اخبارو گزارشات مهم کارگری در هفتەای کەگذشت!

عزیز آجیکند
January 19, 2019

اخبارو گزارشات مهم کارگری در هفتەای کەگذشت!

 

تهیەوتنظیم :عــــــزیز آجیکند

 

اخبارو گزارشات مهم این هفتە را با مرگ کارگران در محیط کار آغاز میکنیم :

 

ایران کشتارگاه کارگران:روزانه حداقل سه کارگر در ایران جان خود را از دست میدهند

تنها در سه روز، از ۲۲ تا ۲۴ دی مرگ ۴ کارگر در نقاط مختلف ایران به ثبت رسید. در همین سه روز چندین کارگر در محل کار و یا در راه رفتن به محل کار، صدمه دیدەاند. در چند روز گذشتە حداقل دو کارگر مرغداری در تبریز جان باختند، یک کارگر در مجتمع مس سرچشمه هنگام انجام کار جان خود را از دست دادو همزمان چندین کارگر دیگر هم به دلیل سقوط از بلندی و یا ریزش دیواره چاه جان خود را از دست دادەاند. آمار تلفات ناشی از حوادث کار در ایران طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است. تنها در سال ۱۳۹۶ سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ یک هزار و ۶۷۵ کارگر را ثبت کرده است. آمار کارگران جانباختە در هنگام کار برای سال ۱۳۹۵ هم ۱۶۴۴ تن گزارش شده است.به گفتە حسن هاشمی قاضی‌زاده، وزیر سابق بهداشت و درمان شمار کارگران فوتی بر اثر حادثه در محل کار را سالانه بیش از ۲ هزار تن است. به گفته او روزانه حداقل ۱۰۰ کارگر در ایران براثر حوادث کار «معلول» می‌شوند.

 

 تداوم تجمع اعتراضی کارگران شهرداری نیشابور

کارگران منطقه دو شهرداری نیشابور با بر پایه تجمع اعتراضی مقابل ساختمان شورای شهر نیشابور خواستار تبدیل وضعیت قراردادی خود شدند. با وجود اینکه حدودا ۳۰۰ کارگر معترض دست به تجمع زده بودند هیچ یک از مسئولین شهرداری این شهر توجهی به خواسته‌های آنها نکرده است. طبق نمونه قرارداد کاری که پیمانکار اخیرا به کارگران داده است، دستمزد هر یک از کارگران به نسبت قبل که قرارداد مستقیم بودند، حدودا به نصف کاهش یافته است. آنان هم چنین در این خصوص می گویند که قرارداد جدید با پیمانکار موجب افزایش ١٢ساعت کار در هفته و کاهش حق سنوات شده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران قطار شهری کرمانشاه

روز پنجشنبه ٢٧ دیماه، جمعی از کارگران قطار شهری کرمانشاه، در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود دست به تجمع زدند. کارگران قطار شهری کرمانشاه بیش از ۷ ماه است حقوقی دریافت نکرده اند‌. این کارگران با سردادن شعارهایی، نسبت به بی کفایتی مسئولین و همچنین کم توجهی آنان به مشکلاتشان و پرداخت نکردن حقوق معوقه خود، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. شایان ذکر است، کرمانشاه سالهاست در صدر جدول بیکاری کشور قرار دارد.

در مـــــیان خــــبرها

 تداوم تجمع اعتراضی معلمان در یزد

روز پنجشنبه ٢٧ دیماه، شماری از معلمان مدارس حمایتی یزد، در اعتراض به عدم امنیت شغلی، برای ششمین روز متوالی دست به تجمع زدند. معلمین حمایتی یزد، در ششمین روز از تحصن خود، باتوجه به دریافت حقوق خرداد و فروردین ماه سال ۹۷، در اعتراض به عدم امنیت شغلی و بیمه ناقص و ناکارآمد در اداره آموزش و پرورش ناحیه یک این شهر تجمع کردند. آنها در این خصوص می گویند، با این اوضاع نابسامان اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی و عدم پرداخت دستمزدهای معوقه نمی توانند انگیزه و تمرکز لازم برای درس دادن را داشته باشند.

