اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کەگذشت

عزیز آجیکند
January 26, 2019

اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کەگذشت

 

تهیەوتنظیم: عــــزیز آجیکند

 

طرح سوخته ی علیه طبقه کارگر!

وزارت  اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه ٢٩ دی ١٣٩٧ با پخش برنامه ی مضحک و ساختگی تحت عنوا ن "طراحی سوخته" یکبار دیگر ماهیت ضد انسانی نظامش را به همگان بە نمایش گذاشت و در آن "اعترافاتی" با زور و شکنجه  از اسماعیل بخشی و سپیدە قلیان و علی نجاتی را پخش نمود. بعداز این نمایش درشب یکسنبە ٣٠دیماە اسماعیل بخشی فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی در منزل خود برای دومین بار بازداشت میشود و به مکان نامعلومی منتقل میشود .

 

یورش ماموران رژیم به صف اعتراضی کارگران منطقه ویژه پارس جنوبی

روز سه شنبه ۲ بهمن ماه، درحالی که شماری از کارگران منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی برای پیگیری دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زده بودند، ماموران رژیم به صف اعتراضی آنان یورش بردند. شماری از کارگران شاغل و اخراجی منطقه ویژه پارس جنوبی با خواست دریافت چندین ماه دستمزد معوقه خود و بازگشت به کار در محوطه محل کار خود دست به تجمع زدند و با سردادن شعارهای اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. در جریان این تجمع ماموران نیروی انتظامی رژیم به کارگران حمله ور شده و ضمن ضرب و شتم آنان به شماری از آنان دستبند زدند.

 

تداوم تجمع کارگران شهرداری لوشان

روز سه شنبه ۲ بهمن ماه، جمعی از کارگران شهرداری لوشان بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و حق بیمه خود، در مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. این کارگران که دستمزد آنها در ۷ ماه گذشته پرداخت نشده، گفتەاند، در شرایط فعلی که در آستانه سال نو قرار داریم، نگران افزایش معوقات مزدی و تامین هزینه‌های زندگی خود هستند. کارگران شهرداری لوشان می‌گویند: شهرداری هیچ برنامه‌ای برای پرداخت بخشی از مطالبات‌شان ندارد و عدم پرداخت دستمزدها مشکلات معیشتی زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

 

اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری مریوان

کارگران شهرداری مریوان در اعتراض به عدم دریافت شش ماه معوقات مزدی خود، تجمع کردند. این کارگران که تعدادشان بیش از ۲۰۰ نفر است، از سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. آنها با پهن کردن سفره خالی مقابل شهرداری، اعتراض خود را به این وضعیت نشان دادند. به گفته کارگران: بعد از ماه‌ها بی‌حقوقی، در این شرایط نامناسب اقتصادی، حتی نان خالی هم نمی‌توانیم برای خانواده‌هایمان تهیه کنیم.

 

کشته و زخمی شدن سه کارگر در حین کار

روز چهارشنبه ٣ بهمن ماه، دو کارگر در حین کار جان خود را از دست دادند و یک کارگر دیگر زخمی شد.

به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار ٣ کارگر به داخل دیگ بخار سقوط کردند که این اتفاق منجر به جانباختن دو کارگر و زخمی شدن یک کارگر دیگر شد. این حادثه دلخراش در شهرک صنعتی چرمشهر- ورامین اتفاق افتاده است. همچنین در دو حادثە جداگانە دیگر نیز یک کارگر مصدوم و یک تن دیگر جان خود را از دست داد. بر پایه این گزارش یک کارگر ٣٣ ساله اهل خرمشهر در اثر ریزش دیوار جان خود را از دست داد. در این گزارش با اشاره به اینکه جسد این کارگر پس از ۸ روز از زیر آوار خارج شد. در همین گزارش آمده است که یک کارگر دیگر در شهرستان بردسکن واقع در استان خراسان رضوی در حین انجام کار با نوار نقاله در معدن دچار حادثه شد و دست وی که لابلای چرخ دنده ها گیر کرده بود، قطع شد.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه

روز پنج‌شنبه ۴ بهمن ماه، شماری از کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به برآورده نشدن خواسته های خود دست به تجمع زدند. کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت تپه با تجمع در مقابل دفتر مدیریت شرکت خواهان پرداخت مطالبات خود شدند. به گفته معترضان، مدیرعامل شرکت پس از آگاهی ازاین تجمع، به بهانه آنکه سهامداران و مالکان شرکت پولی برای پرداخت معوقات بازنشستگان نداده اند، از حضور در شرکت خودداری کرد. در حال حاضر هیچ مسئولی برای پاسخگویی به کارگران بازنشسته در شرکت نیشکر هفت تپه وجود ندارد.

در میــــان خبـــرها

 ٤٠ درصد بیکاران بالای ۲۰ سال، تحصیلات دانشگاهی دارند

 منصور کبگانیان "دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی" ایران گفت بر اساس گزارش مرکز همکاری‌های پیشرفت و تحول ریاست جمهوری، ۲۲ درصد از جمعیت بالای ۲۰ سال کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. این در حالی است که ۴۰ درصد از بیکاران بالای ۲۰ سال در کشور دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند.وی گفت: در کشورهای توسعه‌یافته تناسب بین رشته تحصیلی و زمینه اشتغال بالغ بر ۸۰ درصد است ولی این نسبت در کشورمان حدود ۴۵ درصد است.

 

سال ۲۰۱۸ برای ایران به عنوان «سال شرم» در تاریخ میماند

سازمان عفو بین الملل در گزارشی سال گذشته میلادی را از نظر وضعیت حقوق بشر در ایران «سال شرم» خواند و گفت مسئولان ایرانی در سال ۲۰۱۸ کارزاری شرم آور را در سرکوب معترضان و بازداشت گسترده منتقدان اتخاذ کردند.

