نفرت و بلاهتی که همچنان جنایت می آفریند، مروری به وقایع هتل مادیماک شهر سیواس ترکیه!

هیرش مجیدنیا
July 06, 2019

نفرت و بلاهتی که همچنان جنایت می آفریند، مروری به وقایع هتل مادیماک شهر سیواس ترکیه!

 

"این ابتدای کار است. آنجا که کتابها را میسوزانند، انسانها را نیز خواهند سوزاند". هاینریش هاینه

" کارتل مواد مخدر مدی ئین(اسکوبارها) و مثلث های چینی و مافیای ایتالیا و آمریکا، انگشت کوچک ادیان سازمان یافته نمیشوند". منصور حکمت

 

مقدمه: در تاریخ دوم ژولای سال 1993 شهر سیواس ترکیه شاهد جنون افسارگسیخته اسلامیون و مرتجعینی بود که به بهانه حضور عزیز نسین  در همایشی هنری-فرهنگی و یک مصاحبه کوتاه او درباره قرآن و پروپاگند روزنامه های اسلامی درباره آته ئیست ها و درواقع به دلیل ترجمه کتاب"آیات شیطانی"اثر سلمان رشدی،به زبان ترکی هتل محل اقامت عزیز نسین(1 ) و دیگر هنرمندان ترکیه را به آتش کشیدند. در این جنایت اسلامیون 37 نویسنده، ترانه سرا، روزنامه نگار و کارگرهتل در شعله های آتش جهالت و تعصب اسلام سیاسی جزغاله شدند و بیش از 70 نفر هم زخمی شدند. این واقعه را میتوان برآمد و عرض اندام اسلام سیاسی در متن جامعه ملتهب ترکیه و قدرت گیری حزب اسلامی رفاه و توسعه و کلًا اردوی سازمان یافته ارتجاع اسلامی با تمامی شاخه ها و زیر مجموعه آن بر شمرد.در این نوشته سعی میکنم بنا به اسناد موجود و متن مصاحبه عزیز نسین و دیگر شاهدان ای که از این آتش سوزی جان بدر بردند در بیست و پنجمین سال این جنایت به ابعاد آن و چگونگی آن رخداد بنا به اسناد واقعی و در حد توان محدود خود به بررسی قتل عام سیواس بپردازم.

 

پس از نشر رمان آیات شیطانی اثر سلمان رشدی،  فتوای کشتن این نویسنده به جرم توهین به پیامبر توسط روح الله خمینی با تعیین جایزه 1 میلیون دلاری برای ترور و قتل او صادر شد. جنایتکاری که قبل ازآن فتوای جهاد علیه مردم کردستان، و حکم قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان 1367 شمسی را صادر کرده بود. متعاقب این فتوای اسلامی، موجی از نفرت و تهدید و آتش زدن کتابهای سلمان رشدی و کتابفروشی ها و انتشاراتی هایی که این کتاب را در معرض دید خوانندگان قرار داده بودند توسط اسلامیون خشمگین شروع شد. در سال 1991 مترجم ژاپنی آیات شیطانی "هیتوشی ایگاریشی"در شهر توکیو با ضربات چاقو بقتل رسید،مترجم ایتالیایی کتاب هم در شهر میلان مورد حمله تروریستی قرار گرفت،و در سال 1993 ناشر نروژی کتاب آیات شیطانی مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. (2 ) این موج از تروریسم اسلامی که اوج توحش آن در کشتار سیواس خود را نشان داد زاویه و بخشی از چهره واقعی ادیان سازمان یافته و قدرت تحمیق آنها برای خلق کشتار و جنایت بر علیه منتقدین و دگراندیشان است که وجه مشخصه تمامی ادیان در قدرت و ایدئولوژی های توتالیتر است.