وجود هزاران کودک بیوه در ایران

آمار ارائه شده در یک همایش مربوط به کودکان حاکی از تعداد بالای طلاق در میان کودکان ایرانی و وجود دهها هزار کودک بیوه در ایران است؛ این در حالیست که طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به تازگی در مجلس رد شده است.کامیل احمدی در همایش کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی تاکید کرده که آمارهای موجود در ایران در مورد میزان ازدواج کودکان چندان مستند نیستند. بر اساس قوانین بین‌المللی سن کودکی ۱۸ سال است و هر ازدواج زودتر از این سن، کودک همسری خطاب می‌شود. به گفته این پژوهشگر، در سال ۹۰، ۳۹ هزار و ۶۰۹ نفر (۴.۵ درصد) از کودکانی که ازدواج کرده‌اند ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته‌اند. این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به بیش از ۴۰ هزار نفر (۴.۹ درصد) رسیده و ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش روبرو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد در سال ۹۲ و ۵.۵ درصد در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ممکن است از میزان روند ازدواج کودکان کاسته نشود.

.

نگرانیها از تشدید سرکوب در کردستان

هفت شهروند کُرد زبان منطقه هورامان در یک ماه گذشته بازداشت شده‌اند. همچنین ۱۰ فعال کُرد زبان در یک ماه اخیر در منطقه کامیاران بازداشت شده‌اند. با توجه به بازداشت ده‌ها نفر دیگر در شهرهای مختلف استان کردستان، فعالان مدنی و حقوق بشری درباره تشدید سرکوب و" نقض حقوق بشر اقوام و اقلیت‌ها "در این منطقه هشدار می‌دهند.

در یکی از آخرین بازداشت‌ها در این منطقه، یک شهروند کُرد به نام عبدالله ادوایی از اهالی روستای سلین در منطقه هورامان، دوشنبه ۲۴ دی پس از احضار به ستاد خبری اطلاعات سپاه پاسداران در شهرستان سروآباد، بازداشت شد.

 

امیر امیرقلی، یکی دیگر از اعضای تحریریه نشریه چپگرای «گام» بازداشت شد

وزارت اطلاعات امیر امیرقلی، نویسنده و یکی از اعضای تحریریه نشریه گام را بازداشت کرده است. میرحسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری، دو عضو دیگر تحریریه این نشریه چپ‌گرا و حامی حقوق کارگران معترض ایرانی نیز پیش از این بازداشت شده بودند.

دوشنبه ۲۴ دی مأموران وزارت اطلاعات، امیر امیرقلی را در بابلسر بازداشت کرده‌اند. مراجع قضایی هنوز اتهامات این نویسنده و فعال سیاسی را اعلام نکرده‌اند. از محل نگهداری او هم اطلاعی در دست نیست. آخرین مقاله‌ای که از او با عنوان «سلطنت آفت بشریت است» منتشر شده، در انتقاد از حکومت پهلوی دوم است. نویسنده در این مقاله از حکومت شوراها دفاع می‌کند.

 

من هم شکنجە شدم

پس از افشاگری اسماعیل بخشی، دیگر قربانیان شکنجه در ایران در کارزار «#من_هم_شکنجه_شدم» به روایت تجربه‌هایشان از زندان‌های جمهوری اسلامی پرداختند. دادخواهی کارگر معترض نیشکر هفت‌تپه باعث شد نسل‌های متفاوت زندانیان بر تداوم شکنجه در نظام کیفری جمهوری اسلامی شهادت دهند.

 

کیفرخواست کارگر مبارز دیگری علیه شکنجه!

زانیار دباغیان

با سلام ودرودهای فراوان!

