبقاتی با ما همراهی کنید و در حد توان به صندوق اعتصاب کارگران بنادر سوئد یاری رسانید. پیروزی کارگران بنادر، پیروزی طبقه ما است.
 
شماره حسابهای صندوق همبستگی با اتحادیه کارگران بنادر سوئد، بدین قرار است:
”Konfliktfond” درحساب ارسالی قید شود
Swish: 123 132 1959
Bankgiro: 177-9750

کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد
27 ژانویه 2019
Iransk-svenska arbetarsolidaritetskommittén
isask@comhem.se


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com