واقعه کشتار سیواس، ترمی که بعد از به آتش کشیده شدن هتل " Madimak”   در ترکیه برای اطلاق و اشاره به این رویداد تلخ مصطلح شد. در تاریخ دوم ژولای 1993 شهر سیواس میزبان جشنواره ای هنری-فرهنگی با شرکت هنرمندان و نویسندگان ای بود که برای شرکت در این مراسم به این شهر دعوت شده بودند. اما چند روز قبل از شروع این جشنواره، روزنامه های دست راستی با تحریف واقعیات و با پروپاگند و تهییج مردم عوام و برانگیختن احساسات مالیخولیایی مذهبیون، نسبت به این جشنواره و مشخصا شخص عزیز نسین تبلیغات مضحک و سخیف ای را شروع کردند. در آن طرف هم آخوند ها و مرتجعین ریز و درشت که تنها درک شان از هنر و ادبیات و کتابخوانی احکام بند تنبانی اسلام و شریعت بود، بناگاه در مقام نقد ادبی-اسلامی رمان آیات شیطانی خزعبلاتی را از منابر مساجد و روزنامه های محلی و سراسری و صد البته مقالات بدون نام و با وجه تسمیه و امضای استشهاد محل گونه تحت نام" امت مسلمین" ظاهر شدند. حال اینها نمیدانستند سبک رئالیسم جادویی کتاب مذکور، خوردنی است یا پوشیدنی! و کسانی هم که حکم تکفیر نویسنده کتاب و مترجم آن بزبان ترکی یعنی عزیز نسین را صادر کرده بودند این کتاب "ظاله" که ارکان ایمان مذهبی قاطبه مسلمین بی خبر از حقیقت را به خطر انداخته بود حتی یک صفحه از کتاب را هم تورق نفرموده بودند، و آنهایی هم که در مقام علمای اسلامی و اشخاص فیلسوف مکلا و بدون عبا و نعلین آخوندی، نظیر آقای عبدالکریم سروش و عطاالله مهاجرانی که هرکدام نقداً ید طولایی درجنایت و اولی در دوران "انقلاب فرهنگی" و مشترکا هر دوی این حضرات عناصر  ترمیم یافته و اصلاح شده پروسه تکامل اعوجاجی و متعارف گونه سرمایه داری قابل معامله و تحمل پذیر تر نزد سوداگران انباشت سرمایه در غرب و ینگه دنیا هستند در مغالطات دل بهم زن ومفردات آخوند مآبانه ای که ارائه   دادند در مقام نقد این اثر و تکفیربظاهر ادبی-اسلامی کتاب برآمدند.

تیتر روزنامه های محلی و سراسری ترکیه هم  مملو از جملاتی از زبان عزیز نسین و اخباری احمقانه تر نظیر اینکه" درمحله مسلمانان حلزون و صدف خوراکی کفار بفروش رسیده است" و یا اینکه عزیزنسین کتابی که در آن امهات المسلمین و زوجه ها و مُتعه های جفت و طاق پیامبر اسلام را "فاحشه" خطاب کرده است را به زبان مقدس اسلام زده ترکیه ترجمه کرده است، در این جراید به چاپ رسید. اما نقطه اوج غلیان جنون آمیز متعصبین اسلامی بدنبال مصاحبه یک به اصطلاح خبرنگار مسلمان دو آتشه کراواتی با عزیزنسین درشهر سیواس هنگامی که نویسنده همراه با دیگر همکارانش مشغول امضای کتابهایش بود شروع شد. هر آینه مشخص بود که این هجمه و توحش اسلامی از قبل توسط آخوند های مساجد و والی و نمایندگان اسلامی حزب رفاه برنامه ریزی شده بود. فضای دوفاکتو در روز جمعه دوم ژولای 1993 بر شهر حاکم بود، از طرفی انبوه نمازگذارانی که بعد از اقامه نماز جمعه شان و شستشوی مغزی با خطبه های جهاد گونه امامان و طفیلی های صنعت مذهب، شاخ حسینی کنان با سنگ و غریو فریادها و شعارهای رقت آور و جملات تکرار شده تاریخ خونین مذاهب به طرف هتل محل اقامت عزیز نسین و دیگر هنرمندان حرکت کردند و پلیس و ژاندارم ها هم با حالتی پاسیو و صد البته تائید آمیز جمعیت خشمگین را مشایعت می‌کردند، و از طرفی دیگر جوانان و انبوه مشتاقان عرصه هنر که همزمان در سالن هتل و در هنگام پانل نویسندگان حضور داشتند. این حالت نیروهای محافظ جهل و سرمایه وقانون، بنام پلیس و ژاندارم در متن جهنمی ترین شرایط استبداد و دیکتاتوری نظامی بعد از کودتای 1980 کنعان اِورَن تا زمامداری سلیمان دمیرل و نخست وزیری تانسو چیللرکه کوچکترین اعتراضات و تجمعات و مراسمات 1 می را در شهرهای ترکیه توسط لومپن ها و پلیس ها و نیروهای فالانژ و خود فروخته کنترا به خاک و خون کشیده بودند و هزاران روستای کردستان ترکیه را طبق تز فاشیستی چیللر"ماهی و دریا" با خاک یکسان کردند و صدها هزار زحمتکش و خانواده های روستایی مجبور به مهاجرت شده و زندگی شان در کلان شهرها متلاشی شد. اما در واقعه سیواس جمعیت حمله برنده به هتل با سردادن شعارهای ناسیونالیستی از قبیل:"بزرگترین سرباز، سرباز ما است، و سرباز نميتواند سپر افراد کافر و بی خدا باشد" سعی در همراه کردن و تهییج افراد پلیس و ژاندارم برای حمله به هتل شدند. و ظاهرا در این امر هم موفق گشتند چرا که روسای حکومتی و نمایندگان و مسئولین پلیس با این توجیه احمقانه که تعداد نیروهایشان برای کنترل جمعیت کافی نیست جوابهای سربالا را به کسانی که در داخل هتل توسط اسلامیون محاصره شده بودند  و من جمله تماسهای تلفنی عزیز نسین به معاون نخست وزیر، می دادند گویای این طرح و زهر چشم گرفتن از مخالفین و انقلابیون چپ و روزنامه نگاران و هنرمندان مستقل ترکیه بود. امری که با 37 جسد سوخته شده که ائتلاف شوم شونیسم و اسلام سیاسی را در شکل گیری و قدرت گیری جریانات اسلامی در حال حاضر و قدر قدرتی اردوغان و فاشیست های اسلامی قرار بود به جامعه منتقد ترکیه اثبات و حقنه کند. در ساعت 17.30 دقیقه عصر روز جمعه دوم ژولای 1993 جمعیتی که با شعارهای "زنده باد شریعت، سیواس قبر عزیز نسین خواهد شد، ترکیه مسلمان است و ..." هتل را به آتش کشیدند و فریادهای "گاوگند چاله دهانِ"* جمعیت که نعره میزدند" خدایا این آتش عذاب توست  و فریاد کریه و مانیفست خشونت اسلام "الله اکبر" جمعیت مسخ شده را به هیجان آورده بود، هتل محل اقامت نسین را به محاصره خود در آوردند و شاهد سوختن انسانهایی شدند که به زعم آنان سزاوار سوزاندن و کشتن بودند. بعد از حضور آتش نشانی و ماشین های پلیس و سوزانده شدن و خفه شدن 37 انسان، روند امداد رسانی و اطفای حریق شروع شد. بنا به گفته عزیز نسین او و یکی از دوستانش که در اتاقی در طبقه چهارم محبوس شده بودند و دود ناشی از آتش سوزی طبقات پائین هتل از زیر درب اتاق به درون نفوذ کرده بود. عزیز نسین در پاسخ به سوال دوستش که پرسیده بود "داداش حالا چکار باید بکنیم"؟ پاسخ داده بود "هیچ کاری از دستمون بر نمی یاد" و روی تخت هتل دراز کشیده بود تا بقول خودش در مواجه با این مرگ ناخواسته بعدا که جسد جزغاله شده اش  پیدا شود، همین جماعت اسلامی نگویند که فلانی در حالت ترس و زبونی مرده است. بعدا با کمک نردبان های آتش نشانی و شکستن شیشه پنجره اتاق توسط نسین و دوستش افراد امداد گر متوجه میشوند که دو نفر در آنجا گرفتار شده اند. به گفته عزیز نسین هنگامی که او و دوستش فریاد میکشند برای کمک، جمعیت متوجه آنان میشود و فکر میکنند عزیز نسین یکی از افراد پلیس است که گرفتار حریق شده است و دوستش هم که نویسنده جوانی است چندان شناخته شده نیست. پس از اینکه عزیز نسین به نیمه پلکان ماشین امداد آتش نشانی می رسد فرد امداد گر و جمعیت اسلامیون خشمگین متوجه میشوند که او عزیز نسین است و نه یک پلیس! همانطور که در فیلم حادثه هم بوضوح دیده میشود و تعریفی که خود عزیز نسین از چگونگی آن لحظات دلهره آور در مصاحبه اش بیان میکند، فرد آتش نشان با مشتی که به صورت او میکوبد و با فحش و ناسزا عزیز نسین را از بالای نردبان بسوی جمعیت تشنه خون و جهالت اسلام به پائین پرتاب میکند. و افرادی که آنجا بودند با مشت و لگد و ناسزا به نویسنده کافر حمله میکنند و قبل از اینکه بتوانند اورا بکشند پیکر خونین عزیز نسین با مداخله پلیس به داخل ماشین پلیس کشانده میشود. کلیت این رویداد تلخ تصویری واقعی از ماهیت تروریسم و فاشیسم اسلامی است که در قدرت یا حاشیه قدرت و حاکمیت بصورت زالویی سیری ناپذیر و دیرینه سال بقدمت خود در  تاریخچه ادیان و جنایات تحت نام دین و مقدسات ملی و مذهبی  در طول تاریخ تا کنون صورت گرفته است. بعد از این کشتار اظهار نظرها ی مخالف و موافق و تحریف اصل ماجرا از جانب سردمداران حکومتی از ریش سفید منتخب مرتجع  محل گرفته تا والی و رئیس پلیس و آخوندها ی ریش دار و بی ریش تا خود جناب  سلیمان دمیرل و رجب طیب اردوغان و دیگر همپالگی هایشان در اردوی ارتجاع سرمایه، مذهب و استبداد  صورت گرفته است. و همگی این روایات فصل مشترکی دارند که رد آن را تاریخا میتوان در دوران پدوفیلیسم محمد جنایتکار تاریخ اسلام  و عطش سیری ناپذیر کشتار مخالفان، طنز پردازان و شاعران توسط اسلام ، در دوران کتاب  سوزاندن عُمر تا جنایات دوران صفویه، تا دادگاه های انگیزاسیون قرون وسطی و سوزاندن جوردانو برانوو و یان هوس و زنان بنام جادوگر، تا بقدرت رسیدن حزب نازی و فاشیستها در آلمان و سوزاندن کتابهادر سال 1933 تا کوره های آدم سوزی و رنجگاه های فاشیسم مانند داخائو و آشویتس، تا شیلی و پینوشه، آدولف رضاخان، قتل کسروی و کشتار بهائیان و کمونیستها، و جنایات اسپرم های فَردار تاجدار، تا بالاخره  سنتز تمامی این تعفن جنون و قدرت یعنی حکومت فاشیسم  اسلامی و ام القرای تروریسم و جنایت مقدس در سطح جهان پیدا کرد و آن هم مخالفت با تغییر،مبارزه، نقد، طنز و هنر متعالی و بالنده است. کشتارها یی که با لبخند موهون و رضایت بخش جانیان قلمرو سرمایه تحت عنوان جنگ بر علیه تروریسم که  در اقصی نقاط این کره خاکی صورت میگیرد و جنگ و رقابت این کفتارها ی سیری ناپذیر و مماشات دیپلماتیک شان با اسلام سیاسی و تئوری های توجیه گر نسبیت فرهنگی و مشروعیت بخشیدن قانونی به جنایت و کودک آزاری تحت عنوان تعامل فرهنگ ها! انعکاسی از این تصویر شوم و ضد انسانی است که بورژوازی جهانی بر زندگی بشر حاکم کرده است. جمله مهوع و سایکوپادیک تانسو چیللر پس از کشتار هتل مادیماک  شهر سیواس مبین طرز تلقی جانیان و فرمان فرمایان ساختار قدرت دولتی سرمایه از جان و حق زندگی مردم است مردمی که بقول زنده یاد احمد شاملو جانشان نزد این دیوانگان قدرت در تاریخ طبقاتی با بادنجان فرقی ندارد. تانسو چیللر درباره  وقایع شهر سیواس گفت: " خدا را شکر که مردمی که خارج از هتل( منظورش هتل مادیماک شهر سیواس است ) ضرری متوجه شان نشد". و یا نماینده حزب رفاه و والی شهر خطاب به جمعیت گفت" برادران مسلمان، قَضا یتان مبارک باد( لفظی که پادشاهان عثمانی در هنگام  جنگ و هجوم و تاراج خطاب به سربازان تحت امرشان میگفتند، یعنی جنگی که بخاطر الله صورت بگیرد).

کوتاه سخن اینکه وقایع دنیای معاصر و خشونت و جنگ گروه ها و دسته جات اسلامی-تروریستی که هارمونی غریبی با نظم نوین جهانی سرمایه دارند و متحداً همگام با راسیسم و مماشات با دیکتاتورترین حکومت‌ها و جنایتکاران نظم کثیف سرمایه در حال رخ دادن است و زندگی نسل اندر نسل اکثریت زمین خوردگان جغرافیای فقر و استثمار را میسوزاند و تباه میکند، را  میتوان در این منظر و چشم انداز ترسیم شده زالوهای مکنده کار و رنج و آن سوتر  تلاش طبقه کارگر و اکثریت عظیم مردمی دید که بر علیه این دنیای نابرابر  روزانه برای گرفتن سهم نابرابر خویش در تلاش هستند و جان های شیفته ای که در این مصاف طبقاتی همچون شهاب هایی زود گذر خواب خفتگان طفیلی حریم مقدس گونه جنایت، پول  و بهره کشی  را آشفته تر میکنند، و بارقه امید به تغییر را در چشمان خسته طبقه کار و زحمت فروزان نگه میدارند.

 

پی نوشت ها:

  1. عزیز نسین(1915-1995 ) نویسنده طنز نویس و آته ئیست ترکیه که کتابها و داستانهای طنزش به زبان های مختلف ترجمه شده است.
  2.  

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C

  1. برگرفته از بخشی از شعر احمد شاملو بنام " با چشم ها" که در نقد اصلاحات ارضی و اصطلاح احمقانه"انقلاب سفید، یا انقلاب شاه و مردم" درگذار وبریدن ناف بقایای فئودالیسم به سمت سرمایه داری توسط از ما بهتران به شاهنشاه وحی شد.و عده زیادی بقول شاملو با این آفتاب دروغین دم گرفتند و تفاسیر شکمی خودشان را از این رفرم ملوکانه لحاظ نمودندی.

لینکهای مصاحبه عزیز نسین و گزارش کانال BBC درباره کشتار سیواس:

https://youtu.be/XM7Gbdi3yaM

 

https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/07/150702_sivas_1993

 

هیرش مجیدنیا  

6 ژولای 2019

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com