اینجانب زانیار دباغیان کارگر شرکت نایلون سازی در شهرک صنعتی شب هنگام ساعت 6 به منزل کوچک کارگری ما حمله برده ومن را فوری با لباس زیر ودمپای ودستبندوچشم بند به مکان نامعلومی انتقال دادند که آنقدر از نظر جسمی وروانی در فشار بودم بار ها زیر بازجوی های سنگین وشکنجه های سفید وفیزیکی بی هوش می شدم و مرا به سلولم باز می گردانند وحتی چند بار به عنوان آزادی با چشم بند جلو در می آوردند ولی می گفتند اشتباه شده است به طوری که به حالی در آمده بودم حتی روزها رو از یادم رفته بود وهر روز یک تا چند بار تا آخرین لحظات انتقالم به زندان نمی دانستم چقدر آنجا بودم که در قرنطینه زندان متوجه شدم نزدیک 70 روز باز داشت بوده ام ومن زانیار دباغیان اول از همه به نام کارگر وبعدا فعال کارگری وعضو کمیته هماهنگی از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی یا کارگری وهر فعالی که در راستای اهداف انسانیت قدم بر می دارد دفاع کنید حال حساب کنید که همسر من با چه وضعی نه پولی فقط با کمک جزی از خانواده ام زندگی خود را اداره می کردوتز کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی تقاضای این را دارم که صدای مرا به عنوان یک کارگر وفعال کارگری جز کمپین قرار داده وبه سازمان ملل اراه دهند.وحتی دو دندان مرا شخصی که آنان به رئیس خود معرفی میردند با مشت مستقیم به دهانم دو دندانم را شکست ولثه هایم پاره شد و پر دهنم شد خون ولی من هیچ نگفتم تا حالی که می سر مرا گرفت وسرم را به سنگ دیوار بازجویی زد ولی باز صدای از من نشنید وقتی می گفت از این فیلم برداری کنید ودر دنیای مجازی بگذارید در حالیکه از شدت فشارها روی زمین بودم ونفسم به زور بالا می آمد وبه وسیله نگهبان به شیوه نا شایستی به سلولم برگشتم.

 

نامه سرگشاده خانواده بهنام ابراهیم زاده خطاب به همه مردم شریف و آزاده

بهنام مجرم نیست. بهنام مدافع حقوق انسانهاست!

همگان اطلاع دارید که بهنام (اسعد) ابراهیم زاده در شب ۲۱ آذر دستگیر شده است. بهنام یک فعال کارگری ویک فعال دفاع از حقوق کودک است. او همیشه مدافع حقوق انسانها بوده است و به خاطر دفاع از همین اهداف قبلا نیز هفت سال را در زندان گذرانده است. بهنام بعد از آزادی نیز همین اهداف را ادامه داده و همواره مشغول کمک به همنوعان و کودکان زلزله زده کرمانشاه و سرپل بوده است. بهنام عزیز ما در تاریخ ٢٩ آبان در دادگاهی غیابی در کرمانشاه با اتهام “تبلیغ علیه نظام” ١٨ ماه حکم زندان گرفته است. مصادیق این اتهام انتشار اخبار مربوط به وضعیت نابسامان مردم زلزله زده سرپل ذهاب و وضع فجیع کودکان در این منطقه قید شده است. ما خانواده بهنام ابراهیم زاده از همگان میخواهیم که در دفاع از بهنام کنار ما باشند و به محکوم کردن او به زندان و دستگیری اش اعتراض .کنند. ما از همگان میخواهیم که کمک کنند که بهنام را آزاد کنیم. بهنام مجرم نیست. بهنام مدافع انسانیت است. جای بهنام زندان نیست. بهنام باید فورا آزاد شود.

رحمان ابراهیم زاده(پدر)، عایشه مدرسی (مادر)، زبیده حاجی زاده ( همسر)موسی ابراهیم زاده، عیسی ابراهیم زاده، چیمن ملایی پریزاد خسرویی، اوات ابراهیم زاده و نیما ابراهیم زاده.

منبع: شماره ٨٣ نشریه سوسیالیسم امروز

٢٩ دی ١٣٩٧

١٩ ژانویه ٢٠١٩

 

 


 
 

        Del.icio.us Technorati Furl Digg Google Netvouz Add to Balatarin Send to Frinds by Y! Messenger Share/Save/Bookmark

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com