تفكرات پيشرو جديد انقلاب شورشي(عملي) در اعتراضات سراسر جهان

تينا خليفه اى
January 21, 2020

(افلاطون در كتاب جمهوري مي گويد در دنیا دو نیرو هست: شمشیر و تدبیر(منطق) و بیشتر اوقات شمشیر مغلوب تدبیر شده‌است).در دنياي امروز نيز شاهد تفكراتي نوين و آزادي طلبي هستيم كه آزمون و خطاهاي متفكران و دانشمندان قرن هاي قبل از خود را گذرانده و بعد از غربالگري بسياري به تفكرات خالص كه از استبداد و استدلال آور براي ظلم عاري اند، رسيده اند. كه گامي بزرگ از انقلاب فكري به انقلاب عملي است، هر چند كه معادلات سياسي و عاقبت انديشي دست و پاي بسياري از اعتراضات و اعتصابات را بسته نگه داشته است.

 

در اين جهش فكري بزرگ نسل ما ميل به آزادي (از همه نوع آن)را افزايش داده است و در حال سازمان دهي اين اميال به سمت پيروزي است. و اگر تا چند دهه قبل تر از سردرگمي سياسي و فكري توانايي پيدا كردن راه صحيح را نداشتند، اما الان مصمم در حال ساختن راهي جديد هستند. مخصوصاً با تغيير و جابه جايي هاي در معادلات قدرت كه دانايي و مغز پروري در حال جايگزيني كم تا بيش قدرت تسليحاتي و پول است. هر چند به نظر من به جاي جايگزني يا جابجايي دانايي يا سيستم عقلاني در حال به كنترل در آوردن منابع ديگر قدرت است نه از بين بردن آن ها. به هر حال جوانان و زنان كه تشكيل دهنده ي ستون هاي اصلي نظام فكري جهان هستند در حال تغيير نتيجه به نفع خودشان هستند. اگر اين تفكرات بر پایه عدالت، صلح، مردم سالاری و توسعه حقوق بشر و قوانین بین المللی استوار باشد و بکوشد میان نظم حقوقی و نظم سیاسی، اقتصادی و اخلاقی جهان یک توازن پایدار ایجاد کند، می توان به دورنمای آن امیدوار بود.

 

هرگونه نظام فكري جایگزین در آینده، باید نظمی اخلاقی ایجاد کند که در پرتو آن نیازهای کلیه ابنای بشر برآورده شود و نوعی وابستگی متقابل و همبستگی را میان اقوام و ملل مختلف ترغیب کند. طبیعی است که چنین نظم مطلوبی باید روابط بین المللی مثبتی برقرار کند که بر پایه مشارکت حقیقی و صادقانه بین کلیه کشورها، اعم از ضعیف و قوی، شمال و جنوب، غنی و فقیر باشد.جدا از مباحث بعدي بايد با درس از گذشته زمان حال را براي آينده بهتر به درستي ترسيم و عملي كنيم با پيشرفت فكري به خصوص در مناطق خاورميانه بايد از افراط، تأثيرات واهي و احساسات زودگذر به دور باشيم.

 

 شرايط را به جاي مقايسه همان طور كه هست با منطق و در نظر گرفتن نتيجه بسنجيم و مشكلات را حل كنيم . منظور از افراط اين است كه پتانسيل جذب هر نوع تفكر، فرهنگ و مذهبي را به شرط افراط زدايي آن ها در خود جاي دهيم و با مخالفت هاي بي دليل و عير منطقي دشمن تراشي نكنيم و درزي ميان اجتماعات ناراضي مختلف ايجاد نكنيم يا به معني ديگر اتحاد در راستاي يك هدف را از دست ندهيم.منظور از تأثيرات واهي اميد به نجات از طرف هر نوع حكومت و دولتي است كه اين ادعا را دارد كه خواهان كمك است نه تثبيت قدرت و نفوذ در جامعه مد نظر كه تمام دايره ي جامعه از نظر فرهنگي، اجتماعي و سياسي را در بر خواهد گرفت.احساسات زودگذر يعني تسليم تفكرات آرمان گرايانه بودن و عدم توجه با نتيجه هر كار و عملي كه در راستاي رسيدن به هدف انجام ميدهيم.

 

 جو انقلابي شورش يا بهتر است بگويم  فكر كردن به خلاصي از تمامي بعد هاي منفي زندگي مانند فقر، طلاق، مواد مخدر، بي كاري نبود شرايط مساعد براي تحصيل رايگان،فشارهاي سياسي، عدم آزادي روزنامه نگاري ،عدم آزادي فردي و... حس آزادي را به انسان ميدهد در حالي كه به آزادي دست نيافته است و از نظر حكومتي و قانوني و حقوقي آن را تثبيت نكرده به همين دليل تا حدودي دليل شكست بسياري از انقلاب ها عدم برنامه ريزي براي بعد از آن و تعيين به نتيجه رسيدن هدف فقط تا برقراري شورش هاست نه بعد از اتمام انقلاب و برنامه ريزي براي مكانيزم جديد حكمراني. به اميد  رسیدن به آزادي و برابری  براي تمام مردم جهان.

 

منبع: شماره ١١٧ نشریه سوسیالیسم امروز

١ بهمن ١٣٩٨

٢١ ژانویه ٢٠٢٠

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com