براساس گزارش عفو بین‌الملل در سال گذشته میلادی بیش از هفت هزار نفر اعم از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، دانشحویان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، فعالان کارگری و فعالان حقوق قومی و اقلیت‌های مذهبی در ایران بازداشت شده‌اند، صدها تن به زندان محکوم شده و دست‌کم ۲۶ نفر در جریان تظاهرات کشته شده‌‌اند.بنا بر این گزارش در سال گذشته میلادی ۱۱ وکیل دادگستری، ۵۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، ۹۱ دانشجو، ۱۱۲ فعال حقوق زنان،‌۶۳ فعال محیط زیست، ۴۶۷ کارگر، بیش از ۲۰۰ تن از اعضای دراویش گنابادی، ۱۷۱ مسیحی و ۹۵ بهایی در ایران بازداشت شده‌اند.

 

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان با خانواده های خود ملاقات کردند

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، و سپیده قلیان، فعال مدنی، روز چهارشنبه «برای دقایقی» کوتاه با خانواده‌های خود ملاقات کرده‌اند. کانال مستقل کارگران هفت تپه خبر داده است که اجازه ملاقات به همه اعضای خانواده این دو داده نشد و مدت زمان انتظار برای ملاقات «چهار ساعت» بود و مشخص نیست که محل بازداشت آنها چه شهر و چه مکانی» است. براساس آن‌چه این کانال منتشر کرده، یکی از اعضای خانواده‌ها گفته است که «یکی از بازداشت‌شدگان با ایما و اشاره از کتک خوردن خود خبر داده است.

 

یک نامه با بیش از دو هزار امضا: کشتار کولبران را متوقف کنید

بیش از دو هزار نفر با امضا کردن یک نامه خواستار توقف کشتار کولبران کرد در مناطق مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، و ایلام از سوی نیروهای ‏مرزبانی و سپاه پاسداران شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: «کولبران نه تنها قاچاقچی نیستند، بلکه از روی ناچاری، نبود شغل، فقر مطلق، و ‏صرفا جهت امرار معاش، تن به کار سخت و غیرانسانی کولبری در ‏شرایط بسیار خطرناک کوهستانی مناطق مرزی داده‌اند. اگر دولت ‏آنان را قاچاقچی می‌داند، چرا با صدور کارت کولبری، کولبری را به ‏رسمیت شناخته است؟»

امضا کنندگان این نامه از تمامی نهادهای اجرایی و قضایی دولتی، ‏نمایندگان مجلس، نیروهای انتظامی مرزبانی، و سپاه پاسداران ‏خواسته اند تا کشتار کولبران کُرد را متوقف نمایند.

 

پانزدهمین سالگرد جانباختن کارگران معدن مس خاتون آباد

چهارم بهمن، پانزدهمین سالروز به خون کشیدن مبارزات کارگران مجتمع مس در "خاتون آباد" "شهر بابک" است. این رویداد تجربه ای بود برای جنبش کارگری ایران که خون چهار کارگر و یک کودک دانش آموز وثیقه کسب آن شد.

صبح روز جمعه سوم بهمن ماه نيروهاى حکومتى و از جمله خودروها و هليکوپترهاى يگان ويژه نيروى انتظامى از زمین و هوا به کارگران متحصن و خانوادهایشان حمله ور شدند و دهها نفر را به شدت مضروب کردند و یکی از کارگران در همین روز در نتیجه تیراندازی نیروهای رژیم جان خود را از دست داد. اعتراض کارگران و خانواده هایشان روز بعد در داخل شهربابک ادامه یافت و کارگران در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر دست به تجمع و تظاهرات زدند. نیروهای رژیم به دستور فرماندار شهر مستقیما بر روی کارگران معترض آتش گشودند و در جریان آن نیز چهارتن از کارگران به نام های"ریاحی، جاویدی، مهدوی، مومنی و یک دانش آموز به نام پورامینی جان باختند و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. کارگران معترض مورد پشتیبانی اکثریت مردم شهربابک قرار گرفتند و شهر به تعطیل کشیده شد.

 

جنایتی هولناک از ستمگران مردم ستیز حاکم بر کشور

"چاوجوان ورمقانی" دختر کرد زبان ۳۲  ساله از روستای جولانده، توابع شهرستان سروآباد کردستان به دلیل اینکه پدرش مبلغ دین بهائیت بود او را شکنجه و سپس به وی تجاوز کردند. بسیجیان جلاد شهرستان سروآباد کردستان برای پیدا کردن پدر " چاوجوان"  که به جرم تبلیغ بهائیت تحت تعقیب بود او را بازداشت کردند تا محل مخفی شدن پدرش را با شکنجه و تجاوز به دست بیاورند. " چاوجوان " پس از شکنجه‌های فراوان و تجاوز ۳ بسیجی جلاد صبح روز بعد تجاوز در یک خیابان کم تردد شهرستان سروآباد رها می‌شود. چاوجوان پس از رسیدن اورژانس به بیمارستان منتقل و پس از هفت روز که از این جنایت می‌گذرد، به دلیل فشارهای روحی و روانی ناشی از تجاوز، اقدام به خودکشی می‌کند. خانواده وی‌به دلیل ارعاب سرکوبگران و ماموران امنیتی به عدم رسانه‌ای شدن این جنایت، پس از گذشت یک ماه سکوت خود را شکستند و درخواست داشتند که این جنایت رسانه‌ای شود.

منبع: شماره ٨٤ نشریه سوسیالیسم امروز

٦ بهمن ١٣٩٧

٢٦ ژانویه ٢٠١٩

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com