جنبش کنونی ، واقعه‌ای دیگر بعد از کمون پاریس و انقلاب اکتبر …

جنبش کنونی ، واقعه‌ای دیگر بعد از کمون پاریس و انقلاب اکتبر …

جنبش چند ماهۀ اخیر در ایران واقعه ای تکان دهنده و بی نظیر است که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است .

اوضاع سیاسی نابسامان دنیای سرمایه داری در دهه ۵۰ که باعث روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران و سلطۀ اسلام در دیگر نقاط دنیا شد و بن بست فکری این نظامم در دنیا ، اکنون با سر بلند کردن جنبشی آزادیخواهانه و سکولار و قیام و رنسانسی دیگر میرود که با برچیدن حکومت جهل و خرافۀ اسلامی در ایران و پیامد و تاثیرات مثبتش در جهان وضعیت دیگری را رقم زند .

قدرت جنبش زنان و نسل جوان و تاثیرات این واقعه بزرگ بلافاصله و تا کنون در داخل ایران قدرت مهیب دیکتاتوری حاکم بر جامعه را در هم ریخت و در سطح جهان حکومت جمهوری اسلامی را به جریانی مطرود در میان مردم و دولت ها تبدیل کرد . تا آنجا که این حکومت اکنون هیچ سرپناهی در دنیا ندارد . دولت های اروپایی و امریکا تحریمش کرده اند و سازمان های حقوق بشر آنرا محکوم و در پی محاکمۀ سران آن هستند .

این قیام ، قیام خونین زنان آزاده و نسل جوان با شعار ها و حرف هایش تا کنون نشان داد که نه با سنت های پیشین مبارزاتی سنخیتی دارد و نه وابستۀ جریانات انحرافی است . آزادیخواه است و ضد دیکتاتوری .

جنبش و زنان که پیشروان آنند نه فمنیست هستند و نه چون جنبش های اروپایی و امریکایی جنبش شان ضد مرد است . مرد و زن نمیشناسند . این برابری طلب است به معنای واقعی .

جنبش های مبارزاتی در دنیا تا کنون بعد از کمون پاریس و انقلاب اکتبر هیچ جنبش دیگری را این چنین به خاطر نمیآورد . جنبشی رادیکال و برابری طلب . جنبش پایان یک دوران و آغاز یک دوران دیگر . جنبشی متاثر از آرمان های سوسیالیستی . یا بهتر است گفت جنبشی سوسیالیستی .

بهروز شادیمقدم 

۱۹.۱۲.۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate